Inventata de un roman, folosita de toata lumea: cum functioneaza transmisia automata CVT?

- Scurta istorie a cutiei CVT
- George Constantinescu, inventatorul cutiei CVT
- Merita sa iti cumperi o masina cu transmisie CVT?
V-am mai povestit in trecut despre cum functioneaza cutiile de viteze de tip automate cu dublu-ambreiaj, secventiale sau robotizate. Acum o sa va explicam cum functioneaza cutiile automate de tip CVT, adica transmisiile variabile continuu. Un tip de cutie despre care putini stiu ca a fost inventat de un roman.
Una din cele mai simple si eficiente transmisii de tip automat este, fara indoiala, cutia CVT. Adica Continuously Variable Transmission, in traducere libera fiind transmisia variabila continuu. Acestei cutii i se mai spune si cutia de viteze cu o singura viteza, transmisie-scripete sau transmisie fara intrerupere. Deoarece, spre deosebire de orice fel de alta cutie automata, adica o cutie fara pedala de ambreiaj ce face ca automobilul sa accelereze automat, cutia CVT nu are viteze care se schimba intre ele. Functioneaza pe un alt principiu.
Scurta istorie a cutiei CVT
Prima tentativa de a realiza o cutie CVT dateaza din 1490, cand Leonardo da Vinci a schitat un sistem de crestere a vitezei folosindu-se de o transmisie fara intrerupere cu ajutorul unui con cu diametre diferite la capete. Cateva sute de ani mai tarziu, in 1879, Milton Reeves a dezvoltat o varianta de CVT conectata la un motor cu abur care amplifica miscarea de rotatie si o accelera prin schimbarea diametrelor rotilor. Acest sistem era folosit la taierea cherestelei.
Primul patent inregistrat pentru o cutie CVT in domeniul auto a fost realizat de Daimler Benz in 1886. Fiind insa epoca experimentelor, au urmat cativa producatori de motociclete care au pus astfel de cutii pe vehiculele lor, folosindu-se de aceeasi idee, cea a schimbarii gradual a diametrului rotii pe care calca cureaua de transmisie.
Au mai urmat diverse incercari si proiecte de masini si motociclete cu transmisii CVT, insa toate s-au dovedit a fi ineficiente, greu de intretinut si limitau viteza maxima. Insa in 1926, romanul George Constantinescu, inventatorul automobilului Constantinesco, a fost cel care a rafinat cutia CVT si a apropiat-o de forma pe care o intanim azi in masinile noastre. Constantinescu a realizat un convertizor de cuplu montat in motorul cu 2 cilindri care functiona pe baza maselor inertiale. Adica cu cat calcai pedala de acceleratie, cu atat motorul se tura si datorita fortei de inertie, niste greutati faceau ca diametrul celor doua roti intre care era legat lantul de transmisie se modifica.
Cutia CVT inventata de romanul Constantinescu a fost prima cutie cu adevarat eficienta care permitea si o performanta crescuta. Principiile dezvoltate de roman se folosesc si azi in cutiile CVT, motiv pentru care putem spune ca el a inventat-o.
Cum functioneaza transmisia CVT?
Inca de la prima idee a lui da Vinci, pana in anul 2017, cutiile de tip CVT au existat si au tot fost dezvoltate continuu. In zilele noastre, multi producatori apeleaza la astfel de cutii, dar, indiferent de ce marca poarta, ideea este aceeasi ca acum 500 de ani. Respectiv, sa amplifici miscarea de rotatie a motorului folosindu-te de o curea sau lant care isi schimba forma.
Inainte sa vezi clipurile de mai jos care sunt foarte explicative, gandeste-te ca este la fel ca in cazul unei biciclete. Lantul isi pastreaza mereu aceeasi dimensiune, insa cand foaia mica invarte un pinion mare si parca dai in gol la pedale, e ca si cum ai pleca de pe loc cu o transmisie CVT. Daca vrei sa maresti viteza, pui lantul pe o foaie mare si folosesti un pinion mic. Acum dai mai greu la pedale, dar bicicleta alearga mai tare. Asa functioneaza si o cutie CVT, dar continuu, fara schimbari de viteza. Poti sa-ti imaginezi ca pinioanele sunt un con si foile sunt alt con pe care cureaua se plimba de colo colo: cand intr-un capat invarte diametrul cel mai mare, in cealalta parte inverte diametrul cel mai mic si invers.
Avantajele cutiei CVT
In zilele noastre, intalnim transmisia variabila continuu la scutere, ATV-uri, automobile si nu numai. Deoarece este o cutie simpla si ieftin de produs. La scutere si motociclete se foloseste o curea de cauciuc, dar la automobile se foloseste un lant de metal ca sa reziste in timp.
Daca nu ai vazut niciodata o masina de performanta inalta echipata cu o cutie CVT, este pentru ca acest tip de transmisie nu se preteaza la o putere mare. Si nici la o viteze maxima foarte mare. Cutiile CVT au ca avantaj principal consumul scazut de carburant si usurinta in exploatare. Iar ca dezavantaj, ca sunt cutii destul de lenese, fara vreo legatura cu sportivitatea.
Merita sa iti cumperi o masina cu transmisie CVT?
De curand am condus noua Honda Civic cu cutie CVT. O cutie care se simte exact ca o transmisie automata, care ofera si performante bune, dar si un consum mic. Acum, cutiile CVT sunt controlate de computere care, in functie de forta de apasare a pedalei de acceleratie, stiu sa aleaga exact pozitia lantului intre cele doua conuri. De exemplu, daca e nevoie sa faci o depasire si calci tare pedala de acceleratie, lantul este brusc pus in pozitia care ofera puterea maxima de la motor spre roti.
Daca vrei demaraje agresive, nu cauti o masina cu transmisie CVT. Dar daca esti genul mai linistit, care cauta o cutie automata care sa ofere cel mai redus consum, atunci ai nevoie de asa ceva. Usor, usor, cutiile manuale incep sa piarda teren serios. Deoarece confortul in aglomeratie incepe sa fie tot mai cautat, iar o cutie manuala la care trebuie sa apesi des ambreiajul, nu iti ofera asa ceva. Si cum diversi producatori au inceput sa faca si aceste cutii CVT sa fie mai performante si mai rapide in reactie, o sa ne asteptam in cativa ani sa gasim aceste transmisii si pe masinile de viteza. Asadar, DA, merita sa conduci o cutie CVT zi de zi.
-
Ford fiesta diesel 2011 3250 €
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Dezmembrez ford kuga mk3 st-line 2.0 ecoblue 4x4 ymda 190 cai...
-
Motor benzina ford focus daw,dbw 1998-2001 1340 Lei
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
Vw passat 1.6fsi ,115 cp clima , euro 4 ,187719 km 2007 3490 €
-
Skoda roomster benzina 2010 3160 €
Cauciucuri iarna continental van contact winter 235/65/16 300 Lei
Dezmembrez skoda octavia iv 1.0 tsi 110 cai cutie manuala 6...
-
Mazda cx-5 skyactive x186 2021 24500 €
Kit injectie bmw 640 cod motor n47d30b
Mercedes 180 benzina 2010 2950 €
-
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Skoda fabia benzina 2010 3100 €
Dezmembrez vw jetta mk6 1.4 tsi hybrid crja 150 cai cutie dsg...
-
Hyundai getz hyundai getz 1.5crdi diesel,82 cp,clima 2005 1390 €
Pompa pneumatica vacuum mercedes s class cls w218 vod a0008004448 700 Lei
Set curea transmisie cu caneluri audi a6 (4a, c4) (1994 -... 128 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3200 €
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4700 €
Set curea transmisie cu caneluri skoda superb i (3u4) (2001 -... 128 Lei
-
Ford focus 1.5 2019 7200 €
Casca cu microfon motorola hkln4605a pentru gama xt pni-hkln4605a 175 Lei
Dezmembrez ford focus 4 facelift sedan 1.5 ecoblue y9da 115...
-
Vw golf benzina 2010 2950 €
Dezmembrez peugeot boxer 3 maxi frigorific 2.0 hdi ahn euro 6
Mercedes a 160 benzina 2010 2960 €
-
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Set curea transmisie cu caneluri audi a4 avant (8e5, b6) (2001... 128 Lei
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4500 €
-
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3200 €
-
Jeep grand cherokee diesel euro 5 ~ 4x4 automata ~ 159000km 2013 11900 €
Dezmembrez fiat talento/renault trafic 3/opel vivaro b 1.6 dci...
Motor mercedes a ,b sau cla 1,3 turbo benzina 2018 cod 282914 1800 €


