Primul drum lung cu masina pe timp de vara, iarna si in strainatate

Primul drum lung cu masina pe timp de vara, iarna si in strainatate
In sfarsit, permisul de conducere a fost obtinut! Ce urmeaza acum?
Distribuie pe Facebook

Este momentul in care toate informatiile acumulate prin completarea de chestionare auto, prin aprofundarea Codului Rutier si prin orele pe traseu sa fie puse in aplicare. Incepand cu momentul in care permisul se afla in buzunar, soferul incepator nu va mai avea aproape un instructor auto care sa il ajute cu sfaturi utile in cazul parcurgerii unor distante rutiere mai scurte sau mai lungi.

Este de preferat ca soferul care de-abia a obtinut permisul sa plece la drum fara insotitor, pentru ca doar asa va fi mai atent si mai responsabil cat timp se afla in trafic. Poate ca multi dintre candidatii la permis auto nu aloca atentia cuvenita chestionarelor drpciv si ajung la un moment dat sa constate acest lucru dupa obtinerea acestuia, cand se confrunta in trafic cu situatii pe care le-ar fi putut trata cu mai multa acuratete si mult mai optim daca ar fi aprofundat toate aspectele intalnite in timpul scolii de soferi. Dar chiar si asa, experienta se poate obtine in timp

Curajul, atentia, actele personale si ale masinii, un sistem GPS, semnul de incepator pe geam si combustibilul sunt elemente importante pentru o calatorie lunga sau de cativa kilometri, insa acestora li se mai adauga si altele. In acest sens, un ghid dedicat parcurgerii drumurilor lungi fara evenimente nu poate fi decat eficient in cazul tuturor soferilor.

Pregatirea masinii pentru drum lung
Indiferent de anotimpul in care urmeaza sa se parcurga un drum lung, la pregatirea masinii trebuie sa se aiba in vedere mai multe aspecte. Controlul profesionist la un service avizat poate sa asigure o vacanta cu masina fara peripetii. Cu toate acestea, un sofer chiar si incepator, poate fi intr-atat de priceput incat sa-si pregateasca singur masina de drum.

1. Se verifica starea anvelopelor si a presiunii
Presupunand ca soferul nu utilizeaza in mod frecvent masina personala si ca nu i-a schimbat inainte de vacanta de vara anvelopele, acest lucru trebuie sa fie facut inainte de a porni la drum. Lasand anvelopele de iarna, va risca uzarea prematura a acestora, deoarece acestea sunt fabricate dintr-un cauciuc mai moale decat cele de vara. Anvelopele de vara nu trebuie sa aiba crapaturi sau umflaturi. De asemenea, se va tine cont ca inaltimea profilului sa fie de cel putin 4 milimetri.

Pe de alta parte, potrivit legislatiei Romaniei, pentru orice masina sunt obligatorii anvelope de iarna atunci cand pe sosele se asterne zapada sau exista polei. Acest lucru presupune ca daca se planifica o calatorie catre o statiune montana unde este posibil sa ninga chiar si toamna, masina trebuie sa fie echipata cu pneuri de iarna. Este recomandat ca acestea sa se afle intr-o stare buna si sa aiba un profil de cel putin 5 mm.

Foarte important, indiferent de anotimp, este ca presiunea din pneuri sa fie optima (cea specificata in cartea masinii), astfel incat sa se permita o manevrare corecta si sa nu se consume mai mult combustibil decat ar fi normal. Presiunea nu se verifica imediat dupa ce se utilizeaza masina. De asemenea, aceasta trebuie sa fie echilibrata pe cele 4 roti si maxima cand in masina se vor transporta foarte multe bagaje.

Atentie! Presiunea din anvelope scade pe masura ce vremea se raceste, din aceasta cauza trebuie sa fie verificata la temperatura din exterior si nu intr-o incinta inchisa.

2. Se verifica lichidele
Lichidul de racire - Acesta este format din apa distilata si lichid antigel si rolul sau este acela de a raci motorul. Desi trebuie utilizat tot timpul anului, in timpul iernii antigelul este indispensabil. In functie de concentratie, functia de anticongelare a antigelului poate sa varieze, de la de -12 grade (o cantitate de 25% antigel si diferenta de apa) pana la protectia de -65 de grade.

Atentie! In scopul completarii, in circuitul de racire al motorului nu se adauga antigel sau apa rece cand de-abia a fost oprit motorul masinii.

