Motorul cu 6 pistoane in linie vs. V6: care este mai bun?
- Motorul L6 are mai multa putere pe o turatie mai larga
- Un propulsor V6 este la fel de compact ca un motor in 3 cilindri
- Numai BMW mai ofera motoare L6 pe automobilele de serie
Automobilele din zilele noastre sunt in mare parte dotate cu motoare in 4 cilindri in linie. Dar exista destule si cu motoare mai mari, in 6, 8, 10 sau 12 pistoane, uneori chiar si mai multe. Fara indoiala, in afara de propulsoarele cu 4 cilindri, cele mai multe sunt cu 6. Dar acestea sunt de mai multe feluri. Care este cel mai eficient motor in 6 cilindri?
Motorul cu 6 pistoane in linie - AVANTAJE
1. Ieftin si mai usor de fabricat
Un bloc motor cu 6 pistoane in linie, prin design, este mai usor si mai ieftin de fabricat. Matrita de turnare a blocului, indiferent ca este din otel sau aluminiu, este una simpla si usor de manufacturat si de umplut cu material. Insa de cele mai multe ori, faptul ca este mai ieftin de fabricat nu se regaseste si in pretul final al unei masini.
2. Cuplu mare pe o plaja extinsa de turatii
Prin faptul ca pistoanele sunt aliniate si motorul este mai lung, propulsoarele cu 6 cilindri in linie produc mai mult cuplu la o turatie mai extinsa decat un V6. Acest avantaj a fost materializat in dotarea multor vehicule de off-road cu motoare in 6 pistoane in linie de-a lungul vremii. Si acum, foarte multe camioane sau vehicule de mare tonaj sunt dotate cu motoare in linie care au nevoie de cuplu la orice turatie.
3. Design simplu
Un motor cu 6 cilindri are o singura chiulasa, jumatate din numarul de axe cu came de la un V6, o singura garnitura si un traseu mai facil prin care lichidul de racire trebuie sa circule. De la acest design mai simplu pornesc mai multe avantaje: curea de distributie mai scurta, ungere mai buna, etc.
4. Motor echilibrat prin constructie
Fata de un V6, un motor L6 este echilibrat prin propriul design. Pistoanele circula doar pe o axa, sus-jos, echilibrul fiind dat de ordinea de aprindere. Totodata, un astfel de motor bine reglat are mai putine vibratii si este mai silentios decat un V6.
Motorul cu 6 pistoane in linie - DEZAVANTAJE
1. Inutil pentru masinile cu tractiune fata
Prin designul sau cu 6 pistoane aliniate in linie, motorul nu permite echiparea masinilor cu tractiune fata eficient. Pur si simplu nu este loc pentru montarea sa transversala, alaturi de cutia de viteze. Automobilele BMW, singurele care vin dotate cu asemenea motoare si au tractiune integrala, folosesc un cardan de la cutie, catre puntea din fata, pentru a le face motrice. Volvo a produs masini cu L6 si FWD, insa dinamica s-a dovedit a fi ineficienta.
2. Au o turatie mai mica decat un V6
Prin design, avand un arbore cotit mult mai lung care se invarte prin intermediul a 7 rulmenti, fata de 4 cati are un V6, are o frecare mai mare. Turatia mica este data nu doar de frecarea din interior, cat si de dificultatea cu care ajunge aerul in admisie la ultimele pistoane, motorul fiind unul destul de lung.
3. Consum mai mare de carburant
Pentru ca prezinta o frecare interna ridicata a pieselor, dar si pentru ca admisia este mai anevoioasa, consumul motoarelor cu 6 pistoane in linie tinde sa fie mai mare decat cel al unui V6. Propulsoarele moderne insa au rezolvat aceasta probleme prin intermediul supra-alimentarii si a injectiilor cu carburant programate.
4. Racire mai dificila
Pentru ca este un motor cu design lung, uneori ultimele doua pistoane primesc mai putina apa de la pompa de racire, ceea ce duce la o incalzire prematura. Motoarele L6 moderne au acum racire indusa la ambele capete ale motorului, astfel incat sa ajunga antigelul la fiecare piston si temperatura interna sa fie uniforma.
5. Cuplu mic la turatie maxima
Este greu sa faci un motor perfect. Si daca un motor L6 are o plaja de cuplu mare inca de la o turatie mica, atunci cand ajunge la turatie mare pierde din cuplu. Adica atat puterea, cat si cuplul, desi incep de la o turatie timpurie si sunt prezente mai tot timpul, la turatie mare un motor L6 pierde aceste avantaje.
Motorul V6 - AVANTAJE
1. Pretabil la orice fel de tractiune
Fiind un motor compact, un V6 poate fi utilizat si la masinile cu tractiune fata, integrala sau spate fara probleme. Sunt multe masini care au motoare V6 si tractiune fata, cum ar fi Hyundai Coupe, Honda Legend sau Toyota Camry. La fel de bine, un motor V6 poate fi instalat in fata, in spate sau central, in timp ce un motor cu 6 cilindri in linie se monteaza doar in fata la o masina.
2. Fac o turatie mai mare ca motoarele L6
Un motor V6 este mai compact si blocul este mai scurt, la fel si chiulasele. Si pentru ca pistoanele au o cursa mai mica, dar si pentru ca arborele cotit este net mai scurt, pot face o turatie mai mare decat in cazul motoarelor in linie. Si o turatie mai mare inseamna putere crescuta sus, motiv pentru care in timp ce camioanele vor L6 pentru cuplu, masinile de competitie vor V6 pentru caii putere.
3. Frecare mult mai mica decat un L6
Arborele cotit al unui motor V6 se invarte pe 4 rulmenti, nu pe 7 ca in cazul celuilalt tip de motor. Pistoanele fac miscari mult mai scurte in camasile blocului. Asta inseamna o frecare redusa ale internelor, ceea ce duce la turatie mai mare si acceleratie mai rapida, consum mai mic, temperatura de functionare mai mica.
4. Motor extrem de compact
Un V6 este de cele mai multe ori mai compact decat un motor banal cu 4 pistoane in linie de pe Logan, sa zicem. Pentru ca designul sau este practic la fel cu cel al unui motor cu 3 pistoane, dar mai lat in partea de sus. Din aceasta cauza, acest motor este preferat de majoritatea producatorilor, fiind versatil si putandu-se monta atat longitudinal, cat si transversal sub capota.
5. Mai usor de supra-alimentat
Avand un design compact, toate cele 6 pistoane primesc aer prin admisie la fel de eficient. Tot datorita admisiei scurte, multi producatori au ales sa supra-alimenteze motoare V6 si sa le faca extrem de puternice - vezi cazul Nissan GT-R. Si motoarele cu 6 pistoane in linie pot fi supra-alimentate eficient, dar cu niste costuri mult mai mari.
6. Greutate redusa fata de un motor in linie
In ciuda faptului ca are doua chiulase, un motor V6 este mai usor decat un L6, fiind compact si blocul foarte mic. Asta inseamna per total un consum mai mic de carburant si o dinamica mai buna a masinii in regim sportiv. In plus, avand dimensiuni reduse, un constructor poate jongla cu pozitia unui propulsor V6 mai bine, pozitionandu-l astfel incat sa echilibreze automobilul perfect.
7. Racire facila
Multumita unui design compact, pompa de apa face mult mai usor fata si reuseste sa duca lichidul de racire in egala masura la toti cei 6 cilindri. In plus, traseul antigelului este mai scurt, asa ca racirea se face mai eficient, pastrand o temperatura uniforma pe toata plaja de turatie si in toate pistoanele. In schimb, un L6 este mai predispus la supraincalzire, mai ales pe timp de canicula.
Motorul V6 - DEZAVANTAJE
1. Design complex si scump
Un motor V6 are doua chiulase, uneori doua rampe de injectoare si numar dublu de axe cu came fata de un L6. Asta nu inseamna neaparat ca are o fiabilitate scazuta, pentru ca sarcina pe aceste piese este injumatatita fata de un motor in linie, dar mai multe piese in miscare pot reprezenta un risc de defectiune. In plus, fabricarea unui motor V6 este mai costisitoare.
2. Propulsor mai zgomotos
Prin design, un V6 este mai dezechilibrat si mai zgomotos decat un L6. Pentru ca pistoanele exercita forte pe 4 axe: sus-jos si stanga-dreapta. Asta inseamna un plus de vibratii care in timp pot duce la probleme cu piesele interne.
3. Cuplu si putere scazuta la turatii mici
Fata de un L6, motorul V6, fiind conceput pentru turatii mai mari si accelerari mai bruste, nu are cuplu si putere crescute la turatii joase. Adica cine vrea cu un V6 aspirat sa beneficieze de toata puterea motorului, trebuie sa-l tureze mai mult. Iar acest lucru, din pacate, duce la un consum mai mare.
CONCLUZIE
Poate ca nu degeaba BMW a ramas singurul producator de autoturisme dotate cu motoare in 6 pistoane in linie, restul apeland la motorizari V6. Oricum, producatorul bavarez vrea sa pastreze traditia, nimic mai mult, in timp ce Mercedes si Nissan au renuntat la L6 si au adoptat motoare V6.
Daca insa trebuie sa ne gandim concret la avantaje si dezavantaje, parca balanta se apleaca in favoarea motorului in linie. Pentru ca are cuplu si putere mai mare, design mai simplu, este mai ieftin, mai echilibrat, mai silentios si mai fiabil decat un V6. La randul sau, un V6 este mai compact, mai versatil, mai usor si mai economic. Asa ca fiecare vine cu bune si cu rele, pentru ca niciunul nu poate fi perfect...
E clar un singur lucru: fiecare motor este bun in felul sau. BMW, singurul producator de masini cu motoare L6 face eforturi financiare destul de mari pentru a putea oferi motoare in linie extrem de performante, de unde si pretul ridicat al masinilor vandute. In schimb, rivalii au ales motoare V6 sau V8, au aruncat pe ele doua turbine si le-au facut extrem de puternice. De fapt, cursa nebuna dupa reducerea costurilor a dus la disparitia motoarelor cu 6 pistoane in linie de pe masinile contemporane. Si poate ca nu ne dorim sa faca si BMW acest pas si sa cada prada economiei, renuntand la aceasta configuratie care are totusi farmecul sau.
TU CE MOTOR CREZI CA ESTE MAI BUN?
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 €
- Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 €
- Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei