Instalatia GPL pe masina: risc crescut de explozie sau siguranta totala?

- Rezervorul instalatiei de GPL, mai putin periculos decat rezervorul de benzina
- Gazul arde mai usor decat benzina si motorina
- In ce situatie poate exploda un rezervor de GPL?
La stirile de ieri, toata Romania vedea urmarile unui accident auto in urma caruia au murit doi tineri din Bacau. Se pare ca masina a intrat cu viteza intr-un cap de pod, a explodat rapid si cei doi pasageri au murit in incendiu. Conform anchetatorilor, automobilul era dotat cu instalatie GPL, acesta fiind si motivul exploziei. Dar sa fie oare asa periculoasa instalatia GPL?
Accident similar petrecut peste ocean, in urma caruia au murit doua persoane, inclusiv celebrul actor Paul Walker: impact la viteza mare, explozie puternica, doua victime decedate carbonizate. Diferenta era una singura: masina din Statele Unite nu avea GPL, era numai pe benzina. Asta ca sa incepem cum trebuie dezbaterea noastra, si anume echidistanti, demonstrand ca indiferent de carburant pot exista explozii puternice imediate...
Revenind in Romania, cazul de ieri foarte mediatizat care ne prezinta moartea a doi tineri din Bacau, se invarte in jurul ideii de GPL. Soferul a pierdut controlul din motive necunoscute, a intrat intr-un cap de pod (parapet din beton) si a luat foc. Politistii spun ca daca nu ar fi avut instalatia de GPL, masina nu ar fi explodat asa de repede si victimele ar fi putut sa fie salvate... Dar chiar este vina GPL-ului?
Rezervorul instalatiei de GPL, mai putin periculos decat rezervorul de benzina
In caz ca nu stiai, toate masinile moderne au rezervoare de benzina realizate din plastic. In primul rand ca sa nu se fisureze la fel de usor ca tabla, ca sa nu rugineasca si ca in cazul unei sparturi aceasta sa fie mare pentru pierderea rapida a combustibilului (in loc sa picure fara ca soferul sa isi dea seama). Oricum, plasticul este plastic si poate fi gaurit destul de usor si cu un cutit, nu degeaba este montat in loc oarecum ferit, in dreptul puntii spate, acolo unde sansele sa fie lovit de diverse obiecte sunt minime.
La polul opus, rezervorul unei instalatii de GPL este realizat din otel. Dar nu orice otel, ci unul tratat ca sa nu rugineasca si pentru a rezista la socuri si impact direct. Mai precis, un rezervor care se monteaza longitudinal in portbagaj cu o capacitate de 90 de litri, de la un producator de renume, are o grosime a peretelui de 0.5 - 2 centimetri. Adica poti sa tragi cu un pistol de 9mm in el, de la o distanta de 2 metri si nu vei face decat sa zgarii vopseaua de la suprafata. In schimb, rezervoarele toroidale, care se pun in locul rotii de rezerva, cu o capacitate mai mica, au o grosime a peretelui de 3-4 milimetri. Mai putin, dar oricum destul de zdravene ca sa reziste cu brio chiar daca masina intra intr-un compactor de la Remat.
Rezervorul de GPL se face la fel ca o oala de bucatarie, la fel ca orice alt recipient, dintr-o foaie de otel bagata intr-o serie de prese. Si, ca sa fie etans, intervine cel putin un punct de sudura. Cu alte cuvinte, rezervorul, chiar daca are o grosime de 2 centimetri "in carne", la punctul de sudura este cel mai vulnerabil, acolo fiind o grosime mult mai mica... Chiar si asa, fata de un rezervor de benzina, cel de GPL este net superior la rezistenta.
Si, fiind realizat din otel, este gandit special sa se indoaie in caz de impact violent, nu sa se sparga, gazul ramanand la interior...
Gazul arde mai usor decat benzina si motorina
Chiar daca sta depozitat intr-un rezervor mult mai rezistent, gazul are o singura problema: arde mai usor decat motorina si benzina. Si, in cazul unui impact, daca motorul merge pe GPL si zona compartimentului motor sau o conducta este afectata, sa fie emanat gazul in atmosfera si sa se aprinda extrem de usor. Insa daca se intampla asa ceva, gazul va arde exact ca la bricheta, cu flacara bine localizata, fara sa explodeze absolut nimic. Adica incendiul incepe mai usor, dar are nevoie de timp ca sa se extinda, ceea ce le va permite pasagerilor sa-l stinga sau sa plece de la fata locului.
Spre deosebire de gaz, benzina prezinta alte riscuri. Adica o masina pe benzina poate sa explodeze. Greu ce-i drept, dar poate sa explodeze mai repede decat una pe GPL. Si asta pentru ca, daca rezervorul nu se sparge in urma unui impact si exista un foc ce se propaga din cauza altor materiale inflamabile (izolatie, cauciuc, furtune, mocheta, tapiterie, etc.), in momentul in care caldura este prea mare, rezervorul incepe sa se umfle si in final plasticul cedeaza, provocand o explozie puternica. Mai este si situatia in care un rezervor este mai mult gol decat plin cu benzina lichida, insa vaporii sunt cei mai inflamabili si provoaca o implozie puternica din interior. Cert este ca daca flacarile ajung la rezervor ai toate sansele sa explodeze.
Sisteme de siguranta suplimentare la instalatiile pe GPL
Fiind mai volatil si inflamabil, gazul are nevoie de masuri speciale de protectie. Cam ca la aragazul din casa, care vine cu senzor si supapa automata de inchidere. In timp ce benzina nu are astfel de sisteme de siguranta, o instalatie GPL se bucura de cateva masuri de precautie: un sistem cu supape ce nu permit umplerea rezervorului cu peste 80% din capacitate, astfel incat gazul sa aiba loc sa se extinda in caz ca sunt schimbari de temperatura, un senzor de presiune care inchide automat alimentarea daca o conducta se fisureaza, simtind un debit crescut si in unele cazuri si o supapa mecanica ce taie alimentarea la oprirea motorului.
La incendiu s-au gandit si cei care proiecteaza rezervoarele: au lasat acea marja de 20% la umplere astfel incat gazul, chiar daca rezervorul este invaluit de flacari, sa aiba unde sa se extinda fara sa faca implozie de la interior. Dar asta nu inseamna ca in cazuri speciale de accidente violente nu pot aparea scurgeri de gaz care intretin un incendiu...
In ce situatie poate exploda un rezervor de GPL?
Atunci cand ceva se strica. Pentru ca este facut si el de om, un rezervor, cu toate supapele si senzorii sai, poate sa cedeze. De exemplu, daca supapa care impiedica umplerea rezervorului cedeaza si soferul va umple 100% recipientul, gazul se poate extinde si exista riscul sa faca implozie. Insa nu trebuie neaparat sa ia foc ci doar sa iasa cu presiune, exact ca in filmul de mai jos:
Sunt sanse ca si in urma unui accident grav din spate, care duce la craparea rezervorului, sa porneasca un incendiu. Sau cand sunt scurgeri si acumulari de gaze sub capota. Insa aceste situatii se pot intampla si in cazul unui automobil pe benzina, de fapt, astfel de situatii neplacute avand loc mult mai des.
Ce s-a intamplat in accidentul cu tinerii din Bacau?
Numai anchetatorii pot raspunde precis la aceasta intrebare. Insa noi nu credem ca se poate da vina pe instalatia de GPL. Poate doar daca era vreo facatura turceasca de ultima speta, montata artizanal. Insa privind marca si modelul masinii nu credem ca e vorba de asa ceva... Cel mai probabil, soferul a adormit la volan si, in urma impactului, atat soferul cat si pasagerul nepurtand centura de siguranta, s-au lovit si si-au pierdut cunostinta. Incendiul putea sa fie provocat de orice, inclusiv de benzina, pentru ca automobilul cu instalatie GPL trebuie sa aiba si benzina in rezervor (porneste pe benzina si trece automat pe gaz). Cert este ca explozia nu a fost cauzata de instalatia de GPL, impactul fiind unul frontal, butelia din portbagaj nefiind atinsa... Asadar incendiul ar fi putut porni de la orice si victimele ar fi avut acelasi deznodamant si daca nu era montata instalatia...
TU CE PARERE AI DESPRE INSTALATIA DE GPL, ESTE SIGURA SAU NU ITI INSPIRA INCREDERE?
-
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
-
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
-
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei
-
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
-
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
-
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
-
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
-
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
-
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei


