Totul despre bateria auto: ce se intampla daca folosim amperaj prea mare sau prea mic la masina noastra?
- Eticheta unui acumulator auto
- Putem pune acumulator mai mic pe masina?
- Ah inseamna consumul de amperi/h in 20 de ore
Acumulatorul auto este o componenta vitala pentru functionarea masinii noastre. De fapt, este o piesa consumabila pe care trebuie sa o inlocuim periodic, atunci cand isi pierde din eficienta si motorul nu mai porneste. Exista mereu o intrebare: ce capacitate trebuie sa aiba acumulatorul?
Trebuie stiut ca fiecare model de automobil are nevoie de o anumita baterie auto. Capacitatea acumulatorului este calculata de catre producator in functie de consumatorii de curent pe care ii are masina. De exemplu, daca este o masina moderna plina de optiuni, cu sistem Start/Stop, cu scaune electrice, diferite sisteme de siguranta, faruri Xenon si asa mai departe, are nevoie de un acumulator de capacitate mare. Daca este o masina cu motor mic si doar cu cateva dotari, atunci nu este nevoie de un amperaj asa de mare.
Bateria auto cedeaza, in general, dupa vreo 4-5 ani de utilizare. Adica bateria nu mai poate inmagazina curentul si se descarca foarte repede. Iar asta se intampla de obicei iarna, cand frigul grabeste procesul de deteriorare a pieselor interne dintr-o baterie. De exemplu, cand vrem sa pornim intr-o dimineata, ne trezim ca nu avem suficient curent ca sa invartim motorul, semn ca bateria este pe duca. Poate ca o mai resuscitam o perioada daca o lasam pe redresor toata ziua, insa e clar ca avem nevoie de un nou acumulator.
Aici intervine si dilema soferului: sa pun baterie de aceeasi capacitate, mai mica sau mai mare? Majoritatea soferilor respecta amperajul bateriei originale si monteaza una similara. Dar exista situatii in care esti nevoit sa pui o baterie mai mica sau mai mare. Fie ca ai primit-o cadou, fie ca o aveai prin casa sau pe aia ai gasit-o la super oferta. Ce faci in situatia in care acumulatorul nu este la fel ca cel original?
Eticheta unui acumulator auto
Pe o eticheta de baterie o sa vezi mai multe informatii. Soferii amatori stiu doar sa citeasca doua chestii: voltajul si amperajul. Insa pe eticheta se mai afla cateva lucruri interesante. Cum ar fi puterea de pornire la rece. Pe eticheta este trecuta o alta valoare, de exemplu 700A (EN). Aceasta cifra ne arata amperajul pe care il scoate bateria timp de 30 de secunde in sarcina la o temperatura de 0 grade Celsius, fara sa scada la o tensiune mai mica de 7.2 Volti. Cu cat aceasta cifra este mai mare, cu atat bateria poate sa faca fata la porniri repetate in temperaturi scazute. Adica este mai performanta.
Pe langa aceasta valoare mai sunt amperajul si voltajul, acesta din urma fiind mereu de 12 Volti in cazul autoturismelor. Amperajul poate sa difere de la 30 la 250 de amperi, in functie de masina. Insa majoritatea bateriilor auto au intre 55 si 100 de amperi. Aceasta valoare este trecuta pe eticheta sub forma 100 Ah si inseamna numarul de amperi pe care acea baterie ii poate scoate intr-un interval de 20 de ore. De exemplu, daca bateria are 100 de amperi, inseamna ca poate sustine cate 5 amperi/ora vreme de 20 de ore inainte sa fie descarcata complet.
Putem pune acumulator mai mic pe masina?
Orice motor are nevoie de un minimum de amperi ca sa porneasca. Aceasta cifra nu este data de amperajul bateriei, ci este mai mica. Adica o masina cu baterie de 55 Ah nu are nevoie de 55 Ah ca sa porneasca, ci de vreo 25-30. In general, daca folosim o baterie de capacitate mai mica, nu o sa avem probleme pe termen scurt, insa avand amperaj mai mic, va avea si o capacitate de pornire la rece mult mai mica. Si riscam sa ne trezim ca stam iarna la ralanti vreme indelungata si cand vrem sa pornim motorul a doua zi, nu avem suficient amperaj.
Daca cu pornirea sa spunem ca nu ar fi probleme decat in anumite cazuri, amperajul prea mic poate duce la alte simptome. De exemplu, noaptea, cand aprindem farurile, avem pornit aerul conditionat, sistemul audio, adica lucruri care consuma mult. O sa ne dam seama ca bateria de capacitate mica nu prea face fata, adica amperajul sau este mai mic decat cel necesar consumatorilor. Si aici apare fenomenul de faruri care isi diminueaza puterea la ralanti. Daca o tinem asa mai multe zile, o sa realizam ca alternatorul nu apuca sa incarce baterie din cauza consumului prea mare si o sa ne trezim ca nu mai porneste masina.
Dar un acumulator de amperaj mai mare?
Sa spunem ca noi avem nevoie pe masina de un acumulator care are 65 de amperi, asa este scris in cartea masinii. Ce se intampla daca punem unul de 100 de amperi? Am auzit tot felul de povesti cum ca ti se arde alternatorul, puntea de diode, ca risti sa ia foc instalatia electrica si alte bazaconii. In realitate insa, un acumulator de capacitate mai mare nu face nimic rau.
Alternatorul oricum baga la turatii mari de peste 2000 rpm chiar si 150 de amperi/ora si nu pateste nimic masina. Cu un acumulator de capacitate mai mare o sa avem porniri mai usoare indiferent de vreme, nu o sa ne clipeasca farurile si putem sa dam drumul la toti consumatorii simultan, ca nu o sa ramanem fara curent. Singurul dezavantaj al unui acumulator mai potent este pretul mai ridicat. Dar si dimensiunea, deoarece bateriile de amperaj mai mare sunt mai voluminoase si nu intra in spatiul de sub capota noastra.
Deci, ce baterie trebuie sa folosim?
Daca avem ocazia sa punem un acumulator de amperaj mai mare pe masina noastra, o putem face fara probleme, dar dupa ce ne asiguram ca intra in spatiul dedicat de sub capota. O sa ne tina mai mult timp, instalatia electrica nu va avea probleme si nici nu trebuie sa stam cu teama ca stricam ceva. Daca pretul sau spatiul sunt o problema, ramanem la amperajul dat de producator. Cat despre acumulatorii de capacitate mai mica, acestia trebuie folositi doar in caz de urgenta si daca nu avem alta baterie la dispozitie. Insa trebuie evitati pe timp rece, deoarece ne pot lasa oricand balta.
- Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 € Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 €
- Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Bmw 118 n47 2008 4500 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 €
- Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Opel corsa 1.2i 2003 599 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Renault megane 16v 2006 2000 € Skoda roomster diesel 2013 4350 €
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Skoda octavia 1.6d 2014 6700 €
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei