Secretele rotilor masinii tale: de ce trebuie sa verifici primavara jantele si anvelopele auto

- Spalarea masinii, primul pas
- Jantele de tabla, predispuse la oxidare
- Rotirea rotilor fata/spate, necesara
Soarele si-a intrat iar in drepturi, semn ca iarna a trecut si ca se apropie sezonul cald. Daca nu stiai, rotile masinii tale, formate din ansamblul janta-anvelopa, sunt cele mai solicitate piese de pe masina ta si necesita o atentie speciala. Mai ales la sfarsit de iarna.
Rotile masinii noastre sunt elementele care ne pastreaza in contactul cu asfaltul si care ne ofera atat aderenta, cat si franare. Orice masina este in contact permanent cu suprafata carosabila prin intermedul anvelopelor care calca cu o amprenta similara cu cea a unei palme, asadar, daca ne gandim ca o masina poate avea peste 2 tone, aceasta sa aiba aderenta doar cu 4 palme pe asfalt... e ceva.
Dar nu doar anvelopele sunt importante. Deoarece greutatea si fortele laterale se transmit inclusiv in jante. Acestea se fixeaza de fuzeta masinii si absolut toate socurile, de la gropi, borduri, viraje sau franare, se duc direct in ele, motiv pentru care trebuie sa fie foarte rezistente. Daca ne si gandim ca acestea functioneaza la turatii mari, atunci cand mergem cu viteza ridicata, ne dam seama ca discutam de niste piese construite cu precizie, astfel incat sa nu produca trepidatii.
La sfarsitul iernii, soferii tind sa-si schimbe anvelopele de iarna cu cele de vara, la primele raze ale soarelui. Insa trebuie sa asteptam pana cand temperatura medie a zilei, inclusiv noaptea, este mai mare de 7 grade Celsius pentru a face acest lucru. Altfel, riscam sa ne aventuram la un drum spre munte cu noile noastre anvelope de vara montate recent si sa dam de drumuri acoperite de zapada. Sau, asa cum se anunta zilele astea, dupa o saptamana de temperaturi care au atins si 20 de grade, urmeaza cateva zile de ninsoare...
Trecand peste momentul schimbarii anvelopelor, care trebuie ales cu grija, atat jantele, cat si anvelopele, au nevoie de o intretinere aparte. Mai ales la sfarsit de iarna, cand au fost puse la grele incercari.
Primul pas este sa te duci cu masina la spalatorie, imediat cum apare o zi calduroasa si asfaltul este uscat. Poti alege chiar si un pachet extra de curatare a jantelor, pentru a te asigura ca elimini toate urmele de sare sau solutii pentru deszapezire care pot duce la ruginirea sau oxidarea elementelor metalice.
Spalarea rotilor si, automat, a anvelopelor, va mai aduce un avantaj. Niciodata sa nu depozitezi anvelopele de iarna, atunci cand le schimbi cu cele de vara, murdare. Sarea care va ramane pe anvelope va manca pelicula superioara a cuciucului si va grabi procesul de aparitie a crapaturilor. Mai mult, mizeria acumulata de pe soselele murdare, pline de mazga si noroi care apar iarna, va duce la dizolvarea pastei de etansare, urmand sa apara pierderile de aer.
Dupa ce spalam masina, este absolut necesar sa facem doua operatiuni simple: sa verificam presiunea si sa schimbam rotile intre ele. Daca avem anvelope all-season, le schimbam acum, inainte de sezonul cald puntea fata cu puntea spate, daca avem anvelope separate de iarna si de vara, le marcam si ne asiguram ca iarna viitoare vor sta pe puntea fata anvelopele care au fost in sezonul acesta pe spate. La cele de vara este acelasi lucru.
Verificarea presiunii dupa ce trece sezonul rece este obligatorie deoarece la venirea caldurii aerul se dilata si presiunea creste. Adica ne putem trezi cu presiune prea mare in anvelope, ceea ce va duce la o franare mai proasta in caz de urgenta, dar si la uzura prematura a anvelopei. De multe ori se intampla ca presiunea sa fie prea slaba, de la schimbarile bruste de temperatura cu care s-a confruntat tara noastra recent. Adica azi sa fie -5 grade si maine sa fie +10, acest lucru ducand la fortarea pastei de etansare si la pierderea de aer.
In concluzie, despre anvelope, trebuie sa le spalam, sa le verificam presiunea si sa le rotim intre ele. Dar si sa le verificam vizual de galme, crapaturi, fisuri sau taieturi.
Cat despre jante, trebuie sa ne uitam putin si la ele. Daca avem jante din tabla, e recomandat sa ne uitam daca au aparut indoituri sau rugina. Cand scoatem roata de pe masina, este bine sa punem niste vaselina acolo unde janta intra in contact cu fuzeta. Mai ales daca avem jante din aliaj, deoarece metalele diferite, cum sunt aluminiul si otelul, vor oxida si se vor lipi puternic in timp. Daca folosim putina vaselina intre ele, vom evita acest lucru. La fel si pe prezoanele care prezinta urme de rugina.
La jantele din aliaje usoare mai trebuie sa verificam ceva. Si anume, daca de la pietris, nisip sau alte solutii lacul ce acopera metalul s-a exfoliat. Odata ce lacul dispare de pe janta, aluminiul ramas descoperit se va oxida si usor usor se va manca, suprafata devenind poroasa. Acest lucru va produce probleme daca se intampla pe buza jantei, acolo unde se monteaza anvelopa, deoarece vor aparea pierderile de aer.
In concluzie, iti recomandam sa te uiti mai atent la rotile tale la sfarsit de iarna. Cu putina grija, daca le rotesti, daca pui vaselina unde trebuie si daca le echilibrezi la primul semn ca volanul vibreaza la viteza ridicata, le vei pastra multi ani de acum inainte fara batai de cap. Altfel, te poti trezi ca ai nevoie de niste jante sau anvelope noi, pentru ca, pur si simplu ai uitat sa te ocupi de ele.
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
-
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
-
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
-
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
-
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
-
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei


