Instalatia GPL pe masina: risc crescut de explozie sau siguranta totala?

- Rezervorul instalatiei de GPL, mai putin periculos decat rezervorul de benzina
- Gazul arde mai usor decat benzina si motorina
- In ce situatie poate exploda un rezervor de GPL?
La stirile de ieri, toata Romania vedea urmarile unui accident auto in urma caruia au murit doi tineri din Bacau. Se pare ca masina a intrat cu viteza intr-un cap de pod, a explodat rapid si cei doi pasageri au murit in incendiu. Conform anchetatorilor, automobilul era dotat cu instalatie GPL, acesta fiind si motivul exploziei. Dar sa fie oare asa periculoasa instalatia GPL?
Accident similar petrecut peste ocean, in urma caruia au murit doua persoane, inclusiv celebrul actor Paul Walker: impact la viteza mare, explozie puternica, doua victime decedate carbonizate. Diferenta era una singura: masina din Statele Unite nu avea GPL, era numai pe benzina. Asta ca sa incepem cum trebuie dezbaterea noastra, si anume echidistanti, demonstrand ca indiferent de carburant pot exista explozii puternice imediate...
Revenind in Romania, cazul de ieri foarte mediatizat care ne prezinta moartea a doi tineri din Bacau, se invarte in jurul ideii de GPL. Soferul a pierdut controlul din motive necunoscute, a intrat intr-un cap de pod (parapet din beton) si a luat foc. Politistii spun ca daca nu ar fi avut instalatia de GPL, masina nu ar fi explodat asa de repede si victimele ar fi putut sa fie salvate... Dar chiar este vina GPL-ului?
Rezervorul instalatiei de GPL, mai putin periculos decat rezervorul de benzina
In caz ca nu stiai, toate masinile moderne au rezervoare de benzina realizate din plastic. In primul rand ca sa nu se fisureze la fel de usor ca tabla, ca sa nu rugineasca si ca in cazul unei sparturi aceasta sa fie mare pentru pierderea rapida a combustibilului (in loc sa picure fara ca soferul sa isi dea seama). Oricum, plasticul este plastic si poate fi gaurit destul de usor si cu un cutit, nu degeaba este montat in loc oarecum ferit, in dreptul puntii spate, acolo unde sansele sa fie lovit de diverse obiecte sunt minime.
La polul opus, rezervorul unei instalatii de GPL este realizat din otel. Dar nu orice otel, ci unul tratat ca sa nu rugineasca si pentru a rezista la socuri si impact direct. Mai precis, un rezervor care se monteaza longitudinal in portbagaj cu o capacitate de 90 de litri, de la un producator de renume, are o grosime a peretelui de 0.5 - 2 centimetri. Adica poti sa tragi cu un pistol de 9mm in el, de la o distanta de 2 metri si nu vei face decat sa zgarii vopseaua de la suprafata. In schimb, rezervoarele toroidale, care se pun in locul rotii de rezerva, cu o capacitate mai mica, au o grosime a peretelui de 3-4 milimetri. Mai putin, dar oricum destul de zdravene ca sa reziste cu brio chiar daca masina intra intr-un compactor de la Remat.
Rezervorul de GPL se face la fel ca o oala de bucatarie, la fel ca orice alt recipient, dintr-o foaie de otel bagata intr-o serie de prese. Si, ca sa fie etans, intervine cel putin un punct de sudura. Cu alte cuvinte, rezervorul, chiar daca are o grosime de 2 centimetri "in carne", la punctul de sudura este cel mai vulnerabil, acolo fiind o grosime mult mai mica... Chiar si asa, fata de un rezervor de benzina, cel de GPL este net superior la rezistenta.
Si, fiind realizat din otel, este gandit special sa se indoaie in caz de impact violent, nu sa se sparga, gazul ramanand la interior...
Gazul arde mai usor decat benzina si motorina
Chiar daca sta depozitat intr-un rezervor mult mai rezistent, gazul are o singura problema: arde mai usor decat motorina si benzina. Si, in cazul unui impact, daca motorul merge pe GPL si zona compartimentului motor sau o conducta este afectata, sa fie emanat gazul in atmosfera si sa se aprinda extrem de usor. Insa daca se intampla asa ceva, gazul va arde exact ca la bricheta, cu flacara bine localizata, fara sa explodeze absolut nimic. Adica incendiul incepe mai usor, dar are nevoie de timp ca sa se extinda, ceea ce le va permite pasagerilor sa-l stinga sau sa plece de la fata locului.
Spre deosebire de gaz, benzina prezinta alte riscuri. Adica o masina pe benzina poate sa explodeze. Greu ce-i drept, dar poate sa explodeze mai repede decat una pe GPL. Si asta pentru ca, daca rezervorul nu se sparge in urma unui impact si exista un foc ce se propaga din cauza altor materiale inflamabile (izolatie, cauciuc, furtune, mocheta, tapiterie, etc.), in momentul in care caldura este prea mare, rezervorul incepe sa se umfle si in final plasticul cedeaza, provocand o explozie puternica. Mai este si situatia in care un rezervor este mai mult gol decat plin cu benzina lichida, insa vaporii sunt cei mai inflamabili si provoaca o implozie puternica din interior. Cert este ca daca flacarile ajung la rezervor ai toate sansele sa explodeze.
Sisteme de siguranta suplimentare la instalatiile pe GPL
Fiind mai volatil si inflamabil, gazul are nevoie de masuri speciale de protectie. Cam ca la aragazul din casa, care vine cu senzor si supapa automata de inchidere. In timp ce benzina nu are astfel de sisteme de siguranta, o instalatie GPL se bucura de cateva masuri de precautie: un sistem cu supape ce nu permit umplerea rezervorului cu peste 80% din capacitate, astfel incat gazul sa aiba loc sa se extinda in caz ca sunt schimbari de temperatura, un senzor de presiune care inchide automat alimentarea daca o conducta se fisureaza, simtind un debit crescut si in unele cazuri si o supapa mecanica ce taie alimentarea la oprirea motorului.
La incendiu s-au gandit si cei care proiecteaza rezervoarele: au lasat acea marja de 20% la umplere astfel incat gazul, chiar daca rezervorul este invaluit de flacari, sa aiba unde sa se extinda fara sa faca implozie de la interior. Dar asta nu inseamna ca in cazuri speciale de accidente violente nu pot aparea scurgeri de gaz care intretin un incendiu...
In ce situatie poate exploda un rezervor de GPL?
Atunci cand ceva se strica. Pentru ca este facut si el de om, un rezervor, cu toate supapele si senzorii sai, poate sa cedeze. De exemplu, daca supapa care impiedica umplerea rezervorului cedeaza si soferul va umple 100% recipientul, gazul se poate extinde si exista riscul sa faca implozie. Insa nu trebuie neaparat sa ia foc ci doar sa iasa cu presiune, exact ca in filmul de mai jos:
Sunt sanse ca si in urma unui accident grav din spate, care duce la craparea rezervorului, sa porneasca un incendiu. Sau cand sunt scurgeri si acumulari de gaze sub capota. Insa aceste situatii se pot intampla si in cazul unui automobil pe benzina, de fapt, astfel de situatii neplacute avand loc mult mai des.
Ce s-a intamplat in accidentul cu tinerii din Bacau?
Numai anchetatorii pot raspunde precis la aceasta intrebare. Insa noi nu credem ca se poate da vina pe instalatia de GPL. Poate doar daca era vreo facatura turceasca de ultima speta, montata artizanal. Insa privind marca si modelul masinii nu credem ca e vorba de asa ceva... Cel mai probabil, soferul a adormit la volan si, in urma impactului, atat soferul cat si pasagerul nepurtand centura de siguranta, s-au lovit si si-au pierdut cunostinta. Incendiul putea sa fie provocat de orice, inclusiv de benzina, pentru ca automobilul cu instalatie GPL trebuie sa aiba si benzina in rezervor (porneste pe benzina si trece automat pe gaz). Cert este ca explozia nu a fost cauzata de instalatia de GPL, impactul fiind unul frontal, butelia din portbagaj nefiind atinsa... Asadar incendiul ar fi putut porni de la orice si victimele ar fi avut acelasi deznodamant si daca nu era montata instalatia...
TU CE PARERE AI DESPRE INSTALATIA DE GPL, ESTE SIGURA SAU NU ITI INSPIRA INCREDERE?
-
Difuzor bara spate audi a4 b9 (2016-2019) cod 8w0807521g 300 Lei
Carcasa oglinda pregatita pentru vopsit - ford puma 2000-2001,... 105.14 Lei
Cablaj bara spate oe dacia logan 2 2012→ 240153297r 510 Lei
-
Bara fata grunduita vw jetta 05/10 200 Lei
Senzor presiune ac volkswagen touran (1t1, 1t2) [ 2003 - 2010... 100 Lei
Aripa dreapta opel frontera b 1999 2004 350 Lei
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Electrovalva 3.0 tdi cdu cdud audi a6 c7 4g audi q5 a5 8f a6... 100 Lei
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Toba finala sport audi a4 b5 friedrich motorsport 400 Lei
Tub / furtun / racord aer admisie audi a6 c5 2.5 tdi 4x4 fab.... 30 Lei
-
Grila radiator neagra cu rama cromata audi a3 2008-2012 537 Lei
Trager (panou frontal) bmw x3 f25 1400 Lei
Ulei transmisie fatcom valvolina-f 1l 16 Lei
-
Compresor clima citroen c5 2 1.6 hdi 2007-2017 9800839580 750 Lei
Grila radiator audi a4 b9 8w 2016 2017 2018 2019 350 Lei
Faruri bi-xenon hummer h3 cu lupa 3750 Lei
-
Grila dreapta proiector ceata bara fata audi a4 b8 2012-2015... 235 Lei
Panou sigurante bsm ab4 peugeot 508 i 2.0 hdi rxh hybrid4 163... 500 Lei
Ventilator racire motor volvo v40 350 Lei
-
Camera video marsarier oe mercedes-benz vito w639 2003-2014... 2910 Lei
Elevator auto cu 2 coloane pe surub 4500 Lei
Injectoare hyundai i30 / kia ceed 1.6 crdi 2007 2008 2009 2010 200 Lei
-
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Armatura superioara bara fata toyota prius 2016-2017-2018 noua... 730 Lei
Coloana directie renault clio ii 1998 2012 100 Lei
-
Set ornamente crom grila radiator suzuki vitara (2015-2018) 200 Lei
Coloana directie renault clio 1 1991 1998 80 Lei
Caseta directie land rover freelander (ln) (1998 - 2006)... 1483 Lei
-
Bandou bara fata - renault captur 2017 , 620722890r 183.3 Lei
Bara spate ford kuga 2 st-line facelift an 2016-2017-2018-2019... 600 Lei
Roata janta tabla rezerva 185 60 15 r15 seat ibiza 2009 - 2014... 249.99 Lei
-
Dezmembram mercedes-benz clk-class c209 [2002 - 2005]...
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €


