Cum poti face puscarie daca NU ai anvelope de iarna?

Cum poti face puscarie daca NU ai anvelope de iarna?
  • Asigurarea RCA nu despagubeste pagubele daca vinovatul nu are gume de iarna
  • Legislatia nu spune nimic de uzura anvelopelor de iarna
  • Riscul producerii unui accident fara anvelope de iarna creste cu peste 50%
Distribuie pe Facebook

Iarna cea serioasa e pe cale sa inceapa, dar nu toti soferii au pneurile de iarna instalate pe jante. Si mai multi sunt, din pacate, cei care nu cunosc legea. Dar nici legislatia nu este foarte clara cu privire la obligativitatea anvelopelor de iarna, asa ca soferii au intotdeauna cate o scapare. Cu toate astea, pot face puscarie extrem de usor daca nu au pneurile corespunzatoare sezonului rece.

Legislatia din Romania spune clar ca daca un sofer incalca legea in anumite cazuri putem vorbi de infractiune si pedepse pe masura. Adica dosar penal si chiar puscarie in cazurile grave in care se lasa cu victime omenesti, ranite sau ucise din culpa. Dar nu vom discuta despre aceste situatii generale, clare pentru toata lumea, valabile indiferent de vreme sau de pneurile pe care le avem pe masina. Ci despre alte situatii.

In primul rand, de situatia in care produci un accident usor, adica fara victime omenesti, si masina vinovatului nu este dotata cu anvelope de iarna. Asiguratorul spune clar ca nu despagubeste nicio dauna. Sa luam un exemplu ca sa fie clar pentru toata lumea. Un sofer care nu are pneuri de iarna, intra pe un drum acoperit de polei, pierde controlul si darama parapetul, culca la pamant niste copaci, strica marcajele drumului si umple soseaua de ulei. In acest caz, CNADNR-ul vrea sa fie despagubit pentrua ceste probleme, dar nu are cum sa-si incaseze banii de la asigurator. Prin urmare, soferul este dat in judecata.

Aceeasi situatie este si in cazul unui sofer care produce un accident usor cu o alta masina, sau mai multe. Sa luam bulevardul Magheru din Bucuresti. Un inconstient care confunda soseaua plina de polei, gheata sau zapada, cu o pista de curse, uita ca nu are pneuri de iarna si habar nu are ca in aceasta situatie distanta lui de franare creste cam cu 80% si aderenta este aproape de zero. In fata lui, cam la 100 de metri, se face rosu. Doua masini scumpe, un Mercedes-Benz Clasa S si un BMW Seria 5 proaspat cumparat, opresc la semafor. Cand soferul nostru fara anvelope de iarna franeaza, se duce sanie si face dauna totala cele doua limuzine, fara insa sa raneasca pe nimeni. El zice ca are RCA, insa constatatorul vede ca circula cu niste opinci de vara. Si pleaca fara sa-si bata capul. Asadar, el este bun de plata: circa 100.000 de Euro pagube in total pe care trebuie sa le achite din buzunar.

Cum ajungi la puscarie daca nu ai anvelope de iarna? Faci un accident usor si, automat RCA-ul tau nu acopera nimic. Esti dat in judecata pentru niste sume colosale, nu ai bani sa platesti, ti se pune sechestru, faci munca in folosul comunitatii, dar, in cele din urma, ajungi la zdup. Simplu ca buna ziua. Totul pentru ca ai vrut sa "economisesti" niste bani avand incredere in abilitatile tale de sofer si nu ti-ai dotat masina cu anvelope de iarna. Accidente usoare se petrec mereu in anotimpul rece, insa daca ai fi avut pneurile corespunzatoare, RCA-ul ar fi acoperit pagubele tale.

De ce este legislatia proasta?

Pentru ca nu se mentioneaza nimic de uzura anvelopelor. Conform legii, un pneu de iarna este: 2.2. „pneuri pentru zăpadă”: pneuri al căror desen al benzii de rulare și structură sunt proiectate înainte de toate pentru a asigura un comportament mai bun decât al pneurilor normale în noroi și în zăpadă proaspătă sau în curs de topire. Desenul benzii de rulare al pneurilor de zăpadă este în general caracterizat de elemente de crestătură și de matriță masive, mai distanțate unul de celălalt decât la pneurile normale;

Si trebuie sa raspunda unor cerinte: 3. CERINȚE PRIVIND INSCRIPȚIILE / 3.1.5. literele „M + S” (sau „M.S.” sau „M & S”) dacă este vorba de pneuri pentru zăpadă.

