Mit sau realitate: Totul despre filtrele de particule, functie, curatare, anulare DPF fizic si din soft
- Cum functioneaza un filtru DPF?
- Ce inseamna anulare DPF din soft?
- Ce riscuri prezinta anularea DPF?
Toate automobilele diesel moderne, de la norma de poluare Euro 4 incoace, sunt echipate cu un filtru de particule. Daca ai auzit ca masinile pe motorina elimina si alte noxe nocive pe langa CO2, ai auzit bine. E vorba de particule cancerigene pe care le poti chiar vedea, atunci cand o masina diesel accelereaza si scoate fum negru pe esapament. Acestea sunt insa oprite de asa numitul filtru DPF.
Multe automobile diesel de pe sosea sunt dotate cu un filtru de particule DPF sau FAP. Numele inseamna Diesel Particulate Filter si se refera la un sistem de filtrare a gazelor de evacuare ale unui motor diesel. Acesta functioneaza ca un catalizator, asa cum au masinile pe benzina care filtreaza noxele de CO2, insa in cazul masinilor diesel, lucrurile sunt mai complicate. Din simplul motiv ca vorbim de particule mai mari, solide, nu de gaze care trec nestingherite printr-un catalizator. De unde si problemele majore ale masinilor cu DPF.
Cum functioneaza un filtru DPF?
O masina diesel cu DPF care functioneaza normal nu va scoate pe evacuare fum negru, adica fum realizat din particulele pe care vrea sa le opreasca. Ci le inmagazineaza in filtru, asa cum un filtru de ulei pastreaza depunerile si lasa sa treaca doar lichidul. Dar, din cand in cand, filtrul de particule DPF se umple. Aici apar doua situatii: exista unele masini dotate cu filtre mai mari dar de unica folosinta, care sa te tina in jur de 150.000 de kilometri, dupa care, cand se aprinde in bord martorul care spune ca e infundat, trebuie inlocuit cu unul nou. Dar este si varianta unui filtru de particule cu regenerare automata. Adica un filtru care rezista mai mult timp si care se curata singur.
Ce inseamna regenerarea filtrului DPF?
Cand calculatorul masinii primeste semnal de la un senzor de presiune ca filtrul DPF este plin, apare un martor luminos pe bord (vezi foto). Asta inseamna fie ca trebuie schimbat filtrul, fie ca masina trebuie sa intre in modul de regenerare. Daca masina are filtru DPF cu regenerare, inseamna ca soferul trebuie sa se asterne la drum intins si sa mearga la o viteza de peste 65 km/h pana cand semnalul vizual se stinge. In acest timp, la viteza mare, calculatorul masinii face sa treaca mai mult carburant nears prin motor, astfel incat temperatura din filtrul DPF sa creasca extrem de mult. Curatarea este una termica si arde depunerile din interior.
Sunt masini echipate cu un injector suplimentar direct in filtrul DPF. Cand masina intra in modul de regenerare, calculatorul baga direct prin injector motorina mai multa si astfel creste temperatura, pana cand depunerile se dizolva termic si sunt eliminate pe esapament. Cam ca un cuptor de casa electric, care are functie de curatare prin incalzire.
Unele automobile mai moderne au si functie de regenerare pe loc. Adica regenerarea se face cand masina sta pe loc intr-o parcare si motorul se tureaza automat la 1400-1600 rpm timp de cateva minute, pana cand se stinge martorul din bord.
Cum se infunda filtrul DPF?
De obicei, filtrele DPF se infunda atunci cand o masina diesel circula exclusiv in mediul urban, la viteze mici. Cand un sofer accelereaza doar pana la 1500-2000 de ture, in reprize scurte, filtrul nu are timp sa se curete. Daca insa, cel putin o data pe luna, masina aceea ar iesi la drum intins, unde motorul sa mearga in regim de peste 3000 rpm, filtrul s-ar incinge mai tare si s-ar curata mai usor, fara sa se ajunga la infundarea lui completa.
Ce se intampla cand mergem cu filtrul DPF infundat?
O masina care merge cu filtrul DPF infundat va merge prost. Pentru ca gazele de evacuare nu mai au pe unde sa treaca in circuitul de esapament, fiind blocate de orificiile infundate ale filtrului DPF, calculatorul isi da seama de acest lucru si baga masina in "safe mode" sau "limp mode". Adica intr-un mod care nu te lasa sa treci de 1200 turatie, dar in care motorul merge. Destul incat sa ajungi la un service. Evident, aici vorbim de situatia in care ti se aprinde martorul luminos in bord si tu nu iei masuri, adica nu te pui la drum intins ca filtrul sa se regenereze. Ideea este ca daca ti se aprinde martorul "DPF infundat", trebuie in cel mai scurt timp sa treci la regenerarea sau inlocuirea lui. Daca nu, masina va intra in mod de avarie si va consuma extrem de multa motorina.
Ce inseamna anulare DPF din soft?
In unele cazuri, nici regenerarea automata facuta de masina nu da roade si filtrul trebuie schimbat. Dar nu vorbim de o piesa ieftina, ci de o piesa noua care costa in jur de 800-1000 de Euro, in functie de masina. In timp ce strainii nu fac compromisuri si inlocuiesc filtrele de particule fara sa stea pe ganduri, in Romania s-a nascut o adevarata afacere din "pacalirea" masinii si eliminarea filtrelor.
In loc sa pui un filtru de particule nou, costisitor, ai varianta sa te duci la unul din zecile de service-uri care se lauda ca iti anuleaza filtrul DPF. Ce inseamna asta? Inseamna ca iti scot complet filtrul de particule si ca iti vor lasa masina sa arunce in atmosfera noxe si particule cancerigene. Si fac acest lucru prin doua tipuri de anulari: fizica si din soft.
Anularea DPF fizic inseamna scoaterea filtrului de particule din circuitul de esapament si inlocuirea sa cu o bucata de teava. Insa odata ce s-a aprins martorul de bord ca filtrul e infundat, eroarea persista in calculator si masina va ramane sa mearga in mod de avarie. Aici intervine anularea din soft, care pacaleste calculatorul ca filtrul e la locul lui si ca merge perfect.
Pretul unei asemenea interventii este de aproximativ 250-350 de Euro si dureaza cateva ore.
Ce riscuri prezinta anularea DPF?
Trebuie stiut ca in unele tari este interzisa anularea si scoaterea filtrului de particule. Ceea ce este normal, pentru ca este ca si cum ai scoate botnita unui caine de lupta - poate oricand sa te muste. La fel este si cu motoarele diesel care nu mai au filtrul de particule. Le recunosti imediat, ca scot fum negru pe evacuare cand accelereaza. Ei bine, toate acele particule mici si negre sunt cancerigene. Ele sunt usor de inhalat, pentru ca raman in suspensie, si se fixeaza in peretii plamanului, ducand in timp la complicatii grave. Daca noi scoatem filtrul de particule de pe masinile diesel, nu facem decat sa ne condamnam sanatatea. De fapt, nu pe a noastra, ci pe a celor din masinile din spate, a pietonilor sau a biciclistilor care circula in spatele tau.
O alta problema a eliminarii filtrului DPF este ca in aceeasi carcasa in care este si filtrul de particule se regaseste si catalizatorul de noxe CO2. Sunt multi "meseriasi" care iti scot toata carcasa si iti pun la loc o teava, mintindu-te ca nu vei avea probleme la ITP cu noxele, dar tu fara catalizator nu ai nicio sansa sa treci cu brio si fara spaga inspectia tehnica. Altii iti scot filtrul de particule din carcasa si iti baga carcasa metalica la loc, lasand catalizatorul in ea. Insa de cele mai multe ori catalizatorul este lipit de DPF si acesta este scos prin spargere (fiind dintr-un material ceramic). Si uite asa te trezesti cu zgomote in evacuare fara sa stii de ce. In ambele cazuri, efectele nu sunt bune.
