Mit sau realitate: Totul despre filtrele de particule, functie, curatare, anulare DPF fizic si din soft

- Cum functioneaza un filtru DPF?
- Ce inseamna anulare DPF din soft?
- Ce riscuri prezinta anularea DPF?
Toate automobilele diesel moderne, de la norma de poluare Euro 4 incoace, sunt echipate cu un filtru de particule. Daca ai auzit ca masinile pe motorina elimina si alte noxe nocive pe langa CO2, ai auzit bine. E vorba de particule cancerigene pe care le poti chiar vedea, atunci cand o masina diesel accelereaza si scoate fum negru pe esapament. Acestea sunt insa oprite de asa numitul filtru DPF.
Multe automobile diesel de pe sosea sunt dotate cu un filtru de particule DPF sau FAP. Numele inseamna Diesel Particulate Filter si se refera la un sistem de filtrare a gazelor de evacuare ale unui motor diesel. Acesta functioneaza ca un catalizator, asa cum au masinile pe benzina care filtreaza noxele de CO2, insa in cazul masinilor diesel, lucrurile sunt mai complicate. Din simplul motiv ca vorbim de particule mai mari, solide, nu de gaze care trec nestingherite printr-un catalizator. De unde si problemele majore ale masinilor cu DPF.
Cum functioneaza un filtru DPF?
O masina diesel cu DPF care functioneaza normal nu va scoate pe evacuare fum negru, adica fum realizat din particulele pe care vrea sa le opreasca. Ci le inmagazineaza in filtru, asa cum un filtru de ulei pastreaza depunerile si lasa sa treaca doar lichidul. Dar, din cand in cand, filtrul de particule DPF se umple. Aici apar doua situatii: exista unele masini dotate cu filtre mai mari dar de unica folosinta, care sa te tina in jur de 150.000 de kilometri, dupa care, cand se aprinde in bord martorul care spune ca e infundat, trebuie inlocuit cu unul nou. Dar este si varianta unui filtru de particule cu regenerare automata. Adica un filtru care rezista mai mult timp si care se curata singur.
Ce inseamna regenerarea filtrului DPF?
Cand calculatorul masinii primeste semnal de la un senzor de presiune ca filtrul DPF este plin, apare un martor luminos pe bord (vezi foto). Asta inseamna fie ca trebuie schimbat filtrul, fie ca masina trebuie sa intre in modul de regenerare. Daca masina are filtru DPF cu regenerare, inseamna ca soferul trebuie sa se asterne la drum intins si sa mearga la o viteza de peste 65 km/h pana cand semnalul vizual se stinge. In acest timp, la viteza mare, calculatorul masinii face sa treaca mai mult carburant nears prin motor, astfel incat temperatura din filtrul DPF sa creasca extrem de mult. Curatarea este una termica si arde depunerile din interior.
Sunt masini echipate cu un injector suplimentar direct in filtrul DPF. Cand masina intra in modul de regenerare, calculatorul baga direct prin injector motorina mai multa si astfel creste temperatura, pana cand depunerile se dizolva termic si sunt eliminate pe esapament. Cam ca un cuptor de casa electric, care are functie de curatare prin incalzire.
Unele automobile mai moderne au si functie de regenerare pe loc. Adica regenerarea se face cand masina sta pe loc intr-o parcare si motorul se tureaza automat la 1400-1600 rpm timp de cateva minute, pana cand se stinge martorul din bord.
Cum se infunda filtrul DPF?
De obicei, filtrele DPF se infunda atunci cand o masina diesel circula exclusiv in mediul urban, la viteze mici. Cand un sofer accelereaza doar pana la 1500-2000 de ture, in reprize scurte, filtrul nu are timp sa se curete. Daca insa, cel putin o data pe luna, masina aceea ar iesi la drum intins, unde motorul sa mearga in regim de peste 3000 rpm, filtrul s-ar incinge mai tare si s-ar curata mai usor, fara sa se ajunga la infundarea lui completa.
Ce se intampla cand mergem cu filtrul DPF infundat?
O masina care merge cu filtrul DPF infundat va merge prost. Pentru ca gazele de evacuare nu mai au pe unde sa treaca in circuitul de esapament, fiind blocate de orificiile infundate ale filtrului DPF, calculatorul isi da seama de acest lucru si baga masina in "safe mode" sau "limp mode". Adica intr-un mod care nu te lasa sa treci de 1200 turatie, dar in care motorul merge. Destul incat sa ajungi la un service. Evident, aici vorbim de situatia in care ti se aprinde martorul luminos in bord si tu nu iei masuri, adica nu te pui la drum intins ca filtrul sa se regenereze. Ideea este ca daca ti se aprinde martorul "DPF infundat", trebuie in cel mai scurt timp sa treci la regenerarea sau inlocuirea lui. Daca nu, masina va intra in mod de avarie si va consuma extrem de multa motorina.
Ce inseamna anulare DPF din soft?
In unele cazuri, nici regenerarea automata facuta de masina nu da roade si filtrul trebuie schimbat. Dar nu vorbim de o piesa ieftina, ci de o piesa noua care costa in jur de 800-1000 de Euro, in functie de masina. In timp ce strainii nu fac compromisuri si inlocuiesc filtrele de particule fara sa stea pe ganduri, in Romania s-a nascut o adevarata afacere din "pacalirea" masinii si eliminarea filtrelor.
In loc sa pui un filtru de particule nou, costisitor, ai varianta sa te duci la unul din zecile de service-uri care se lauda ca iti anuleaza filtrul DPF. Ce inseamna asta? Inseamna ca iti scot complet filtrul de particule si ca iti vor lasa masina sa arunce in atmosfera noxe si particule cancerigene. Si fac acest lucru prin doua tipuri de anulari: fizica si din soft.
Anularea DPF fizic inseamna scoaterea filtrului de particule din circuitul de esapament si inlocuirea sa cu o bucata de teava. Insa odata ce s-a aprins martorul de bord ca filtrul e infundat, eroarea persista in calculator si masina va ramane sa mearga in mod de avarie. Aici intervine anularea din soft, care pacaleste calculatorul ca filtrul e la locul lui si ca merge perfect.
Pretul unei asemenea interventii este de aproximativ 250-350 de Euro si dureaza cateva ore.
Ce riscuri prezinta anularea DPF?
Trebuie stiut ca in unele tari este interzisa anularea si scoaterea filtrului de particule. Ceea ce este normal, pentru ca este ca si cum ai scoate botnita unui caine de lupta - poate oricand sa te muste. La fel este si cu motoarele diesel care nu mai au filtrul de particule. Le recunosti imediat, ca scot fum negru pe evacuare cand accelereaza. Ei bine, toate acele particule mici si negre sunt cancerigene. Ele sunt usor de inhalat, pentru ca raman in suspensie, si se fixeaza in peretii plamanului, ducand in timp la complicatii grave. Daca noi scoatem filtrul de particule de pe masinile diesel, nu facem decat sa ne condamnam sanatatea. De fapt, nu pe a noastra, ci pe a celor din masinile din spate, a pietonilor sau a biciclistilor care circula in spatele tau.
O alta problema a eliminarii filtrului DPF este ca in aceeasi carcasa in care este si filtrul de particule se regaseste si catalizatorul de noxe CO2. Sunt multi "meseriasi" care iti scot toata carcasa si iti pun la loc o teava, mintindu-te ca nu vei avea probleme la ITP cu noxele, dar tu fara catalizator nu ai nicio sansa sa treci cu brio si fara spaga inspectia tehnica. Altii iti scot filtrul de particule din carcasa si iti baga carcasa metalica la loc, lasand catalizatorul in ea. Insa de cele mai multe ori catalizatorul este lipit de DPF si acesta este scos prin spargere (fiind dintr-un material ceramic). Si uite asa te trezesti cu zgomote in evacuare fara sa stii de ce. In ambele cazuri, efectele nu sunt bune.
Un alt efect al scoaterii filtrului DPF este ca tot ce va iesi pe evacuare va mirosi extrem de urat, ca fumul negru scos de un tractor vechi. Filtrul de particule are si o functie de filtrare a mirosului, odata cu particulele de funingine, deci daca il vom scoate, pe langa faptul ca vom inhala particule cancerigene, vom umple si atmosfera de mirosuri urate. De fapt, cand vom simti miros pregnant de diesel, e clar ca ne-am trezit si cu ceva particule in plamani...
Ce trebuie sa facem sa nu avem probleme?
Daca avem o masina diesel cu filtru DPF, trebuie sa mergem cu ea mai turat si, din cand in cand, sa iesim cu ea la drum intins sa se curete singur. Mai trebuie sa il regeneram imediat cum apare martorul luminos in bord si trebuie sa il inlocuim cu unul nou daca avem de unica folosinta. Oricum, eliminarea completa a filtrului nu este o solutie. Putem apela la unele service-uri care se lauda ca pot curata filtrul de particule termic sau cu solutii chimice, dar asta presupune taierea carcasei metalice, scoaterea filtrului si montarea sa la loc. Ceea ce va duce, fara indoiala, la ruginirea prematura si gaurirea carcasei. De fapt, ca atunci cand ti se scoate filtrul de tot... Si daca ne mai gandim si la faptul ca daca scoatem filtrul nu facem decat sa aruncam cancerul in aer, e clar ca nu este varianta pe care ne-o dorim.
-
Fiat ducato 2.3jtd 2010 31500 €
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
0445118009 a6540700087 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
Citroen ds4 2.0bluehdi 2017 8820 €
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
-
Cardan audi a4 b8 allroad (8kh) 2.0 tdi quattro 163 cai cod:... 1299 Lei
Jante nissan juke, qashqai, x-trail, murano, leaf , originale,... 2499 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
-
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
Jante nissan juke , qashqai , x-trail, jante aliaj nissan... 1700 Lei
Capace roata diahatsu terios 2006+ din abs+pvc 850 Lei
Mini cooper s countryman all4 2014 7900 €
-
Stop tripla lampa stanga renault megane 2 break 8200417349... 200 Lei
Opel corsa s-d ba11 2009 2000 €
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
-
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
Radiator apa - chevrolet lacetti 2003 , 96553424 264.13 Lei
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
Pompa spalare parbriz era 465036 35 Lei
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
-
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
-
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
0445120054 504091504 2855491 0986435545 injector iveco... 130 €
Punte spate fiat panda 169 704 Lei


