La ce sa ne uitam sub capota motorului unei masini second-hand pe care vrem sa o cumparam

La ce sa ne uitam sub capota motorului unei masini second-hand pe care vrem sa o cumparam
  • Scurgeri si umezeala
  • Acumulatorul masinii
  • Flansele de amortizor
Distribuie pe Facebook

Atunci cand vrei sa cumperi o masina rulata de la cineva, te uiti la starea exterioara, la starea caroseriei, te uiti dupa eventuale lovituri si defecte. Dupa care treci la interior, te uiti si la motor, iar la final te pui sa faci un test-drive. Insa la ce trebuie sa ne uitam cand ridicam capota?

Multi samsari sau pur si simplu vanzatori dornici sa-ti ascunda ceva se bazeaza pe faptul ca cei care se pricep, cat de cat, la mecanica, sunt foarte putini. Asa ca nu iti vor spune chiar toate defectele masinii, ci te vor lasa sa le descoperi sau nu. In cazul in care un cumparator neavizat nu le vede, atunci va lua o masina proasta care il va costa multi bani in viitor. Dar daca un cumparator care stie la ce sa se uite vede defectele ascunse, cel mai probabil vanzatorul va ramane cu buza umflata. Iar aruncarea unei priviri atente sub capota motorului este extrem de importanta: o aripa ruginita se repara usor, dar costurile serioase sunt la motor, asa ca nu vrem sa avem probleme acolo...

1. Scurgeri si umezeala

Cum ai ridicat capota motorului, uita-te atent peste tot la eventuale scurgeri sau urme de umezeala. Aici ne referim la scurgeri de ulei sau de lichide, care se vad pe corpul motorului. Fie in partea de sus, fie in laterale sau chiar in fata. Un motor bun trebuie sa fie uscat complet, iar cand dai cu degetul sa ramana curat. Daca e murdar si dai cu degetul, cu siguranta o sa iti ramana ulei sau altceva pe mana. Dar trebuie sa te uiti atent, pe langa garnitura de chiulasa, pe langa galeria de evacuare si admisie, sus, langa bujii, langa furtune, peste tot unde iti poti arunca privirea.

Pot exista scurgeri de ulei sau de lichid de servo, pot fi scurgeri de antigel sau de lichid de frana. Orice lichid din motor poate sa scape pe undeva. Si daca vedem asta, inseamna ca sunt niste probleme. In primul rand, daca sunt scurgeri, motorul acela nu a fost ingrijit corespunzator, asa ca trebuie evitat. In al doilea rand, nu am vrea sa ne trezim la un moment dat ca ramanem fara ulei in motor din cauza unei neglijente.

Sub capota motorului

2. Acumulatorul masinii

Desi unele masini au bateria in portbagaj, majoritatea o au sub capota motorului. Nu trebuie sa trecem cu vederea acumulatorul masinii, ci trebuie sa ne uitam atent la el. In primul rand, trebuie sa ne uitam jos, langa baterie, in cautarea urmelor de acid curs din baterie. Mai trebuie sa ne uitam si la peretii laterali, sa nu fie umflati, semn ca bateria prezinta un pericol de explozie si este oricum in ultima perioada a vietii sale. La fel de atent trebuie sa ne uitam si la borne: sa nu fie coclite si ruginite.

Cumparatorii mai trebuie sa stie ca fiecare acumulator auto are data de fabricatie stantata in partea de sus. Daca vedem ca bateria are deja 4-5 ani, inseamna ca trebuie schimbata in curand. Poate ca nu ratezi o masina buna din cauza bateriei vechi, dar macar poti sa mai negociezi ceva daca e cazul sau macar stii ce cheltuieli te asteapta.

Sub capota motorului

3. Lonjeroanele

Sub capota ne mai putem uita sa vedem daca masina a suferit un impact frontal. In spatele barei de protectie sunt suporturile de bara care se continua cu cele doua lonjeroane. Sunt cele mai inaintate elemente de rezistenta ale caroseriei si, in cazul unui accident puternic, se deplaseaza sau se indoaie. Si oricat le-ar repara un specialist, tot vor purta urmele de lovitura mult si bine.

Asadar, dupa ce ridicam capota, ne putem uita in spatele farurilor, in partea de jos, intre motor si trager, cautand urme de rugina si chit. Ne trebuie o lanterna, cel mai probabil, sau sa urcam masina pe elevator, insa si daca esti incepator iti poti da seama daca acolo s-a intervenit. O masina buna, nelovita, are vopseaua de fabrica si nu are urme de reparatii nicaieri.

