PRO si CONTRA unui SUV: chiar are nevoie toata lumea de un astfel de automobil?

PRO si CONTRA unui SUV: chiar are nevoie toata lumea de un astfel de automobil?
In ultimii 10 ani, piata SUV-urilor a explodat in Europa. Iar in ultimii 5 ani, ponderea dintre vehicule obisnuite si SUV-uri inclina in favoarea celor din urma. De unde pana unde au un asemenea succes urias automobilele cu o astfel de caroserie si de ce se inghesuie lumea sa le cumpere?
Distribuie pe Facebook

Nu mai exista producator auto in lume care sa nu aiba in oferta cel putin un SUV. Iar foarte multe companii au chiar mai multe asemenea modele, decat masini din clasa mica si medie. De exemplu Opel, Peugeot, BMW sau Audi sunt marci care au in oferta mai multe SUV-uri decat modele hatchback si sedan, ceea ce inseamna ca cerere exista. Chiar si producatorul autohton, Dacia, vinde acum mai multe Dustere decat Logan, Sandero, Dokker si Lodgy impreuna. Unii spun chiar ca la fiecare sedan, break sau hatchback vandut, exista un SUV care isi gaseste un proprietar nou.

De ce se bucura de un asemenea succes aceste vehicule utilitare? Practic, SUV inseamna Sport Utility Vehicle. Insa daca ne uitam atent la SUV-urile din zilele noastre, realitatea de acum nu prea este nici Sport si nici Utilitara. Adica nu exista nici motorizari puternice, dar nici spatii interioare uriase demne de o utilitara. In concluzie, numele original de SUV a cam disparut si s-a cam transformat. Un Jeep Grand Cherokee din 1997, un SUV adevarat cu motor V8 si spatiu pentru trei frigidere, nu mai exista astazi, dar avem Citroen C3 Aircross, un SUV cu motor 1.6 de 99 cp si spatiu pentru doi.

De acord, desi producatorul le numeste SUV-uri, in realitate nu prea sunt. Poate ca sunt crossovere, poate ca sunt altceva, dar SUV, in adevaratul sens al prescurtarii, nu sunt. Dar, cu toate astea, strazile sunt pline iar vanzarile explodeaza pe zi ce trece, in timp ce, candva popularele sedan-uri si hatchback-uri, zac prin depozite de importator necomandate de nimeni. De ce vrea lumea un SUV?

In primul rand, un SUV are cateva trasaturi specifice fata de un automobil sedan, de exemplu. In primul rand, o garda la sol mai inalta ceea ce ne ajuta iarna si la iesirile de pe asfalt. In al doilea rand, habitaclul este mai inalt, ceea ce iti da senzatia de spatialitate, de aerisire si de libertate. Si, desi tot mai rar, putem vorbi de veleitati in off-road datorita unei tractiune 4x4, desi, sa fim realisti, sunt mai multe SUV-uri vandute exclusiv cu tractiune fata decat cu tractiune 4x4...

Asadar, avem doua avantaje: garda la sol si inaltimea spatiului interior. Nu vorbim de spatiul pentru portbagaj, deoarece un break normal ajunge tot la aceleasi valori, asadar nu il putem considera un atuu doar al SUV-urilor. Dar pe langa aceste avantaje, exista si unele dezavantaje, in comparatie cu o masina sedan.

Garda la sol inseamna niste suspensii mai permisive care vor duce la un ruliu pronuntat in viraje. Un SUV nu va fi niciodata la fel de stabil in viraje ca un sedan. Dimensiunile mai mari inseamna o greutate mai crescuta si un coeficient aerodinamic mai slab, iar aceste lucruri vor duce la un consum mai mare.

In schimb, un sedan este mai stabil, consuma mai putin, dar are mai putin spatiu si garda la sol e mai mica. La capitole precum siguranta, vizibilitate, dotari, confort si alte cele, putem spune ca este egalitate. Desi, unele SUV-uri din clasa mare iti ofera o pozitie la volan mai ridicata, ceea ce te-ar putea ajuta in trafic, deci am putea sa trecem si acest aspect la avantaje...

Insa la dezavantajele unui SUV putem trece, cu siguranta, pretul mai mare de achizitie. Prin urmare, avantajele unui SUV nu par sa fie din cele mai stralucite, astfel incat sa merite achizitia in locul unei masini normale...

De ce ai vrea sa-ti cumperi un SUV? Garda la sol mai crescuta nu se justifica in mediul urban, nici iarna macar, deoarece soselele se deszapezesc si daca nu ai 4x4 oricum nu te ajuta cu nimic garda mare pe zapada sau polei. Poate doar daca esti genul de om care iese des in natura sau la sfarsit de saptamana la un pescuit, la un munte, pe drumuri altele decat cele asfaltate.

Al doilea avantaj al unui SUV este insa cel mai puternic, dar si motivul pentru care se vinde atat de bine aceasta caroserie. Si anume, spatiul din habitaclu. Orice sofer care a condus pana acum o masina obisnuita, cand se va urca intr-un SUV, va realiza cat de mult spatiu este, cat de aerisit e interiorul si cat de luminos este. Pasagerii din spate au, in general, mai mult spatiu la picioare, plafonul este mai sus si 5 pasageri vor avea loc mai bine decat intr-un sedan. Asa ca cine se va urca ulterior intr-un SUV, nu va mai vrea sa se intoarca la o masina normala.

Nu garda la sol, nu veleitatile 4x4, nu spatiul portbagajului si nici siguranta aprenta nu sunt motivele pentru care oamenii isi cumpara astfel de vehicule. Ci pentru ca le ofera un spatiu "de trai" mai mare. Tot din acelasi motiv s-a bucurat, pana nu demult, de un urias succes si segmentul monovolumelor, in special in Statele Unite. Pentru ca puteai respira in interior si pentru ca iti dadeau impresia de libertate. Acum, monovolumele s-au transformat in SUV-uri.

Nu exista avantaje serioase pentru care merita sa alegi un SUV in zilele noastre fata de o masina obisnuita. Mai ales daca vei cumpara un SUV compact cu tractiune fata care va face exact ce face si un Opel Astra. Dar se pare ca nevoia oamenilor de loc este mai presus de ratiune si e clar ca succesul acestor automobile va creste in continuare, pana cand omul se va simti din nou dornic de socializare si de atingere iar inghesuiala nu va mai fi o problema.

Sondaj

Merita sa-ti cumperi un SUV?

Distribuie pe Facebook
mai multe