Totul despre bateria auto: ce se intampla daca folosim amperaj prea mare sau prea mic la masina noastra?

- Eticheta unui acumulator auto
- Putem pune acumulator mai mic pe masina?
- Ah inseamna consumul de amperi/h in 20 de ore
Acumulatorul auto este o componenta vitala pentru functionarea masinii noastre. De fapt, este o piesa consumabila pe care trebuie sa o inlocuim periodic, atunci cand isi pierde din eficienta si motorul nu mai porneste. Exista mereu o intrebare: ce capacitate trebuie sa aiba acumulatorul?
Trebuie stiut ca fiecare model de automobil are nevoie de o anumita baterie auto. Capacitatea acumulatorului este calculata de catre producator in functie de consumatorii de curent pe care ii are masina. De exemplu, daca este o masina moderna plina de optiuni, cu sistem Start/Stop, cu scaune electrice, diferite sisteme de siguranta, faruri Xenon si asa mai departe, are nevoie de un acumulator de capacitate mare. Daca este o masina cu motor mic si doar cu cateva dotari, atunci nu este nevoie de un amperaj asa de mare.
Bateria auto cedeaza, in general, dupa vreo 4-5 ani de utilizare. Adica bateria nu mai poate inmagazina curentul si se descarca foarte repede. Iar asta se intampla de obicei iarna, cand frigul grabeste procesul de deteriorare a pieselor interne dintr-o baterie. De exemplu, cand vrem sa pornim intr-o dimineata, ne trezim ca nu avem suficient curent ca sa invartim motorul, semn ca bateria este pe duca. Poate ca o mai resuscitam o perioada daca o lasam pe redresor toata ziua, insa e clar ca avem nevoie de un nou acumulator.
Aici intervine si dilema soferului: sa pun baterie de aceeasi capacitate, mai mica sau mai mare? Majoritatea soferilor respecta amperajul bateriei originale si monteaza una similara. Dar exista situatii in care esti nevoit sa pui o baterie mai mica sau mai mare. Fie ca ai primit-o cadou, fie ca o aveai prin casa sau pe aia ai gasit-o la super oferta. Ce faci in situatia in care acumulatorul nu este la fel ca cel original?
Eticheta unui acumulator auto
Pe o eticheta de baterie o sa vezi mai multe informatii. Soferii amatori stiu doar sa citeasca doua chestii: voltajul si amperajul. Insa pe eticheta se mai afla cateva lucruri interesante. Cum ar fi puterea de pornire la rece. Pe eticheta este trecuta o alta valoare, de exemplu 700A (EN). Aceasta cifra ne arata amperajul pe care il scoate bateria timp de 30 de secunde in sarcina la o temperatura de 0 grade Celsius, fara sa scada la o tensiune mai mica de 7.2 Volti. Cu cat aceasta cifra este mai mare, cu atat bateria poate sa faca fata la porniri repetate in temperaturi scazute. Adica este mai performanta.
Pe langa aceasta valoare mai sunt amperajul si voltajul, acesta din urma fiind mereu de 12 Volti in cazul autoturismelor. Amperajul poate sa difere de la 30 la 250 de amperi, in functie de masina. Insa majoritatea bateriilor auto au intre 55 si 100 de amperi. Aceasta valoare este trecuta pe eticheta sub forma 100 Ah si inseamna numarul de amperi pe care acea baterie ii poate scoate intr-un interval de 20 de ore. De exemplu, daca bateria are 100 de amperi, inseamna ca poate sustine cate 5 amperi/ora vreme de 20 de ore inainte sa fie descarcata complet.
Putem pune acumulator mai mic pe masina?
Orice motor are nevoie de un minimum de amperi ca sa porneasca. Aceasta cifra nu este data de amperajul bateriei, ci este mai mica. Adica o masina cu baterie de 55 Ah nu are nevoie de 55 Ah ca sa porneasca, ci de vreo 25-30. In general, daca folosim o baterie de capacitate mai mica, nu o sa avem probleme pe termen scurt, insa avand amperaj mai mic, va avea si o capacitate de pornire la rece mult mai mica. Si riscam sa ne trezim ca stam iarna la ralanti vreme indelungata si cand vrem sa pornim motorul a doua zi, nu avem suficient amperaj.