Lichidul de frana - Specialistii recomanda sa se schimbe la doi ani, insa trebuie sa se verifice inainte de orice plecare la drum lung si daca nivelul sau nu este optim sa se completeze. De asemenea, in cazul in care se constata un nivel scazut, sa se verifice sistemul de franare de catre o persoana specializata.

Atentie! Iarna nu se parcheaza masina cu frana de mana trasa! Presupunand ca masina se parcheaza in panta, se lasa schimbatorul de viteze in marsarier. Pe de alta parte, daca masina se parcheaza in rampa, se comuta schimbatorul de viteza in treapta 1-a de viteza.
Uleiul de motor

Verificarea sa se realizeaza “la rece”. Similar altor lichide care ajuta la functionarea impecabila a masinii, trebuie sa fie intr-o stare foarte buna si la un nivel corect, exista riscul de uzura in exces a componentelor in miscare din motor. Schimbul de ulei trebuie sa fie insotit schimbul filtrului de ulei, nu este o regula, dar pentru o functionare optima este recomandat sa se intample asa.

Atentie! La temperaturi scazute, acesta poate sa se ingroase. Pentru a se evita acest risc, se va utiliza un ulei de motor potrivit anotimpului rece si masinii in cauza.

Lichidul de parbriz
Lichidul de parbriz potrivit de utilizat in anotimpul cald este diferit fata de cel pentru anotimpul rece, in sensul in care iarna trebuie sa se aleaga un tip de lichid cu un punct de inghet mai ridicat.

Iarna obligatoriu se utilizeaza un lichid potrivit anotimpului rece pentru a se evita inghetarea instalatiei de curatare a parbrizului. Nu se actioneaza stergatoarele pe parbrizul inghetat si nici cand acestea au gheata pe ele - in caz contrar, parbrizul, respectiv stergatoarele pot fi deteriorate grav.

3. Se verifica sistemul de aer conditionat
Vara, in cazul in care temperatura din masina nu scade, chiar daca se activeaza butonul de aer conditionat, poate fi necesara reumplerea sistemului cu freon si odata cu aceasta actiune, schimbarea filtrului de aer pentru habitaclu. Zilele de vara sunt toride, ceea ce inseamna ca pentru o calatorie confortabila este necesar ca sistemul de climatizare sa functioneze in parametri optimi.

Pe de alta parte, inainte de a pleca la un drum lung in timpul iernii, soferul in cauza trebuie sa se asigure ca instalatia de dezaburire si de dezghetare a lunetei functioneaza optim. De asemenea, iarna este absolut necesar ca in masina sa fie cald in timpul calatoriei.

4. Se verifica filtrul de aer
Avand in vedere ca impuritatile pot sa infunde filtrul de aer este recomandat sa se schimbe de doua ori pe an (primavara si iarna), astfel se va reduce carburantul consumat, puterea masinii va creste, iar motorul va functiona mai bine.

5. Se verifica bateria
In timpul verii, apa distilata din lichidul electrolitic se poate evapora. Este esential, asadar, sa se verifice nivelul lichidului electrolitic si sa se completeze in caz de nevoie cu apa distilata.

Pe de alta parte, iarna, bateria unei masini este solicitata mai mult decat in orice anotimp – doar sa se porneasca motorul este necesar de 2-3 mai mult curent decat intr-un anotimp cald. Din aceasta cauza, inainte de a se pleca la un drum lung, trebuie sa se verifice daca acumulatorul este in parametri optimi.

6. Alte verificari importante
Nu in ultimul rand, inainte de a pleca la un drum lung soferii trebuie sa inspecteze curelele si furtunurile de sub capota, dar si stergatoarele.

Alte aspecte de care sa se tina cont vara la drum lung
Aceste alte aspecte necesar de respectat in timpul parcurgerii unui drum lung in timpul verii contribuie la sporirea confortului si la siguranta in trafic:
• Achizitionarea unor ochelari de soare polarizanti - astfel de ochelari au capacitatea de a schimba unghiul luminii reflectate de carosabil, ceea ce inseamna ca soferul nu va fi deranjat de razele soarelui in timp ce conduce;
• Reducerea vitezei in timp ce ploua - in acest fel se evita acvaplanarea si riscul unor posibile accidente;
• Evitarea pe cat posibil a orelor de varf pentru trafic, dar si a perioadei din zi in care este foarte cald. Incalzirea excesiva a masinii duce la un consum mai mare de carburant;
• Bagajele trebuie sa fie facute in mod inteligent, iar acest lucru nu face referire doar la haine, ci si la acele elemente absolut indispensabile in masina: cabluri de tractare, trusa sanitara, triunghiul reflectorizant si extinctorul. De asemenea, din masina nu ar trebui sa lipseasca o sticla cu apa.
• Itinerariul de calatorie se pregateste din timp, harta si GPS-ul ajutand cu mult la respectarea acestuia. In plus, este deosebit de util sa se citeasca rubrica Infotrafic de pe un site avizat, pentru a fi in tema cu starea drumurilor care vor fi parcurse.
• Casca cu bluetooth pentru telefonul mobil se va dovedi foarte utila;
• Un sofer responsabil stie ca la o perioada de aproximativ doua ore si jumatate trebuie sa faca o pauza scurta;

Alte aspecte de care sa se tina cont iarna la drum lung
Abordarea unui drum lung in anotimpul rece nu trebuie sa fie realizata sub nicio forma fara pregatirea masinii pentru iarna in prealabil. Aceasta pregatire include pe langa verificarea masinii din punct de vedere tehnic si pregatirea unor elemente absolut necesare, de mare ajutor daca pe traseu apar probleme care sa impiedice continuarea calatoriei.

Din masina, in timpul iernii, nu ar trebui sa lipseasca:
• cabluri de pornire de ajutor in cazul in care bateria nu mai functioneaza;
• lanturi antiderapante;
• o lopata pentru zapada, foarte utila in caz de inzapezire;
• o perie, de ajutor cand se curata zapada de pe masina;
• racleta cu care se pot curata geamurile;
• solutii cu care se pot dezgheta incuietorile;
• un cablu de tractare, util, de asemenea, in caz de inzapezire;
• provizie de alimente si apa;
• paturi;
• o lanterna;
• manusi;
• rezervorul plin.

Aspecte de care trebuie sa se tina cont la plecarea in strainatate
Soferii incepatori care pleaca intr-o calatorie in strainatate, atunci cand isi pregatesc masina pentru un drum lung, ar trebui sa tina cont de sfaturile mentionate anterior, in functie de anotimp. Ceea ce inseamna ca trebuie sa verifice starea anvelopelor si a presiunii, nivelul lichidelor, sistemul de aer conditionat, starea rotii de rezerva, filtrele si bateria.

Particularitati ale unui drum lung in afara tarii
De asemenea, inca inainte de a pleca intr-o calatorie in afara granitelor tarii, soferii trebuie sa aiba in vedere urmatoarele aspecte:
• sa isi planuiasca traseul, incercand sa evite condusul in timpul noptii;
• sa se informeze cu privire la securitate din zona in care vor merge;
• sa se informeze cu privire la preturile carburantului in zona pe care o vor tranzita;
• sa caute informatii despre procedurile vamale, inclusiv cu privire la ceea ce le este permis sa transporte in bagaj si conditiile de transport cu animalul de companie daca este cazul.
• sa fie pregatiti pentru conditii extreme de vreme;
• sa se asigure ca in timpul calatoriei vor avea acces la Internet - se poate verifica daca exista locatii cu WiFi pe traseu;
• sa isi achizitioneze GPS, dar si o harta fizica a traseului;
• sa se informeze cu privire la legislatia auto din tara in care vor calatori.
• sa consulte site-uri credibile cu scopul de a afla daca sunt necesare vignete si daca va fi necesar sa plateasca taxe de autostrada;
• Sa se asigure daca permisul este recunoscut in tarile tranzitate, tara de destinatie

Nu in ultimul rand, trecerea granitelor tarii nu poate fi realizata fara ca soferul sa aiba asupra sa actele personale necesare pentru procedurile vamale: permisul auto si carte de identitate sau pasaport, insa si viza daca este cazul. Pe de alta parte, la trecerea granitei sunt necesare actele masinii, precum:
• asigurare auto cu carte verde;
• cartea de identitate a masinii.

Indiferent de anotimpul in care se pleaca in calatorie, foarte posibil, soferul incepator va face greseli in trafic, insa in timp le va evita si probabil va ajunge un sofer excelent chiar si pe drumuri lungi. Sofatul se poate dovedi in timp o adevarata pasiune, iar daca aceasta pasiune este mare, se poate transforma intr-o meserie. Pentru obtinerea carnetului de profesionist este necesar sa se urmeze cursurile unei scoli de soferi, ceea ce presupune pe langa altele, stapanirea partii teoretice prin completare chestionare ARR si multe ore de practica in trafic.

Distribuie pe Facebook
mai multe