Povestea recordurilor de viteza si lupta dintre producatorii francezi de uleiuri
- Spidoleine a obtinut 16 recorduri mondiale de viteza
- YACCO, detinatorul recordului de anduranta absoluta
- Citroen Rosalie, masina preferata pentru depasirea recordurilor
Francezii au fost mereu concurenti redutabili in domeniul auto atat pentru germani, cat si pentru americani. Inca din anii '20, producatorii francezi de automobile au dus o continua batalie pentru obtinerea si dobandirea recordurilor mondiale de viteza si anduranta. Cei de la Citroen aveau la inceputul secolului trecut un partener de nadejde in obtinerea recordurilor mondial: producatorul de uleiuri YACCO. Impreuna au castigat in anii '30 numeroase recorduri si competitii cu modelul Rosalie. Dar au existat si alti producatori de uleiuri care au ales tot modelul Citroen Rosalie pentru a obtine recorduri mondiale. Iata povestea lor.
In anii '30, pe vremea cand mecanica motoarelor auto era destul de fragila si lipsita de fiabilitate, producatorii de uleiuri erau destul de putini si ofereau lubrifianti pe masura masinilor, adica destul de primitivi si fara viata lunga. In Franta, compania Les Yaccolines specializata pe lubrifianti de motor din 1919 era liderul absolut in domeniul auto. Si, asa cum era de asteptat, firma franceza a inceput productia de uleiuri targetate. Cum ar fi uleiul dedicat masinilor sport pe care YACCO a decis sa-l promoveze impreuna cu Citroen. Mai exact cu celebrul model Rosalie de competitie, masina care a castigat in cativa ani 85% din totalul de recorduri mondiale auto.
Spidoleine, concurentul YACCO
Compania franceza "A Andre et Fils", cunoscuta sub numele de Spidoleine, lanseaza si ea un ulei sport in 1932 cu ocazia Salonului Auto de la Paris. Ei isi vand uleiul BR Sport ca fiind "alimentul ideal pentru motor", un lubrifiant de calitate superioara, atat prin strategii de marketing si publicitate, cat si prin ceea ce facea YACOO. Mai exact, prin incercarile de a dobori cateva recorduri mondiale, acestea fiind cea mai buna carte de vizita a unui ulei in anii '30.
Cei de la Spidoleine aleg, la fel ca YACCO, un Citroen Rosalie, model 15CV AL (Legere) cu motor in 6 pistoane de 2,772 cmc. Dar, spre deosebire de masina Rosalie a celor de la YACCO, concurenta a ales sa puna o caroserie aerodinamica. Caroseria era realizata de celebrul Clement Kelsch, un carosier cunoscut al vremii, specializat pe masini de record mondial in anii '20. Cu ajutorul caroseriei aerodinamice realizata de Kelsch, aceasta Rosalie putea prinde o viteza maxima cu 25 km/h mai mare decat cea a unei masini de serie.
Tentativele Spidoleine de a devansa compania YACCO
Odata ce automobilul celor de la Spidoleine a fost finalizat la inceputul lui 1933, a inceput si cursa pentru doborarea recordurilor stabilite de YACCO. Prima incercare a masinii denumita Citroen Rosalie Spido a avut loc pe 19 martie 1933 pe circuitul Linas-Monthlery. Aici, impreuna cu o echipa formata din 6 piloti experimentati, compania Spidoleine a vrut sa doboare recordul din Clasa D, masini cu motoare intre 2 si 3 litri, recorduri de viteza medie pe distante lungi. Recorduri care la acea vreme ii apartineau unui Citroen Rosalie al companiei YACCO.
Din pacate, prima incercare a tinut doar o jumatate de zi. Pentru ca masina a suferit o dauna destul de grava. Insa tentativa s-a reluat pe 21 martie, de aceasta data cu succes. Cei 6 piloti isi schimbau locul la volan la fiecare 4 ore, automobilul mergand in continuu. In primele zile, caci vorbim despre un record intins pe mai multe zile, masina Rosalie Spido reuseste sa doboare recordurile YACCO. In prima zi face 2877 kilometri si in a doua zi are deja trei recorduri noi stabilite: viteza medie pe distanta de 4000 km, pe 5000 km si pe 3000 de mile. In a treia zi, inca trei recorduri sunt doborate: viteza medie pe 4000 de mile, pe 5000 de mile si viteza medie cea mai mare in decursul unei curse de 72 de ore...
Dupa 6 zile de mers in continuu, Citroenul Rosalie Spido are parte de un accident, pe 28 martie, din cauza unui acrosaj cu o alta masina. In ciuda acestei tentative de recorduri pe o durata lunga, autoritatile din Franta nu au inchis accesul masinilor private pe circuitul de la Monthlery. Si, la 120 km/h, Spido a fost atinsa de o alta masina, ajungand in sant, soferul scapand nevatamat. Oricum, la finalul acestei curse de anduranta extrema, uleiurile Spidoleine dobandisera 16 recorduri mondiale.