Un alt efect al scoaterii filtrului DPF este ca tot ce va iesi pe evacuare va mirosi extrem de urat, ca fumul negru scos de un tractor vechi. Filtrul de particule are si o functie de filtrare a mirosului, odata cu particulele de funingine, deci daca il vom scoate, pe langa faptul ca vom inhala particule cancerigene, vom umple si atmosfera de mirosuri urate. De fapt, cand vom simti miros pregnant de diesel, e clar ca ne-am trezit si cu ceva particule in plamani...
Ce trebuie sa facem sa nu avem probleme?
Daca avem o masina diesel cu filtru DPF, trebuie sa mergem cu ea mai turat si, din cand in cand, sa iesim cu ea la drum intins sa se curete singur. Mai trebuie sa il regeneram imediat cum apare martorul luminos in bord si trebuie sa il inlocuim cu unul nou daca avem de unica folosinta. Oricum, eliminarea completa a filtrului nu este o solutie. Putem apela la unele service-uri care se lauda ca pot curata filtrul de particule termic sau cu solutii chimice, dar asta presupune taierea carcasei metalice, scoaterea filtrului si montarea sa la loc. Ceea ce va duce, fara indoiala, la ruginirea prematura si gaurirea carcasei. De fapt, ca atunci cand ti se scoate filtrul de tot... Si daca ne mai gandim si la faptul ca daca scoatem filtrul nu facem decat sa aruncam cancerul in aer, e clar ca nu este varianta pe care ne-o dorim.
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 14500 $ Set rulment roata citroËn jumpy u6u bta h2c015bta 250.01 Lei Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 €
- Intinzator curea transmisie peugeot 306 break 7e n3 n5 bta... 88.1 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz vario... 75.15 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 75.15 Lei
- Set rulment roata opel astra h twintop l67 bta h2x023bta 346.36 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz sprinter... 75.15 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz kombi... 75.15 Lei
- Ford focus 1.5 120 cai 2018 6300 € Set rulment roata peugeot expert 224 bta h2c015bta 250.01 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz sprinter... 75.15 Lei
- Rola intinzator curea alternator kia pro cee'd ed bta e20321bta 114.25 Lei Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 244 bta... 146.42 Lei Set rulment roata mercedes-benz sprinter 4-t platou / sasiu... 89.77 Lei
- Intinzator curea transmisie citroËn nemo caroserie aa bta... 92.55 Lei Set rulment roata opel astra h l48 bta h2x023bta 346.36 Lei Set rulment roata peugeot 206 hatchback 2a/c bta h1p004bta 84.09 Lei
- Set rulment roata citroËn evasion 22 u6 bta h2c015bta 250.01 Lei Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8700 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Set rulment roata mercedes-benz sprinter 4-t caroserie 904 bta... 89.77 Lei Intinzator curea curea distributie bmw x1 e84 bta e2b0007bta 87.6 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6850 €
- Rola intinzator curea alternator renault clio ii bb0/1/2... 85.01 Lei Set rulment roata opel astra h combi l35 bta h2x023bta 346.36 Lei Rola intinzator curea alternator renault kangoo express fc0/1... 85.01 Lei
- Set rulment roata citroËn jumper caroserie 244 bta h1c018bta 146.42 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz vario... 75.15 Lei Intinzator curea curea distributie bmw 7 e65 e66 e67 bta... 87.6 Lei
- Rola intinzator curea alternator renault twingo i c06 bta... 85.01 Lei Intinzator curea transmisie audi a6 avant 4b5 c5 bta e2w5751bta 115.87 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie opel vectra c combi... 92.55 Lei
- Nissan leaf tekna special 2019 23500 $ Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz limuzina... 75.15 Lei Ford kuga 2.0 tdci 4x4 ,140 cp , pdc, clima , euro 5 2012 6950 €