Totul despre bateria auto: ce se intampla daca folosim amperaj prea mare sau prea mic la masina noastra?

- Eticheta unui acumulator auto
- Putem pune acumulator mai mic pe masina?
- Ah inseamna consumul de amperi/h in 20 de ore
Acumulatorul auto este o componenta vitala pentru functionarea masinii noastre. De fapt, este o piesa consumabila pe care trebuie sa o inlocuim periodic, atunci cand isi pierde din eficienta si motorul nu mai porneste. Exista mereu o intrebare: ce capacitate trebuie sa aiba acumulatorul?
Trebuie stiut ca fiecare model de automobil are nevoie de o anumita baterie auto. Capacitatea acumulatorului este calculata de catre producator in functie de consumatorii de curent pe care ii are masina. De exemplu, daca este o masina moderna plina de optiuni, cu sistem Start/Stop, cu scaune electrice, diferite sisteme de siguranta, faruri Xenon si asa mai departe, are nevoie de un acumulator de capacitate mare. Daca este o masina cu motor mic si doar cu cateva dotari, atunci nu este nevoie de un amperaj asa de mare.
Bateria auto cedeaza, in general, dupa vreo 4-5 ani de utilizare. Adica bateria nu mai poate inmagazina curentul si se descarca foarte repede. Iar asta se intampla de obicei iarna, cand frigul grabeste procesul de deteriorare a pieselor interne dintr-o baterie. De exemplu, cand vrem sa pornim intr-o dimineata, ne trezim ca nu avem suficient curent ca sa invartim motorul, semn ca bateria este pe duca. Poate ca o mai resuscitam o perioada daca o lasam pe redresor toata ziua, insa e clar ca avem nevoie de un nou acumulator.
Aici intervine si dilema soferului: sa pun baterie de aceeasi capacitate, mai mica sau mai mare? Majoritatea soferilor respecta amperajul bateriei originale si monteaza una similara. Dar exista situatii in care esti nevoit sa pui o baterie mai mica sau mai mare. Fie ca ai primit-o cadou, fie ca o aveai prin casa sau pe aia ai gasit-o la super oferta. Ce faci in situatia in care acumulatorul nu este la fel ca cel original?
Eticheta unui acumulator auto
Pe o eticheta de baterie o sa vezi mai multe informatii. Soferii amatori stiu doar sa citeasca doua chestii: voltajul si amperajul. Insa pe eticheta se mai afla cateva lucruri interesante. Cum ar fi puterea de pornire la rece. Pe eticheta este trecuta o alta valoare, de exemplu 700A (EN). Aceasta cifra ne arata amperajul pe care il scoate bateria timp de 30 de secunde in sarcina la o temperatura de 0 grade Celsius, fara sa scada la o tensiune mai mica de 7.2 Volti. Cu cat aceasta cifra este mai mare, cu atat bateria poate sa faca fata la porniri repetate in temperaturi scazute. Adica este mai performanta.
Pe langa aceasta valoare mai sunt amperajul si voltajul, acesta din urma fiind mereu de 12 Volti in cazul autoturismelor. Amperajul poate sa difere de la 30 la 250 de amperi, in functie de masina. Insa majoritatea bateriilor auto au intre 55 si 100 de amperi. Aceasta valoare este trecuta pe eticheta sub forma 100 Ah si inseamna numarul de amperi pe care acea baterie ii poate scoate intr-un interval de 20 de ore. De exemplu, daca bateria are 100 de amperi, inseamna ca poate sustine cate 5 amperi/ora vreme de 20 de ore inainte sa fie descarcata complet.
Putem pune acumulator mai mic pe masina?
Orice motor are nevoie de un minimum de amperi ca sa porneasca. Aceasta cifra nu este data de amperajul bateriei, ci este mai mica. Adica o masina cu baterie de 55 Ah nu are nevoie de 55 Ah ca sa porneasca, ci de vreo 25-30. In general, daca folosim o baterie de capacitate mai mica, nu o sa avem probleme pe termen scurt, insa avand amperaj mai mic, va avea si o capacitate de pornire la rece mult mai mica. Si riscam sa ne trezim ca stam iarna la ralanti vreme indelungata si cand vrem sa pornim motorul a doua zi, nu avem suficient amperaj.
Daca cu pornirea sa spunem ca nu ar fi probleme decat in anumite cazuri, amperajul prea mic poate duce la alte simptome. De exemplu, noaptea, cand aprindem farurile, avem pornit aerul conditionat, sistemul audio, adica lucruri care consuma mult. O sa ne dam seama ca bateria de capacitate mica nu prea face fata, adica amperajul sau este mai mic decat cel necesar consumatorilor. Si aici apare fenomenul de faruri care isi diminueaza puterea la ralanti. Daca o tinem asa mai multe zile, o sa realizam ca alternatorul nu apuca sa incarce baterie din cauza consumului prea mare si o sa ne trezim ca nu mai porneste masina.
Dar un acumulator de amperaj mai mare?
Sa spunem ca noi avem nevoie pe masina de un acumulator care are 65 de amperi, asa este scris in cartea masinii. Ce se intampla daca punem unul de 100 de amperi? Am auzit tot felul de povesti cum ca ti se arde alternatorul, puntea de diode, ca risti sa ia foc instalatia electrica si alte bazaconii. In realitate insa, un acumulator de capacitate mai mare nu face nimic rau.
Alternatorul oricum baga la turatii mari de peste 2000 rpm chiar si 150 de amperi/ora si nu pateste nimic masina. Cu un acumulator de capacitate mai mare o sa avem porniri mai usoare indiferent de vreme, nu o sa ne clipeasca farurile si putem sa dam drumul la toti consumatorii simultan, ca nu o sa ramanem fara curent. Singurul dezavantaj al unui acumulator mai potent este pretul mai ridicat. Dar si dimensiunea, deoarece bateriile de amperaj mai mare sunt mai voluminoase si nu intra in spatiul de sub capota noastra.
Deci, ce baterie trebuie sa folosim?
Daca avem ocazia sa punem un acumulator de amperaj mai mare pe masina noastra, o putem face fara probleme, dar dupa ce ne asiguram ca intra in spatiul dedicat de sub capota. O sa ne tina mai mult timp, instalatia electrica nu va avea probleme si nici nu trebuie sa stam cu teama ca stricam ceva. Daca pretul sau spatiul sunt o problema, ramanem la amperajul dat de producator. Cat despre acumulatorii de capacitate mai mica, acestia trebuie folositi doar in caz de urgenta si daca nu avem alta baterie la dispozitie. Insa trebuie evitati pe timp rece, deoarece ne pot lasa oricand balta.
-
Camera video marsarier oe mercedes-benz vito w639 2003-2014... 2910 Lei
Roata janta tabla rezerva 185 60 15 r15 seat ibiza 2009 - 2014... 249.99 Lei
Injectoare hyundai i30 / kia ceed 1.6 crdi 2007 2008 2009 2010 200 Lei
-
Caseta directie land rover freelander (ln) (1998 - 2006)... 1483 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Compresor clima citroen c5 2 1.6 hdi 2007-2017 9800839580 750 Lei
-
Ulei transmisie fatcom valvolina-f 1l 16 Lei
Difuzor bara spate audi a4 b9 (2016-2019) cod 8w0807521g 300 Lei
Dezmembram mercedes-benz clk-class c209 [2002 - 2005]...
-
Coloana directie renault clio ii 1998 2012 100 Lei
Opel zafira 1.9 cdti 2008 999 €
Armatura superioara bara fata toyota prius 2016-2017-2018 noua... 730 Lei
-
Cablaj bara spate oe dacia logan 2 2012→ 240153297r 510 Lei
Trager (panou frontal) bmw x3 f25 1400 Lei
Coloana directie renault clio 1 1991 1998 80 Lei
-
Grila radiator neagra cu rama cromata audi a3 2008-2012 537 Lei
Bandou bara fata - renault captur 2017 , 620722890r 183.3 Lei
Vand piese yamaha r6 99-02 50 €
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Grila radiator audi a4 b9 8w 2016 2017 2018 2019 350 Lei
Ventilator racire motor volvo v40 350 Lei
-
Diagnoza motor suzuki marine jet boat - outboard - wave runner... 660 Lei
Radio cd cu navigatie, 5p0035191g, seat leon (1p1) (id:314035) 590 Lei
Tub / furtun / racord aer admisie audi a6 c5 2.5 tdi 4x4 fab.... 30 Lei
-
Grila fata dacia duster 2010-2017 [v1] 595 Lei
Senzor presiune ac volkswagen touran (1t1, 1t2) [ 2003 - 2010... 100 Lei
Set discuri frana față-spate 380 lei 380 Lei
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Carcasa oglinda pregatita pentru vopsit - ford puma 2000-2001,... 105.14 Lei
Eleron luneta audi a6 c6 typ 4f hsb042 400 Lei
-
Capota fata, skoda octavia 3 combi (5e5) (id:659345) 1055 Lei
Skoda octavia i 2014 6950 €
Radiator turbo intercooler toyota rav 4 ii 2000 2001 2002 2003... 250 Lei
-
Bara fata grunduita vw jetta 05/10 200 Lei
Electrovalva 3.0 tdi cdu cdud audi a6 c7 4g audi q5 a5 8f a6... 100 Lei
Dacia logan benzina 2020 7300 €


