La ce sa ne uitam sub capota motorului unei masini second-hand pe care vrem sa o cumparam

- Scurgeri si umezeala
- Acumulatorul masinii
- Flansele de amortizor
Atunci cand vrei sa cumperi o masina rulata de la cineva, te uiti la starea exterioara, la starea caroseriei, te uiti dupa eventuale lovituri si defecte. Dupa care treci la interior, te uiti si la motor, iar la final te pui sa faci un test-drive. Insa la ce trebuie sa ne uitam cand ridicam capota?
Multi samsari sau pur si simplu vanzatori dornici sa-ti ascunda ceva se bazeaza pe faptul ca cei care se pricep, cat de cat, la mecanica, sunt foarte putini. Asa ca nu iti vor spune chiar toate defectele masinii, ci te vor lasa sa le descoperi sau nu. In cazul in care un cumparator neavizat nu le vede, atunci va lua o masina proasta care il va costa multi bani in viitor. Dar daca un cumparator care stie la ce sa se uite vede defectele ascunse, cel mai probabil vanzatorul va ramane cu buza umflata. Iar aruncarea unei priviri atente sub capota motorului este extrem de importanta: o aripa ruginita se repara usor, dar costurile serioase sunt la motor, asa ca nu vrem sa avem probleme acolo...
1. Scurgeri si umezeala
Cum ai ridicat capota motorului, uita-te atent peste tot la eventuale scurgeri sau urme de umezeala. Aici ne referim la scurgeri de ulei sau de lichide, care se vad pe corpul motorului. Fie in partea de sus, fie in laterale sau chiar in fata. Un motor bun trebuie sa fie uscat complet, iar cand dai cu degetul sa ramana curat. Daca e murdar si dai cu degetul, cu siguranta o sa iti ramana ulei sau altceva pe mana. Dar trebuie sa te uiti atent, pe langa garnitura de chiulasa, pe langa galeria de evacuare si admisie, sus, langa bujii, langa furtune, peste tot unde iti poti arunca privirea.
Pot exista scurgeri de ulei sau de lichid de servo, pot fi scurgeri de antigel sau de lichid de frana. Orice lichid din motor poate sa scape pe undeva. Si daca vedem asta, inseamna ca sunt niste probleme. In primul rand, daca sunt scurgeri, motorul acela nu a fost ingrijit corespunzator, asa ca trebuie evitat. In al doilea rand, nu am vrea sa ne trezim la un moment dat ca ramanem fara ulei in motor din cauza unei neglijente.
2. Acumulatorul masinii
Desi unele masini au bateria in portbagaj, majoritatea o au sub capota motorului. Nu trebuie sa trecem cu vederea acumulatorul masinii, ci trebuie sa ne uitam atent la el. In primul rand, trebuie sa ne uitam jos, langa baterie, in cautarea urmelor de acid curs din baterie. Mai trebuie sa ne uitam si la peretii laterali, sa nu fie umflati, semn ca bateria prezinta un pericol de explozie si este oricum in ultima perioada a vietii sale. La fel de atent trebuie sa ne uitam si la borne: sa nu fie coclite si ruginite.
Cumparatorii mai trebuie sa stie ca fiecare acumulator auto are data de fabricatie stantata in partea de sus. Daca vedem ca bateria are deja 4-5 ani, inseamna ca trebuie schimbata in curand. Poate ca nu ratezi o masina buna din cauza bateriei vechi, dar macar poti sa mai negociezi ceva daca e cazul sau macar stii ce cheltuieli te asteapta.
3. Lonjeroanele
Sub capota ne mai putem uita sa vedem daca masina a suferit un impact frontal. In spatele barei de protectie sunt suporturile de bara care se continua cu cele doua lonjeroane. Sunt cele mai inaintate elemente de rezistenta ale caroseriei si, in cazul unui accident puternic, se deplaseaza sau se indoaie. Si oricat le-ar repara un specialist, tot vor purta urmele de lovitura mult si bine.
Asadar, dupa ce ridicam capota, ne putem uita in spatele farurilor, in partea de jos, intre motor si trager, cautand urme de rugina si chit. Ne trebuie o lanterna, cel mai probabil, sau sa urcam masina pe elevator, insa si daca esti incepator iti poti da seama daca acolo s-a intervenit. O masina buna, nelovita, are vopseaua de fabrica si nu are urme de reparatii nicaieri.
