Pericolele toamnei la care trebuie sa fim atenti: ceata, frunzele si poleiul

Pericolele toamnei la care trebuie sa fim atenti: ceata, frunzele si poleiul
  • Ceata, inamicul soferilor
  • Covorul de frunze
  • Poleiul, numit si Gheata Neagra
Distribuie pe Facebook

Incepand cu luna octombrie, conditiile de trafic se schimba in Romania si procentul persoanelor implicate in accidente rutiere incepe sa creasca. Stii care sunt cele mai mari pericole in acest anotimp la care trebuie sa fim atenti?

Ceata, inamicul soferilor

In momentul in care exista diferenta mari de temperatura intre zi si noapte apare fenomenul pe care noi il numim ceata. Practic, ceata este o masa de vapori de apa similara unui nor, dar care se regaseste la suprafata solului. Nu de putine ori te poti afla pe o sosea de mare viteza cu vizibilitate mare si, brusc, sa intri intr-un nor de ceata cu vizibilitate zero. Asa iau nastere accidentele in lant grave, care pot implica chiar si peste 100 de automobile.

Soferii sunt obisnuiti cu viteza mare, deoarece vad bine in fata, dupa care, brusc, odata intrati in ceata, realizeaza ca nu vad nimic. Ceata mai are un pacat: te pacaleste ca vezi pe o distanta mai mare in fata masinii, de vreo 10-20 de metri, dar cand colo, vizibilitatea este de numai 4-5 metri. Mai mult, lumina farurilor care se reflecta in masa formata din picaturi de apa il face pe sofer sa vada inaintea sa doar o mare pata de lumina.

Pericolele toamnei la care trebuie sa fim atenti: ceata, frunzele si poleiul

Ceata raspandita care permite vizibilitate mare nu este un pericol pentru automobile, ci doar pentru aparatele de zbor. Dar in zone care au si suprafete de apa, apare ceata densa. Sau acolo unde pamantul are o depresiune, o vale, in care condensul ce formeaza ceata a coborat si asteapta evaporarea. Acestea sunt locurile in care au loc cele mai multe accidente.

Ceata densa foarte periculoasa pentru trafic apare in general dimineata si seara. Si ca sa ne asiguram ca trecem de zonele cu ceata in siguranta, trebuie doar sa urmam cativa pasi simpli despre care am mai scris in trecut. Pe scurt, trebuie sa urmam un reper in fata, eventual o alta masina, trebuie sa aprindem luminile de ceata si sa micsoram viteza pana cand iesim din zona periculoasa. Si, extrem de important, sa stam cat mai spre dreapta drumului, deoarece mereu se gaseste cate un prost sa alerge, desi nu vede nimic in fata, dupa care urmeaza haosul urmat de interventia SMURD.

Covorul de frunze

Daca ceata este periculoasa la drum intins, atunci cand mergem cu viteze mari, in mediul urban avem alta problema. De fapt, este o problema destul de frecvent intalnita, dar numai in anumite zone izolate. E vorba de acele zone in care exista multi copaci, fie in spatele blocurilor, fie pe langa parcuri. Copaci care, odata cu venirea toamnei, isi scutura frunzele pe jos, si cum autoritatile nu sunt foarte harnice in a face curat, frunzele raman pe asfalt. Ceea ce nu stiu multi soferi este ca acest covor de frunze care se formeaza pe asfalt este extrem de periculos.

Ploaia cazuta si ea in acest anotimp face ca frunzele sa se transforme intr-o pelicula extrem de alunecoasa. Am vazut cazuri in care masini care doreau sa iasa din parcarea blocului urmau trasa clasica pe care o abordau zilnic, cu viteze reduse de 5-10 km/h, dar din cauza frunzelor de pe jos la franarea usoara s-au infipt in masina unui vecin. La fel, pe Aviatorilor, unde este si piatra cubica, colac peste pupaza, am vazut un Cayenne care iesea din parcare cu semnal, frumos, dar un Logan care mergea incet si in conditii normale putea sa franeze, s-a infipt direct in Porsche, spargandu-i stopul din dreapta.

Pericolele toamnei la care trebuie sa fim atenti: ceata, frunzele si poleiul

Noi stim despre polei, zapada, gheata sau apa ca prezinta un pericol in ceea ce priveste condusul si ca trebuie sa ne adaptam viteza la conditiile de drum. Insa aici nu includem si frunzele cazute pe asfalt, iar acest lucru e o greseala. Asadar, daca mai circuli vreodata pe strazi acoperite de frunze galbene, incearca sa micsorezi viteza ca si cum ai fi pe o portiune cu gheata. Nu stii cum iti sare in fata masinii un copil pe care nu-l poti evita ca anvelopele iti vor aluneca.

Poleiul, numit si Gheata Neagra

Deja in zonele muntoase si in orasele aflate la altitudini mai mari a nins. Iar poleiul incepe sa devina un peisaj tot mai des intalnit pe carosabil. Mai ales daca ne gandim ca noaptea temperaturile incep sa fie din ce in ce mai mici si chiar negative. Poleiul este de fapt o pojghita de apa subtire inghetata si i se spune Gheata Neagra deoarece este transparenta si prin ea se vede asfaltul. Aici apare si problema pe care poleiul o reprezinta: nu iti dai seama cand este pe asfalt decat cand e prea tarziu.

Poleiul apare atunci cand temperaturile sunt negative, nu mai devreme. Iar acest lucru se intampla tot mai des odata ce ne apropiem de iarna. Poleiul poate sa apara dupa ploaie si chiar dupa o ceata densa, chiar daca asfaltul este uscat. Odata ce ceata coboara si umezeste asfaltul, acesta poate sa inghete la suprafata. Sau poate sa apara iarna, chiar daca strazile au fost curatate. Cert este ca principalul pericol al poleiului este ca se camufleaza, sta ascuns, si ne trezim ca nu mai avem aderenta cand incercam sa franam.

Pericolele toamnei la care trebuie sa fim atenti: ceata, frunzele si poleiul

In oras, la viteze mici, poleiul nu este un asa mare pericol. Dar pe drumurile noastre nationale, vesnic neingrijite, te poti trezi ca mergi cu viteza legala pe ceea ce pare asfalt uscat si, brusc, simti cum masina isi pierde controlul. Moment in care vezi martorul de ESP clipind, cand rotile cauta aderenta. Important pe polei este sa nu franezi brusc, blocand rotile, deoarece pierzi directia si te poti accidenta de o masina din fata sau de un copac. Cand simti ca pe asfalt este polei, redu viteza ridicand piciorul de pe pedala de acceleratie in timp ce tii volanul cu ambele maini, gata sa intervii. Poti chiar, in caz extrem, sa iesi putin de pe asfalt, pe marginea drumului daca acesta iti permite, unde este pamant si pietris, aici rotile avand mult mai buna aderenta la franare.

Daca avem pe timp de iarna grija mai mare la aceste trei aspecte, vom trece de anotimpul rece fara probleme. Concluzia este simpla: sa reducem viteza, sa aprindem farurile si stopurile ca sa ne facem vazuti si sa tragem masina cat mai spre dreapta benzii de rulare. Iar daca vizibilitatea este zero, putem sa tragem masina intr-un loc sigur cand e ceata si sa asteptam ridicarea ei. La fel si cum daca dam de asfalt cu polei si noi suntem incaltati cu anvelope de vara, e bine sa facem cale intoarsa sau sa ne echipam masina de iarna.

Distribuie pe Facebook
mai multe