MICHELIN CrossClimate sub lupa: de ce o anvelopa de vara este si... de iarna?

MICHELIN CrossClimate sub lupa: de ce o anvelopa de vara este si... de iarna?
  • Initial, CrossClimate va fi oferit pe 15, 16 si 17 toli
  • Pneul are omologare de tip A, cea mai inalta, pentru aderenta pe ploaie
  • Peste 5 milioane de kilometri au fost parcursi testand CrossClimate
Distribuie pe Facebook

Am testat noile anvelope lansate de Michelin numite CrossClimate care se recomanda a fi niste pneuri performante de vara, dar legale si omologate pentru iarna. Adica suna chiar bine, mai ales pentru o tara cum este Romania, in care soferii primesc amenzi daca nu sunt dotati cum trebuie in sezonul rece. Dar sa fie o chestie de marketing, sau una reala? Pana vom primi un set pentru testare indelungata, va aratam partea din spatele dezvoltarii acestor pneuri performante.

CrossClimate sub lupaProfilul anvelopei MICHELIN CrossClimate ne anunta viitorul. Si asta pentru ca a reusit sa ia ce-i mai bun de la pneurile de vara, a luat ce au mai bun de oferit anvelopele de iarna, si le-a incorporat in propria suprafata de rulare. Un profil care seamana la aspect cu unul de vara, cu un nivel de zgomot foarte redus, de numai 69 dB, care ofera cel mai inalt nivel de aderenta pe carosabil umed, catalogat cu A, dar in acelasi timp, datorita tehnologiilor de design descrise mai jos, reuseste sa ofere o aderenta excelenta pe zapada. Este cu adevarat un pneu de vara cu mici elemente de design care il transforma si intr-o anvelopa buna pentru iarna.

CrossClimate sub lupaMICHELIN Total Performance este numele conceptului realizat de francezi prin care isi demonstreaza eficienta. Si daca un pneu poarta acest titlu, inseamna ca in el vei regasi combinatia optima intre longevitate, aderenta, economie de carburant, silentiozitate si eficienta in conditii de urgenta. In plus, tara in care sunt fabricate spune tot: CrossClimate sunt realizate in Germania.

CrossClimate sub lupaSemnul dupa care se uita toti politistii pe timp de iarna este prezent pe CrossClimate. E vorba de semnul numit 3PMSF, adica Three Peak Mountain Snow Flake, pe care romaneste il denumim 'muntele cu fulg de nea'. Acest semn insa nu il poate avea orice anvelopa, ci doar cele omologate in urma unor teste ca fiind bune pentru functionarea pe timp de iarna. Pe langa el mai este si prescurtarea M+S ce ne arata ca totusi, discutam despre un pneu all-seasons, acesta fiind simbolul prezent exclusiv pe anvelope mixte. In plus, anvelopa mai are si un sens de rotatie la care trebuie sa fii atent cand o montezi.

CrossClimate sub lupaDin aceasta imagine reiese dimensiunea anvelopei, care in cazul de fata este un pneu cu o latime de 225 de milimetri, un talon de 45, adica are o inaltime de 45% din latimea suprafetei de rulare si diametrul pe care trebuie sa-l aiba janta pe care se va monta pneul. Litera R ne spune ca anvelopa are o constructie radiala. Mai departe, 94 este indicele de greutate, care este de maximum 670 kg pe o singura roata in acest caz, iar litera W ne arata ca pneul a fost construit pentru o viteza maxima de 270 km/h. MICHELIN CrossClimate de dimensiuni mai mici, pe 15 sau 16 toli, are un indice de viteza V, adica 240 km/h viteza de top recomandata, sau T / H.

CrossClimate sub lupaPe flancurile laterale, designerii au facut in prelungirea blocurilor de pe suprafata de rulare cateva riduri cu santuri si profile concave in forma de trapez. De ce? Pentru a oferi un maximum de aderenta pe asfalt uscat sau umed in viraje, atunci cand roata isi schimba dinamica si se inclina. Pneurile nu functioneaza perfect perpendicular pe sosea decat in linie dreapta. Insa in viraje, roata pierde aderenta partii inferioare si trebuie sa se bazeze si pe flancuri. In plus, mascota Michelin, adica omuletul Bibendum, este acolo cu un scop: are rol de martor de uzura. Cand 'domnia sa' dispare, pneurile nu mai ofera cel mai bun nivel de siguranta!

CrossClimate sub lupaMICHELIN CrossClimate are pe eticheta de vanzare ratingul de tip A in ceea ce priveste franarea pe carosabil umed. Este cel mai inalt rating de acest gen, la care pneurile obisnuite de tip all-seasons doar viseaza, ele avand in general doar rating C-E. Dar cum reuseste CrossClimate sa franeze asa de bine? Designerii si inginerii au facut o suprafata de rulare formata din blocuri de diferite forme care sunt pozitionate in forma literei V. Este cea mai eficienta forma in ceea ce priveste evacuarea apei de sub anvelopa, reducand astfel si fenomenul de acvaplanare, dar marind in acelasi timp si aderenta. Dincolo de aderenta buna pe timp de ploaie, blocurile late de dimensiuni mari dinspre exteriorul suprafetei de rulare asigura o aderenta buna la fortele longitudinale (demaraj, franare), iar blocurile inclinate din centru asigura aderenta buna la fortele laterale (viraje).

CrossClimate sub lupaDar pe zapada? Ce face un pneu de vara sa aiba aderenta pe asfalt atunci cand ninge si vine iarna in toata regula? Raspunsul este la fel de simplu: inovatia si tehnologia sunt 'de vina' pentru performanta buna pe care o au anvelopele CrossClimate pe zapada. Blocurile care formeaza profilul V nu au o dimensiune continua: in mijloc ele sunt mai inguste si se latesc spre flancurile laterale (poza de mai sus). Mai mult, blocurile centrale au o forma 3D, cu muchii indreptate in mai multe directii. Asta inseamna doua lucruri: aderenta crescuta pe zapada, pentru ca blocurile 'sapa' si nu permit incarcarea, si o evacuare rapida a apei chiar si la viteze mici. Datorita acestui design, pneurile MICHELIN CrossClimate se comporta foarte bine si pe zapada, lucru pe care l-am putut testa si noi. Acum insa stim si de ce...

CrossClimate sub lupaAcest pneu revolutionar mai are ceva: santuri 3D. Si oricine isi poate da seama la ce sunt bune. Gandeste-te ca intre cele doua blocuri ale anvelopei este o suprafata de contact mult mai buna decat daca ar fi fost un simplu sant vertical drept. Explicam si cum functioneaza: in mers, cand pneul intra in contact cu asfaltul, cele doua blocuri se unesc, iar cand roata se invarte si se ridica de pe asfalt, se despart. La fel si la franare: cand franezi, blocurile se blocheaza datorita santurilor 3D ondulate, oferind o aderenta mai mare. Cu santurile drepte, blocurile s-ar misca si ar aluneca, aderenta fiind mai slaba. Totodata, aceste santuri contribuie la evacuarea apei in mers.

CrossClimate sub lupaPe langa elementele de design prezentate mai sus, la care inginerii si designerii de la Michelin au lucrat ani in sir, realizand in timp peste 5 milioane de kilometri de teste in orice fel de conditii de drum si temperatura, cuprinsa intre -20 si +40 de grade Celsius, CrossClimate a mai venit cu ceva nou. E vorba despre materialul din care este realizata anvelopa. Un material inovativ, produs din peste 200 de ingrediente diverse, avand la baza insa cauciucul natural, ce reuseste sa combine eficient avantajele pneurilor dedicate pentru iarna si vara. Adica un material care nu-si pierde proprietatile la venirea caldurii, nu se inmoaie, dar nici nu devine rigid la temperaturi negative. Adica este o anvelope 2 in 1: pe timp de iarna se comporta precum Alpin 5, anvelopa speciala de iarna de la Michelin si vara se comporta ca EnergySaver Plus, pneul de vara al francezilor. Asta da inovatie!

CrossClimate sub lupa

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (34) Poze CrossClimate sub lupa
mai multe