Sfaturi pentru soferii romani: Cum se conduce corect o masina pe benzina?

Sfaturi pentru soferii romani: Cum se conduce corect o masina pe benzina?
  • Cum pornim masina pe benzina?
  • Incalzesc sau nu motorul pe loc?
  • La ce turatie schimb viteza?

Chiar daca masinile diesel sunt mai numeroase ca cele pe benzina, trebuie stiut ca putini sunt acei soferi care stiu sa le conduca exact ca la carte. Unii soferi fac greseli mici, dar sunt multi care, in necunostinta de cauza, fac erori ce duc la uzura prematura a motorului. Iata cum se conduce o masina pe benzina.

V-am spus in trecut cum se conduce corect o masina diesel, daca vrem sa tinem la fiabilitatea ei si la banii nostri din buzunar. Acum e cazul sa ne referim la masinile pe benzina si la ce sa fim atenti cand conducem una.

1. Cum pornim masina pe benzina?

In general, o masina pe benzina poate fi pornita imediat din cheie, fara sa mai astepti stingerea martorilor de bord. Acea auto-diagnoza pe care si-o face masina la fiecare pornire se face si dupa ce ai pornit motorul, adica acei martori se vor stinge fara probleme si dupa ce ai dat la cheie. In cazul motorului diesel, mai ales cand este frig, trebuie sa astepti stingerea martorului de bujie incandescenta, dar la motoarele benzinare, nu trebuie sa astepti dupa nimic. Asadar, nu gresesti daca ai dat la cheie imediat cum ai pus-o in contact.

2. Incalzesc sau nu motorul pe loc?

Daca ai o masina cu motor aspirat, imediat cum ai dat la cheie poti sa te pui in miscare. Pentru ca motorul se incalzeste cel mai bine si rapid in mers iar uleiul ajunge in partea superioara a motorului, ungand pistoanele, la prima cheie. In schimb, multe automobile pe benzina de acum sunt turbo, cum sunt cele TSI, TCe EcoBoost si asa mai departe. Daca ai o masina cu motor turbo pe benzina iti recomandam sa astepti cateva secunde dupa ce pornesti motorul, mai precis cam 30 de secunde. Nu ca sa incalzesti motorul ci ca presiunea din circuitul de racire a turbosuflantei sa inceapa sa circule si sa unga turbina. Daca pornesti un motor rece si imediat incepi sa accelerezi, s-ar putea sa auzi un zgomot metalic ce vine de la turbina. In timp, neavand ungere suficienta, turbina se va strica.

3. La ce turatie schimb viteza?

Soferii de masini pe benzina au o permanenta dilema: cand sa schimbe treapta de viteza. Unii spun ca daca schimbi prea sus creste consumul, altii ca daca schimbi prea jos strici motorul si mergi subturat. Ideea generala este ca fiecare motor are alt regim de functionare si ofera randamentul la alta turatie. In cazul motoarelor aspirate, poti sa schimbi la orice turatie, ca nu se strica nimic. Totul sta in cunoasterea din partea soferului astfel incat sa nu il subtureze, dar nici sa-l tureze inutil in oras. La motoarele turbo, deoarece cuplul si puterea sunt la turatii mai mici, poti mereu sa schimbi pana in 2000 de rpm. Exista zvonuri care spun ca strici motorul daca schimbi la turatii mici, dar astea sunt doar prostii. Nu strici nimic si nu se infunda nimic ca la motoarele diesel. In concluzie, nu este o regula fixa ci fiecare in functie de masina pe care o detine.

4. Foloseste frana de motor de fiecare data

Majoritatea soferilor nu utilizeaza frana de motor in oras, poate doar la coborarea pe un drum virajat cu serpentine. Insa daca vrei sa ai un consum cat mai mic in oras, iti recomandam sa folosesti frana de motor de fiecare data. De exemplul atunci cand vii lansat pe un bulevard mai gol si vezi in capat ca tocmai s-a facut rosu. In loc sa franezi in ultimul moment sau sa o scoti din viteza sa curga, incearca sa retrogradezi pe rand, ridicand ambreiajul si simtind cu se infraneaza, pana cand ajungi la viteza foarte mica. Astfel, consumul se opreste in frana de motor si mai ajuti si franele preluand o parte din forta de franare. Oricum, in caz ca nu stiai, daca o lasi la punctul mort sa curga, franand usor, masina consuma mai mult decat daca ai folosi frana de motor.

5. Motorul aspirat trebuie turat

Daca o masina pe motorina are linia rosie la 4500 rpm, o masina pe benzina are turatii permise chiar si de 7000 rpm. Insa in mod normal, nu vei avea de ce sa ajungi la turatia maxima, acolo unde motorul intra in limitare. Dar daca vrei sa faci o depasire, nu te sfii sa turezi motorul zdravan. Mai ales daca ai un motor aspirat care are puterea maxima la o turatie mare, de peste 5000 rpm. Retrogradeaza 2-3 viteza si foloseste turatia motorului in plaja de putere maxima, daca vrei sa ai cel mai bun demaraj. Degeaba accelerezi de la 2000 rpm cand nu ai putere deloc, retrogradeaza si foloseste toti caii motorului. Nu strici nimic, nu uzezi nimic, dar macar atunci cand ai nevoie, folosesti caii putere care sunt scrisi in cartea masinii.

6. Nu dezactiva sistemul Start/Stop!

Soferii din Romania care au masini mai moderne, cumparate in ultimii 3-4 ani si echipate cu Start/Stop, aleg sa dezactiveze sistemul crezand ca uzeaza masina si ca oricum nu contribuie la consum redus. Realitatea este ca acest sistem este pus pe motoare special modificate sa reziste la uzurile impuse de pornirile dese, asadar e facut in acest scop, nu se strica. Iar in traficul din oras, la ce aglomeratie este, o sa-ti dai seama ca daca se opreste automat motorul la fiecare stationare, la sfarsit de luna vei face o economie de cativa litri numai buni de consumat pe o excursie la Sinaia.

7. Conteaza daca merg mereu cu becul de la benzina aprins?

In cazul motorinei, aceasta este mai usoara ca apa si iese la suprafata. Daca avem putina motorin in rezervor, de la diferentele de temperatura se poate forma condens in rezervor care se transforma in apa si atunci cand vrem sa pornim masina ne trezim ca intra pe conducta apa care ingheata iarna. Dar la masinile pe benzina acest lucru nu se intampla. La benzina, apa se amesteca cu benzina si, in cel mai rau caz, o sa vedem ca motorul tuseste nitel. Dar nu ingheata nimic, deoarece condensul este in cantitati mici. Ideal este sa nu circulam cu putina benzina in rezervor din simplul motiv ca oricand putem ajunge in "pana prostului". Dar despre pagube la masina sau de ordin mecanic, nu se pune problema.

Spre deosebire de motorul diesel, cel pe benzina are mai putine aspecte la care trebuie sa fim atenti. Adica este mai permisiv si nu trebuie sa fim mereu atenti la fiecare detaliu. In general, aceste sfaturi sunt pentru a ne bucura de un consum mai mic dar si sa prelungim viata motorului. Dar vom vedea cat de bine avem grija de motorul nostru in timp, nu imediat, iar sansele sa vindem masina pana atunci sunt mari. Oricum, daca mai ai si tu cateva sfaturi legate de condusul masinilor pe benzina, le asteptam cu drag.

mai multe