Voi cum conduceti pe timp de ceata? Care este cea mai sigura varianta?

Voi cum conduceti pe timp de ceata? Care este cea mai sigura varianta?
  • Accidente la drum intins
  • Ceata deformeaza obiectele
  • Fa-te vazut si micsoreaza viteza
Distribuie pe Facebook

Zilele trecute a avut loc un accident tragic pe autostrada A2, accident in urma caruia au decedat 4 persoane si alte 20 au fost ranite. Plus cateva zeci de automobile facute praf. Clasicul accident in lant care are loc pe vreme urata. Cum ar fi putut fi evitat un asemenea incident grav?

Anul trecut pe vremea asta va povesteam cum sa conduceti in siguranta pe timp de ceata. Se pare ca in aceasta perioada este sezonul accidentelor care au loc in momentul in care soseaua este cufundata in ceata, dar cine spune ca de vina este natura, greseste cu desavarsire si nu stie ce vorbeste. NU ai cum sa dai vina pe un fenomen al naturii care se desfasoara dupa propriile reguli de milioane de ani incoace. Nu degeaba si legea iti spune, in momentul in care ai produs un accident pe ceata, polei sau gheata, ca nu ai adaptat viteza la conditiile de drum. NU natura este de vina, ci soferul.

Accidente la drum intins

E clar ca atunci cand vremea incepe sa se strice, numarul de accidente creste, pentru ca soferii nu stiu sa se adapteze la noile conditii de trafic si au impresia ca automobilul pe care il conduc se comporta la fel in orice situatie. Nimic mai gresit, deoarece o masina nu are cum sa franeze la fel cand pe jos este polei si nu are nici cum sa franeze de la 130 km/h, daca vizibilitatea este redusa si soferul apasa pedala de frana in ultimul moment. De aceea si exista legi in Codul Rutier care ii obliga pe cei de la volan sa incetineasca in diverse conditii. Dar baga cineva in seama aceste restrictii?

Din fericire, ceata nu prea apare in mediul urban. De fapt, ea apare, insa nu le face probleme soferilor, pentru ca este mai disipata si ofera o vizibilitate mare. De aceea, nu o sa prea vedeti prin orase accidente in urma carora sa spuna un sofer ca ceata i-a jucat feste si ca nu a mai vazut in fata ochilor.

Conducere pe timp de Ceata

Partea proasta este ca ceata apare pe drumuri si sosele de viteza, mai ales in zona unui luciu de apa, iar acolo vizibilitatea este aproape zero. Ce-i drept, de cele mai multe ori, ceata apare dimineata devreme, atunci cand diferenta de temperatura dintre sol si aer este maxima, si dispare imediat cum soarele se ridica pe cer.

Asadar, daca circuli dimineata la sfarsit de toamna si la inceput de iarna, pe drumuri in afara oraselor, ai toate sansele sa te lovesti de zone in care ceata domina si nu ai parte de vizibilitate buna.

Ceata deformeaza obiectele

Trebuie stiut ca, in momentul in care intri intr-o zona cu ceata, totul se deformeaza. Ca si cum ai circula noaptea, cand umbrele si lumina farurilor te pacalesc si iti dau impresia de alte dimensiuni si distante fata de atunci cand conduci ziua. Pe ceata este la fel, totul se schimba, asa ca soferul TREBUIE sa micsoreze viteza.

In primul rand, pe ceata, obiectele din fata ta, masini, obstacole, copaci si asa mai departe, iti par mult mai departe decat sunt. Adica pe ceata, spui ca ai timp sa franezi, dar, de fapt, iti dai seama ca degeaba franezi ca oricum are loc un impact. Asa ca mai bine este sa reduci viteza astfel incat sa ai timp sa vezi tot ce se petrece in fata ta si sa alegi varianta cea mai buna de evitare sau actionare in caz de urgenta.

Conducere pe timp de Ceata

Fa-te vazut si micsoreaza viteza

Din pacate, nu exista o reteta perfecta pentru actionare in caz ca dai de ceata pe drum. Mai ales pe autostrada, unde pericolul este si mai mare. Poate ca cea mai buna varianta este sa treci pe prima banda si sa micsorezi viteza. Daca ramai pe ultima banda, risti sa te trezesti cu un bou in spate care conduce un bolid de lux si are impresia ca e cel mai smecher din lume si ca lui nu i se poate intampla nimic. Exact ca in cazul accidentului de pe A2, cand unul care mergea incet pe banda a 2-a, s-a trezit cu altul vitezoman infipt in spate. Asa ca cel mai bine este sa treci pe prima banda si sa incetinesti.

Un alt sfat bun ar fi sa te faci cat mai vazut. Adica sa aprinzi imediat luminile de ceata, atat in fata, cat si in spate. Eventual sa pui si avariile, daca ceata este cu adevarat densa. Niciodata insa sa nu folosesti faza lunga a farurilor, deoarece iti va micsora vizibilitatea, nu iti va face mai bine!

Si, in cazul in care ceata este cu adevarat crunta si nu vezi la 3 metri in fata, singura varianta pe care o ai este sa treci pe banda de urgenta, deoarece este o situatie de urgenta, sa aprinzi toate luminile si sa pui avariile, dupa care sa te opresti complet. Daca cumva esti pe un alt drum, nu pe autostrada, poti sa iesi de pe carosabil si sa astepti pana cand ceata dispare. Conteaza mai mult sa ajungi cu bine acasa, decat sa te grabesti. Lucru de care, din pacate, oamenii implicati in accidentul de pe A2, nu si-au dat seama si au cazut prada efectului de turma.

Distribuie pe Facebook
mai multe