In lege nu se zice nimic despre uzura anvelopelor si cata "carne" trebuie sa aiba ca sa fie legale. Specialistii spun ca un pneu care are mai putin de 5 mm nu mai este pneu de iarna. Insa soferii care circula cu niste trompete de pneuri, care mai au 2-3 mm, crapate, uzate, vechi de zeci de ani, sunt din pacate extrem de multi in traficul din Romania. Ei nu isi dau seama ca folosirea unor anvelope de iarna uzate peste masura, este ca si cum ai folosi pneuri de vara, adica iti ofera o aderenta minima si cresc riscul de accidentare cu peste 50% in conditii de polei si zapada. Dar ei stiu una si buna: pneul are simbolul M+S asa ca sunt in legalitate. Si asiguratorii le acopera daunele, daca este cazul.

Legea din Romania spune clar ca: 1. Pentru autoturisme, SUV, 4x4, vehicule comerciale usoare, masa maxima autorizata sub 3.5 tone, daca pe sosea este zapada, gheata sau polei, folosirea anvelopelor cu marcaj M+S este obligatorie. Lipsa lor la un control al Politiei pe o sosea acoperita cu gheata, zapada sau polei atrage amenda contraventionala. In cazul provocarii unui accident pe o sosea acoperita cu gheata, zapada sau polei, lipsa anvelopelor cu marcaj M+S atrage si suportarea daunelor provocate infrastructurii rutiere si a costurilor de eliberare a drumului.

Legea concreta este urmatoarea: Ordonanta Guvernului 5 / 2011, Art. I. — Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza după cum urmeaza:

1. La articolul 6, după punctul 6 se introduce un nou punct, punctul 61, cu următorul cuprins: „61. anvelope de iarnă — anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor si ale remorcilor acestora, precum si montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizației Natiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, după caz.”

2. La articolul 102 alineatul (1), punctul 28 se modifică si va avea următorul cuprins: „28. conducerea autovehiculului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheată sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, iar în cazul autovehiculului de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mare de 3,5 tone si al autovehiculului de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, fără ca acestea să fie echipate cu anvelope de iarnă pe rotile axei/axelor de tractiune sau fără a avea montate pe aceste roti lanturi sau alte echipamente antiderapante omologate;”.

Cu ce anvelopa echipam roata de rezerva?

Legea nu spune nimic despre roata de rezerva. Nici nu are cum, masinile moderne neavand roata de rezerva, sau avand una de dimensiuni reduse sau chiar cu anvelopa rigida. Daca insa avem o pana pe un drum acoperit de zapada, polei sau gheata si montam roata de rezerva, aceasta trebuie sa aiba simbolul M+S ca sa respectam legea. Cu alte cuvinte, este indicat ca roata de rezerva sa aiba o anvelope mixta, adica all-season, ca sa acoperim atat situatia unei pene pe timp de vara, cat si pe timp de iarna.

Cand luam amenda daca nu avem cauciucuri de iarna?

In primul rand, atunci cand politistii de la rutiera isi fac treaba si controleaza echiparea vehiculelor pe un sector de drum acoperit de zapada, polei sau gheata. Daca circuli pe un astfel de drum si nu ai pneurile corespunzatoare, poti plati o amenda de maximum 1800 de lei. Daca insa este iarna, chiar si in luna decembrie, ianuarie sau februarie, dar carosabilul este uscat, nu putem primi amenda. Este insa indicat, pentru siguranta noastra, sa montam pneurile de iarna cum temperatura scade sub 7 grade Celsius.

Asadar, lipsa unor anvelope de iarna poate crea multe probleme. Nu doar accidentari usoare, cauzate de franarea lunga si pierderea aderentei care pot pune in pericol viata soferului si a pasagerilor, dar si probleme mai grave, cum ar fi accidentele soldate cu victime omenesti sau pagube materiale neacoperite de RCA, situatii in care, in urma unor procese in instanta, poti risca sa infunzi puscaria. Si pentru ce? Mai bine strange bani si doteaza-ti masina cu un set de anvelope de calitate dedicate sezonului rece.

Distribuie pe Facebook
mai multe