Mit sau realitate: chiar este mai bun uleiul de motor sintetic decat cel mineral?

- Care este diferenta dintre un ulei mineral si unul sintetic?
- La ce putem folosi uleiul mineral?
- Uleiul sintetic este cel mai scump
Cu siguranta am auzit cu totii ca uleiul de motor poate fi de mai multe feluri, poate avea diferite vascozitati, dar si ca poate fi mineral, sintetic sau semi-sintetic. Am mai auzit si, din vorba in vorba, de la prieteni, specialisti sau mecanici, ca uleiul sintetic este cel mai bun. Dar care sa fie oare adevarul?
Nu o sa vorbim in acest articol despre vascozitatea uleiului de motor, pentru ca v-am mai explicat ce inseamna fiecare grad de vascozitate din denumirea unui lubirifiant de genul 5W-30 in articolul numit "Totul despre uleiul de motor". De fapt, nu v-am spus chiar totul acolo, pentru ca acum vrem sa lamurim un lucru: chiar este asa cum spune lumea si ca uleiul sintetic este cel mai bun?
Ce inseamna ulei mineral?
Uleiul mineral este primul ulei de motor folosit inca de acum doua sute de ani, de la aparitia trenurilor si motoarelor pe aburi. De ce se numeste mineral? Pentru ca este realizat din substante minerale, adica extrase din pamant. Este un ulei in totalitate bazat pe substante alcaline extrase din petrol, fiind de fapt un fel de titei distilat in anumite conditii. Uleiului mineral i se mai spune si ulei natural sau ulei petrolier. Este cel mai ieftin ulei pentru ca nu se folosesc multe tehnologii la prelucrarea lui si pentru ca se extrage din resurse naturale.
Ce inseamna ulei sintetic?
Daca unul este natural, e clar ca celalat este artificial. Cand spunem sintetic, ne referim la un lubrifiant care este un ulei fabricat in totalitate in laborator, numai din substante chimice sintetizate. Acest ulei este cel mai scump deoarece reuseste prin diferite formule sa aiba o durata de viata mai lunga si sa se adapteze in functie de fiecare motor si temperatura de lucru. Motul a fost prima firma care a venit pe piata auto cu un ulei full-sintetic numit Century 300V in 1971.
Dar uleiul semi-sintetic?
Din nume, e clar ce inseamna: un ulei care nu e nici cal, nici magar, dar adresat unei piete de mijloc. Este uleiul pozitionat intre cel mineral si cel sintetic la pret, fabricat dintr-un amestec de ulei mineral cu maximum 30% ulei sintetic. Motul este compania care a oferit pietei primul ulei de acest gen in 1966, uleiul numit Century 2100.
Care este diferenta dintre un ulei mineral si unul sintetic?
In primul rand, vascozitatea la temperaturi scazute. Uleiul mineral este mai gros, are o vascozitate crescuta, atunci cand este folosit la temperaturi mici sau cand motorul este rece. Nu prea exista uleiuri minerale cu un grad de vascozitate 0, 5 sau 10 la temperatura mica (primul numar din 5W-30), majoritatea sunt de genul 15W40 sau 20W50.
O alta diferenta este pretul de achizitie: uleiul mineral este mult mai ieftin ca cel sintetic. In plus, ca orice produs de pe lumea asta care este ieftin, rezista mult mai putin in timp. Adica un ulei mineral are nevoie sa fie schimbat mult mai des ca unul sintetic, pentru ca isi pierde din calitatile de lubrifiere in timp.
Un alt defect al uleiului mineral in comparatie cu cel sintetic este ca nu face fata nici la temperaturi foarte mari. Adica nu putem folosi uleiuri minerale la automobile de competitie care merg la turatii mari, asadar la temperaturi uriase, pentru ca acest gen de lubrifiant isi pierde eficienta.
O ultima diferenta dintre cele doua uleiuri este ca cel mineral e recomandat sa fie utilizat in rodaje. De ce? Tocmai, pentru ca ofera o protectie mai slaba decat uleiul sintetic. Si asta le permite pieselor din motor, pistoane, camasi, segmenti, sa se uzeze mai repede in perioada de rodaj, pana cand ajung la etanseitatea optima si la contactul perfect. Dupa rodaj cu ulei mineral puteam baga in motor ulei sintetic.
Asadar, care este cel mai bun ulei pentru masina noastra?
Un automobil obisnuit care circula zi de zi si de care proprietarul are grija si ii face la timp reviziile si schimbul de ulei, poate sa utilizeze ulei semi-sintetic. Pentru ca ofera protectie suficienta la temperatura mica si inalta, dar are si un pret de achizitie acceptabil. Si aici vorbim de motoare de pana in 150 de cp, diesel sau pe benzina.
Cine are motoare mai performante sau cine stie ca vrea sa o mai calce si la turatii mari, e bine sa foloseasca uleiuri sintetice (full-synthetic). Aceste uleiuri sunt cele mai scumpe, dar pe buna dreptate: ofera cea mai buna protectie la orice temperatura, rezista mai mult in timp si isi pastreaza parametrii de protectie o perioada indelungata.
La ce putem folosi uleiul mineral?
La automobile mai vechi (Dacia 1310, Lada, etc.), la vehicule cu motoare mari care merg la turatii mici (autobuze, tractoare, camioane, etc.) sau la orice motor care necesita un rodaj. Altfel, un ulei mineral in totalitate nu prea are rost sa fie folosit in motoarele masinilor moderne, pentru ca avem uleiul semi-sintetic sau pe cel sintetic in totalitate care are multe avantaje.
Mit sau realitate?
Daca ai auzit de la altii ca uleiul sintetic este cel mai bun, sa stii ca nu te-au mintit. La fel cum nu te-au mintit nici cei care ti-au spus ca uleiul mineral ofera cea mai slaba protectie. Din fericire, vremurile s-au schimbat si tehnologia a devenit mai buna, iar uleiurile sintetice facute in laborator sunt mult mai performante si protejeaza motoarele la maximum. Asadar, daca nu vrei sa faci un rodaj sau daca nu conduci un tractor, te sfatuim sa folosesti doar uleiuri sintetice sau semi-sintetice.
-
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
Vw golf benzina 2010 2901 €
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
-
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Debitmetru volkswagen polo 6r, 6c 2009 - > 1.2 tdi cfwa, skoda... 200 Lei
Mazda 6 diesel 2013 6500 €
-
Anvelopa r20 255/55 dot 2018 land rover freelander [1998 -... 300 Lei
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
-
Motor benzina apf 1.6 benzina volkswagen golf iv 1j1 1997-2005 1000 Lei
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
-
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
-
Set curea transmisie cu caneluri bmw seria 3 compact (e46)... 506 Lei
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
Dezmembrez ford tourneo connect 1.0 ecoboost sfcf 100 cai...
-
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Motor benzina 266920 1.5 benzina mercedes-benz a-class w169 2004 2000 Lei
-
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Set curea transmisie cu caneluri bmw seria 3 touring (e46)... 506 Lei
Set curea transmisie cu caneluri bmw x3 (e83) (2004 - 2011)... 506 Lei
-
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
Set curea transmisie cu caneluri bmw seria 3 cupe (e92) (2006... 506 Lei
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
-
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Opel insignia diesel 2014 5399 €
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
-
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
Vw golf 1,4 tsi 2015 8500 €
-
Set curea transmisie cu caneluri bmw seria 1 (e87) (2003 -... 506 Lei
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4500 €
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €


