Motoarele care mananca ulei: ce se intampla, de fapt, cu uleiul care dispare din motor?

- Segmenti uzati
- Semeringuri de supapa uzate
- Turbocrompresor cu joc in ax
Este imposibil sa nu fi auzit de masini care au motoare mancatoare de ulei. Am auzit de unele cazuri in care soferul punea cate 1 litru de ulei pentru fiecare 1000 km parcursi. In general, cam toate motoarele mananca ulei, dar unele doar 50 ml la 10.000 de kilometri, altele chiar si cantitati masurate in litri. Dar unde dispare tot acest ulei?
Chiar daca auzim mai mult despre motoarele diesel ca sunt consumatoare de ulei, in general cam toate motoarele, indiferent de tipul carburantului, consuma ulei. Exista soferi care se pot jura cu mana pe inima ca masina lor nu consuma gram de ulei, insa in realitate absolut toate motoarele consuma ulei, ce-i drept, in cantitati diferite. Producatorii din zilele noastre chiar anunta la masinile noi un consuma de ulei, adica nu sustin ca motoarele nu consuma, ba chiar dau ca fiind normal un consum de 1 litru ulei la fiecare 10.000 de kilometri parcursi.
Daca aveai pana acum impresia ca uleiul este doar pentru lubrifiere si ca nu se consuma, s-ar putea sa ai o surpriza. Daca la fiecare schimb de ulei nivelul pe joja ramane acelasi, inseamna ca s-a consumat foarte putin ulei, maximum 200 ml. Asta este o situatie normal si fericita, care semnaleaza ca acel motor functioneaza in parametri si ca nu are probleme. Dar ce facem cand motorul nostru consuma 1 litru la 1000 de kilometri sau chiar mai mult? Ce facem daca noi punem ulei si se aprinde becul in fiecare luna ca sa adaugam?
Evident, cand uleiul dispare din motor foarte repede inseamna ca avem niste probleme. Iata in randurile de mai jos care sunt principalele cauze ale consumului de ulei.
Segmentii uzati - fum albastru
Segmentii din motor au ca rol izolarea gazelor din camera de ardere de sistemul de ungere. Daca segmentii motorului sunt uzati, uleiul va trece de ei si va intra in camera de combustie, unde va fi ars impreuna cu benzina sau motorina si va ajunge in evacuare, unde va fi eliminat sub forma de fum albastru. Ne dam seama daca motorul sufera de aceasta problema cand masina noastra scoate fum tot timpul, in special la turatie mare, indiferent daca motorul este rece sau cald.
Semeringuri de supapa - fum albastru
O alta situatie poate fi cea in care masina noastra scoate fum albastru pe evacuare doar la pornirea motorului si cand este rece. Aceasta poate fi cauzata de semeringurile de supapa care s-au uzat. Supapele sunt si ele lubrifiate de ulei, insa uleiul este izolat de camera de ardere de niste semeringuri care nu ii permit uleiului din chiulasa sa ajunga in cilindri. Daca semeringurile s-au uzat si au joc mare, uleiul intra si este ars, exact ca in cazul segmentilor uzati.
Scurgere turbocompresor - fum albastru
Cea mai comuna problema a masinilor moderne cu turbina este aceasta. Adica un turbocompresor care se raceste cu ulei, dar care incepe sa aiba un joc mare in axul central si uleiul incepe sa se scurga pe langa garniturile de etansare, ajungand fie in admisie, fie in evacuare. In ambele situatii, uleiul se scurge si este ars, fiind eliminat fum albastru pe evacuare. Aceasta problema este des intalnita la masinile de generatie noua, fie turbo-diesel, fie de tip TSI.
Folosirea unui ulei prea subtire - fum albastru
Daca, cumva ai bagat in motor alt ulei decat cel indicat, cu o vascozitate mai scazuta, acel ulei se va strecura mult mai usor pe langa piesele enumerate mai sus, adica segmenti, supape, ax de turbina, chiar daca piesele nu sunt uzate. Va ajunge in evacuare unde va fi ars si ne trezim ca scoatem fum albastru pe toba finala.
Nu trebuie sa confundam fumul albastru cu fumul alb sau negru. Fumul albastru, care este, de fapt, un bleu deschis, este cauzat numai de arderea uleiului. Adica daca scoatem fum alb pe evacuare e clar ca motorul nostru consuma ulei. Fumul alb este cauzat de arderea gresita a carburantului, adica probleme la injectoare, la pompa de injectie, sau de arderea antigelului. La randul sau, fumul negru este cauzat de o ardere prea bogata in motorina, la masinile diesel. Adica avem un amestec prea bogat cauzat de un filtru de aer blocat, probleme la pompa de injectie, la turbocompresor, la supape sau la valva EGR.
Asadar, motorul unei masini, indiferent de tehnologia lui, indiferent de cine il produce sau de cat de scump este, nu poate fi realizat complet etans, fara nicio marja de joc intre piese, ceea ce face ca ungerea sa nu fie 100% eficienta. Momentan nu a fost inventat un motor cu ardere interna care sa aiba o lubrifiere optima. Asa ca, uleiul ajunge sa fie ars si consumat in procesul sau de ungere. Dar acest lucru e normal! Trebuie sa ne speriem doar daca ajungem sa punem ulei cot la cot cu motorina, sau daca la fiecare schimb ne trezim ca nivelul pe joja scade foarte mult. Chiar se intampla ca mecanicul sa-ti puna 5 litri de ulei proaspat la o revizie, iar la urmatoarea sa scoata doar 2,5 litri... Si te vei intreba unde au disparut 2,5 litri, dar de acum inainte vei sti raspunsul.
-
Dezmenbrez honda cbr 1000 f 138cp piese honda cbr 1000 f 10 Lei
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
A9340901180 a340901180 11539700041 borgwarner turbosuflanta... 2000 Lei
-
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
167006205r 0445010799 bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
Reconditionat 0445110558 0445110455 04123872 4123872 bosch... 850 Lei
-
320x06881 28317158 320-06881 hrd385 delphi injector jcb 900 Lei
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
A6540700187 0445117048 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
Chiulasa completa ford transit 2.2 tdci cod motor qvfa / srfa 1680 Lei
-
Set prag dreapta + stanga cod kk9524012 / kk9524011 golf 5 /... 380 Lei
A6420908580 a6420908680 turbo mercedes c clk cls e g gl glc m... 1750 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
0445118034 a6540700300 bosch injector mercedes c class w206 3.0 1000 Lei
Radiator intercooler suzuki suzuki sx4 s-cross 1.4 t 2019... 450 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1600 Lei
-
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
Planetara axa fata dreapta (492332 maxgear) daewoo 251.46 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
Bara fata hyundai tucson 2016-2018 2900 Lei


