Mit sau realitate: chiar este mai bun uleiul de motor sintetic decat cel mineral?

- Care este diferenta dintre un ulei mineral si unul sintetic?
- La ce putem folosi uleiul mineral?
- Uleiul sintetic este cel mai scump
Cu siguranta am auzit cu totii ca uleiul de motor poate fi de mai multe feluri, poate avea diferite vascozitati, dar si ca poate fi mineral, sintetic sau semi-sintetic. Am mai auzit si, din vorba in vorba, de la prieteni, specialisti sau mecanici, ca uleiul sintetic este cel mai bun. Dar care sa fie oare adevarul?
Nu o sa vorbim in acest articol despre vascozitatea uleiului de motor, pentru ca v-am mai explicat ce inseamna fiecare grad de vascozitate din denumirea unui lubirifiant de genul 5W-30 in articolul numit "Totul despre uleiul de motor". De fapt, nu v-am spus chiar totul acolo, pentru ca acum vrem sa lamurim un lucru: chiar este asa cum spune lumea si ca uleiul sintetic este cel mai bun?
Ce inseamna ulei mineral?
Uleiul mineral este primul ulei de motor folosit inca de acum doua sute de ani, de la aparitia trenurilor si motoarelor pe aburi. De ce se numeste mineral? Pentru ca este realizat din substante minerale, adica extrase din pamant. Este un ulei in totalitate bazat pe substante alcaline extrase din petrol, fiind de fapt un fel de titei distilat in anumite conditii. Uleiului mineral i se mai spune si ulei natural sau ulei petrolier. Este cel mai ieftin ulei pentru ca nu se folosesc multe tehnologii la prelucrarea lui si pentru ca se extrage din resurse naturale.
Ce inseamna ulei sintetic?
Daca unul este natural, e clar ca celalat este artificial. Cand spunem sintetic, ne referim la un lubrifiant care este un ulei fabricat in totalitate in laborator, numai din substante chimice sintetizate. Acest ulei este cel mai scump deoarece reuseste prin diferite formule sa aiba o durata de viata mai lunga si sa se adapteze in functie de fiecare motor si temperatura de lucru. Motul a fost prima firma care a venit pe piata auto cu un ulei full-sintetic numit Century 300V in 1971.
Dar uleiul semi-sintetic?
Din nume, e clar ce inseamna: un ulei care nu e nici cal, nici magar, dar adresat unei piete de mijloc. Este uleiul pozitionat intre cel mineral si cel sintetic la pret, fabricat dintr-un amestec de ulei mineral cu maximum 30% ulei sintetic. Motul este compania care a oferit pietei primul ulei de acest gen in 1966, uleiul numit Century 2100.
Care este diferenta dintre un ulei mineral si unul sintetic?
In primul rand, vascozitatea la temperaturi scazute. Uleiul mineral este mai gros, are o vascozitate crescuta, atunci cand este folosit la temperaturi mici sau cand motorul este rece. Nu prea exista uleiuri minerale cu un grad de vascozitate 0, 5 sau 10 la temperatura mica (primul numar din 5W-30), majoritatea sunt de genul 15W40 sau 20W50.
O alta diferenta este pretul de achizitie: uleiul mineral este mult mai ieftin ca cel sintetic. In plus, ca orice produs de pe lumea asta care este ieftin, rezista mult mai putin in timp. Adica un ulei mineral are nevoie sa fie schimbat mult mai des ca unul sintetic, pentru ca isi pierde din calitatile de lubrifiere in timp.
Un alt defect al uleiului mineral in comparatie cu cel sintetic este ca nu face fata nici la temperaturi foarte mari. Adica nu putem folosi uleiuri minerale la automobile de competitie care merg la turatii mari, asadar la temperaturi uriase, pentru ca acest gen de lubrifiant isi pierde eficienta.
O ultima diferenta dintre cele doua uleiuri este ca cel mineral e recomandat sa fie utilizat in rodaje. De ce? Tocmai, pentru ca ofera o protectie mai slaba decat uleiul sintetic. Si asta le permite pieselor din motor, pistoane, camasi, segmenti, sa se uzeze mai repede in perioada de rodaj, pana cand ajung la etanseitatea optima si la contactul perfect. Dupa rodaj cu ulei mineral puteam baga in motor ulei sintetic.
Asadar, care este cel mai bun ulei pentru masina noastra?
Un automobil obisnuit care circula zi de zi si de care proprietarul are grija si ii face la timp reviziile si schimbul de ulei, poate sa utilizeze ulei semi-sintetic. Pentru ca ofera protectie suficienta la temperatura mica si inalta, dar are si un pret de achizitie acceptabil. Si aici vorbim de motoare de pana in 150 de cp, diesel sau pe benzina.
Cine are motoare mai performante sau cine stie ca vrea sa o mai calce si la turatii mari, e bine sa foloseasca uleiuri sintetice (full-synthetic). Aceste uleiuri sunt cele mai scumpe, dar pe buna dreptate: ofera cea mai buna protectie la orice temperatura, rezista mai mult in timp si isi pastreaza parametrii de protectie o perioada indelungata.
La ce putem folosi uleiul mineral?
La automobile mai vechi (Dacia 1310, Lada, etc.), la vehicule cu motoare mari care merg la turatii mici (autobuze, tractoare, camioane, etc.) sau la orice motor care necesita un rodaj. Altfel, un ulei mineral in totalitate nu prea are rost sa fie folosit in motoarele masinilor moderne, pentru ca avem uleiul semi-sintetic sau pe cel sintetic in totalitate care are multe avantaje.
Mit sau realitate?
Daca ai auzit de la altii ca uleiul sintetic este cel mai bun, sa stii ca nu te-au mintit. La fel cum nu te-au mintit nici cei care ti-au spus ca uleiul mineral ofera cea mai slaba protectie. Din fericire, vremurile s-au schimbat si tehnologia a devenit mai buna, iar uleiurile sintetice facute in laborator sunt mult mai performante si protejeaza motoarele la maximum. Asadar, daca nu vrei sa faci un rodaj sau daca nu conduci un tractor, te sfatuim sa folosesti doar uleiuri sintetice sau semi-sintetice.
-
3z01011000 a2113200104 a2203200104 a2113200304 compresor... 700 Lei
A2133202804 a2133202804 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Dezmembrez kawasaki ninja zx6r 1999 99 €
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
-
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Janta aliaj set chrysler pt cruiser (pt) 2001-2010 r18 5x100... 1400 Lei
-
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
Usa usi portiera portiere dreapta fata dezechipata cu defect... 149.99 Lei
A6510900980 53049700086 10009880036 biturbo mercedes sprinter... 2000 Lei
-
A6510702987 0445117035 0986435248 bosch injectoare mercedes... 500 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Prag stanga vw passat b6 fab. 2005 - 2010 ⭐⭐⭐⭐⭐ 100 Lei
-
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
A1643201404 a1643200204 a1643200304 amk compresor airmatic... 1250 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
-
0445116035 03l130277c 0986435369 bosch injector vw amarok... 600 Lei
Pleoape faruri originale mattig pentru skoda octavia 1 u 1u 150 Lei
0445010747 55274845 55260837 bosch pompa de inalta presiune... 1000 Lei
-
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
Dezmembrez motor piaggio ciao bravo si grillo boxer ambielaj 10 €
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
Supapa combustibil, 058133517a, vw passat (3c) 1.6b, bse 84 Lei
-
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
0445110141 8200146357 93190346 bosch injector nissan opel... 300 Lei
A2513200704 a2513201204 a2513200904 amk compresor airmatic... 1250 Lei
-
Furtun apa 46349131 2.2d fiat ducato euro 6 46352348 200 Lei
A2213201704 a2213200904 a2213201604 amk compresor airmatic... 1250 Lei
5801647158 gt5518r 820803-0004 820803-5004s garrett... 7500 Lei
-
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
0445110075 96386523 96414961 9641496180 bosch injectoare... 150 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei


