Secretele rotilor masinii tale: de ce trebuie sa verifici primavara jantele si anvelopele auto

- Spalarea masinii, primul pas
- Jantele de tabla, predispuse la oxidare
- Rotirea rotilor fata/spate, necesara
Soarele si-a intrat iar in drepturi, semn ca iarna a trecut si ca se apropie sezonul cald. Daca nu stiai, rotile masinii tale, formate din ansamblul janta-anvelopa, sunt cele mai solicitate piese de pe masina ta si necesita o atentie speciala. Mai ales la sfarsit de iarna.
Rotile masinii noastre sunt elementele care ne pastreaza in contactul cu asfaltul si care ne ofera atat aderenta, cat si franare. Orice masina este in contact permanent cu suprafata carosabila prin intermedul anvelopelor care calca cu o amprenta similara cu cea a unei palme, asadar, daca ne gandim ca o masina poate avea peste 2 tone, aceasta sa aiba aderenta doar cu 4 palme pe asfalt... e ceva.
Dar nu doar anvelopele sunt importante. Deoarece greutatea si fortele laterale se transmit inclusiv in jante. Acestea se fixeaza de fuzeta masinii si absolut toate socurile, de la gropi, borduri, viraje sau franare, se duc direct in ele, motiv pentru care trebuie sa fie foarte rezistente. Daca ne si gandim ca acestea functioneaza la turatii mari, atunci cand mergem cu viteza ridicata, ne dam seama ca discutam de niste piese construite cu precizie, astfel incat sa nu produca trepidatii.
La sfarsitul iernii, soferii tind sa-si schimbe anvelopele de iarna cu cele de vara, la primele raze ale soarelui. Insa trebuie sa asteptam pana cand temperatura medie a zilei, inclusiv noaptea, este mai mare de 7 grade Celsius pentru a face acest lucru. Altfel, riscam sa ne aventuram la un drum spre munte cu noile noastre anvelope de vara montate recent si sa dam de drumuri acoperite de zapada. Sau, asa cum se anunta zilele astea, dupa o saptamana de temperaturi care au atins si 20 de grade, urmeaza cateva zile de ninsoare...
Trecand peste momentul schimbarii anvelopelor, care trebuie ales cu grija, atat jantele, cat si anvelopele, au nevoie de o intretinere aparte. Mai ales la sfarsit de iarna, cand au fost puse la grele incercari.
Primul pas este sa te duci cu masina la spalatorie, imediat cum apare o zi calduroasa si asfaltul este uscat. Poti alege chiar si un pachet extra de curatare a jantelor, pentru a te asigura ca elimini toate urmele de sare sau solutii pentru deszapezire care pot duce la ruginirea sau oxidarea elementelor metalice.
Spalarea rotilor si, automat, a anvelopelor, va mai aduce un avantaj. Niciodata sa nu depozitezi anvelopele de iarna, atunci cand le schimbi cu cele de vara, murdare. Sarea care va ramane pe anvelope va manca pelicula superioara a cuciucului si va grabi procesul de aparitie a crapaturilor. Mai mult, mizeria acumulata de pe soselele murdare, pline de mazga si noroi care apar iarna, va duce la dizolvarea pastei de etansare, urmand sa apara pierderile de aer.
Dupa ce spalam masina, este absolut necesar sa facem doua operatiuni simple: sa verificam presiunea si sa schimbam rotile intre ele. Daca avem anvelope all-season, le schimbam acum, inainte de sezonul cald puntea fata cu puntea spate, daca avem anvelope separate de iarna si de vara, le marcam si ne asiguram ca iarna viitoare vor sta pe puntea fata anvelopele care au fost in sezonul acesta pe spate. La cele de vara este acelasi lucru.
Verificarea presiunii dupa ce trece sezonul rece este obligatorie deoarece la venirea caldurii aerul se dilata si presiunea creste. Adica ne putem trezi cu presiune prea mare in anvelope, ceea ce va duce la o franare mai proasta in caz de urgenta, dar si la uzura prematura a anvelopei. De multe ori se intampla ca presiunea sa fie prea slaba, de la schimbarile bruste de temperatura cu care s-a confruntat tara noastra recent. Adica azi sa fie -5 grade si maine sa fie +10, acest lucru ducand la fortarea pastei de etansare si la pierderea de aer.
In concluzie, despre anvelope, trebuie sa le spalam, sa le verificam presiunea si sa le rotim intre ele. Dar si sa le verificam vizual de galme, crapaturi, fisuri sau taieturi.
Cat despre jante, trebuie sa ne uitam putin si la ele. Daca avem jante din tabla, e recomandat sa ne uitam daca au aparut indoituri sau rugina. Cand scoatem roata de pe masina, este bine sa punem niste vaselina acolo unde janta intra in contact cu fuzeta. Mai ales daca avem jante din aliaj, deoarece metalele diferite, cum sunt aluminiul si otelul, vor oxida si se vor lipi puternic in timp. Daca folosim putina vaselina intre ele, vom evita acest lucru. La fel si pe prezoanele care prezinta urme de rugina.
La jantele din aliaje usoare mai trebuie sa verificam ceva. Si anume, daca de la pietris, nisip sau alte solutii lacul ce acopera metalul s-a exfoliat. Odata ce lacul dispare de pe janta, aluminiul ramas descoperit se va oxida si usor usor se va manca, suprafata devenind poroasa. Acest lucru va produce probleme daca se intampla pe buza jantei, acolo unde se monteaza anvelopa, deoarece vor aparea pierderile de aer.
In concluzie, iti recomandam sa te uiti mai atent la rotile tale la sfarsit de iarna. Cu putina grija, daca le rotesti, daca pui vaselina unde trebuie si daca le echilibrezi la primul semn ca volanul vibreaza la viteza ridicata, le vei pastra multi ani de acum inainte fara batai de cap. Altfel, te poti trezi ca ai nevoie de niste jante sau anvelope noi, pentru ca, pur si simplu ai uitat sa te ocupi de ele.
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0445010763 167003606r bosch pompa inalta presiune dacia... 1100 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
5801868968 826591-0003 826591-5003 garrett turbo reconditionat... 5000 Lei
0445110800 h8201636333 166007427r a6080700087 injector... 500 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
17201-30110 1720130101 17201-0l042 t809a43 turbo toyota hilux... 1750 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
0445110276 0986435148 55200259 bosch injector alfa romeo opel... 250 Lei
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
-
504374051 504387517 7895005021s 841805-5018s gtc4088v... 5000 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445116013 lr017923 02c2c40577 bosch injector citroen jaguar... 600 Lei
0445010438 55256104 0 445 010 438 bosch pompa inalta presiune... 1500 Lei
-
5802355023 5801951700 789773-5028 garrett turbo iveco... 2200 Lei
0445110062 9641742880 9653594280 bosch injector citroen 2.0... 150 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei


