Consum real vs. consum afisat de computerul de bord: exista diferente?

Consum real vs. consum afisat de computerul de bord: exista diferente?
  • Cum functioneaza consumul instant?
  • Care este diferenta fata de consumul real?
  • Cum sa facem un consum real al masinii?
Distribuie pe Facebook

Mai toate masinile din ziua de azi au computer de bord care, printre altele, ne arata si consumul pe care il avem. Atat cel instant, cat si cel mediu... Si soferii se iau dupa consumul aratat de computer, in loc sa se ia dupa cel real. Exista insa diferente?

Aproape toate automobilele au acum o functie care iti arata consumul mediu sau consumul instant al masinii. O trasatura utila pentru a sti cand si cum autoturismul nostru reuseste sa aiba cel mai eficient mod de condus, adica atunci cand consumam cel mai putin. De exemplu, daca dupa un drum in forja, cu acceleratii bruste si franari agresive, ne trezim ca avem un consum mediu mare, e bine sa stim pentru data viitoare sa abordam acelasi traseu mai incet si mai cu grija, daca vrem sa pastram banii in buzunar.

Cum functioneaza consumul instant?

Exista un afisaj al computerului de bord care ne arata cat carburant consuma masina in fiecare secunda. Aici putem vedea valori cuprinse intre 0 litri/100km si 99 litri/100km. Consumul instant este calculat de un computer care ia in considerare mai multe valori, cum ar fi: turatia motorului, fluxul de carburant, presiunea din galeria de admisie si pozitia clapetei de acceleratie. Aceste valori sunt citite de senzori si sonde iar informatia este preluata de un computer care afiseaza valoarea pe display. Tot asa se calculeaza si consumul mediu al unei masini, insa valoarea se schimba pe afisaj mai rar, fie dupa o anumita distanta, fie dupa un anumit timp.

Ce NU ia in calcul computerul care calculeaza consumul mediu?

Motorul masinii are parte, din cand in cand, de suprasolicitari pe care computerl masinii nu le ia in vizor la calcularea consumului. De exemplu, pornirea aerului conditionat. Sau atunci cand masina merge incet, sau cand merge tare, iar la viteze mari din cauza frecarii cu aerul trebuie sa depuna mai mult efort. Sunt situatii in care consumul creste, insa computerul nu are cum sa le calculeze.

Care este diferenta fata de consumul real?

Consumul mediu aratat de computerul de bord este mereu mai mic decat consumul real al masinii. Din cauza motivelor de mai sus, deoarece consumul afisat de masina este calculat, iar computerul nu poate lua in calcul toti parametrii si toate variabilele. Insa diferentele nu sunt foarte mari. De exemplu, cineva care se pricepe sa faca un consum real al masinii, o sa observe ca la un plin de rezervor diferenta este cam de 1-2 litri. Adica per total, consumul afisat de computerul de bord este mai mare cam cu 0,2 litri/100 km.

Cum sa facem un consum real al masinii?

Daca vrem sa stim exact cat consum masina noastra, trebuie sa facem un consum pe care soferii cu experienta il numesc "plin pe plin". Dar acest consum trebuie facut in functie de modul de condus. Adica, daca vrem sa stim cat consum masina noastra in oras, trebuie sa circulam exclusiv in oras, in timpul saptamanii, pentru 100 de kilometri. Facem plinul la masina pana cand sare pistolul automat. Mai apasam o data pana cand sare a doua oara si ne oprim cu alimentarea. Resetam computerul de bord si ne punem pe condus. Cand avem FIX 100 de kilometri parcursi mergem iar la benzinarie si facem iar plinul. Cati litri intra in rezervor, tot asa, pana ce sare pistolul a doua oara, acela e consumul real.

Putem face acest consum de mai multe ori, sa ne asiguram ca avem aceleasi valori mereu. Dar daca in timpul unui astfel de test noi iesim la drum intins sau circulam duminica, atunci cand e liber, nu vom avea un consum real. Daca vrem sa vedem cat consum masina la drum intins, face aceeasi manevra inainte sa plecam in vacanta si dupa 100 km facem iar plinul. Iar consumul mediu este cel dintre cele doua pe care le-am obtinut in oras si extraurban. Nu este usor, dar aceasta este singura metoda de aflare a unui consum 100% real.

Consumul computerului de bord poate fi 'pacalit'

Daca se strica un senzor care citeste temperatura, fluxul de benzina, presiunea sau cine stie ce altceva, o sa ne trezim ca vedem pe afisajul computerului de bord valori ciudate. Fie mari, fie mici. Adica am vazut la automobile 1.4 diesel care ar trebui sa consum in oras cam 6-8 litri, consumuri de 15 litri aratate pe display. La fel si la masini cu motoare mari, dar care au avut consumuri pe afisaj de 5% in oras, lucru putin probabil... Asadar, daca chiar vrem sa stim cat consuma masina noastra, trebuie sa-i facem consumul dupa metoda de mai sus. Si odata ce stim care este adevarul, daca e diferit de ce ne arata computerul, macar stim cat sa scadem sau sa crestem la consumul de pe ecran.

Distribuie pe Facebook
mai multe