Reglajul scaunelor auto: cu rotita, parghie sau electric. Tu cum preferi?
- Reglajul spatarului cu rotita, cel mai eficient
- Scaunele cu reglaj prin parghie, cele mai ieftine
- Reglajul electric, rezervat masinilor scumpe
La fel ca si volanul, scaunul soferului este fara indoiala un element foarte important. Din simplul motiv ca este utilizat in permanenta cand conduci. Asa ca un reglaj cat mai bun, care sa-ti ofere o pozitie la volan confortabila si buna, este necesar. Dar de ce exista asa de multe tipuri de reglaje ale scaunelor?
Reglajul scaunelor cu rotita
Ne aducem aminte cu drag de batranele Dacii care aveau reglajul spatarului cu o rotita de care invarteai pana te plictiseai ca sa se miste cativa milimetri. Insa in afara de Dacii, au mai fost si inca sunt cativa producatori care apeleaza la un astfel de sistem cu roata pozitionata in laterala scaunului pentru ridicarea sau lasarea spatarului de la scaun. Este poate cel mai eficient sistem de reglaj al spatarului, pentru ca are o infinitate de pozitii, totul depinzand de cat invarte soferul. Este un sistem foarte bun, deoarece permite un reglaj fin, astfel incat orice sofer isi gaseste pozitia optima la volan, dar si pentru ca nu ii permite spatarului sa coboare brusc. Adica poate fi facuta in mers.
Partea negativa este ca acest sistem este mai costisitor ca cel cu parghie. Motiv pentru care tot mai putini producatori il mai utilizeaza la propriile vehicule. Probabil din simplul motiv ca reglajul scaunelor s-a dovedit a fi, totusi, o operatiune care nu este foarte des facuta de sofer...
Reglajul scaunelor cu parghie
Acesta este in zilele noastre cel mai intalnit pe masinile noi. Producatori precum Renault, Mazda, BMW sau Nissan, cu totii folosesc reglajele cu parghie la absolut orice pozitionare a scaunului. Atat pentru reglajul fata-spate, cat si pentru pozitia spatarului sau inaltimea scaunului. Este cel mai simplu sistem, fiind format dintr-o roata dintata cu numai cateva spatii in care intra un blocaj cu arc actionat de parghia de care trage soferul. Este un sistem care pastreaza o greutate scazuta si o fiabilitate mare, acestea fiind si motivele pentru care aproape toti producatorii le introduc la scaunele masinilor facute de ei.
Partea negativa este destul de importanta. Si anume, numarul limitat de reglaje. Cu o rotita de care invarti gasesti mai usor locul ideal pe scaun, insa cu o parghie de care tot ridici, nu o vei putea face. Mai mult, ca sa reglezi spatarul unui scaun dotat cu parghie trebuie sa iti indepartezi corpul de el, in timp ce la scaunul cu rotita poti face reglajul stand normal. Partea cea mai proasta la scaunele cu parghie este ca nu le poti regla in mers. Una la mana, trebuie sa-ti schimbi pozitia, doi la mana, trebuie uneori sa tragi cu mana de spatar. Si trei la mana, cel mai periculos: daca pui frana cand e parghia trasa sau accelerezi, risti sa vina spatarul peste tine sau sa ajungi in pozitia culcat...
Reglajul electric al scaunelor
Masinile mai scumpe au reglaje electrice la scaune. Pe orice pozitie posibila, inclusiv lombar, inclusiv ridicarea tetierei si asa mai departe. Este de departe cel mai fin reglaj posibil, pentru ca ai, fara indoiala, miliarde de posibile combinatii. Sistemul functioneaza la fel ca cel cu rotita, dar avand angrenajul direct conectat la un motoras, nu putem vorbi de un 'reglaj cu pas' ci de un reglaj continuu, pe care il controlam din apasarea butonului. Bine este si ca un scaun cu reglaj electric poate fi reglat in timp ce stam pe el, la volan, in trafic, fara sa ne distraga atentia activitatea asta, lucru mai greu de facut cand avem scaune care se regleaza manual. Asa ca este clar ca acest sistem e cel mai bun pentru orice sofer, de departe...
Partea negativa este ca aceste sisteme sunt cele mai costisitoare. Si mai au cateva neajunsuri... Cu alte cuvinte, baba sufera la frumusete, adica daca vrei confort si lux, trebuie sa dai bani multi si mai trebuie sa faci un compromis. De fapt doua... Sa ai cateva kilograme in plus pe masina, deoarece motorasele electrice, destul de multe la numar, cantaresc ceva. In plus, fiabilitatea acestor sisteme electrice complexe lasa de dorit. Nu de putine ori am vazut masini mai vechi, premium, dotate cu astfel de sisteme sofisticate, care au cedat. Adica in loc sa mai mearga reglajul electric se auzea un tacanit de parca rotitele se atingeau dar mergeau in gol... Si asta pentru ca nu toate sistemele de reglaj electric al scaunelor au rotile dintate din metal.
Asadar, tu ce fel de reglaj preferi la scaunul tau? Noi am vrea ca toate sa aiba reglajul clasic al spatarului cu rotita, care ni se pare cel mai precis si cel mai bun. Dar daca tu ai alta parere, te rugam sa ne-o spui!
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Bmw 118 n47 2008 4500 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei
- Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Vw golf 7 facelift 1.4 tsi 150 cp (distributie curea) rulaj... 13500 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Piese auto pentru volkswagen passat b6 2.0tdi bmp cutie dsg... Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Vw passat gmo 2017 11900 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Mercedes a 160 a160cdi 2010 2900 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei
- Ford s-max 2.0 2011 6200 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Vw touran diesel 2011 5790 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €