Piesele auto noi, suspect de ieftine: afacere sau bataie de cap?

Piesele auto noi, suspect de ieftine: afacere sau bataie de cap?
  • In Romania se vand multe piese de o calitate slaba
  • Elementele de franare pot pune in pericol viata soferilor si a pietonilor
  • Pretul dicteaza de cele mai multe ori calitatea
Distribuie pe Facebook

Daca ai nevoie de piese auto pentru masina ta, vei gasi in zilele noastre tot felul de branduri care mai de care obscure si necunoscute. Si clientul final are urmatoarea dilema: platesc 80 de lei pe un disc de frana ASAM sau 250 de lei pe unul TRW? Care e diferenta dintre calitati si preturi? Cum iesim mai bine pe termen indelungat?

Ma uitam zilele trecute pe net si am descoperit vreo 48 de branduri de piese auto absolut... necunoscute. Nu conteaza ca e vorba de elemente de caroserie, consumabile sau piese mecanice - absolut orice parte a masinii noastre poate avea piese originale, aftermarket de calitate sau niste ieftinituri fabricate cine stie in ce colt al lumii...

As exemplifica numai cu cateva nume gasite in cateva secunde in peisajul pieselor auto din Romania: Ashika, Starline, ABE, Comline, ITN, Roadhouse sau Blue Print. Da, acestea sunt doar cateva din zecile de marci de piese auto care se vand la preturi foarte mici in Romania, cu mult sub piesele originale sau cele fabricate de branduri celebre (Bosch, TRW, ATE, Textar, etc.) Si intrebarea se pune astfel: prin ce se diferentiaza aceste piese daca preturile au o asa marja uriasa? Cum de aceeasi piesa aparent identica, pentru acelasi model auto, dar de la marci diferite, poate costa si 60 de lei, dar si 300 de lei?

Aceeasi forma, materiale diferite

Una din metodele prin care o piesa poata sa pastreze un pret redus la vanzare este materialul din care este facut. Evident, unul de o calitate mai slaba fata de o piesa care se vinde la pret dublu. Si putem lua ca exemplu un disc de frana sau o bascula cu pivot. Daca un disc TRW pentru BMW E60 costa 480 de lei si unul Comline este doar 218 lei, asta e din cauza ca in timp, discul TRW este realizat dintr-un otel mai calitativ care o sa reziste multa vreme la franari excesive, in timp ce un disc ieftin se va uza mai repede si se poate ovaliza la orice schimbare rapida de temperatura. La fel este si cu elementele de articulatie sau directie: cauciucul pivotilor si cel de la bucsaraie este facut dintr-un amestec de calitate slaba, cu foarte putin cauciuc natural, ceea ce inseamna ca rezista putin in timp.

O rata crescuta de piese cu probleme

Daca intr-o uzina mare, de renume, care are toate presele si matritele controlate periodic si care primeste avizele de calitate de la cele mai mari institutii de testare o sa aiba un procent infim de piese problematice. Adica doar o piesa dintr-un lot de 1000 poate sa prezinte defecte de fabricatie sau chiar niciuna, in functie de piese si daca acestea pot fi verificate video sau cu senzori pe banda finala de productie. In schimb, pentru ca au preturi mai mici, piesele de la producatori necunoscuti au o rata destul de mare de piese cu defecte de fabricatie. Adica dintr-un lot de 1000 de bucati pot exista 10-20% cu probleme. Insa este o marja pe care, din pricina pretului scazut, producatorul si-o asuma...

Controlul calitatii: insuficient sau inexistent

Cum spuneam si mai sus, o uzina de renume cum sunt cele de la Federal Mogul, Bosch sau alte marci cunoscute si omologate in toata lumea, are tehnologii de ultima ora ca urmare a unor investitii mari (de unde si preturile mai mari). Si acest lucru se vede si in controlul calitatii. Acesta se face fie de catre personalul calificat, lucru destul de putin intalnit in zilele noastre, fie direct pe benzile de productie de catre camere video conectate la softuri speciale, senzori cu ultrasunete, infrarosu sau laser. Cu ajutorul tehnologiei, piesele cu probleme nu ajung pe raft, fiind casate inca din procesul de fabricatie, eliminand astfel riscul ca un sofer sa monteze pe masina o piesa defecta. La polul opus, fabricile obscure de piese auto din Turcia, China, India sau Taiwan se bazeaza pe cantitate, nu pe calitate. Si in aceste cazuri tehnologia de identificare a pieselor defecte lipseste cu desavarsire, CTC-ul fiind realizat de catre oameni... De unde si numarul mare de piese care ies la raft cu probleme.

Certificari si omologari obscure recunoscute de RAR

In Romania, la fel ca si in multe alte tari estice, piata pieselor auto de o slaba calitate si foarte ieftine este infloritoare. Evident, din cauza ca si parcul auto este unul invechit si nivelul de trai nu este cel mai ridicat... Insa trebuie sa stiti ca in tari din vest sau in Statele Unite, tari concentrate pe siguranta rutiera, cum ar fi Germania, Suedia, Elvetia sau Olanda, brandurile de piese enumerate mai sus nu exista si nici nu au dreptul sa fie comercializate. Pentru ca in Europa de vest sunt recunoscute niste standarde de calitate si siguranta mult mai drastice, care au trecut omologarea unor institutii de renume precum TUV, Euro NCAP, Dekra sau SGS. Si ca sa obtii astfel de certificari trebuie sa platesti bani. Multi... Lucru pe care niste branduri no-name nu si-l permit. In schimb, aceste marci dubioase obtin niste standarde ISO, obtinute pe bune sau nu, pe care Registrul Auto Roman le recunoaste si astfel ajung sa se vanda pe piata din Romania.

Marci romanesti, calitate chinezeasca

Cativa antreprenori din Romania s-au gandit ca daca vor achizitiona o uzina cu istoric care intre timp a falimentat, pot profita de numele acesteia. Si chiar daca utilizeaza numele fabricii din 1924, de pe vremea cand se punea alt accent pe calitate si rezistenta, piesele comercializate sunt de cea mai slaba calitate. Asta e doar o strategie de marketing, la fel ca si realizarea unui brand propriu, asa cum fac marii importatori de piese auto, sub care vand niste piese chinezesti de o slaba calitate. Iar acest lucru se regaseste cel mai bine in parerea pe care o au soferii ce au facut greseala sa cumpere piese ieftine, crezand ca vor face o afacere buna. Iata mai jos cateva comentarii de la forumisti referitor la piesele auto ieftine care se gasesc pe piata:

Nu stiu daca sa le fac sau nu "reclama" aici , dar eu am folosit de la filtru de aer ASAM pt logan benzina pana la capete de bara. 18 lei filtrul ASAM si 30 lei(de exemplu) mann . diferenta o simti de cand le vezi. cel mann e de 2 ori mai gros si sunt sigur ca si filtreaza aerul altfel. capetele de bara m-au tinut 30-40k km si luand in considerare ca cele de origine m-au tinut 80-90k km + manopera + facut directia ies mult mai ieftin cu alea mai scumpe dar mai bune. cat despre aripile fata.. am vazut diferenta la un prieten. avea o aripa de "connex" pe logan si parca era din reclama aia cu elefantul din India care modeleaza peugeotul 206 ... dar la 130 ron fata de 300+ una originala... acum voi decideti , dar prietenului ii parea rau de vopseaua care a dat-o pe acea aripa... (Costi-bc)

Eu incep cu o serie de furtune de frana de ASAM, 15lei bucata. Ii injur si azi pe nenorocitii de la firma asta. Au fost putin mai scurte decat trebuiau si la un bracaj mai violent a pleznit unul dintre ele. Norocul meu maxim ca ma dadeam cu masina pe camp, nu pe strada. Cele de uzina, care-s 35-40lei sunt excelente, cu conditia sa le infiletati cu mare grija sa nu se duca filetul fie de la furtun fie de la etrier. (Tzepesch)

Am pus odata un filtru de benzina de la ASAM si in doua zile s-a rupt si mi-a imprastiat benzina pe tot motorul. Daca luam foc ? I-am sunat si am injurat la telefon pana mi s-a terminat bateria. Macar m-am racorit. (Kruger)

Si eu am avut probleme cu un furtun de frana de la ASAM, dupa 2 luni s-a crapat urat de tot, noroc ca am avut ceva de facut in zona aia si am dat roata jos si lam vazut, ca altfel ma trezeam ca cine stie ce accident facem. In rest cu pistonase, cilindri de frama, saboti, teava toba inca nu am avut probleme. (Sebastyan)

Piese auto de calitate slabaEtrier spart de la mijlocPiese auto de calitate slabaEtrier spart de la mijloc

La final, noi spunem ca cel mai bine este sa-ti cumperi pentru masina ta piese de calitate. Mai ales daca e vorba de elemente de franare, care pot pune in pericol siguranta ta si a familiei tale. Nu ai vrea sa faci economie la un furtun de frana care pote ceda in orice clipa, nu? Poti, de exemplu, sa zici ca faci economie la elementele de caroserie, cum ar fi o aripa sau o bara de protectie, dar si acolo vei intampina probleme cu montajul si alinierea. Ideal ar fi sa-ti pui piese originale, care se bucura de cele mai inalte standarde de calitate, insa acestea sunt cele mai scumpe si nu toata lumea si le permite.

Asa ca sfatul nostru este sa cumperi piese aftermarket de la producatori cunoscuti, nu de la orice brand facut peste noapte. Din pacate, asa cum se intampla in orice alt domeniu, pretul indica si calitatea pieselor auto. Asadar, daca vei cauta de acum sa cumperi ceva pentru masina ta, iti recomandam sa investesti ceva mai multi bani si sa cauti calitatea. Pentru ca altfel, iti vei demonstra ca esti prea sarac sa cumperi piese ieftine...

Sondaj

Tu ce fel de piese cumperi pentru masina ta?

Dreptul la replica a companiei ASAM la acest articol.

Distribuie pe Facebook
mai multe