Ce piese auto trebuie sa cumparam numai originale pentru masina personala?
Atunci cand cumparam elemente de franare, cum ar fi discuri de frana sau placute, vom apela la diverse companii producatoare de repere aftermarket. Pentru ca asta gasim pe piata, dar si pentru ca elementele originale se gasesc doar la importator sau pe comanda speciala si costa foarte mult. In cazul sistemului de franare, care este foarte important, putem pune orice piese aftermarket, atata timp cat sunt de la un nume relativ cunoscut, nu branduri aparute peste noapte. La fel este si cu filtrele, consumabilele in general sau alte piese de motor.
In ceea ce priveste elementele de franare, cele originale sunt de obicei produse de o fabrica precum ATE sau TRW, dar ambalate si stantate cu sigla producatorului de masini. Acele piese sunt identice cu unele aftermarket, dar vandute in cutii pe care scrie doar ATE sau TRW, putin mai ieftine. Dar pentru ca nu sunt considerate originale, din cauza logo-ului care apare pe cutie, au si un pret mai mic si nici nu se monteaza in atelierele reprezentantelor, ci doar in service-uri de cartier.
Acesta a fost doar un exemplu. Insa, in general, piesele considerate originale, care au stanta marcii auto pe cutie si pe ele, sunt construite tot de un fabricant aftermarket, dar cu alt branding. Acolo unde putem pune elemente mai ieftine, doar ca nu au logo-ul pe ele, o putem face fara probleme. Este acelasi lucru si pentru amortizoare, diverse piese de caroserie, interior, mecanica si motor. Dar daca piata aftermarket, inclusiv a producatorilor cunoscuti, concurati de cei no-name care vand foarte mult in Romania, este atat de bogata si poate acoperi orice reper original care e mai scump, de ce am da banii pe asa ceva?
Pentru ca sunt cateva repere din masina noastra pe care le vei gasi bune si longevive numai daca sunt cumparate originale. De exemplu, farurile. Chiar daca sunt piese care cedeaza mai rar, daca avem probleme cu ele e bine sa le schimbam cu unele originale. Farurile aftermarket pot avea probleme, se incing, nu rezista la caldura, au o sticla de proasta calitate care se matuieste repede, sunt fragile si tin mult mai putin. Decat sa arunci banii aiurea, mai bine investeste o suma mai mare pe niste faruri originale. Iti vor oferi si vizibilitate optima, dar si se vor comporta fara probleme multi ani. La stopuri nu este valabil, deoarece sunt mai ferite de intemperii si putem achizitiona si variantele aftermarket.
Pe partea de directie a masinii, putem sa dam bani mai putini pe un kit de brate, pivoti, piese care nu sunt originale, dar cand vine vorba de bielete, am face bine sa comandam unele OEM. De ce? Bieletele, atat cele de directie, cat si cele antiruliu, primesc socuri foarte puternice pe soselele din Romania. Se pare ca la bielete producatorii care livreaza elemente pentru brandurile auto se sinchisesc mai mult si produc piese de calitate. In schimb, unele aftermarket, se strica dupa cateva luni de la montaj. Asadar, cand vine vorba de bielete, te sfatuim sa iei unele originale. Iti vor da senzatia unei suspensii si directii mai precise, mai silentioase, dar vor fi si mai rezistente in timp.
Noi sau second-hand, cand vine vorba de jante, iti recomandam sa cumperi doar originale. De ce? Pentru ca unele aftermarket, oricat de bine ar arata, nu vor avea aceeasi rezistenta. In general, companiile auto apeleaza la fabrici de jante renumite, dar aceste jante, chiar daca sunt construite de alta firma, au logo-ul marcii auto si sunt construite dupa alte standarde. Au materiale de calitate, sunt mai rezistente la socuri, nu se sparg si nu crapa asa, la orice capac de canal lasat cu 5 cm mai sus. Jantele aftermarket, daca nu sunt din gama premium extrem de scumpa, sunt mai usoare ce-i drept, dar daca dai cu ele in borduri, le aduni cu farasul. In caz ca vrei ceva practic, iei OEM, daca vrei doar sa arate frumos, iei aftermarket.
Trecem de la jante la... interior. Unele din cele mai cautate piese din Romania sunt prinderile fetelor de portiera. E vorba de niste piese marunte din plastic, metal si cauciuc. Acestea, de la gropile pe care le ia masina, se uzeaza si cedeaza. Dupa care ne trezim cu "soricei" in masina si nu stim de unde chitaie. Sau, daca cumva am avut treaba la portiera si am scos fata, cu siguranta am tras si de aceste cleme. Care, se cam rup. Asa ca mergem prin nu stiu ce targ si cumparam ce gasim acolo, montam fata de usa la loc si ne dam seama ca nu sunt bune de nimic. Clemele de prindere pentru interior si exterior, pentru orice, de la bandouri la fete de usa, trebuie sa le cumparam originale. Sunt ieftine si daca le comandam direct la importator. Sunt din materiale bune si rezistente, nu ca porcariile aftermarket care se strica si se rup repede.
La final am lasat ceea ce era deja evident: piesele interne de motor. Daca, cumva, avem probleme la motor, nu e recomandat sa luam nimic aftermarket sau second-hand. Sunt producatori aftermarket si de vilbrochen, de axe cu came, supape, culbutori, orice. Ca sa ne asiguram ca vom lua piese fara probleme, verificate de un departament de quality control care stie ce face, aflate la cotele cerute de producator, trebuie sa scoatem ceva mai multi bani si sa dam comanda la... producatorul masinii noastre.
Mai sunt cateva piese care sunt bune doar pe original. Dar asta depinde de fiecare model. De exemplu, la BMW, fuliile de la cureaua de accesorii trebuie cumparate originale, orice alt produs aftermarket prinde joc si face zgomot. La unele modele de Opel, proprietarii stiu sa-si cumpere numai discuri de frana originale pe spate, pentru ca altele se ovalizeaza, misterios, foarte repede. Asa cum la nu stiu ce Audi A4 din 2007, e musai sa iei mereu filtru de motorina OEM, ca restul se infunda imediat si se macina, din motive... necunoscute.
In concluzie, totul este sa ne cunoastem masina. Eventual, sa ne si informam pe internet despre ea. Si sa stim mereu ce alegeri sa facem, ca sa avem cel mai bun raport investitie/longevitate. Cam ca la anvelope: degeaba ne bucuram ca luam no-name la un sfert de pret fata de Michelin, daca ne vor tine doar 2 ani si mai riscam sa si intram in primul copac intalnit.
Gasesti orice piese auto, OEM sau aftermarket, pe www.PieseAuto.ro
- Ford c-max 2.0tdci - avans zero 2012 5990 € Compresor ac mini cooper one countryman r60 1.6 98cp 9223392 995 Lei Compresor ac mini countryman r60 1.6i n16b16a 122 cai cod 9223392 1000 Lei
- Compresor ac mini cooper s countryman r60 1.6 163/184/218cp... 995 Lei Citroen c4 picasso 1.6ehdi - avans 0 2012 4990 € Compresor clima ac mini cooper r60 countryman 1.6 d n47c16a... 400 Lei
- Peugeot 308 2.0bluehdi 2016 8500 € Ford transit frigider mobil 0"...4"...8"c - leasing, garantie 18700 € Compresor ac mini cooper one countryman r60 1.6 98cp 9223392 995 Lei
- Hyundai i10 motor 1.0 benzina+gpl din fabrica euro 6 stare... 25000 Lei Compresor, climatizare mini mini countryman (r60) (2010 -... 1790 Lei Mercedes vito 220-116 2017 12600 €
- Skoda fabia diesel 2010 3880 € Vw polo 1.6 tdi 2014 6300 € Compresor ac mini countryman r60 1.6i n16b16a 122 cai cod 9223392 1000 Lei
- Bmw x5 m57 2008 9350 € 447260-1852 compresor ac mini countryman (r60) 2.0 d n47c20a 500 Lei Compresor clima mini countryman countryman 1.6 d - (2010 2017) 850 Lei
- Vw caravelle t5 vip caravelle 2011 12950 € Skoda karoq diesel 2019 13730 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 20900 €
- Ford focus 1.4 2000 100 Lei Compresor ac mini countryman r60 1.6i n18b16a cod 9223392 1000 Lei Vw golf 1.6d 2011 4300 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 13900 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Cutie de viteză - 5+1, 1.8b, land rover freelander [1998 -... 500 Lei
- Dacia sandero stepway tce 2014 5950 € Dacia duster 4x4 2020 9990 € Rulota elddis avante 482, 2003, impecabila. 4250 €
- Vw caddy 1,6tdi 2015 8500 € Iveco daily maxi automat, cu lift, lungime podea 4,70m 14700 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Dezmembrez mini mini countryman (r60) 2010 - 2016 cooper d n47... Compresor ac mini cooper s countryman r60 1.6 163/184/218cp... 995 Lei Compresor ac mini countryman r60 1.6i n18b16a cod 9223392 1000 Lei