Daca cu pornirea sa spunem ca nu ar fi probleme decat in anumite cazuri, amperajul prea mic poate duce la alte simptome. De exemplu, noaptea, cand aprindem farurile, avem pornit aerul conditionat, sistemul audio, adica lucruri care consuma mult. O sa ne dam seama ca bateria de capacitate mica nu prea face fata, adica amperajul sau este mai mic decat cel necesar consumatorilor. Si aici apare fenomenul de faruri care isi diminueaza puterea la ralanti. Daca o tinem asa mai multe zile, o sa realizam ca alternatorul nu apuca sa incarce baterie din cauza consumului prea mare si o sa ne trezim ca nu mai porneste masina.
Dar un acumulator de amperaj mai mare?
Sa spunem ca noi avem nevoie pe masina de un acumulator care are 65 de amperi, asa este scris in cartea masinii. Ce se intampla daca punem unul de 100 de amperi? Am auzit tot felul de povesti cum ca ti se arde alternatorul, puntea de diode, ca risti sa ia foc instalatia electrica si alte bazaconii. In realitate insa, un acumulator de capacitate mai mare nu face nimic rau.
Alternatorul oricum baga la turatii mari de peste 2000 rpm chiar si 150 de amperi/ora si nu pateste nimic masina. Cu un acumulator de capacitate mai mare o sa avem porniri mai usoare indiferent de vreme, nu o sa ne clipeasca farurile si putem sa dam drumul la toti consumatorii simultan, ca nu o sa ramanem fara curent. Singurul dezavantaj al unui acumulator mai potent este pretul mai ridicat. Dar si dimensiunea, deoarece bateriile de amperaj mai mare sunt mai voluminoase si nu intra in spatiul de sub capota noastra.
Deci, ce baterie trebuie sa folosim?
Daca avem ocazia sa punem un acumulator de amperaj mai mare pe masina noastra, o putem face fara probleme, dar dupa ce ne asiguram ca intra in spatiul dedicat de sub capota. O sa ne tina mai mult timp, instalatia electrica nu va avea probleme si nici nu trebuie sa stam cu teama ca stricam ceva. Daca pretul sau spatiul sunt o problema, ramanem la amperajul dat de producator. Cat despre acumulatorii de capacitate mai mica, acestia trebuie folositi doar in caz de urgenta si daca nu avem alta baterie la dispozitie. Insa trebuie evitati pe timp rece, deoarece ne pot lasa oricand balta.
-
Mazda 6 diesel 2013 6500 €
Vw amarok 2.0 tdi 2011 10700 €
Vw golf 1.6 tdi 2013 2999 €
-
Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
-
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
Ford puma full led motorizare 1,5 diesel ecoboost consum 4... 13500 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3000 €
-
Nissan leaf tekna special 2019 18900 €
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Vw golf 1,4 tsi 2015 8500 €
-
Mercedes a 160 benzina 2010 2899 €
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Droser,calculator,balast, modul led mercedes cod a2479003403 700 Lei
-
Bmw 520 diesel 2009 8200 €
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Vw golf 2.0 tdi 2018 10200 €
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3000 €
Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
Dezmembrez mercedes-benz w167 gle 350 de 4matic hybrid...
-
Citroen ds5 2.0bluehdi 2015 7050 €
Dacia pick up benzina+gpl 2008 5500 €
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4500 €
-
Dezmembrez fiat talento/renault trafic 3/opel vivaro b 1.6 dci...
Dezmembrez ford tourneo connect 1.0 ecoboost sfcf 100 cai...
Dacia duster 1,5 dci , 110 cp 2013 6400 €
-
Opel insignia diesel 2014 5399 €
Dezmembrez skoda octavia iv 1.0 tsi 110 cai cutie manuala 6...
Mitsubishi outlander 4g63t 2006 4000 €
-
Dezmembrez peugeot boxer 3 maxi frigorific 2.0 hdi ahn euro 6
Mini cooper s countryman all4 2014 9990 €
Vw golf benzina 2010 2901 €
-
Droser calculator modul far led mercedes w247,glc w253,gle... 500 Lei
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
Pachet exterior compatibil cu mercedes vito / v class w447... 3999 Lei


