Sondaj: cata nevoie ai, de fapt, de un SUV in Romania?

Sondaj: cata nevoie ai, de fapt, de un SUV in Romania?
Segmentul SUV sau Crossover a inceput in ultimii 5 ani sa aiba un succes urias la vanzari in Europa. Chiar si marca Dacia a ajuns sa produca mai multe Dustere ca oricare alt model, semn ca tot mai multa lume isi doreste alta masina decat clasicul sedan. Dar la ce este bun, de fapt, un SUV?

Crossover sau SUV, denumirea exacta a masinilor de genul acesta ramane un mister. De ce? Pentru ca am vazut automobile destul de compacte, precum Renault Captur sau Peugeot 2008 pe care producatorii le numesc SUV-uri, chiar daca nu au nici tractiune 4x4. Dar am vazut si masini mai mari, despre care ai zice ca sunt SUV-uri, dar, de fapt, li se spune crossovere. Ne intereseaza prea putin, dar noi le vom numi simplu, SUV-uri, pe toate aceste automobile diferite.

Ce inseamna SUV? Inseamna acea masina cu o garda la sol ceva mai mare, care se caracterizeaza printr-o caroserie de tip hatchback monovolum, pe care o asociezi eventual si cu mersul pe teren accidentat, altul decat asfalt. SUV inseamna si Jeep Grand Cherokee, Mercedes-Benz G Class, dar si Honda CR-V, Dacia Duster sau Ford EcoSport. La fel de bine cum SUV inseamna si ARO 10 sau Volkswagen Golf II Country.

Nevoia de SUV

Pana la urma, care este diferenta dintre un hatchback obisnuit si un SUV? In primul rand, inaltimea. Intr-un SUV ai mai mult spatiu deasupra capului. In al doilea rand, garda la sol, care este mai mare ca la o masina hatchback, sedan sau break. Unele modele de tip Allroad sau Crosscountry, chiar si Stepway, au incercat sa rezolve problema garzii la sol, insa spatiul interior a ramas ca la masinile obisnuite, asadar acestea nu se incadreaza la SUV. Mai avem si rotile echipate cu anvelope care au balon mai mare, unele modificari la exterior menite sa protejeze barele fata-spate si cam atat.

Sunt cazuri, destul de putine ce-i drept, in care un SUV seamana mai mult cu o masina de oras mica decat cu o masina "Sport-Utilitara". Insa, din fericire, majoritatea sunt usor de identificat. Ceea ce nu este usor de identificat este utilitatea acestor masini.

De ce ti-ai cumpara un SUV? Pentru ca ofera spatiu generos de bagaje. De acord, dar si o masina break ofera asta. Atunci pentru ca este o masina mai sigura in trafic, mai inalta, iar in caz de accident ai mai multe sanse de supravietuire. Nu e neaparat adevarat, pentru ca, daca ne uitam la rezultatele EuroNCAP, automobile cu o caroserie sedan sau hatchback au obtinut mai multe stele in general ca cele de tip SUV. Atunci, ne luam SUV pentru ca are tractiune 4x4! Pai in ziua de azi poti sa-ti cumperi si masini hatchback, sedan, break, cabrio, coupe, cu tractiune 4x4. In regula, atunci de ce mi-as lua un SUV?

Nevoia de SUV

Singurele doua motive reale pentru care ti-ai putea dori un SUV sunt ca are o garda la sol mai mare si ca la interior iti da impresia de spatialitate mai multa, nu de claustrofobie. In rest, orice alte trasaturi se regasesc si la automobile din clasa mai mica. In concluzie, daca chiar vrei un SUV, macar cumpara unul care sa semene si sa ofere aceste doua avantaje ale unui SUV.

Nu cumpara acele SUV-uri sau CrossOvere simpatice, dar inghesuite la interior si cu o garda la sol mai mica ca a unui Logan. De ce ai vrea asa ceva? E ca si cum ai conduce un hatchback mai butucanos. Cumpara ceva minimum de dimensiunea unui Mitsubishi ASX sau Hyundai Tucson. Ideal ar fi sa cumperi acele SUV-uri cu "8 geamuri", adica SUV-uri mai mari care au si in dreptul portbagajului un al treilea geam lateral, ca masinile break. Ele sunt clasicele "Sport Utility Vehicle" de la care a inceput denumirea asta, ele iti ofera si spatiu serios, inaltime, siguranta, veleitati pe teren accidentat.

Cum ramane cu tractiunea integrala? Se pare ca incepe sa devina de domeniul trecutului. Dacia Duster se vinde in toata Europa in special doar cu tractiune fata. Cumpara francezii mii de Dustere lunar, doar cu tractiune fata. Nu-i intereseaza sa intre pe teren accidentat sau sa mearga in off-road cu ele si, cel mai probabil, la ei autoritatile nu sunt luate iarna prin surprindere. De fapt, in afara de SUV-uri premium, cam toate de pe piata se vand in varianta de baza cu tractiune fata si, optional, cu 4x4. Romania, insa, este o tara speciala. Adica ai nevoie de tractiune 4x4, eventual una permanenta, nedecuplabila, care sa te ajute si in viraje cand ploua, dar si sa iesi iarna din parcare, pe polei, noroi, etc.

Nevoia de SUV

O mica parte din soferii care isi cumpara un SUV cu tractiune fata in Romania o fac deoarece au o statura inalta sau sunt prea grasi ca sa conduca un automobil obisnuit, dar conduc doar pe asfalt, asa ca tractiunea poate sa fie fata exact ca la un Logan.

Ca sa tragem linie, noi credem ca un SUV care merita cumparat in Romania este unul cu garda la sol mare, peste orice automobil sedan disponibil, cu o caroserie inalta care sa nu fie confundata cu un hatchback si neaparat cu tractiune 4x4. Nu ai vrea sa te zgarcesti cand iti cumperi un SUV nou si alegi varianta 2WD, iar la prima zapada sa dai la lopata cot la cot cu posesorii de Matiz, nu?

Cat despre utilitate, ca de aici plecasem, aceasta este destul de mare in Romania din cauza conditiilor de drum. Pe langa spatiul interior de care te vei bucura nespus mai mult fata de o masina break obisnuita, o sa realizezi ca treci altfel peste sinele de tramvai din intersectii, urci altfel bordurile si iarna zapada ti se va parea o distractie. Tu ce parere ai?

Sondaj

Este sau nu util un SUV in Romania?

mai multe