Obsesia diesel la romani. De ce isi cumpara oamenii diesel, desi nu au nevoie in realitate?

Obsesia diesel la romani. De ce isi cumpara oamenii diesel, desi nu au nevoie in realitate?
  • In Europa, masinile diesel incep sa dispara
  • In Romania, piata masinilor diesel in crestere
  • 2.0 TDi, cel mai popular motor in Romania

Visul romanului este sa scape de rate si sa aiba la scara un 2.0 diesel, pentru ca a auzit ca are consum mic, fuge de rupe si este fiabil. Romanii sunt foarte buni clienti de masini noi diesel, iar din cele second-hand, 4 din 5 masini aduse de afara sunt pe motorina. Dar de unde pana unde nebunia diesel in Romania?

Daca ar fi sa luam un exemplu in randul masinilor noi, putem sa luam cazul Daciei Duster. SUV-ul de la Mioveni a devenit cea mai vanduta masina romaneasca la nivel mondial, inclusiv in Romania. Dar, conform datelor oficiale, spre deosebire de alte tari, romanii aleg in aproape 90% din cazuri exclusiv motorizarea diesel cu echipare de varf. Ceea ce spune clar ca romanii iubesc dieselul.

Aceeasi poveste se intampla si la alte marci, in cazul masinilor noi. Dar si la cele second-hand, piata care a explodat in ultimul an in Romania, de cand cu eliminarea taxei auto. 2 din 10 masini aduse din strainatate si inmatriculate in Romania sunt pe benzina, restul de 8 sunt pe motorina. O alta dovada ca cererea de masini diesel este in plina dezvoltare.

Ajunge sa lasi geamul jos la semafor, pe Magheru, intr-o zi cu trafic aglomerat. O sa auzi numai mormaituri de motoare diesel si vei simti un aer puternic impregnat de mirosul pe care il elimina motoarele diesel. Tot ce ne inconjoara este diesel, de la autobuze si trenuri, la camioane, dube, masini de cureierat si vehicule de familie. Noi, romanii, suntem in epoca diesel.

De ce sunt soferii romani atat de fascinati de masinile diesel? Principalul motiv ar fi lipsa de informare. Al doilea ar fi spiritul de turma.

Romanul traieste cu impresia de acum 10-18 ani, cand masinile diesel castigau teren serios in fata celor pe benzina. Motoarele turbo-diesel deveneau accesibile pe masini ieftine, oamenii isi dadeau seama ca si motorul diesel incepe sa aiba performanta, nu mai era asa de lenes cum se credea in anii '90 despre el. In plus, consumul era mult mai mic, asa ca vanzarile au inceput sa creasca. Iar aceasta frenezie diesel a tinut de atunci si pana azi. De la Golfurile si Passaturile 1.9 TDi, primele masini turbo-diesel cumparate de romani in numar urias, pana in zilele noastre suprasaturate tot de "tedeiuri".

De ce nu sunt informati romanii? Pentru ca acum, in 2017-2018, spre deosebire de acum 18 ani, exista alternativa mai bune ca dieselul. Daca acum 15 ani nu aveai niciun motor pe benzina economic si performant ca un diesel, acum exista. Foarte multe chiar. In plus, numarul avantajelor fata de dezavantaje, nu mai este in favoarea motorului diesel.

Romanii din 2018 au ramas cu gandirea din 2000, cum ca un TDi este cel mai bun motor din galaxie, ca are un consum minuscul si ca ofera un cuplu mare de tot. Avem acum motoare turbo pe benzina, cu mod ECO de functionare, care ofera consumuri similare cu cele ale unui diesel. Aceste motoare ofera performante mai bune, cuplu mare la turatie mica, pret mai mic de achizitie, pret mai mic de intretinere si asa mai departe. Mai adaugam si faptul ca tot mai multe orase europene taxeaza motoarele diesel si ca li s-a pus gand rau din cauza poluarii si emisiilor nocive, e clar, motorul diesel e de domeniul trecutului.

Spiritul de turma? Este din plin in ADN-ul romanului. Si-a cumparat vecinul un TDi, trebuie sa-mi cumpar si eu. Are colegul de serviciu un dieselar pe care il lauda zilnic, trebuie sa am si eu unul. Cea mai scumpa versiune disponibila la showroom este un diesel? Pai ori suntem snobi, ori nu mai suntem, asa ca vreau si eu la fel!

E clar, romanii inca vor diesel. In strainatate, vanzarile de masini pe motorina au scazut dramatic in ultimii 3 ani. Vor urma vremuri negre pentru diesel, din cauza taxelor suplimentare cauzate de funinginile cancerigene scoase pe esapament. In curand, limitarile Uniunii Europene ii vor face pe producatori sa ajunga la saturatie cu sistemele de filtrare. In curand, niciun filtru de particule nu va mai face fata si costul de productie va fi mare si nejustificat. Dieselul o sa dispara.

Dieselul va ramane doar la masinile care fac multi kilometri pe an. La cele comerciale, industriale, curieri, TAXI-uri si asa mai departe. Dieselul este si va fi doar pentru cei care merg mult, nu 5000 de kilometri pe an. Nici acum nu are vreo justificare sa-ti cumperi un diesel daca circuli putin, deoarece costa mai mult la cumparare, motorina e mai scumpa, intretinerea e costisitoare, poluarea e mai mare. Dar, cu toate astea, romanii cumpara diesel in draci. Fara sa se gandeasca ca schimbarea unui filtru de particule infundat din cauza mersului strict urban costa cam 600 de Euro...

Asadar, de ce sunt romanii atat de fascinati si obsedati de diesel?

mai multe