Motorul cu 6 pistoane in linie vs. V6: care este mai bun?

- Motorul L6 are mai multa putere pe o turatie mai larga
- Un propulsor V6 este la fel de compact ca un motor in 3 cilindri
- Numai BMW mai ofera motoare L6 pe automobilele de serie
Automobilele din zilele noastre sunt in mare parte dotate cu motoare in 4 cilindri in linie. Dar exista destule si cu motoare mai mari, in 6, 8, 10 sau 12 pistoane, uneori chiar si mai multe. Fara indoiala, in afara de propulsoarele cu 4 cilindri, cele mai multe sunt cu 6. Dar acestea sunt de mai multe feluri. Care este cel mai eficient motor in 6 cilindri?
Motorul cu 6 pistoane in linie - AVANTAJE
1. Ieftin si mai usor de fabricat
Un bloc motor cu 6 pistoane in linie, prin design, este mai usor si mai ieftin de fabricat. Matrita de turnare a blocului, indiferent ca este din otel sau aluminiu, este una simpla si usor de manufacturat si de umplut cu material. Insa de cele mai multe ori, faptul ca este mai ieftin de fabricat nu se regaseste si in pretul final al unei masini.
2. Cuplu mare pe o plaja extinsa de turatii
Prin faptul ca pistoanele sunt aliniate si motorul este mai lung, propulsoarele cu 6 cilindri in linie produc mai mult cuplu la o turatie mai extinsa decat un V6. Acest avantaj a fost materializat in dotarea multor vehicule de off-road cu motoare in 6 pistoane in linie de-a lungul vremii. Si acum, foarte multe camioane sau vehicule de mare tonaj sunt dotate cu motoare in linie care au nevoie de cuplu la orice turatie.
3. Design simplu
Un motor cu 6 cilindri are o singura chiulasa, jumatate din numarul de axe cu came de la un V6, o singura garnitura si un traseu mai facil prin care lichidul de racire trebuie sa circule. De la acest design mai simplu pornesc mai multe avantaje: curea de distributie mai scurta, ungere mai buna, etc.
4. Motor echilibrat prin constructie
Fata de un V6, un motor L6 este echilibrat prin propriul design. Pistoanele circula doar pe o axa, sus-jos, echilibrul fiind dat de ordinea de aprindere. Totodata, un astfel de motor bine reglat are mai putine vibratii si este mai silentios decat un V6.
Motorul cu 6 pistoane in linie - DEZAVANTAJE
1. Inutil pentru masinile cu tractiune fata
Prin designul sau cu 6 pistoane aliniate in linie, motorul nu permite echiparea masinilor cu tractiune fata eficient. Pur si simplu nu este loc pentru montarea sa transversala, alaturi de cutia de viteze. Automobilele BMW, singurele care vin dotate cu asemenea motoare si au tractiune integrala, folosesc un cardan de la cutie, catre puntea din fata, pentru a le face motrice. Volvo a produs masini cu L6 si FWD, insa dinamica s-a dovedit a fi ineficienta.
2. Au o turatie mai mica decat un V6
Prin design, avand un arbore cotit mult mai lung care se invarte prin intermediul a 7 rulmenti, fata de 4 cati are un V6, are o frecare mai mare. Turatia mica este data nu doar de frecarea din interior, cat si de dificultatea cu care ajunge aerul in admisie la ultimele pistoane, motorul fiind unul destul de lung.
3. Consum mai mare de carburant
Pentru ca prezinta o frecare interna ridicata a pieselor, dar si pentru ca admisia este mai anevoioasa, consumul motoarelor cu 6 pistoane in linie tinde sa fie mai mare decat cel al unui V6. Propulsoarele moderne insa au rezolvat aceasta probleme prin intermediul supra-alimentarii si a injectiilor cu carburant programate.
4. Racire mai dificila
Pentru ca este un motor cu design lung, uneori ultimele doua pistoane primesc mai putina apa de la pompa de racire, ceea ce duce la o incalzire prematura. Motoarele L6 moderne au acum racire indusa la ambele capete ale motorului, astfel incat sa ajunga antigelul la fiecare piston si temperatura interna sa fie uniforma.
5. Cuplu mic la turatie maxima
Este greu sa faci un motor perfect. Si daca un motor L6 are o plaja de cuplu mare inca de la o turatie mica, atunci cand ajunge la turatie mare pierde din cuplu. Adica atat puterea, cat si cuplul, desi incep de la o turatie timpurie si sunt prezente mai tot timpul, la turatie mare un motor L6 pierde aceste avantaje.
Arbore cotit de V6
Arbore cotit de L6
Motorul V6 - AVANTAJE
1. Pretabil la orice fel de tractiune
Fiind un motor compact, un V6 poate fi utilizat si la masinile cu tractiune fata, integrala sau spate fara probleme. Sunt multe masini care au motoare V6 si tractiune fata, cum ar fi Hyundai Coupe, Honda Legend sau Toyota Camry. La fel de bine, un motor V6 poate fi instalat in fata, in spate sau central, in timp ce un motor cu 6 cilindri in linie se monteaza doar in fata la o masina.
2. Fac o turatie mai mare ca motoarele L6
Un motor V6 este mai compact si blocul este mai scurt, la fel si chiulasele. Si pentru ca pistoanele au o cursa mai mica, dar si pentru ca arborele cotit este net mai scurt, pot face o turatie mai mare decat in cazul motoarelor in linie. Si o turatie mai mare inseamna putere crescuta sus, motiv pentru care in timp ce camioanele vor L6 pentru cuplu, masinile de competitie vor V6 pentru caii putere.
3. Frecare mult mai mica decat un L6
Arborele cotit al unui motor V6 se invarte pe 4 rulmenti, nu pe 7 ca in cazul celuilalt tip de motor. Pistoanele fac miscari mult mai scurte in camasile blocului. Asta inseamna o frecare redusa ale internelor, ceea ce duce la turatie mai mare si acceleratie mai rapida, consum mai mic, temperatura de functionare mai mica.
4. Motor extrem de compact
Un V6 este de cele mai multe ori mai compact decat un motor banal cu 4 pistoane in linie de pe Logan, sa zicem. Pentru ca designul sau este practic la fel cu cel al unui motor cu 3 pistoane, dar mai lat in partea de sus. Din aceasta cauza, acest motor este preferat de majoritatea producatorilor, fiind versatil si putandu-se monta atat longitudinal, cat si transversal sub capota.
5. Mai usor de supra-alimentat
Avand un design compact, toate cele 6 pistoane primesc aer prin admisie la fel de eficient. Tot datorita admisiei scurte, multi producatori au ales sa supra-alimenteze motoare V6 si sa le faca extrem de puternice - vezi cazul Nissan GT-R. Si motoarele cu 6 pistoane in linie pot fi supra-alimentate eficient, dar cu niste costuri mult mai mari.
6. Greutate redusa fata de un motor in linie
In ciuda faptului ca are doua chiulase, un motor V6 este mai usor decat un L6, fiind compact si blocul foarte mic. Asta inseamna per total un consum mai mic de carburant si o dinamica mai buna a masinii in regim sportiv. In plus, avand dimensiuni reduse, un constructor poate jongla cu pozitia unui propulsor V6 mai bine, pozitionandu-l astfel incat sa echilibreze automobilul perfect.
7. Racire facila
Multumita unui design compact, pompa de apa face mult mai usor fata si reuseste sa duca lichidul de racire in egala masura la toti cei 6 cilindri. In plus, traseul antigelului este mai scurt, asa ca racirea se face mai eficient, pastrand o temperatura uniforma pe toata plaja de turatie si in toate pistoanele. In schimb, un L6 este mai predispus la supraincalzire, mai ales pe timp de canicula.
Motorul V6 - DEZAVANTAJE
1. Design complex si scump
Un motor V6 are doua chiulase, uneori doua rampe de injectoare si numar dublu de axe cu came fata de un L6. Asta nu inseamna neaparat ca are o fiabilitate scazuta, pentru ca sarcina pe aceste piese este injumatatita fata de un motor in linie, dar mai multe piese in miscare pot reprezenta un risc de defectiune. In plus, fabricarea unui motor V6 este mai costisitoare.
2. Propulsor mai zgomotos
Prin design, un V6 este mai dezechilibrat si mai zgomotos decat un L6. Pentru ca pistoanele exercita forte pe 4 axe: sus-jos si stanga-dreapta. Asta inseamna un plus de vibratii care in timp pot duce la probleme cu piesele interne.
3. Cuplu si putere scazuta la turatii mici
Fata de un L6, motorul V6, fiind conceput pentru turatii mai mari si accelerari mai bruste, nu are cuplu si putere crescute la turatii joase. Adica cine vrea cu un V6 aspirat sa beneficieze de toata puterea motorului, trebuie sa-l tureze mai mult. Iar acest lucru, din pacate, duce la un consum mai mare.
CONCLUZIE
Poate ca nu degeaba BMW a ramas singurul producator de autoturisme dotate cu motoare in 6 pistoane in linie, restul apeland la motorizari V6. Oricum, producatorul bavarez vrea sa pastreze traditia, nimic mai mult, in timp ce Mercedes si Nissan au renuntat la L6 si au adoptat motoare V6.
Daca insa trebuie sa ne gandim concret la avantaje si dezavantaje, parca balanta se apleaca in favoarea motorului in linie. Pentru ca are cuplu si putere mai mare, design mai simplu, este mai ieftin, mai echilibrat, mai silentios si mai fiabil decat un V6. La randul sau, un V6 este mai compact, mai versatil, mai usor si mai economic. Asa ca fiecare vine cu bune si cu rele, pentru ca niciunul nu poate fi perfect...
E clar un singur lucru: fiecare motor este bun in felul sau. BMW, singurul producator de masini cu motoare L6 face eforturi financiare destul de mari pentru a putea oferi motoare in linie extrem de performante, de unde si pretul ridicat al masinilor vandute. In schimb, rivalii au ales motoare V6 sau V8, au aruncat pe ele doua turbine si le-au facut extrem de puternice. De fapt, cursa nebuna dupa reducerea costurilor a dus la disparitia motoarelor cu 6 pistoane in linie de pe masinile contemporane. Si poate ca nu ne dorim sa faca si BMW acest pas si sa cada prada economiei, renuntand la aceasta configuratie care are totusi farmecul sau.
TU CE MOTOR CREZI CA ESTE MAI BUN?
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
-
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
Suport bara fata dreapta vw golf 7 vii (2012-2019) cod 5g0807724f 150 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Dezmembrez opel antara chevrolet captiva 2.0 diesel manual...
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
Dacia sandero stepway 1.0 2021 9200 €
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
Jante aliaj 17 marca plw, vw touareg, porsche cayenne 1200 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
Lupe vw pasat b7 50 Lei
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
-
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei


