Povestea recordurilor de viteza si lupta dintre producatorii francezi de uleiuri

Povestea recordurilor de viteza si lupta dintre producatorii francezi de uleiuri
  • Spidoleine a obtinut 16 recorduri mondiale de viteza
  • YACCO, detinatorul recordului de anduranta absoluta
  • Citroen Rosalie, masina preferata pentru depasirea recordurilor
Distribuie pe Facebook

Francezii au fost mereu concurenti redutabili in domeniul auto atat pentru germani, cat si pentru americani. Inca din anii '20, producatorii francezi de automobile au dus o continua batalie pentru obtinerea si dobandirea recordurilor mondiale de viteza si anduranta. Cei de la Citroen aveau la inceputul secolului trecut un partener de nadejde in obtinerea recordurilor mondial: producatorul de uleiuri YACCO. Impreuna au castigat in anii '30 numeroase recorduri si competitii cu modelul Rosalie. Dar au existat si alti producatori de uleiuri care au ales tot modelul Citroen Rosalie pentru a obtine recorduri mondiale. Iata povestea lor.

In anii '30, pe vremea cand mecanica motoarelor auto era destul de fragila si lipsita de fiabilitate, producatorii de uleiuri erau destul de putini si ofereau lubrifianti pe masura masinilor, adica destul de primitivi si fara viata lunga. In Franta, compania Les Yaccolines specializata pe lubrifianti de motor din 1919 era liderul absolut in domeniul auto. Si, asa cum era de asteptat, firma franceza a inceput productia de uleiuri targetate. Cum ar fi uleiul dedicat masinilor sport pe care YACCO a decis sa-l promoveze impreuna cu Citroen. Mai exact cu celebrul model Rosalie de competitie, masina care a castigat in cativa ani 85% din totalul de recorduri mondiale auto.

Spidoleine, concurentul YACCO

Compania franceza "A Andre et Fils", cunoscuta sub numele de Spidoleine, lanseaza si ea un ulei sport in 1932 cu ocazia Salonului Auto de la Paris. Ei isi vand uleiul BR Sport ca fiind "alimentul ideal pentru motor", un lubrifiant de calitate superioara, atat prin strategii de marketing si publicitate, cat si prin ceea ce facea YACOO. Mai exact, prin incercarile de a dobori cateva recorduri mondiale, acestea fiind cea mai buna carte de vizita a unui ulei in anii '30.

Cei de la Spidoleine aleg, la fel ca YACCO, un Citroen Rosalie, model 15CV AL (Legere) cu motor in 6 pistoane de 2,772 cmc. Dar, spre deosebire de masina Rosalie a celor de la YACCO, concurenta a ales sa puna o caroserie aerodinamica. Caroseria era realizata de celebrul Clement Kelsch, un carosier cunoscut al vremii, specializat pe masini de record mondial in anii '20. Cu ajutorul caroseriei aerodinamice realizata de Kelsch, aceasta Rosalie putea prinde o viteza maxima cu 25 km/h mai mare decat cea a unei masini de serie.

Povestea recordurilor de viteza si lupta dintre producatorii francezi de uleiuriSpidoleine, o marca de uleiuri care astazi nu mai exista

Tentativele Spidoleine de a devansa compania YACCO

Odata ce automobilul celor de la Spidoleine a fost finalizat la inceputul lui 1933, a inceput si cursa pentru doborarea recordurilor stabilite de YACCO. Prima incercare a masinii denumita Citroen Rosalie Spido a avut loc pe 19 martie 1933 pe circuitul Linas-Monthlery. Aici, impreuna cu o echipa formata din 6 piloti experimentati, compania Spidoleine a vrut sa doboare recordul din Clasa D, masini cu motoare intre 2 si 3 litri, recorduri de viteza medie pe distante lungi. Recorduri care la acea vreme ii apartineau unui Citroen Rosalie al companiei YACCO.

Din pacate, prima incercare a tinut doar o jumatate de zi. Pentru ca masina a suferit o dauna destul de grava. Insa tentativa s-a reluat pe 21 martie, de aceasta data cu succes. Cei 6 piloti isi schimbau locul la volan la fiecare 4 ore, automobilul mergand in continuu. In primele zile, caci vorbim despre un record intins pe mai multe zile, masina Rosalie Spido reuseste sa doboare recordurile YACCO. In prima zi face 2877 kilometri si in a doua zi are deja trei recorduri noi stabilite: viteza medie pe distanta de 4000 km, pe 5000 km si pe 3000 de mile. In a treia zi, inca trei recorduri sunt doborate: viteza medie pe 4000 de mile, pe 5000 de mile si viteza medie cea mai mare in decursul unei curse de 72 de ore...

Dupa 6 zile de mers in continuu, Citroenul Rosalie Spido are parte de un accident, pe 28 martie, din cauza unui acrosaj cu o alta masina. In ciuda acestei tentative de recorduri pe o durata lunga, autoritatile din Franta nu au inchis accesul masinilor private pe circuitul de la Monthlery. Si, la 120 km/h, Spido a fost atinsa de o alta masina, ajungand in sant, soferul scapand nevatamat. Oricum, la finalul acestei curse de anduranta extrema, uleiurile Spidoleine dobandisera 16 recorduri mondiale.

Povestea recordurilor de viteza si lupta dintre producatorii francezi de uleiuri

Citroen Rosalie Spido 2 - un nou rival pentru YACCO

Dupa accidentul din martie 1933, Spidoleine ii cere carosierului Clement Kelsch, care a facut multe automobile de anduranta si circuit, castigatoare la Le Mans si in Grand Prix, sa refaca Citroenul distrus. Asa se naste Rosalie Spido 2, un automobil si mai aerodinamic, cu o garda la sol coborata cu 12,5 centimetri fata de un model de serie si cu aripi mai pronuntate si mai bine gandite pentru un coeficient aerodinamic redus (foto).

Pentru ca mereu se gasea cate un producator auto sau de uleiuri sa doboare recorduri, fabricarea noii Rosalie a fost foarte rapida. In aprilie 1933, cu masina finalizata, oficialii Spidoleine se aliniaza in graba din nou la linia de start pe acelasi circuit Monthlery. Pe 24 aprilie incep primele teste, dar automobilul are parte de niste probleme tehnice. Intre timp insa, compania YACCO a redobandit recordurile pierdute in luna martie in fata celor de la Spidoleine, asa ca presiunea era mult mai mare acum...

In cele din urma, dupa cateva reparatii, Spido 2 se pune pe pista si reuseste in 3 zile sa faca 9329 de kilometri cu o viteza medie de 129 km/h, viteza identica cu cea obtinuta de masina Rosalie a celor de la YACCO. Urmeaza o revenire a masinii pe 14 iunie, cand automobilul cu ulei Spidoleine alearga fara oprire 6 zile si face 20.000 de kilometri cu o viteza medie de 131,926 km/h, fiind mai rapida ca masina YACCO, reusind in acelasi timp sa doboare 15 recorduri mondiale noi.

Povestea recordurilor de viteza si lupta dintre producatorii francezi de uleiuriAndre Citroen si masina de competitie a celor de la YACCO

Recordurile de viteza si rezistenta se intorc la YACCO

Dupa ce a bifat recordurile in iunie 1933, masina celor de la Spidoleine, realizandu-si obiectivul, se retrage din cursa nebuna a recordurilor care nu se termina niciodata. Nu trece mult si noul automobil YACCO Citroen Rosalie VI recastiga recordurile pierdute in fata concurentei si reuseste sa obtina o performanta neegalata pana in zilele noastre. Mai precis, un Citroen Rosalie 8CV cu ulei YACCO face 300.000 de kilometri fara oprire, in decurs de 133 de zile pe acelasi circuit Monthlery, cu o viteza medie de 93 km/h, performanta ramasa inca in Cartea Recordurilor.

Povestea recordurilor de viteza si lupta dintre producatorii francezi de uleiuri

Distribuie pe Facebook
mai multe