Consum real vs. consum afisat de computerul de bord: exista diferente?

- Cum functioneaza consumul instant?
- Care este diferenta fata de consumul real?
- Cum sa facem un consum real al masinii?
Mai toate masinile din ziua de azi au computer de bord care, printre altele, ne arata si consumul pe care il avem. Atat cel instant, cat si cel mediu... Si soferii se iau dupa consumul aratat de computer, in loc sa se ia dupa cel real. Exista insa diferente?
Aproape toate automobilele au acum o functie care iti arata consumul mediu sau consumul instant al masinii. O trasatura utila pentru a sti cand si cum autoturismul nostru reuseste sa aiba cel mai eficient mod de condus, adica atunci cand consumam cel mai putin. De exemplu, daca dupa un drum in forja, cu acceleratii bruste si franari agresive, ne trezim ca avem un consum mediu mare, e bine sa stim pentru data viitoare sa abordam acelasi traseu mai incet si mai cu grija, daca vrem sa pastram banii in buzunar.
Cum functioneaza consumul instant?
Exista un afisaj al computerului de bord care ne arata cat carburant consuma masina in fiecare secunda. Aici putem vedea valori cuprinse intre 0 litri/100km si 99 litri/100km. Consumul instant este calculat de un computer care ia in considerare mai multe valori, cum ar fi: turatia motorului, fluxul de carburant, presiunea din galeria de admisie si pozitia clapetei de acceleratie. Aceste valori sunt citite de senzori si sonde iar informatia este preluata de un computer care afiseaza valoarea pe display. Tot asa se calculeaza si consumul mediu al unei masini, insa valoarea se schimba pe afisaj mai rar, fie dupa o anumita distanta, fie dupa un anumit timp.
Ce NU ia in calcul computerul care calculeaza consumul mediu?
Motorul masinii are parte, din cand in cand, de suprasolicitari pe care computerl masinii nu le ia in vizor la calcularea consumului. De exemplu, pornirea aerului conditionat. Sau atunci cand masina merge incet, sau cand merge tare, iar la viteze mari din cauza frecarii cu aerul trebuie sa depuna mai mult efort. Sunt situatii in care consumul creste, insa computerul nu are cum sa le calculeze.
Care este diferenta fata de consumul real?
Consumul mediu aratat de computerul de bord este mereu mai mic decat consumul real al masinii. Din cauza motivelor de mai sus, deoarece consumul afisat de masina este calculat, iar computerul nu poate lua in calcul toti parametrii si toate variabilele. Insa diferentele nu sunt foarte mari. De exemplu, cineva care se pricepe sa faca un consum real al masinii, o sa observe ca la un plin de rezervor diferenta este cam de 1-2 litri. Adica per total, consumul afisat de computerul de bord este mai mare cam cu 0,2 litri/100 km.
Cum sa facem un consum real al masinii?
Daca vrem sa stim exact cat consum masina noastra, trebuie sa facem un consum pe care soferii cu experienta il numesc "plin pe plin". Dar acest consum trebuie facut in functie de modul de condus. Adica, daca vrem sa stim cat consum masina noastra in oras, trebuie sa circulam exclusiv in oras, in timpul saptamanii, pentru 100 de kilometri. Facem plinul la masina pana cand sare pistolul automat. Mai apasam o data pana cand sare a doua oara si ne oprim cu alimentarea. Resetam computerul de bord si ne punem pe condus. Cand avem FIX 100 de kilometri parcursi mergem iar la benzinarie si facem iar plinul. Cati litri intra in rezervor, tot asa, pana ce sare pistolul a doua oara, acela e consumul real.
Putem face acest consum de mai multe ori, sa ne asiguram ca avem aceleasi valori mereu. Dar daca in timpul unui astfel de test noi iesim la drum intins sau circulam duminica, atunci cand e liber, nu vom avea un consum real. Daca vrem sa vedem cat consum masina la drum intins, face aceeasi manevra inainte sa plecam in vacanta si dupa 100 km facem iar plinul. Iar consumul mediu este cel dintre cele doua pe care le-am obtinut in oras si extraurban. Nu este usor, dar aceasta este singura metoda de aflare a unui consum 100% real.
Consumul computerului de bord poate fi 'pacalit'
Daca se strica un senzor care citeste temperatura, fluxul de benzina, presiunea sau cine stie ce altceva, o sa ne trezim ca vedem pe afisajul computerului de bord valori ciudate. Fie mari, fie mici. Adica am vazut la automobile 1.4 diesel care ar trebui sa consum in oras cam 6-8 litri, consumuri de 15 litri aratate pe display. La fel si la masini cu motoare mari, dar care au avut consumuri pe afisaj de 5% in oras, lucru putin probabil... Asadar, daca chiar vrem sa stim cat consuma masina noastra, trebuie sa-i facem consumul dupa metoda de mai sus. Si odata ce stim care este adevarul, daca e diferit de ce ne arata computerul, macar stim cat sa scadem sau sa crestem la consumul de pe ecran.
-
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
0445115087 0445116042 9687454380 bosch injector citroen ford... 500 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
1ea820808e 1ea820808d 1ea820808b compresor ac audi cupra skoda... 1500 Lei
042200-0402 88370-76020 042200-0404 denso compresor ac lexus... 1500 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
0445110524 55246223 0986435280 bosch injector alfa romeo 1.6... 500 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
-
0445120237 0445120144 84347519r 5263310 bosch injector case... 750 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
0445110248 0986435163 504088823 bosch injector fiat ducato /... 500 Lei
Ansamblu buton avarii cu incalzire in scaune 7l6857318... 150 Lei
-
Injector 0445110174 0986435105 97363811 8973638110 93169125... 200 Lei
Carcasa filtru ulei 1.6 d volvo v50 9656970080 70 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
-
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Dezmembrari vw golf 6 1.4tsi , 122 cp / 90 kw ,transmisie...
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
Modul axe cu came 9812647280 peugeot 3008 ii suv 1.5 bluehdi... 2500 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
Diferential (grup) fata chevrolet captiva 2.2 cdti 2011-2014 700 €
Filtru de particule a2464911906 kt1288 82129967 a1564900400... 1000 Lei
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei


