Sondaj: cata nevoie ai, de fapt, de un SUV in Romania?
Crossover sau SUV, denumirea exacta a masinilor de genul acesta ramane un mister. De ce? Pentru ca am vazut automobile destul de compacte, precum Renault Captur sau Peugeot 2008 pe care producatorii le numesc SUV-uri, chiar daca nu au nici tractiune 4x4. Dar am vazut si masini mai mari, despre care ai zice ca sunt SUV-uri, dar, de fapt, li se spune crossovere. Ne intereseaza prea putin, dar noi le vom numi simplu, SUV-uri, pe toate aceste automobile diferite.
Ce inseamna SUV? Inseamna acea masina cu o garda la sol ceva mai mare, care se caracterizeaza printr-o caroserie de tip hatchback monovolum, pe care o asociezi eventual si cu mersul pe teren accidentat, altul decat asfalt. SUV inseamna si Jeep Grand Cherokee, Mercedes-Benz G Class, dar si Honda CR-V, Dacia Duster sau Ford EcoSport. La fel de bine cum SUV inseamna si ARO 10 sau Volkswagen Golf II Country.
Pana la urma, care este diferenta dintre un hatchback obisnuit si un SUV? In primul rand, inaltimea. Intr-un SUV ai mai mult spatiu deasupra capului. In al doilea rand, garda la sol, care este mai mare ca la o masina hatchback, sedan sau break. Unele modele de tip Allroad sau Crosscountry, chiar si Stepway, au incercat sa rezolve problema garzii la sol, insa spatiul interior a ramas ca la masinile obisnuite, asadar acestea nu se incadreaza la SUV. Mai avem si rotile echipate cu anvelope care au balon mai mare, unele modificari la exterior menite sa protejeze barele fata-spate si cam atat.
Sunt cazuri, destul de putine ce-i drept, in care un SUV seamana mai mult cu o masina de oras mica decat cu o masina "Sport-Utilitara". Insa, din fericire, majoritatea sunt usor de identificat. Ceea ce nu este usor de identificat este utilitatea acestor masini.
De ce ti-ai cumpara un SUV? Pentru ca ofera spatiu generos de bagaje. De acord, dar si o masina break ofera asta. Atunci pentru ca este o masina mai sigura in trafic, mai inalta, iar in caz de accident ai mai multe sanse de supravietuire. Nu e neaparat adevarat, pentru ca, daca ne uitam la rezultatele EuroNCAP, automobile cu o caroserie sedan sau hatchback au obtinut mai multe stele in general ca cele de tip SUV. Atunci, ne luam SUV pentru ca are tractiune 4x4! Pai in ziua de azi poti sa-ti cumperi si masini hatchback, sedan, break, cabrio, coupe, cu tractiune 4x4. In regula, atunci de ce mi-as lua un SUV?
Singurele doua motive reale pentru care ti-ai putea dori un SUV sunt ca are o garda la sol mai mare si ca la interior iti da impresia de spatialitate mai multa, nu de claustrofobie. In rest, orice alte trasaturi se regasesc si la automobile din clasa mai mica. In concluzie, daca chiar vrei un SUV, macar cumpara unul care sa semene si sa ofere aceste doua avantaje ale unui SUV.
Nu cumpara acele SUV-uri sau CrossOvere simpatice, dar inghesuite la interior si cu o garda la sol mai mica ca a unui Logan. De ce ai vrea asa ceva? E ca si cum ai conduce un hatchback mai butucanos. Cumpara ceva minimum de dimensiunea unui Mitsubishi ASX sau Hyundai Tucson. Ideal ar fi sa cumperi acele SUV-uri cu "8 geamuri", adica SUV-uri mai mari care au si in dreptul portbagajului un al treilea geam lateral, ca masinile break. Ele sunt clasicele "Sport Utility Vehicle" de la care a inceput denumirea asta, ele iti ofera si spatiu serios, inaltime, siguranta, veleitati pe teren accidentat.
Cum ramane cu tractiunea integrala? Se pare ca incepe sa devina de domeniul trecutului. Dacia Duster se vinde in toata Europa in special doar cu tractiune fata. Cumpara francezii mii de Dustere lunar, doar cu tractiune fata. Nu-i intereseaza sa intre pe teren accidentat sau sa mearga in off-road cu ele si, cel mai probabil, la ei autoritatile nu sunt luate iarna prin surprindere. De fapt, in afara de SUV-uri premium, cam toate de pe piata se vand in varianta de baza cu tractiune fata si, optional, cu 4x4. Romania, insa, este o tara speciala. Adica ai nevoie de tractiune 4x4, eventual una permanenta, nedecuplabila, care sa te ajute si in viraje cand ploua, dar si sa iesi iarna din parcare, pe polei, noroi, etc.
O mica parte din soferii care isi cumpara un SUV cu tractiune fata in Romania o fac deoarece au o statura inalta sau sunt prea grasi ca sa conduca un automobil obisnuit, dar conduc doar pe asfalt, asa ca tractiunea poate sa fie fata exact ca la un Logan.
Ca sa tragem linie, noi credem ca un SUV care merita cumparat in Romania este unul cu garda la sol mare, peste orice automobil sedan disponibil, cu o caroserie inalta care sa nu fie confundata cu un hatchback si neaparat cu tractiune 4x4. Nu ai vrea sa te zgarcesti cand iti cumperi un SUV nou si alegi varianta 2WD, iar la prima zapada sa dai la lopata cot la cot cu posesorii de Matiz, nu?
Cat despre utilitate, ca de aici plecasem, aceasta este destul de mare in Romania din cauza conditiilor de drum. Pe langa spatiul interior de care te vei bucura nespus mai mult fata de o masina break obisnuita, o sa realizezi ca treci altfel peste sinele de tramvai din intersectii, urci altfel bordurile si iarna zapada ti se va parea o distractie. Tu ce parere ai?
- Opel corsa 1.2i 2003 599 € Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 €
- Dacia duster 1500 2017 400 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 €
- Renault megane 16v 2006 2000 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Vw touran diesel 2011 5790 €
- Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Skoda roomster diesel 2013 4350 €