PRO si CONTRA unui SUV: chiar are nevoie toata lumea de un astfel de automobil?
Nu mai exista producator auto in lume care sa nu aiba in oferta cel putin un SUV. Iar foarte multe companii au chiar mai multe asemenea modele, decat masini din clasa mica si medie. De exemplu Opel, Peugeot, BMW sau Audi sunt marci care au in oferta mai multe SUV-uri decat modele hatchback si sedan, ceea ce inseamna ca cerere exista. Chiar si producatorul autohton, Dacia, vinde acum mai multe Dustere decat Logan, Sandero, Dokker si Lodgy impreuna. Unii spun chiar ca la fiecare sedan, break sau hatchback vandut, exista un SUV care isi gaseste un proprietar nou.
De ce se bucura de un asemenea succes aceste vehicule utilitare? Practic, SUV inseamna Sport Utility Vehicle. Insa daca ne uitam atent la SUV-urile din zilele noastre, realitatea de acum nu prea este nici Sport si nici Utilitara. Adica nu exista nici motorizari puternice, dar nici spatii interioare uriase demne de o utilitara. In concluzie, numele original de SUV a cam disparut si s-a cam transformat. Un Jeep Grand Cherokee din 1997, un SUV adevarat cu motor V8 si spatiu pentru trei frigidere, nu mai exista astazi, dar avem Citroen C3 Aircross, un SUV cu motor 1.6 de 99 cp si spatiu pentru doi.
De acord, desi producatorul le numeste SUV-uri, in realitate nu prea sunt. Poate ca sunt crossovere, poate ca sunt altceva, dar SUV, in adevaratul sens al prescurtarii, nu sunt. Dar, cu toate astea, strazile sunt pline iar vanzarile explodeaza pe zi ce trece, in timp ce, candva popularele sedan-uri si hatchback-uri, zac prin depozite de importator necomandate de nimeni. De ce vrea lumea un SUV?
In primul rand, un SUV are cateva trasaturi specifice fata de un automobil sedan, de exemplu. In primul rand, o garda la sol mai inalta ceea ce ne ajuta iarna si la iesirile de pe asfalt. In al doilea rand, habitaclul este mai inalt, ceea ce iti da senzatia de spatialitate, de aerisire si de libertate. Si, desi tot mai rar, putem vorbi de veleitati in off-road datorita unei tractiune 4x4, desi, sa fim realisti, sunt mai multe SUV-uri vandute exclusiv cu tractiune fata decat cu tractiune 4x4...
Asadar, avem doua avantaje: garda la sol si inaltimea spatiului interior. Nu vorbim de spatiul pentru portbagaj, deoarece un break normal ajunge tot la aceleasi valori, asadar nu il putem considera un atuu doar al SUV-urilor. Dar pe langa aceste avantaje, exista si unele dezavantaje, in comparatie cu o masina sedan.
Garda la sol inseamna niste suspensii mai permisive care vor duce la un ruliu pronuntat in viraje. Un SUV nu va fi niciodata la fel de stabil in viraje ca un sedan. Dimensiunile mai mari inseamna o greutate mai crescuta si un coeficient aerodinamic mai slab, iar aceste lucruri vor duce la un consum mai mare.
In schimb, un sedan este mai stabil, consuma mai putin, dar are mai putin spatiu si garda la sol e mai mica. La capitole precum siguranta, vizibilitate, dotari, confort si alte cele, putem spune ca este egalitate. Desi, unele SUV-uri din clasa mare iti ofera o pozitie la volan mai ridicata, ceea ce te-ar putea ajuta in trafic, deci am putea sa trecem si acest aspect la avantaje...
Insa la dezavantajele unui SUV putem trece, cu siguranta, pretul mai mare de achizitie. Prin urmare, avantajele unui SUV nu par sa fie din cele mai stralucite, astfel incat sa merite achizitia in locul unei masini normale...
De ce ai vrea sa-ti cumperi un SUV? Garda la sol mai crescuta nu se justifica in mediul urban, nici iarna macar, deoarece soselele se deszapezesc si daca nu ai 4x4 oricum nu te ajuta cu nimic garda mare pe zapada sau polei. Poate doar daca esti genul de om care iese des in natura sau la sfarsit de saptamana la un pescuit, la un munte, pe drumuri altele decat cele asfaltate.
Al doilea avantaj al unui SUV este insa cel mai puternic, dar si motivul pentru care se vinde atat de bine aceasta caroserie. Si anume, spatiul din habitaclu. Orice sofer care a condus pana acum o masina obisnuita, cand se va urca intr-un SUV, va realiza cat de mult spatiu este, cat de aerisit e interiorul si cat de luminos este. Pasagerii din spate au, in general, mai mult spatiu la picioare, plafonul este mai sus si 5 pasageri vor avea loc mai bine decat intr-un sedan. Asa ca cine se va urca ulterior intr-un SUV, nu va mai vrea sa se intoarca la o masina normala.
Nu garda la sol, nu veleitatile 4x4, nu spatiul portbagajului si nici siguranta aprenta nu sunt motivele pentru care oamenii isi cumpara astfel de vehicule. Ci pentru ca le ofera un spatiu "de trai" mai mare. Tot din acelasi motiv s-a bucurat, pana nu demult, de un urias succes si segmentul monovolumelor, in special in Statele Unite. Pentru ca puteai respira in interior si pentru ca iti dadeau impresia de libertate. Acum, monovolumele s-au transformat in SUV-uri.
Nu exista avantaje serioase pentru care merita sa alegi un SUV in zilele noastre fata de o masina obisnuita. Mai ales daca vei cumpara un SUV compact cu tractiune fata care va face exact ce face si un Opel Astra. Dar se pare ca nevoia oamenilor de loc este mai presus de ratiune si e clar ca succesul acestor automobile va creste in continuare, pana cand omul se va simti din nou dornic de socializare si de atingere iar inghesuiala nu va mai fi o problema.
- Set rulment roata peugeot 406 cupe 8c bta h2p002bta 197.21 Lei Grila radiator transit custom facelift ( 2017-2021 ) 450 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz m-class... 122.79 Lei
- Rola intinzator curea alternator bmw 5 e39 bta e2b5006bta 114.25 Lei Scrumiera 3g1863284 volkswagen vw passat b8 [2014 - 2020] 194 Lei Rola ghidare/conducere curea transmisie opel zafira tourer c... 89.75 Lei
- Skoda octavia 1.2benzina euro 6 dublu clima pilot jante 2017 8300 € Rola ghidare/conducere curea transmisie mercedes-benz e-class... 122.79 Lei Set rulment roata peugeot boxer platou / sasiu zct bta h2c017bta 128.6 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 14500 $ Ford fiesta 1.25i 2007 1600 € Punte spate nissan qashqai 2010 suv 1.6 i 800 Lei
- Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6950 € Vw golf 1.2tsi comfortline bluemotion pdc pilot 105 cp euro 5... 5990 €
- Set rulment roata citroËn jumper caroserie 230l bta h2c017bta 128.6 Lei Set rulment roata daewoo rezzo klau bta h1x010bta 100.09 Lei Intinzator curea curea distributie volvo v40 hatchback bta... 98.85 Lei
- Set rulment roata vw golf vi 5k1 bta h1w018bta 214.02 Lei Land-rover freelander 2.2 td4 4x4 td4 hse automata navi pdc 2007 4990 € Intinzator curea curea distributie ford focus ii da bta... 98.85 Lei
- Set rulment roata citroËn jumper platou / sasiu 230 bta... 128.6 Lei Set rulment roata audi a3 8l1 bta h2w004bta 127.49 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Set rulment roata renault megane i ba0/1 bta h2r009bta 79.91 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2650 € Set rulment roata opel astra f van 55 bta h1x010bta 100.09 Lei
- Set rulment roata renault espace iii je0 bta h2r032bta 253.32 Lei Set rulment roata fiat ducato platou / sasiu 230 bta h2c017bta 128.6 Lei Set rulment roata renault clio ii bb0/1/2 cb0/1/2 bta h2r009bta 79.91 Lei
- Set rulment roata skoda yeti 5l bta h1w018bta 214.02 Lei Nissan leaf tekna special 2019 23500 $ Vw passat 2.0tdi dsg 170 cp sportline xenon clima pilot trapa... 3650 €
- Set rulment roata bmw 5 e60 bta h1b013bta 291.36 Lei Rola intinzator curea alternator bmw 3 touring e46 bta e2b5006bta 114.25 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €