Instalatia GPL pe masina: risc crescut de explozie sau siguranta totala?
- Rezervorul instalatiei de GPL, mai putin periculos decat rezervorul de benzina
- Gazul arde mai usor decat benzina si motorina
- In ce situatie poate exploda un rezervor de GPL?
La stirile de ieri, toata Romania vedea urmarile unui accident auto in urma caruia au murit doi tineri din Bacau. Se pare ca masina a intrat cu viteza intr-un cap de pod, a explodat rapid si cei doi pasageri au murit in incendiu. Conform anchetatorilor, automobilul era dotat cu instalatie GPL, acesta fiind si motivul exploziei. Dar sa fie oare asa periculoasa instalatia GPL?
Accident similar petrecut peste ocean, in urma caruia au murit doua persoane, inclusiv celebrul actor Paul Walker: impact la viteza mare, explozie puternica, doua victime decedate carbonizate. Diferenta era una singura: masina din Statele Unite nu avea GPL, era numai pe benzina. Asta ca sa incepem cum trebuie dezbaterea noastra, si anume echidistanti, demonstrand ca indiferent de carburant pot exista explozii puternice imediate...
Revenind in Romania, cazul de ieri foarte mediatizat care ne prezinta moartea a doi tineri din Bacau, se invarte in jurul ideii de GPL. Soferul a pierdut controlul din motive necunoscute, a intrat intr-un cap de pod (parapet din beton) si a luat foc. Politistii spun ca daca nu ar fi avut instalatia de GPL, masina nu ar fi explodat asa de repede si victimele ar fi putut sa fie salvate... Dar chiar este vina GPL-ului?
Rezervorul instalatiei de GPL, mai putin periculos decat rezervorul de benzina
In caz ca nu stiai, toate masinile moderne au rezervoare de benzina realizate din plastic. In primul rand ca sa nu se fisureze la fel de usor ca tabla, ca sa nu rugineasca si ca in cazul unei sparturi aceasta sa fie mare pentru pierderea rapida a combustibilului (in loc sa picure fara ca soferul sa isi dea seama). Oricum, plasticul este plastic si poate fi gaurit destul de usor si cu un cutit, nu degeaba este montat in loc oarecum ferit, in dreptul puntii spate, acolo unde sansele sa fie lovit de diverse obiecte sunt minime.
La polul opus, rezervorul unei instalatii de GPL este realizat din otel. Dar nu orice otel, ci unul tratat ca sa nu rugineasca si pentru a rezista la socuri si impact direct. Mai precis, un rezervor care se monteaza longitudinal in portbagaj cu o capacitate de 90 de litri, de la un producator de renume, are o grosime a peretelui de 0.5 - 2 centimetri. Adica poti sa tragi cu un pistol de 9mm in el, de la o distanta de 2 metri si nu vei face decat sa zgarii vopseaua de la suprafata. In schimb, rezervoarele toroidale, care se pun in locul rotii de rezerva, cu o capacitate mai mica, au o grosime a peretelui de 3-4 milimetri. Mai putin, dar oricum destul de zdravene ca sa reziste cu brio chiar daca masina intra intr-un compactor de la Remat.
Rezervorul de GPL se face la fel ca o oala de bucatarie, la fel ca orice alt recipient, dintr-o foaie de otel bagata intr-o serie de prese. Si, ca sa fie etans, intervine cel putin un punct de sudura. Cu alte cuvinte, rezervorul, chiar daca are o grosime de 2 centimetri "in carne", la punctul de sudura este cel mai vulnerabil, acolo fiind o grosime mult mai mica... Chiar si asa, fata de un rezervor de benzina, cel de GPL este net superior la rezistenta.
Si, fiind realizat din otel, este gandit special sa se indoaie in caz de impact violent, nu sa se sparga, gazul ramanand la interior...
Gazul arde mai usor decat benzina si motorina
Chiar daca sta depozitat intr-un rezervor mult mai rezistent, gazul are o singura problema: arde mai usor decat motorina si benzina. Si, in cazul unui impact, daca motorul merge pe GPL si zona compartimentului motor sau o conducta este afectata, sa fie emanat gazul in atmosfera si sa se aprinda extrem de usor. Insa daca se intampla asa ceva, gazul va arde exact ca la bricheta, cu flacara bine localizata, fara sa explodeze absolut nimic. Adica incendiul incepe mai usor, dar are nevoie de timp ca sa se extinda, ceea ce le va permite pasagerilor sa-l stinga sau sa plece de la fata locului.
Spre deosebire de gaz, benzina prezinta alte riscuri. Adica o masina pe benzina poate sa explodeze. Greu ce-i drept, dar poate sa explodeze mai repede decat una pe GPL. Si asta pentru ca, daca rezervorul nu se sparge in urma unui impact si exista un foc ce se propaga din cauza altor materiale inflamabile (izolatie, cauciuc, furtune, mocheta, tapiterie, etc.), in momentul in care caldura este prea mare, rezervorul incepe sa se umfle si in final plasticul cedeaza, provocand o explozie puternica. Mai este si situatia in care un rezervor este mai mult gol decat plin cu benzina lichida, insa vaporii sunt cei mai inflamabili si provoaca o implozie puternica din interior. Cert este ca daca flacarile ajung la rezervor ai toate sansele sa explodeze.
