Motor turbo vs. aspirat: care este cel mai bun motor pentru un sofer din Romania?

- Adio compresor mecanic, bun-venit turbo-compresor
- Benzinare aspirate in scadere
- Aspirat vs turbo in Romania
Automobilele din zilele noastre sunt dotate cu motoare care pot fi catalogate dupa mai multe criterii. Fie in functie de carburantul folosit, fie dupa numarul de pistoane sau de felul in care aerul intra in camera de ardere. Daca ne referim la felul in care se face admisia aerului, putem spune ca avem motoare natural-aspirate, turbo, cu compresor sau cu dubla inductie (turbo si compresor). Dar care este cea mai buna varianta?
Daca primul motor termic a fost cel cu aburi, in anii 1700, la finele anilor 1800 a fost inventat motorul cu ardere interna. Acesta a fost pe benzina, natural-aspirat, dar la cativa ani deja au aparut si motoarele diesel, iar in anii 1910 au aparut si primele motorizari cu inductie fortata. Acum, un secol mai tarziu, lucrurile par a fi destul de similare: exista si motoare aspirate, dar si turbo, la fel ca la inceputurile industriei auto, semn ca lumea nu s-a prea decis asupra eficientei lor... Deci, care este varianta optima?
Adio compresor mecanic, bun-venit turbo-compresor
Putem spune fara sa gresim ca, pana in anii '90, mai toate automobilele vandute publicului larg aveau motorizari aspirate. Cele turbo sau cu un compresor mecanic erau de obicei de performanta, de competitie sau modificate, producatorii avand extrem de putine modele de serie echipate cu asemenea propulsoare. Dupa 1990, a avut loc o mica revolutie: toate dieselurile au inceput sa primeasca un turbo-compresor si benzinarele au fost echipate cu compresoare mecanice sau turbine.
Motor dotat cu un compresor mecanic
Daca la diesel lucrurile erau clare si pentru un consum mai mic si o putere mai mare s-a ales la unison folosirea turbinei, in cazul benzinarelor lucrurile nu erau inca stabilite. Motoarele pe benzina erau inca majoritar aspirate, urmate in egala masura de cele turbo si cele comprimate mecanic. Dar, cu trecerea anilor, producatorii care voiau performante mai bune au inceput sa renunte la compresoare si sa apeleze tot la turbine. De ce? Pentru ca un compresor era scump de fabricat, manca din puterea initiala a motorului si ocupa mai mult spatiu sub capota. Unde mai pui ca pe partea de consum si performanta era inferioara unei turbine?
Si asa, usor-usor, motoarele echipate cu un compresor mecanic au inceput sa dispara pana in anii 2000. Doar cateva branduri, precum Mercedes-Benz, Ford sau Range Rover mai ofereau propulsoare de mari capacitati supra-alimentate. Insa numarul acestor modele a scazut pana la sub 1% din totalul de vehicule vandute pana in 2015.
De la diesel la turbo-diesel
Tot incepand cu anii '90 a explodat si vanzarea de autoturisme pe motorina. De ce? Pentru ca tot mai multi oameni isi doreau consum redus indiferent de situatii, chiar daca sacrificau performanta. Nu degeaba, pana in anii 2000, motorizarile diesel erau considerate lipsite de performanta si mult inferioare celor benzinare. Dar publicul a ales dieselul pentru consumul scazut, iar producatorii si-au dorit sa imbunatateasca acest produs tot mai ravnit.
Ce ii lipsea unui motor diesel aspirat? Puterea. Asa au luat nastere motorizarile turbo-diesel, care dateaza din anii '30, dar care abia dupa 1995 au inceput sa fie populare la scara larga pe autoturisme de consum. Cu ajutorul unei turbine se rezolva problema performantei si, brusc, cei care cumparau un vehicul pe motorina se bucurau de performante egale cu cele oferite de benzinare, dar la un consum net inferior.
In ziua de azi, niciun producatoru nu ofera vreo motorizare diesel natural-aspirata, ci toate sunt turbo. Adica au instalat un sistem de inductie fortata format din traseu, intercooler, turbo-compresor. Astfel, masinile au o capacitate cilindrica redusa, dar o putere mare. Nu degeaba, inclusiv in Romania, masinile pe motorina sunt preferatele soferilor si conduc detasat in randul tipurilor de carburant cu 3 la 1 in fata benzinarelor.
Benzinare aspirate in scadere
Chiar daca in prezent numarul masinilor pe benzina aspirate este majoritar, cele turbo incep sa prinda teren. De ce? Pentru ca un motor turbo este mai ieftin de fabricat decat unul aspirat acum, in zilele noastre. Cum asa? Pai simplu: producatorii s-au gandit sa elimine un piston din cele 4 ale unui motor aspirat si sa-i adauge un mic turbo-compresor celui rezultat, cu 3 pistoane. Material folosit mai putin, greutate mai mica, piese mai putine, cost de productie mai mic. Cat despre elementele noi, adica intercoolerul si turbina, acestea sunt fabricate in serii uriase, iar costul de fabricare ajunge sa fie mai mic decat al unui piston de motor cu tot cu biela.
Clientii, inclusiv cei din Romania, au inceput sa apeleze la motoarele de o capacitate cilindrica cat mai mica, de 1 litru, de 0.9 sau de 0.7, pentru ca au taxe mai mici, polueaza mai putin si consuma ceva mai putin. Cu alte cuvinte, reducerea numarului de motoare aspirate este un castig pentru toata lumea: producatorul il vinde mai scump, chiar daca il produce mai ieftin, iar clientul plateste pe termen lung mai putini bani.
Aspirat versus turbo in Romania
Fara indoiala, motoarele aspirate natural sunt cele mai fiabile. Pentru ca mai putine piese sunt in miscare, mai putine elemente se pot defecta, materialele sunt supuse la o tensiune mai mica. Nu degeaba cele mai longevive motorizari din lume sunt V8-uri aspirate sau dieseluri aspirate, de la Chevrolet, Mercedes-Benz sau Ford, motoare vechi, de pe vremuri, asa cum nu se mai fac acum. Ati vazut voi un motor turbo de 1 milion de kilometri? Nici nu veti vedea!
Daca la diesel e clar, pentru ca nu poti alege decat motoare turbo-diesel, la benzinare ai de unde alege: fie turbo, fie aspirate. Deja sunt producatori care nu mai comercializeaza motorizari aspirate, ci exclusiv supra-alimentate cu un turbo-compresor. Dar producatorii de masa, care vand automobile compacte si sub-compacte, au in oferta motoare aspirate si turbo. Sa luam exemplul Dacia, care vinde si un 1.2 aspirat de 75 cp, dar si un 0.9 turbo de 90 cp. Care este mai bun?
Motor Dacia 0.9 turbo cu 3 pistoane
Avantajele unui motor aspirat
1. Intretinere mai ieftina: pentru ca are mai putine piese in miscare, dar si pentru ca lipseste turbina, pe o perioada mai lunga de timp vei cheltui mai putini bani pe intretinere. Un motor aspirat nici nu va manca ulei ca unul turbo. Si nici nu trebuie sa fii atent cu pornirea si incalzirea, asa cum se intampla la unul turbo.
2. Fiabilitate: pe termen lung, un motor aspirat e mai fiabil. Ii pui ulei si iti vezi de drum, iar din cand in cand mai schimbi o bujie. La turbo e ceva mai complicat si daca nu intretii cum trebuie turbina, te poate lasa cand ti-e lumea mai draga, iar reparatia nu e deloc ieftina.
Avantajele unui motor turbo
1. Putere mai mare: datorita turbo-compresorului, un propulsor turbo are in medie cam cu 25-30% mai multa putere fata de un motor de acelasi gen si capacitate. Si cine nu si-ar dori, daca ar putea, mai multa putere care este binevenita la depasirile atat de periculoase de pe soselele din Romania?
2. Impozit redus raportat la putere: vrei 300 de cai putere? AI doua variante: iti iei un V8 aspirat sau un 2.0 turbo. Si multa lume alege varianta turbo, pentru ca taxele sunt mai normale si puterea este aceeasi. Practic, turbina asta a facut: a facut accesibila puterea mare oricarui doritor.
3. Consum mai mic: pentru ca ai o capacitate mai mica, dar o puterea crescuta, poti conduce obisnuit in oras, fara sa suprasoliciti motorul, asa ca vei avea un consum decent. La drum intins, turbina te ajuta sa ai o putere mai mare la o turatie mai joasa, asadar nu vei mai tura asa de mult motorul intr-o depasire. Per total, un motor turbo are un consum mai mic decat unul aspirat de aceeasi capacitate si net inferior fata de unul aspirat de aceeasi putere. In plus, consumul scazut vine si din greutatea mai mica.
Intr-un motor aspirat aerul intra fara sa fie fortat
Dezavantajele motorului aspirat
1. Putere mai mica decat unul turbo
2. Taxe mai mari raportate la putere
3. Consum crescut pentru aceeasi capacitate sau putere
Dezavantajele motorului turbo
1. Intretinere mai scumpa
2. Fiabilitate scazuta pe termen lung
Ce tip de motor este mai bun pentru traficul din Romania?
Parerea noastra este ca un motor aspirat este mai bun decat unul turbo la noi in tara, in cazul unui automobil obisnuit, de zi cu zi. Pentru ca nu avem sosele si drumuri pe care sa alergam, asa ca ne putem lipsi de factorul de performanta oferit de turbina. Preferam un motor aspirat si prin prisma costurilor de intretinere, dar si pentru ca te poti urca la volan fara sa astepti sa se incalzeasca motorul si poti pleca direct. Daca la o masina turbo accelerezi brusc cu uleiul rece sau o opresti cand e incinsa, ii scazi durata de viata turbinei.
Noi preferam un motor aspirat de capacitate mica, de sub 2000 cmc, unde taxele sunt decente, pentru ca rezista mai bine in aglomeratie, se incalzeste mai putin ca unul turbo si nu suprasolicita niciun element de sub capota, cum ar fi un eventual turbo-compresor. Asadar, daca am circula preponderent in mediul urban, am alege motorul pe benzina aspirat.
Dar daca am circula mai mult in afara orasului, am alege un motor turbo. Consum ceva mai mic, un plus de putere ideal pentru Valea Oltului, de exemplu, cand ai doar cateva secunde sa depasesti un TIR, greutate mai mica a masinii si o dinamica sporita.
In final, totul tine de preferintele soferului, de cat de mult merge, unde merge si cum merge. Daca este un tataita care nu se grabeste, speriat de vizitele in service si care tine de ultimul banut, atunci isi va lua un motor aspirat. Daca este un sofer care o mai calca, cu bani in plus de achitat pe o motorizare turbo, dar care isi va recupera banii din diferenta de la impozite, atunci isi va lua un turbo. Totul depinde de dorinta soferului.
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
-
Motor fiat doblo 1 9 jtd 1800 Lei
A9340901180 a340901180 11539700041 borgwarner turbosuflanta... 2000 Lei
Capota skoda octavia 2012 berlina 1.6 diesel 800 Lei
-
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
-
Capota audi a4 b7 2007 break 1968 500 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Motoras clapeta aeroterma vw golf 5 plus 3c1907511a 60 Lei
-
Senzor magnet pozitie ax axa came volkswagen golf 5 2.0 tfsi... 199.99 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
Dura lube sr3 nou original 159 Lei
-
Filtru epurator cod 11810-7f400 / 3931070907 nissan terrano 2... 150 Lei
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
Haion opel astra g combi - culoare z151 an fab. 1999 - 2005 285 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
320x06881 28317158 320-06881 hrd385 delphi injector jcb 900 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
-
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
Capace jante vw cu inel de siguranta 69 Lei
Ventilator radiator mercedes sprinter sprinter 2.2 cdi - (2006... 300 Lei
-
Bascule fata renault master 2.5dci 200 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
Reconditionat 0445110558 0445110455 04123872 4123872 bosch... 850 Lei
-
Set jante aliaj r17 vw tiguan (5n) 2007-2016 5n0601025m 2500 Lei
0445118034 a6540700300 bosch injector mercedes c class w206 3.0 1000 Lei
Radiator intercooler suzuki vitara facelift 1.4 t 2019 2020 2021 450 Lei
-
Bara spate mercedes c-class w203 berlina 2000 - 2007 190 Lei
5801519872 803110-0004 5802204205 gtc4502bkn turbosuflanta... 5000 Lei
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei


