Totul despre bateria masinii: cum functioneaza, ce durata de viata are si cate tipuri sunt

- Ce se intampla in interiorul unei baterii auto?
- Ce facem cu bateria dupa ce s-a golit?
- Cand putem pune pe redresor bateria de masina?
Toata lumea stie ca orice automobil sau vehicul modern are cel putin o baterie. O cumpara, o monteaza sub capota si isi vede de drum. Dar nimeni nu stie cum functioneaza acumulatorul masinii noastre si ce se intampla daca punem un alt amperaj decat cel indicat de producator.
Ce este bateria de masina?
Bateria masinii este un acumulator cu incarcare rapida, care ofera curent pentru pornire, aprindere si iluminare. De fapt, principalul scop al acumulatorului auto este sa porneasca motorul vehicului, deoarece, dupa pornire, curentul este asigurat de alternatorul angrenat de curea. Trebuie retinut ca, in cazul unei baterii noi, o pornire de motor consuma sub 3% din capacitatea bateriei. Asadar, daca motorul nu porneste, poti sa dai la automat de aproximativ 30 de ori.
Bateriile auto sunt de tip plumb-acid, adica au in interior celule din plumb si acid sulfuric care dau o tensiune de 12 volti. Aceasta tensiune este asigurata in general de 6 celule a cate 2 volti fiecare, legate in serie.
O scurta istorie a bateriei de masina
Pana prin anii 1920, masinile nu aveau acumulator electric. Pentru ca pornirea se facea la manivela, iluminarea era pe gaz si claxonul era... o trompeta. Pe vremuri, aprinderea motoarelor se facea cu platina, nu cu bobine care necesitau curent, insa dupa ce au fost inventate electromotarele si pornirile la buton, a inceput sa fie populara si bateria de masina. Care, la inceput, avea 6 volti, nu 12, ca acum...
Dupa anii '50 a inceput sa fie facuta trecerea de la 6 volti la 12 volti, tocmai, pentru ca producatorii, in special cei americani, incepeau sa fabrice motorizari din ce in ce mai mari si cu puteri uriase, care necesitau aprinderi serioase. De atunci si pana azi, a ramas standardul de 12 Volti, chiar daca, pe la inceputul anilor '90, s-a incercat o crestere si mai mare a curentului din bateriile de masina: 42 de Volti s-a vrut a fi noul standard, dar nu s-a adoptat.
Abia in 1971 a fost inventat primul acumulator auto care nu necesita intretinere. Pana atunci, bateriile, ca si cele cu care erau obisnuiti parintii nostri in epoca Ceausescu, aveau dopuri prin care, din cand in cand, trebuia turnat un lichid de electroliza. Insa, odata cu aparitia bateriilor fara intretinere, soferii au inceput sa fie mai menajati si mult mai fericiti ca nu trebuie sa ramana fara curent o data pe luna...
Ford Model T avea baterie din... lemn
Tipuri de acumulatori auto
Exista 4 tipuri de baterii pentru masinile noastre:
- cu intretinere
- fara intretinere
- etanse cu gel
- pentru Start/Stop
Din fericire, bateriile cu intretinere incep sa dispara de pe piata. E vorba de baterii care, in urma procesului de electroliza din interior, evapora lichidul si trebuie completat in timp. Bateriile moderne, cum sunt acum majoritatea, sunt fara intretinere si reusesc sa pastreze lichidul pe toata durata vietii de functionare. Cel mai performant tip de acumulatori sunt cei etansi cu gel, adica cei care folosesc un gel de electroliza, speciali ganditi pentru consum urias de curent. Acestea sunt utilizate in diverse aplicatii sau la masinile care au motoare mari si consumatori suplimentari, dar si in competitiile de car-audio. Ultimul tip de baterie este cea mai noua, speciala pentru masinile cu sistemul Start/Stop. Sunt baterii fara intretinere, cu incarcare foarte rapida, ce permit o inmagazinare mai buna a curentului.
Cu intretinere
Fara intretinere
Ce se intampla in interiorul unei baterii auto?
Un acumulator este facut de obicei din 6 celule galvanice legate in serie. Fiecare produce 2.1 volti si ofera, la incarcare maxima, 12.6 volti. Fiecare celula este formata din mai multe placi de plumb, unele catod, altele din plumb acoperit cu dioxid de plumb fiind anod. Cele doua tipuri de placi sunt aranjate alternativ si sunt inundate intr-o solutie electrolitica sau acid sulfuric. Cu ajutorul solutiei, cele doua placi produc o reactie chimica ce elibereaza electroni care trec prin conductori, realizandu-se astfel curent. Exact ca intr-o baterie de ceas, de telefon sau de lanterna.
In timp ce bateria se descarca, acidul din solutia de electroliza transforma suprafata placilor de plumb in sulfat de plumb. Cand acumulatorul este incarcat, reactia chimica este inversata si sulfatul de plumb se transforma inapoi in dioxid de plumb pana cand placile sunt ca la inceput. Dupa care, cand scoate iar curent, bateria se descarca si tot procesul se repeta.
Ce inseamna ca "bateria a murit"?
De multe ori se intampla sa ne lase bateria, sa moara, sa nu mai invarta nici electromotorul, semn ca e nevoie de una noua. Ce se intampla in aceasta situatie? Trebuie retinut ca nu s-a inventat inca bateria care sa tina o viata intreaga. Pentru ca inca nu s-a descoperit un material care sa reziste la infinit in urma acestor cicluri de incarcare-descarcare.
Atunci cand o baterie este moarta, de obicei dupa 3-6 ani de utilizare, suprafata cu care au fost tratate placile de plumb cu dioxid de plumb a disparut. Adica sulfatul de plumb nu se mai poate transforma la incarcare in dioxid si curentul nu mai poate fi inmagazinat. Sau substanta de electroliza, care este una chimica, si-a pierdut si ea din proprietati si este acum doar apa chioara care nu mai declanseaza nicio reactie chimica. Cert este ca bateria nu mai poate fi utilizata si necesita inlocuire.
Cand putem pune pe redresor bateria de masina?
Multi soferi au impresia ca, daca baga pe redresor o baterie moarta, o vor readuce la viata. Insa redresorul nu este un mijloc de reinnoire a bateriei ci doar unul de reincarcare. Adica scopul redresorului este sa readuca la viata baterii bune, cu toate componentele inca active, dar care s-a descarcat complet dintr-o cauza accidentala. Adica punem redresorul pe baterie daca am uitat farurile aprinse, daca nu s-a mers mult timp cu acea masina si s-a descarcat, daca exista vreun consumator la bord, etc... In asemenea situatii vom putea readuce la viata bateria.
Dar daca bateria ne-a lasat din cauza ca e veche si placile de plumb din interior nu mai produc reactie chimica cu solutia de electroliza, putem sa lasam bateria pe redresor 2 saptamani, ca nu vom rezolva nimic. In cel mai bun caz, va mai porni o singura data motorul, dar atat, pentru ca pur si simplu energia pe care o introduce redresorul nu are unde sa fie inmagazinata.
Cat ne tine o baterie auto?
Nu exista o perioada anume pe care sa o dea producatorii. Insa un lucru e clar: la bateriile auto este o loterie. Pentru ca totul este de noroc, desi putem sa luam in calcul o singura certitudine. Si anume ca modelele scumpe sunt mai bune. Spun loterie pentru ca am intalnit de cazuri cu baterii foarte ieftine care au tinut 6 ani fara probleme si cazuri de baterii scumpe care au tinut doar 3 ani... Insa in mod normal, un acumulator auto trebuie sa te tina minimum 3 ani fara probleme, in cel mai pesimist caz, dar in mod obisnuit, trebuie sa te tina in jur de 5 ani. Orice baterie care tine peste 5 ani fara sa faca figuri poate fi considerata una de calitate.
Ce facem cu bateria dupa ce s-a golit?
E clar ca dupa ce o baterie nu mai este buna, trebuie sa cumparam una noua. Si la cumparare suntem obligati sa ducem la schimb o baterie veche, tocmai, pentru a nu-i lasa pe soferi sa-si arunce vechii acumulatori la gunoi. De ce? Pentru ca daca este sparta, o baterie poate polua panza freatica si solul cu sulfat de plumb. Nu degeaba, o baterie moarta este considerata prin lege Deseu de Risc. Motiv pentru care magazinele de acumulatori care iau la schimb bateriile vechi le duc ulterior pe acestea la centre speciale de colectare acolo unde plumbul din interior este reciclat. Placile de plumb pot fi refolosite dupa ce sunt tratate iar cu un strat de oxid de plumb si bagate in acumulatori noi.
La final, te sfatuim sa dai mai multa atentie bateriei tale. Care, cel mai probabil, este una fara intretinere, dar care totusi nu trebuie sa fie ignorata. In primul rand, bateria trebuie sa fie una de calitate. Si, din cand in cand, nu strica sa arunci un ochi pe martorul de incarcare. Daca acesta nu este verde, trebuie sa vezi ce se intampla, ca s-ar putea sa fie nevoie de o baterie noua sau sa ai probleme cu alternatorul. Oricum, daca tot ridici capota ca sa pui lichid de parbriz din cand in cand, uita-te si la baterie. Nu de alta, dar s-ar putea sa te lase in drum cand ti-e lumea mai draga, daca nu ai grija de ea.
-
Modul control carlig, seat exeo st (3r5) [fabr 2009-2013]... 245 Lei
10009700181 5801928231 504360048 borgwarner bi-turbo iveco... 5000 Lei
A 654 090 63 01 a6540906301 6540906301 10009700431... 5000 Lei
-
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
167006205r 0445010799 bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
320x06881 28317158 320-06881 hrd385 delphi injector jcb 900 Lei
-
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
A6420908580 a6420908680 turbo mercedes c clk cls e g gl glc m... 1750 Lei
A6540700187 0445117048 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
Grila radiator mazda 3 (2019-2022) cod: bcka-50711 500 Lei
-
Set capace acoperire oglinda retrovizoare interior oe bmw x5... 175 Lei
Dezmembrez fiat linea 1,6 diesel euro 5
Reconditionat 0 445 110 605 0445110605 bosch injector tractor... 900 Lei
-
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
Stopuri led bmw seria 3 e46 facelift 269 €
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
-
A6420902486 a6420902386 a6420902086 gtb2060vklr turbo mercedes... 2500 Lei
Reconditionat 0445110558 0445110455 04123872 4123872 bosch... 850 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
-
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
A9340901180 a340901180 11539700041 borgwarner turbosuflanta... 2000 Lei
-
0445118034 a6540700300 bosch injector mercedes c class w206 3.0 1000 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
Geam stanga fata kia sportage 3 [2010 - 2014] 2.0 crdi d4ha 156 Lei
Bara fata volkswagen golf vi golf 6 model gti high quality 1599 Lei
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
-
A6420901100 gtb2056vk garrett turbo mercedes sprinter 3.0... 3000 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
044511112e 13538472208 bosch injector bmw 1 f40 bmw 2 f45 bmw... 1000 Lei