Sisteme de siguranta suplimentare la instalatiile pe GPL
Fiind mai volatil si inflamabil, gazul are nevoie de masuri speciale de protectie. Cam ca la aragazul din casa, care vine cu senzor si supapa automata de inchidere. In timp ce benzina nu are astfel de sisteme de siguranta, o instalatie GPL se bucura de cateva masuri de precautie: un sistem cu supape ce nu permit umplerea rezervorului cu peste 80% din capacitate, astfel incat gazul sa aiba loc sa se extinda in caz ca sunt schimbari de temperatura, un senzor de presiune care inchide automat alimentarea daca o conducta se fisureaza, simtind un debit crescut si in unele cazuri si o supapa mecanica ce taie alimentarea la oprirea motorului.
La incendiu s-au gandit si cei care proiecteaza rezervoarele: au lasat acea marja de 20% la umplere astfel incat gazul, chiar daca rezervorul este invaluit de flacari, sa aiba unde sa se extinda fara sa faca implozie de la interior. Dar asta nu inseamna ca in cazuri speciale de accidente violente nu pot aparea scurgeri de gaz care intretin un incendiu...
In ce situatie poate exploda un rezervor de GPL?
Atunci cand ceva se strica. Pentru ca este facut si el de om, un rezervor, cu toate supapele si senzorii sai, poate sa cedeze. De exemplu, daca supapa care impiedica umplerea rezervorului cedeaza si soferul va umple 100% recipientul, gazul se poate extinde si exista riscul sa faca implozie. Insa nu trebuie neaparat sa ia foc ci doar sa iasa cu presiune, exact ca in filmul de mai jos:
Sunt sanse ca si in urma unui accident grav din spate, care duce la craparea rezervorului, sa porneasca un incendiu. Sau cand sunt scurgeri si acumulari de gaze sub capota. Insa aceste situatii se pot intampla si in cazul unui automobil pe benzina, de fapt, astfel de situatii neplacute avand loc mult mai des.
Ce s-a intamplat in accidentul cu tinerii din Bacau?
Numai anchetatorii pot raspunde precis la aceasta intrebare. Insa noi nu credem ca se poate da vina pe instalatia de GPL. Poate doar daca era vreo facatura turceasca de ultima speta, montata artizanal. Insa privind marca si modelul masinii nu credem ca e vorba de asa ceva... Cel mai probabil, soferul a adormit la volan si, in urma impactului, atat soferul cat si pasagerul nepurtand centura de siguranta, s-au lovit si si-au pierdut cunostinta. Incendiul putea sa fie provocat de orice, inclusiv de benzina, pentru ca automobilul cu instalatie GPL trebuie sa aiba si benzina in rezervor (porneste pe benzina si trece automat pe gaz). Cert este ca explozia nu a fost cauzata de instalatia de GPL, impactul fiind unul frontal, butelia din portbagaj nefiind atinsa... Asadar incendiul ar fi putut porni de la orice si victimele ar fi avut acelasi deznodamant si daca nu era montata instalatia...
TU CE PARERE AI DESPRE INSTALATIA DE GPL, ESTE SIGURA SAU NU ITI INSPIRA INCREDERE?
-
Jante audi a4 b9 a6 avant 4g/4g1 a6 f2 new a6 allroad q3 q5...
3600 Lei
Stop stanga / dreapta dacia sandero 2008 2009 2010 2011 2012
100 Lei
Pompa frana mercedes c-class w203 a0054303830
200 Lei
-
Jante noi 17 inch originale vw passat 3g b8 r17 nivelles
950 €
Suport accesorii audi a3 8p 1.9 tdi fab. 2003 - 2012...
50 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite...
2900 €
-
Motor iveco daily 2.8 hdi
2200 Lei
Carcasa cutie sigurante dacia sandero 2 stepway 2013-2020 noua
160 Lei
Bandou / ornament aripa stanga spate hyundai tucson fab. 2004...
100 Lei
-
Scrumiera skoda octavia ii fab. 2004 - 2013 ⭐⭐⭐⭐⭐
100 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen...
500 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett...
5000 Lei
-
Capac buton geam electric opel astra h zafira b tigra b
20 Lei
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco...
600 €
Bmw 520 2.0 d 2012
7500 €
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta...
3000 Lei
Plasa rulou separare portbagaj originala vw touareg (7l)
299 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen...
500 Lei
-
Vw bora 1600 2000
1000 €
Carlig remorca 7h0803881b volkswagen vw transporter t5 [2003 -...
600 Lei
A6510700587 28342997 delphi r00002d injector mercedes cdi 2.2...
100 €
-
Motoras reglare far xenon audi a6 c7, audi a6 4g, a7, s6, rs6...
100 Lei
Radio cd audi a5 a4 b8, 8t1035652g, 8t1035652d,
380 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new...
2000 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 r18 originale audi a4 b9,(compatibile...
600 €
Prag stanga tabla renault kadjar 1.2 benzina 2017
1089 Lei
Stop stanga aripa, fiat albea (178) (id:650991)
274 Lei
-
Fiting adblue încălzit cu filtru cod 98001230
300 Lei
Adaptor bec led volkswagen golf 7 / passat b7 / scirocco 386913
23 Lei
Bmw 320 2.0d 2007
3650 €
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa...
3000 Lei
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452
70 Lei
Carlig remorcare nissan qashqai j10 2007 2008 2009 2010 2011 2012
500 Lei
-
G-g02085 macara pentru camionete 450kg
897 Lei
Furtun / conducta intercooler audi a3 8p 1.9 tdi fab. 2003 -...
80 Lei
Dezmembram renault kangoo 1.5 dci an fabr. 2015
PieseAuto.ro
Cand dai drumul la aerul conditionat se aud zgomote? Iata ce piese se strica
PieseAuto.ro
Accident frontal: ce piese auto schimbam la masina?
PieseAuto.ro
Pastile solubile in loc de lichid pentru parbriz: sunt bune de ceva?