Sub capota motorului

4. Vasul de expansiune

Daca nu stii ce este vasul de expansiune, iti spunem noi: este vasul in care se pune lichidul de racire si din care, in functie de presiune, sistemul de racire isi trage sau da afara antigel. Aceasta piesa auto transparenta, prin care se vede nivelul lichidului, face mult mai multe decat crezi. De fapt, iti spune multe lucruri despre motorul masinii pe care tu doresti sa o cumperi.

Uita-te atent la vasul de expansiune si scoate-i capacul cu motorul oprit. Daca lichidul de racire este murdar cu urme de rugina sau pete de ulei, inseamna ca motorul are sau a avut probleme. Adica sunt mari sanse ca un motor care are lichidul maro si plin de ulei sa fi avut garnitura de chiulasa arsa. Mai mult, daca uleiul ajunge in racire, sunt mari sanse ca acesta sa dispara in curand. Adica acel motor mananca ulei, mai pe romaneste... Asadar, daca vezi in vasul de expansiune mizerie sau antigel care nu este curat si cu o culoare bine delimitata, inseamna ca acel motor are niste probleme ascunse.

Sub capota motorului

5. Flansele de amortizor

Daca esti pe cale sa cumperi o masina mai veche de 10 ani, poate nu strica sa te uiti atent si la posibile probleme de rugina. Romania este o tara in care ploua destul de mult, nu degeaba foarte multe automobile mai vechi sunt acum ruginite pe alocuri. Mai ales daca ne gandim sa cumparam masina de la malul marii, adica din Constanta, de exemplu. Iar verificarea flanselor de amortizor este una din zonele ce trebuie inspectate.

Dar aici lucrurile sunt destul de simple. Odata ce avem capota ridicata, ne uitam la oalele amortizoarelor care sunt facute din tabla. Au de obicei niste garnituri mari din cauciuc, acestea nu trebuie sa fie mancate sau putrede. Si in jurul lor tabla trebuie sa fie tare si sa se auda plina cand batem cu degetul. Daca la flanse sunt urme de rugina sau umflaturi de rugina, inseamna ca sub vopsea exista crapaturi mai mari. Nu este ceva grav pe moment, insa, in timp, rugina se existent si, odata cu flansa de amortizor care incepe sa faca zgomot, va rugini si oala iar amortizorul nu va mai putea fi inlaturat din cauza acumularii de rugina.

Sub capota motorului

6. Partea electrica

Toate motoarele au si elemente electrice la vedere. Adica niste cabluri, mufe, relee, ceva tot se vede. Chiar daca majoritatea masinilor au acum sistemele ascunse, departe de o eventuala sursa de incendiu, la o masina normala veche de cativa ani tot o sa vedem fire si mufe prin cateva locuri. Acestea trebuie verificate pentru un singur lucru: sa nu existe adaptari sau reparatii facute in spatele blocului.

Am vazut Volkswagen cu debitmetru de Ford, am vazut borne legate cu sarma sau cu banda adeziva, am vazut fire trase aiurea, fire la vedere, mufe in aer si asa mai departe. O masina care are instalatia electrica originala, asupra careia nu s-a intervenit, va avea totul la locul sau, fara adaptari, fara banda adeziva, fara coliere sau lipituri. Orice persoana, fie ea si incepatoare, poate face diferenta dintre o adaptare romaneasca si o cablaraie originala.

Sub capota motorului

7. Prinderile de plastic

Ne mai putem da seama daca o masina a avut un accident usor daca privim prinderile de plastic de sub capota. Aici ne referim la prinderile farurilor, a tragerului si a radiatorului. Ajunge sa ridicam capota si sa inspectam atent zona. In momentul unui posibil impact, farurile se deplaseaza in spate si urechile de prindere se rup. La fel si cu radiatorul sau tragerul. Iar un proprietar care nu are chef sa cumpere piese noi, scumpe, va face niste adaptari. De exemplu, multe faruri ajung sa fie prinse cu sarma sau lipite. Iar in cazul radiatorului, acesta va fi fixat cu soricei sau sarma. Daca intalnim astfel de cazuri, masina aceea trebuie vazuta mai amanuntit si sa vedem despre ce e vorba, daca e cazul unui accident grav sau nu.

Sub capota motorului

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (8) Poze Sub capota motorului
mai multe