Cum sa abordam o strada inghetata aflata in rampa, fara sa ne facem de ras?

- Lanturile de iarna, esentiale
- Anvelopele cu tinte, interzise in Romania
Am vazut in fiecare an filme pe internet cu masini care incearca sa abordeze strazi inghetate dar ajung sa alunece la vale si sa se ciocneasca precum niste popice. Iata ca si in Romania au avut loc astfel de intamplari, pe cat de amuzante, pe atat de nefericite, pe drumurile acoperite de gheata si zapada din statiunile montane.
Are cetateanul normal o mini-vacanta de 1 Decembrie, asa ca se duce la munte, pe Valea Prahovei. El si cu alti 10 miliarde de romani care nu au auzit decat de Sinaia, Predeal si Busteni. Motiv pentru care se nasc niste cozi uriase pe DN1 spre munte, dar si aglomeratii sezoniere la telecabina, la schi, la mancare, la cazare... la orice. Dar mai ales pe sosele.
Zilele trecute am vazut la televizor cum, la Sinaia, mai multe automobile s-au tamponat in lant. Dar nu ca in cazul accidentului tragic de pe A2 de acum cateva saptamani, ci in lant pentru ca soferii s-au incapatanat sa urce niste strazi inghetate in rampa, fara sa fie pregatiti, asa ca au alunecat la vale unii in altii.
Cand vezi o strada inghetata ca sticla, mai ales una in rampa, te gandesti ca masina ta e cea mai smechera si ca o poti urca fara probleme. Tocmai ti-ai luat anvelope de iarna, asa ca trebuie sa urce! Sau, altii si mai destepti, se gandesc ca au vehicule 4x4 si ca va fi floare la ureche... Iar cei mai prosti, fara anvelope de iarna, isi incearca oricum norocul, bazandu-se pe experienta lor vasta de soferi romani. Oricum, toti ajung sa isi loveasca masinile in cele din urma.
Adevarul este ca asemenea strazi precum cele din filmele cu accidente nu sunt deloc usor de abordat. Si daca tu ai impresia ca poti sa le urci ca si cum ai merge pe o strada inghetata, te inseli amarnic si atunci meriti sa te infigi intr-un gard... Si totusi, cu putina rabdare, pregatire si inteligenta, ai putea sa te strecori printre cei care o iau la vale si sa ajungi unde trebuie, in siguranta. Totul este sa-ti pui mintea la contributie, o activitate tot mai rar intalnita in randul soferilor de la noi.
Anvelopele de iarna, inutile
Daca tocmai ai investit 2000 de lei pe setul de iarna si te astepti sa urci muntii cu masina, gresesti. Daca strada este complet inghetata si mai este si pe deasupra un strat subtire de zapada, iar pe deasupra mai este si o panta sau rampa, anvelopele de iarna sunt inutile. Pneurile de iarna fac diferenta pe o asemenea suprafata daca strada ar fi dreapta, adica ai avea un plus de aderenta fata de anvelopele de vara, dar daca e vorba de o urcare, nu ai sanse.
Rotile se vor invarti pe loc, iar acest lucru nu va face decat sa sporeasca alunecarea si sa scada aderenta. Deoarece gheata va fi "polishata" de anvelope si va fi mult mai lustruita, precum o oglinda. Ca sa urci o rampa e clar ca trebuie sa turezi motorul mai mult, dar fiind gheata, nu vei putea decat sa invarti rotile in gol.
Pneurile cu tinte, interzise in Romania
Pentru aceasta situatie, cea in care vrei sa urci sau sa cobori o sosea abrupta acoperita cu gheata, cea mai buna solutie ar fi sa fii dotat cu niste anvelope cu tinte metalice. Tintele vor avea aderenta pe gheata si vei putea urca sau cobori fara emotii, iar franarea se va face eficient. Dar, conform legislatiei in Romania, pe care oricum nu o intelegem deloc, se pare ca aceste anvelope sunt interzise pe drumurie publice. Poate pentru ca avem multe autostrazi si drumuri de o calitate superioara, iar cei de la CNADNR nu vor sa le stricam bunatate de asfalt. Sau, pentru, ca sunt periculoase: la viteza mare, tintele tind sa sara de pe anvelopa si pot sa fisureze geamurile altor masini...
Lanturile de iarna, singura solutie
Pentru gheata, avem nevoie de metal. Si cum tinte nu avem voie sa purtam, apelam la lanturi. In primul rand, greseala celor din film a fost ca nu au avut chef sa se intereseze de vreme si nici chef sa se pregateasca. Pe asemenea portiuni de sosea, numai o masina cu lanturi pe toate cele 4 roti ar fi putut urca sau cobori fara probleme.
Cu lanturile pe roti, o masina va avea doua lucruri: aderenta si tractiune. Aderenta la franare si la schimbarea directiei, iar tractiune la demaraj. Daca o masina avea lanturi, putea sa urce pe soseaua inghetata sau putea sa coboare fara sa alunece la vale in alte masini, fara ca soferul sa aiba control.
Foloseste frana de motor
Din filmulet, e clar ca multi soferi au luat permisul fara sa le fi placut scoala de soferi. Se vede clar cum masinile aluneca fara control in timp ce soferul are piciorul infipt in pedala de frana. Insa atunci cand cobori o panta, mai ales o sosea inghetata, cea mai proasta alegere este sa blochezi frana. Ideal este sa folosesti frana de motor, adica sa faci coborarea in prima viteza, putand astfel sa virezi la nevoie cu rotile care inca se invart.
In concluzie, daca te lovesti de situatia din acest clip si ii vezi pe altii in fata ta cum se chinuie sa gaseasca aderenta si se tamponeaza ca fraierii crezand ca sunt invincibili, trage pe dreapta si investeste 15 minute ca sa-ti montezi lanturile pe roti. Doar asa vei putea sa iti continui drumul pe acolo. Si nu uita de doua lucruri esentiale: foloseste frana de motor si pastreaza distanta fata de orice alta masina. Si cum simti ca ai blocat rotile, ridica usor piciorul de pe frana, ca sa redobandesti putina directie.
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
-
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
-
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
-
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei


