Mit sau realitate: chiar este mai bun uleiul de motor sintetic decat cel mineral?

- Care este diferenta dintre un ulei mineral si unul sintetic?
- La ce putem folosi uleiul mineral?
- Uleiul sintetic este cel mai scump
Cu siguranta am auzit cu totii ca uleiul de motor poate fi de mai multe feluri, poate avea diferite vascozitati, dar si ca poate fi mineral, sintetic sau semi-sintetic. Am mai auzit si, din vorba in vorba, de la prieteni, specialisti sau mecanici, ca uleiul sintetic este cel mai bun. Dar care sa fie oare adevarul?
Nu o sa vorbim in acest articol despre vascozitatea uleiului de motor, pentru ca v-am mai explicat ce inseamna fiecare grad de vascozitate din denumirea unui lubirifiant de genul 5W-30 in articolul numit "Totul despre uleiul de motor". De fapt, nu v-am spus chiar totul acolo, pentru ca acum vrem sa lamurim un lucru: chiar este asa cum spune lumea si ca uleiul sintetic este cel mai bun?
Ce inseamna ulei mineral?
Uleiul mineral este primul ulei de motor folosit inca de acum doua sute de ani, de la aparitia trenurilor si motoarelor pe aburi. De ce se numeste mineral? Pentru ca este realizat din substante minerale, adica extrase din pamant. Este un ulei in totalitate bazat pe substante alcaline extrase din petrol, fiind de fapt un fel de titei distilat in anumite conditii. Uleiului mineral i se mai spune si ulei natural sau ulei petrolier. Este cel mai ieftin ulei pentru ca nu se folosesc multe tehnologii la prelucrarea lui si pentru ca se extrage din resurse naturale.
Ce inseamna ulei sintetic?
Daca unul este natural, e clar ca celalat este artificial. Cand spunem sintetic, ne referim la un lubrifiant care este un ulei fabricat in totalitate in laborator, numai din substante chimice sintetizate. Acest ulei este cel mai scump deoarece reuseste prin diferite formule sa aiba o durata de viata mai lunga si sa se adapteze in functie de fiecare motor si temperatura de lucru. Motul a fost prima firma care a venit pe piata auto cu un ulei full-sintetic numit Century 300V in 1971.
Dar uleiul semi-sintetic?
Din nume, e clar ce inseamna: un ulei care nu e nici cal, nici magar, dar adresat unei piete de mijloc. Este uleiul pozitionat intre cel mineral si cel sintetic la pret, fabricat dintr-un amestec de ulei mineral cu maximum 30% ulei sintetic. Motul este compania care a oferit pietei primul ulei de acest gen in 1966, uleiul numit Century 2100.
Care este diferenta dintre un ulei mineral si unul sintetic?
In primul rand, vascozitatea la temperaturi scazute. Uleiul mineral este mai gros, are o vascozitate crescuta, atunci cand este folosit la temperaturi mici sau cand motorul este rece. Nu prea exista uleiuri minerale cu un grad de vascozitate 0, 5 sau 10 la temperatura mica (primul numar din 5W-30), majoritatea sunt de genul 15W40 sau 20W50.
O alta diferenta este pretul de achizitie: uleiul mineral este mult mai ieftin ca cel sintetic. In plus, ca orice produs de pe lumea asta care este ieftin, rezista mult mai putin in timp. Adica un ulei mineral are nevoie sa fie schimbat mult mai des ca unul sintetic, pentru ca isi pierde din calitatile de lubrifiere in timp.
Un alt defect al uleiului mineral in comparatie cu cel sintetic este ca nu face fata nici la temperaturi foarte mari. Adica nu putem folosi uleiuri minerale la automobile de competitie care merg la turatii mari, asadar la temperaturi uriase, pentru ca acest gen de lubrifiant isi pierde eficienta.
O ultima diferenta dintre cele doua uleiuri este ca cel mineral e recomandat sa fie utilizat in rodaje. De ce? Tocmai, pentru ca ofera o protectie mai slaba decat uleiul sintetic. Si asta le permite pieselor din motor, pistoane, camasi, segmenti, sa se uzeze mai repede in perioada de rodaj, pana cand ajung la etanseitatea optima si la contactul perfect. Dupa rodaj cu ulei mineral puteam baga in motor ulei sintetic.
Asadar, care este cel mai bun ulei pentru masina noastra?
Un automobil obisnuit care circula zi de zi si de care proprietarul are grija si ii face la timp reviziile si schimbul de ulei, poate sa utilizeze ulei semi-sintetic. Pentru ca ofera protectie suficienta la temperatura mica si inalta, dar are si un pret de achizitie acceptabil. Si aici vorbim de motoare de pana in 150 de cp, diesel sau pe benzina.
Cine are motoare mai performante sau cine stie ca vrea sa o mai calce si la turatii mari, e bine sa foloseasca uleiuri sintetice (full-synthetic). Aceste uleiuri sunt cele mai scumpe, dar pe buna dreptate: ofera cea mai buna protectie la orice temperatura, rezista mai mult in timp si isi pastreaza parametrii de protectie o perioada indelungata.
La ce putem folosi uleiul mineral?
La automobile mai vechi (Dacia 1310, Lada, etc.), la vehicule cu motoare mari care merg la turatii mici (autobuze, tractoare, camioane, etc.) sau la orice motor care necesita un rodaj. Altfel, un ulei mineral in totalitate nu prea are rost sa fie folosit in motoarele masinilor moderne, pentru ca avem uleiul semi-sintetic sau pe cel sintetic in totalitate care are multe avantaje.
Mit sau realitate?
Daca ai auzit de la altii ca uleiul sintetic este cel mai bun, sa stii ca nu te-au mintit. La fel cum nu te-au mintit nici cei care ti-au spus ca uleiul mineral ofera cea mai slaba protectie. Din fericire, vremurile s-au schimbat si tehnologia a devenit mai buna, iar uleiurile sintetice facute in laborator sunt mult mai performante si protejeaza motoarele la maximum. Asadar, daca nu vrei sa faci un rodaj sau daca nu conduci un tractor, te sfatuim sa folosesti doar uleiuri sintetice sau semi-sintetice.
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
320x06881 28317158 320-06881 hrd385 delphi injector jcb 900 Lei
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
-
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei


