Cinci secrete ale airbag-urilor din masina ta

Cinci secrete ale airbag-urilor din masina ta
  • Primele masini dotate cu airbag-uri dateaza din anii '70
  • Tehnologia salveaza milioane de vieti la nivel global
  • Sacii gonflabili se regasesc in mai multe zone ale masinii
Distribuie pe Facebook

Alaturi de centura, airbag-ul este cel mai important sistem de siguranta pasiva din dotarea automobilului nostru. Cui ii datoram existenta lui, cum functioneaza acesta si de cate feluri este el, ramane sa descoperim din randurile urmatoare.

  • Scurt istoric

O perna gonflabila, primul airbag a fost patentat acum circa sase decenii si jumatate. Pe-atunci insa, tehnologia care astazi salveaza milioane de vieti consta intr-un sistem ineficient cu aer comprimat.

Un pas important in dezvoltarea airbag-ului a fost facut in anul 1967, odata cu inventia unui sistem ce permite umflarea pernei de aer intr-un timp de numai 30 de milisecunde.

Primele automobile echipate cu airbag-uri au fost lansate pe piata la inceputul decadei 1970, insa publicul nu s-a aratat deloc interesat sa adopte noua tehnologie si sa descopere perna gonflabila.

  • Care este rolul lui

Multa vreme, centura a fost singura dotare de siguranta pasiva a unei masini. Din peisaj lipsea insa un element care sa protejeze pasagerii de impactul cu diverse elemente de la interior.

Asa a aparut airbag-ul, tehnologia care consta intr-o perna gonflabila ce are ca scop principal atenuarea ranilor in urma unui accident - fie el frontal, lateral si asa mai departe.

  • Din ce este compus

Cel mai important detaliu in cazul unui airbag este, bineinteles, unitatea de control (Airbag control unit sau ACU). Aceasta monitorizeaza mai multi senzori ai automobilului...

..., precum cei de impact, de exemplu, iar apoi calculeaza daca este nevoie sa declanseze ori ba capsa detonatoare vinovata de reactia chimica ce produce gazul necesar umflarii sacului gonflabil.

  • Tipuri de airbag-uri

Sunt cele mai cunoscute, insa nu si singurele. Pe langa omniprezentele airbag-uri frontale si laterale, mai avem si tip cortina ori pentru protectia genunchilor soferului.

Dupa ce ani de-a randul a salvat vietile pasagerilor unei masini, sacul gonflabil are grija in prezent si de pietoni sau, mai bine zis, ca acestia sa nu loveasca cu capul parbrizul.

  • Expira sau nu?

Intrebarea nu este daca, ci cand. Nu de alta, dar in declansarea si umflarea airbag-ului sunt implicate mai multe substante chimice care, odata cu trecerea timpului, isi pierd din proprietati.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Ghidul soferului DATA PUBLICĂRII: 3 Noiembrie 2016