Secretele rotilor masinii tale: de ce trebuie sa verifici primavara jantele si anvelopele auto

Secretele rotilor masinii tale: de ce trebuie sa verifici primavara jantele si anvelopele auto
  • Spalarea masinii, primul pas
  • Jantele de tabla, predispuse la oxidare
  • Rotirea rotilor fata/spate, necesara
Distribuie pe Facebook

Soarele si-a intrat iar in drepturi, semn ca iarna a trecut si ca se apropie sezonul cald. Daca nu stiai, rotile masinii tale, formate din ansamblul janta-anvelopa, sunt cele mai solicitate piese de pe masina ta si necesita o atentie speciala. Mai ales la sfarsit de iarna.

Rotile masinii noastre sunt elementele care ne pastreaza in contactul cu asfaltul si care ne ofera atat aderenta, cat si franare. Orice masina este in contact permanent cu suprafata carosabila prin intermedul anvelopelor care calca cu o amprenta similara cu cea a unei palme, asadar, daca ne gandim ca o masina poate avea peste 2 tone, aceasta sa aiba aderenta doar cu 4 palme pe asfalt... e ceva.

Dar nu doar anvelopele sunt importante. Deoarece greutatea si fortele laterale se transmit inclusiv in jante. Acestea se fixeaza de fuzeta masinii si absolut toate socurile, de la gropi, borduri, viraje sau franare, se duc direct in ele, motiv pentru care trebuie sa fie foarte rezistente. Daca ne si gandim ca acestea functioneaza la turatii mari, atunci cand mergem cu viteza ridicata, ne dam seama ca discutam de niste piese construite cu precizie, astfel incat sa nu produca trepidatii.

La sfarsitul iernii, soferii tind sa-si schimbe anvelopele de iarna cu cele de vara, la primele raze ale soarelui. Insa trebuie sa asteptam pana cand temperatura medie a zilei, inclusiv noaptea, este mai mare de 7 grade Celsius pentru a face acest lucru. Altfel, riscam sa ne aventuram la un drum spre munte cu noile noastre anvelope de vara montate recent si sa dam de drumuri acoperite de zapada. Sau, asa cum se anunta zilele astea, dupa o saptamana de temperaturi care au atins si 20 de grade, urmeaza cateva zile de ninsoare...

Trecand peste momentul schimbarii anvelopelor, care trebuie ales cu grija, atat jantele, cat si anvelopele, au nevoie de o intretinere aparte. Mai ales la sfarsit de iarna, cand au fost puse la grele incercari.

Jante si anvelope

Primul pas este sa te duci cu masina la spalatorie, imediat cum apare o zi calduroasa si asfaltul este uscat. Poti alege chiar si un pachet extra de curatare a jantelor, pentru a te asigura ca elimini toate urmele de sare sau solutii pentru deszapezire care pot duce la ruginirea sau oxidarea elementelor metalice.

Spalarea rotilor si, automat, a anvelopelor, va mai aduce un avantaj. Niciodata sa nu depozitezi anvelopele de iarna, atunci cand le schimbi cu cele de vara, murdare. Sarea care va ramane pe anvelope va manca pelicula superioara a cuciucului si va grabi procesul de aparitie a crapaturilor. Mai mult, mizeria acumulata de pe soselele murdare, pline de mazga si noroi care apar iarna, va duce la dizolvarea pastei de etansare, urmand sa apara pierderile de aer.

Dupa ce spalam masina, este absolut necesar sa facem doua operatiuni simple: sa verificam presiunea si sa schimbam rotile intre ele. Daca avem anvelope all-season, le schimbam acum, inainte de sezonul cald puntea fata cu puntea spate, daca avem anvelope separate de iarna si de vara, le marcam si ne asiguram ca iarna viitoare vor sta pe puntea fata anvelopele care au fost in sezonul acesta pe spate. La cele de vara este acelasi lucru.

Jante si anvelope

Verificarea presiunii dupa ce trece sezonul rece este obligatorie deoarece la venirea caldurii aerul se dilata si presiunea creste. Adica ne putem trezi cu presiune prea mare in anvelope, ceea ce va duce la o franare mai proasta in caz de urgenta, dar si la uzura prematura a anvelopei. De multe ori se intampla ca presiunea sa fie prea slaba, de la schimbarile bruste de temperatura cu care s-a confruntat tara noastra recent. Adica azi sa fie -5 grade si maine sa fie +10, acest lucru ducand la fortarea pastei de etansare si la pierderea de aer.

In concluzie, despre anvelope, trebuie sa le spalam, sa le verificam presiunea si sa le rotim intre ele. Dar si sa le verificam vizual de galme, crapaturi, fisuri sau taieturi.

Cat despre jante, trebuie sa ne uitam putin si la ele. Daca avem jante din tabla, e recomandat sa ne uitam daca au aparut indoituri sau rugina. Cand scoatem roata de pe masina, este bine sa punem niste vaselina acolo unde janta intra in contact cu fuzeta. Mai ales daca avem jante din aliaj, deoarece metalele diferite, cum sunt aluminiul si otelul, vor oxida si se vor lipi puternic in timp. Daca folosim putina vaselina intre ele, vom evita acest lucru. La fel si pe prezoanele care prezinta urme de rugina.

Jante si anvelope

La jantele din aliaje usoare mai trebuie sa verificam ceva. Si anume, daca de la pietris, nisip sau alte solutii lacul ce acopera metalul s-a exfoliat. Odata ce lacul dispare de pe janta, aluminiul ramas descoperit se va oxida si usor usor se va manca, suprafata devenind poroasa. Acest lucru va produce probleme daca se intampla pe buza jantei, acolo unde se monteaza anvelopa, deoarece vor aparea pierderile de aer.

In concluzie, iti recomandam sa te uiti mai atent la rotile tale la sfarsit de iarna. Cu putina grija, daca le rotesti, daca pui vaselina unde trebuie si daca le echilibrezi la primul semn ca volanul vibreaza la viteza ridicata, le vei pastra multi ani de acum inainte fara batai de cap. Altfel, te poti trezi ca ai nevoie de niste jante sau anvelope noi, pentru ca, pur si simplu ai uitat sa te ocupi de ele.

Distribuie pe Facebook
mai multe