Mit sau realitate: chiar este mai bun uleiul de motor sintetic decat cel mineral?

- Care este diferenta dintre un ulei mineral si unul sintetic?
- La ce putem folosi uleiul mineral?
- Uleiul sintetic este cel mai scump
Cu siguranta am auzit cu totii ca uleiul de motor poate fi de mai multe feluri, poate avea diferite vascozitati, dar si ca poate fi mineral, sintetic sau semi-sintetic. Am mai auzit si, din vorba in vorba, de la prieteni, specialisti sau mecanici, ca uleiul sintetic este cel mai bun. Dar care sa fie oare adevarul?
Nu o sa vorbim in acest articol despre vascozitatea uleiului de motor, pentru ca v-am mai explicat ce inseamna fiecare grad de vascozitate din denumirea unui lubirifiant de genul 5W-30 in articolul numit "Totul despre uleiul de motor". De fapt, nu v-am spus chiar totul acolo, pentru ca acum vrem sa lamurim un lucru: chiar este asa cum spune lumea si ca uleiul sintetic este cel mai bun?
Ce inseamna ulei mineral?
Uleiul mineral este primul ulei de motor folosit inca de acum doua sute de ani, de la aparitia trenurilor si motoarelor pe aburi. De ce se numeste mineral? Pentru ca este realizat din substante minerale, adica extrase din pamant. Este un ulei in totalitate bazat pe substante alcaline extrase din petrol, fiind de fapt un fel de titei distilat in anumite conditii. Uleiului mineral i se mai spune si ulei natural sau ulei petrolier. Este cel mai ieftin ulei pentru ca nu se folosesc multe tehnologii la prelucrarea lui si pentru ca se extrage din resurse naturale.
Ce inseamna ulei sintetic?
Daca unul este natural, e clar ca celalat este artificial. Cand spunem sintetic, ne referim la un lubrifiant care este un ulei fabricat in totalitate in laborator, numai din substante chimice sintetizate. Acest ulei este cel mai scump deoarece reuseste prin diferite formule sa aiba o durata de viata mai lunga si sa se adapteze in functie de fiecare motor si temperatura de lucru. Motul a fost prima firma care a venit pe piata auto cu un ulei full-sintetic numit Century 300V in 1971.
Dar uleiul semi-sintetic?
Din nume, e clar ce inseamna: un ulei care nu e nici cal, nici magar, dar adresat unei piete de mijloc. Este uleiul pozitionat intre cel mineral si cel sintetic la pret, fabricat dintr-un amestec de ulei mineral cu maximum 30% ulei sintetic. Motul este compania care a oferit pietei primul ulei de acest gen in 1966, uleiul numit Century 2100.
Care este diferenta dintre un ulei mineral si unul sintetic?
In primul rand, vascozitatea la temperaturi scazute. Uleiul mineral este mai gros, are o vascozitate crescuta, atunci cand este folosit la temperaturi mici sau cand motorul este rece. Nu prea exista uleiuri minerale cu un grad de vascozitate 0, 5 sau 10 la temperatura mica (primul numar din 5W-30), majoritatea sunt de genul 15W40 sau 20W50.
O alta diferenta este pretul de achizitie: uleiul mineral este mult mai ieftin ca cel sintetic. In plus, ca orice produs de pe lumea asta care este ieftin, rezista mult mai putin in timp. Adica un ulei mineral are nevoie sa fie schimbat mult mai des ca unul sintetic, pentru ca isi pierde din calitatile de lubrifiere in timp.
Un alt defect al uleiului mineral in comparatie cu cel sintetic este ca nu face fata nici la temperaturi foarte mari. Adica nu putem folosi uleiuri minerale la automobile de competitie care merg la turatii mari, asadar la temperaturi uriase, pentru ca acest gen de lubrifiant isi pierde eficienta.
O ultima diferenta dintre cele doua uleiuri este ca cel mineral e recomandat sa fie utilizat in rodaje. De ce? Tocmai, pentru ca ofera o protectie mai slaba decat uleiul sintetic. Si asta le permite pieselor din motor, pistoane, camasi, segmenti, sa se uzeze mai repede in perioada de rodaj, pana cand ajung la etanseitatea optima si la contactul perfect. Dupa rodaj cu ulei mineral puteam baga in motor ulei sintetic.
Asadar, care este cel mai bun ulei pentru masina noastra?
Un automobil obisnuit care circula zi de zi si de care proprietarul are grija si ii face la timp reviziile si schimbul de ulei, poate sa utilizeze ulei semi-sintetic. Pentru ca ofera protectie suficienta la temperatura mica si inalta, dar are si un pret de achizitie acceptabil. Si aici vorbim de motoare de pana in 150 de cp, diesel sau pe benzina.
Cine are motoare mai performante sau cine stie ca vrea sa o mai calce si la turatii mari, e bine sa foloseasca uleiuri sintetice (full-synthetic). Aceste uleiuri sunt cele mai scumpe, dar pe buna dreptate: ofera cea mai buna protectie la orice temperatura, rezista mai mult in timp si isi pastreaza parametrii de protectie o perioada indelungata.
La ce putem folosi uleiul mineral?
La automobile mai vechi (Dacia 1310, Lada, etc.), la vehicule cu motoare mari care merg la turatii mici (autobuze, tractoare, camioane, etc.) sau la orice motor care necesita un rodaj. Altfel, un ulei mineral in totalitate nu prea are rost sa fie folosit in motoarele masinilor moderne, pentru ca avem uleiul semi-sintetic sau pe cel sintetic in totalitate care are multe avantaje.
Mit sau realitate?
Daca ai auzit de la altii ca uleiul sintetic este cel mai bun, sa stii ca nu te-au mintit. La fel cum nu te-au mintit nici cei care ti-au spus ca uleiul mineral ofera cea mai slaba protectie. Din fericire, vremurile s-au schimbat si tehnologia a devenit mai buna, iar uleiurile sintetice facute in laborator sunt mult mai performante si protejeaza motoarele la maximum. Asadar, daca nu vrei sa faci un rodaj sau daca nu conduci un tractor, te sfatuim sa folosesti doar uleiuri sintetice sau semi-sintetice.
-
Radar senzor acc distronic audi a6 / a7 4k rs6 rs7 2019 2020... 1750 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Far dreapta toyota corolla - - (1997 2002) 250 Lei
-
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
Balast xenon magneti marelli bmw seria 3 e46 1997-2006... 1090 Lei
Planetara dreapta - fata renault master ii 2.5 dci 84 kw 114cp... 300 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 2900 €
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Vw golf diesel 2000 1000 €
-
Bara fata renault megane 4 facelift model 2020-2024 cod... 500 Lei
Instalatie electrica peugeot 407 2004-2011 1.6 hdi 110 9hz... 150 Lei
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
-
Far xenon audi a4 b6 - dr 8e0941004p / 8e0941030t / complet... 350 €
Bara stabilizatoare fata, vw golf 4 (1j1) (id:449136) 176 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Far dreapta toyota corolla - - (1997 2002) 180 Lei
Furtun apa 2.0 cdi mercedes a-class w169 a6402001452 70 Lei
-
Prag stanga tabla renault kadjar 1.2 benzina 2017 1089 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
Pompa frana mercedes c-class w203 a0054303830 200 Lei
Usa dreapta spate renault espace v an... 850 Lei
Dezmembrez vw jetta 3, 1.6fsi
-
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
Injectoare ford focus 2 1.8 tdci an fabr. 2008 500 Lei
-
Scrumiera centrala vw sharan (2000-2010), ford galaxy, seat... 60 Lei
Trusa roata rezerva cric suport cheie 997504622r renault... 400 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
-
Mufa cu cablu injector sencom volvo xc90 1 2002-2015 504029 85 Lei
Suport maner 820028464 renault megane 2 [2002 - 2006] 72 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
Dacia duster dci 2022 12750 €
Antifurt roti oe renault kadjar 2015→ m12 x 1,5 7711239101 310 Lei
Actuator / servomotor / motoras grila activa volvo xc40 2018... 250 Lei


