Mit sau realitate: ce se intampla daca punem apa in loc de antigel in motor?

- Apa are efect coroziv pentru motor
- Se va forma un strat de rugina
- Antigelul este singura solutie de racire pentru masinile moderne
Pe vremuri, cand masina preponderent prezenta pe strazile din Romania era Dacia, nu multi auzisera de antigel. Se folosea apa pe post de agent care sa raceasca motorul, eventual amestecata cu spirt. Iar cei mai norocosi faceau rost de un antigel foarte diluat care oricum ingheta la -10 grade. Dar ce se intampla daca mergi acum cu apa in loc de antigel?
Ce este, de fapt, antigelul? Este un lichid de racire pe baza de apa, dar care are o multime de aditivi care ii ofera niste calitati aparte. Cum ar fi proprietati de rezistenta la fierbere, la inghet, anticorozive si de lubrifiere. Nu degeaba, un antigel, datorita solutiilor chimice din compozitie, reuseste sa aiba punctul de fierbere la 110-120 de grade, in loc de 100 cat are apa, dar reuseste sa si inghete la -30-40 de grade, nu la 0 grade ca apa.
Motoarele din ziua de azi sunt facute sa functioneze la o temperatura mai mare fata de motoarele fabricate acum 30 de ani. In zilele noastre, este normal ca un motor performant sau de capacitate mare, diesel sau pe benzina, sa aiba o temperatura constanta de 105 grade, ceea ce pe vremuri era de neconceput. Si ca sa poata functiona fara probleme, este nevoie de un lichid de racire care sa permita evitarea fierberii.
Acelasi lucru este si atunci cand vine frigul si avem temperaturi negative. Daca am avea apa, nu am putea lasa masina cu motorul oprit peste noapte intr-un loc neincalzit. Am putea insa sa circulam la -30 de grade, deoarece, in mers, apa este miscata si caldura motorului va evita inghetarea sa. Dar daca ne oprim si motorul se raceste, apa va ingheta, se va dilata si va produce pagube uriase.
Pe vremuri foloseam apa deoarece altceva nu se gasea. Acum avem de toate si antigelul de calitate inalta se gaseste chiar si la supermarket. Exista insa situatii in care unii soferi baga apa in loc de antigel. Fie ca sa faca economie la bani, fie ca au avut probleme cu racirea si antigelul s-a scurs, neavand de unde cumpara pe moment altul nou. Dar ce se intampla daca folosim apa in loc de antigel?
In caz de urgenta, in care, sa zicem, ti s-a spart vasul de expansiune sau radiatorul, dar l-ai reparat si ai umplut cu apa, deoarece nu aveai antigel de schimb, trebuie sa fii atent la doua lucruri. Unul este sa eviti pe deplin circulatia intr-un mediu urban cu semafoare. Apa se va incalzi si nu va reusi sa ofere o racire buna, iar daca masina sta mult la ralanti si nu primeste racire prin aerul circulat la viteza, va incepe sa fiarba iar. In general, o masina poate circula pe drum intins cu apa in loc de antigel, dar fierberea este doar una din probleme.
Antigelul are proprietati anticorozive si antioxidare. Marea majoritate a motoarelor sunt fie din otel, fie din aluminiu. Iar apa reprezinta un pericol pentru ambele. Daca circulam cu apa in motor, aceasta va afecta traseul de racire, pompa, termostatul, dar si blocul motor, formand rugina. Iar elementele de aluminiu se vor oxida. Asa ca, chiar si atunci cand folosim apa doar in caz de urgenta, e bine sa facem ulterior o clatire cu solutii de curatare, inainte sa punem antigelul nou.
Asadar, apa duce la fierbere, inghet si la rugina in interiorul pieselor. Dar are si un avantaj! Si anume, motorul se incalzeste mult mai repede decat daca ai avea antigel. Insa acest lucru se simte mai degraba iarna, cand vrei sa bage caldura imediat aeroterma, dar iarna nu prea iti vine sa mergi cu apa in loc de antigel...
Ceea ce inseamna un singur lucru: indiferent de conditii, niciodata nu trebuie sa folosesti apa in loc de antigel. Chiar daca e vorba de o urgenta, suntem totusi in 2018. Asa ca trebuie sa gasesti in cea mai apropiata localitate sau la benzinarie niste antigel. Nu pune apa nici daca e vorba sa circuli cativa kilometri, deoarece va face mai mult rau. Fa un efort si pune doar antigel, chiar daca este diluat, dar niciodata apa goala.
-
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
Ford focus benzina 2014 4650 €
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
-
Dacia dokker benzina 2013 3750 €
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
-
Vw golf benzina 2010 3350 €
Kit pana roata rezerva opel astra j sport tourer 1.6 1.7 cdti... 800 Lei
Skoda octavia benzina 2013 4299 €
-
Kit pornire renault clio 1.2 8201117953, s120205102a 500 Lei
Dezmembrez renault clio 1 4i an 1996
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
-
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
0445117048 a6540700187 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
Grila mercedes e class w211 facelift 800 Lei
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
-
Far stanga, ford focus 2 (da), facelift (id:642650) 302 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Far bi xenon - mercedes vito (w639) & viano 2010 , a6398202861 983.52 Lei
-
Supapa control, presiune combustibil (580050 maxgear)... 40.79 Lei
Tablou sigurante borna baterie, 6r0937550a, skoda roomster... 180 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Skoda octavia benzina 2010 3899 €