Citroen Rosalie Spido 2 - un nou rival pentru YACCO
Dupa accidentul din martie 1933, Spidoleine ii cere carosierului Clement Kelsch, care a facut multe automobile de anduranta si circuit, castigatoare la Le Mans si in Grand Prix, sa refaca Citroenul distrus. Asa se naste Rosalie Spido 2, un automobil si mai aerodinamic, cu o garda la sol coborata cu 12,5 centimetri fata de un model de serie si cu aripi mai pronuntate si mai bine gandite pentru un coeficient aerodinamic redus (foto).
Pentru ca mereu se gasea cate un producator auto sau de uleiuri sa doboare recorduri, fabricarea noii Rosalie a fost foarte rapida. In aprilie 1933, cu masina finalizata, oficialii Spidoleine se aliniaza in graba din nou la linia de start pe acelasi circuit Monthlery. Pe 24 aprilie incep primele teste, dar automobilul are parte de niste probleme tehnice. Intre timp insa, compania YACCO a redobandit recordurile pierdute in luna martie in fata celor de la Spidoleine, asa ca presiunea era mult mai mare acum...
In cele din urma, dupa cateva reparatii, Spido 2 se pune pe pista si reuseste in 3 zile sa faca 9329 de kilometri cu o viteza medie de 129 km/h, viteza identica cu cea obtinuta de masina Rosalie a celor de la YACCO. Urmeaza o revenire a masinii pe 14 iunie, cand automobilul cu ulei Spidoleine alearga fara oprire 6 zile si face 20.000 de kilometri cu o viteza medie de 131,926 km/h, fiind mai rapida ca masina YACCO, reusind in acelasi timp sa doboare 15 recorduri mondiale noi.
Recordurile de viteza si rezistenta se intorc la YACCO
Dupa ce a bifat recordurile in iunie 1933, masina celor de la Spidoleine, realizandu-si obiectivul, se retrage din cursa nebuna a recordurilor care nu se termina niciodata. Nu trece mult si noul automobil YACCO Citroen Rosalie VI recastiga recordurile pierdute in fata concurentei si reuseste sa obtina o performanta neegalata pana in zilele noastre. Mai precis, un Citroen Rosalie 8CV cu ulei YACCO face 300.000 de kilometri fara oprire, in decurs de 133 de zile pe acelasi circuit Monthlery, cu o viteza medie de 93 km/h, performanta ramasa inca in Cartea Recordurilor.
- Set rulment roata skoda yeti 5l bta h1w018bta 214.02 Lei Set rulment roata peugeot 406 cupe 8c bta h2p002bta 197.21 Lei Nissan leaf tekna special 2019 22250 €
- Set rulment roata renault clio ii bb0/1/2 cb0/1/2 bta h2r009bta 79.91 Lei Set rulment roata audi a3 8l1 bta h2w004bta 127.49 Lei Set rulment roata daewoo rezzo klau bta h1x010bta 100.09 Lei
- Set rulment roata vw golf vi 5k1 bta h1w018bta 214.02 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6950 € Set rulment roata renault espace iii je0 bta h2r032bta 253.32 Lei
- Punte spate nissan qashqai 2010 suv 1.6 i 800 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie opel zafira tourer c... 89.75 Lei Vw golf 1.2tsi comfortline bluemotion pdc pilot 105 cp euro 5... 5990 €
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 13990 € Intinzator curea curea distributie ford focus ii da bta... 98.85 Lei Scrumiera 3g1863284 volkswagen vw passat b8 [2014 - 2020] 194 Lei
- Intinzator curea curea distributie volvo v40 hatchback bta... 98.85 Lei Vw passat 2.0tdi dsg 170 cp sportline xenon clima pilot trapa... 3650 € Set rulment roata opel astra f van 55 bta h1x010bta 100.09 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 122.79 Lei Rola intinzator curea alternator bmw 5 e39 bta e2b5006bta 114.25 Lei Set rulment roata bmw 5 e60 bta h1b013bta 291.36 Lei
- Rola intinzator curea alternator bmw 3 touring e46 bta e2b5006bta 114.25 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Ford fiesta 1.25i 2007 1600 €
- Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 230 bta... 128.6 Lei Set rulment roata citroËn jumper caroserie 230l bta h2c017bta 128.6 Lei Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 €
- Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8300 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2650 € Set rulment roata peugeot boxer platou / sasiu zct bta h2c017bta 128.6 Lei
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Set rulment roata fiat ducato platou / sasiu 230 bta h2c017bta 128.6 Lei Set rulment roata renault megane i ba0/1 bta h2r009bta 79.91 Lei
- Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz m-class... 122.79 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Grila radiator transit custom facelift ( 2017-2021 ) 450 Lei