4. Vasul de expansiune
Daca nu stii ce este vasul de expansiune, iti spunem noi: este vasul in care se pune lichidul de racire si din care, in functie de presiune, sistemul de racire isi trage sau da afara antigel. Aceasta piesa auto transparenta, prin care se vede nivelul lichidului, face mult mai multe decat crezi. De fapt, iti spune multe lucruri despre motorul masinii pe care tu doresti sa o cumperi.
Uita-te atent la vasul de expansiune si scoate-i capacul cu motorul oprit. Daca lichidul de racire este murdar cu urme de rugina sau pete de ulei, inseamna ca motorul are sau a avut probleme. Adica sunt mari sanse ca un motor care are lichidul maro si plin de ulei sa fi avut garnitura de chiulasa arsa. Mai mult, daca uleiul ajunge in racire, sunt mari sanse ca acesta sa dispara in curand. Adica acel motor mananca ulei, mai pe romaneste... Asadar, daca vezi in vasul de expansiune mizerie sau antigel care nu este curat si cu o culoare bine delimitata, inseamna ca acel motor are niste probleme ascunse.
5. Flansele de amortizor
Daca esti pe cale sa cumperi o masina mai veche de 10 ani, poate nu strica sa te uiti atent si la posibile probleme de rugina. Romania este o tara in care ploua destul de mult, nu degeaba foarte multe automobile mai vechi sunt acum ruginite pe alocuri. Mai ales daca ne gandim sa cumparam masina de la malul marii, adica din Constanta, de exemplu. Iar verificarea flanselor de amortizor este una din zonele ce trebuie inspectate.
Dar aici lucrurile sunt destul de simple. Odata ce avem capota ridicata, ne uitam la oalele amortizoarelor care sunt facute din tabla. Au de obicei niste garnituri mari din cauciuc, acestea nu trebuie sa fie mancate sau putrede. Si in jurul lor tabla trebuie sa fie tare si sa se auda plina cand batem cu degetul. Daca la flanse sunt urme de rugina sau umflaturi de rugina, inseamna ca sub vopsea exista crapaturi mai mari. Nu este ceva grav pe moment, insa, in timp, rugina se existent si, odata cu flansa de amortizor care incepe sa faca zgomot, va rugini si oala iar amortizorul nu va mai putea fi inlaturat din cauza acumularii de rugina.
6. Partea electrica
Toate motoarele au si elemente electrice la vedere. Adica niste cabluri, mufe, relee, ceva tot se vede. Chiar daca majoritatea masinilor au acum sistemele ascunse, departe de o eventuala sursa de incendiu, la o masina normala veche de cativa ani tot o sa vedem fire si mufe prin cateva locuri. Acestea trebuie verificate pentru un singur lucru: sa nu existe adaptari sau reparatii facute in spatele blocului.
Am vazut Volkswagen cu debitmetru de Ford, am vazut borne legate cu sarma sau cu banda adeziva, am vazut fire trase aiurea, fire la vedere, mufe in aer si asa mai departe. O masina care are instalatia electrica originala, asupra careia nu s-a intervenit, va avea totul la locul sau, fara adaptari, fara banda adeziva, fara coliere sau lipituri. Orice persoana, fie ea si incepatoare, poate face diferenta dintre o adaptare romaneasca si o cablaraie originala.
7. Prinderile de plastic
Ne mai putem da seama daca o masina a avut un accident usor daca privim prinderile de plastic de sub capota. Aici ne referim la prinderile farurilor, a tragerului si a radiatorului. Ajunge sa ridicam capota si sa inspectam atent zona. In momentul unui posibil impact, farurile se deplaseaza in spate si urechile de prindere se rup. La fel si cu radiatorul sau tragerul. Iar un proprietar care nu are chef sa cumpere piese noi, scumpe, va face niste adaptari. De exemplu, multe faruri ajung sa fie prinse cu sarma sau lipite. Iar in cazul radiatorului, acesta va fi fixat cu soricei sau sarma. Daca intalnim astfel de cazuri, masina aceea trebuie vazuta mai amanuntit si sa vedem despre ce e vorba, daca e cazul unui accident grav sau nu.
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
Vw golf 1,4 tsi 2015 8470 €
-
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
-
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
-
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
-
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei


