STUDIU: Diferente incredibile de consum la masinile cu motoare mici
Cu o treime mai mult
Emission Analytics, o asociatie de monitorizare a poluarii din Marea Britanie, a supus recent unui test peste 500 de masini pentru a afla adevaratul consum al acestora. La test au participat autoturisme cu motorizari diferite atat ca litraj, cat si din punctul de vedere al carburantului folosit.
Surprizele nu au intarziat sa apara. Asa-zisele modele economice pot inghiti in trafic real mai mult combustibil decat un autoturism cu motor de peste 2 litri. Toate automobilele testate au consumat in medie cu 18% mai mult carburant decat valorile anuntate oficiale, insa analistii considera acest lucru ca fiind normal, masinile supuse incercarilor accelerand mai des si ruland la viteze mai mari decat in timpul testelor facute de producatori.
Socul a rezultat insa in analiza fiecarui model in parte, mai toate autovehiculele cu un motor intre 1 si 1,2 litri dovedindu-se a inregistra o crestere de peste o treime.
Soc pentru soferi
Peste tot in lume, litrajul mic al unui motor este perceput de soferi ca garantie pentru un consum redus al masinii. Insa, aparentele insala, dupa cum rezulta din testul facut de britanici. Motoarele cu un litraj apropiat de valoarea de 1 litru s-au dovedit cele mai mari consumatoare de carburant, inghitind cu 36% mai mult comparativ cu consumul trecut in specificatiile tehnice ale producatorului auto.
La motoarele intre 1,4 - 2.0 litri, doza de carburant suplimentar este de 21%, in timp ce motoarele cu capacitate intre 2.0 si 3.0 litri inregistreaza o depasire de doar 15% a consumului de carburant. De la masinile cu motoare de peste 5.0 litri in sus, diferenta intre fisa tehnica a masinii si consumul real este insignifianta: 1%.
O ierarhie inversata si un adevarat soc pentru soferii care cumpara constant modele din gama "economica".
Invers decat ce reclama producatorii
"Daca vrei sa economisesti bani in timp, alege o masina cu motor de trei litri. Rezultatul nu te va dezamagi, in conditiile in care inregistrezi un consum mai mare cu doar 15%", a afirmat un purtator de cuvant al Emission Analytics. Nicky Molden, fondatorul asociatiei, se arata si el uimit de inversarea ierarhiei in topul masinilor economice, insa considera ca acest lucru se datoreaza conditiilor in care sunt testate masinile de catre producatori.
"Sunt rupti de realitate. Testele lor nu reflecta conditiile reale de trafic. Masinile sunt prea putin accelerate si conduse la viteze mai mici decat cele intalnite pe sosele", a declarat acesta.
Trasi in piept
Milioane de consumatori din lumea intreaga sunt astfel trasi anual in piept de catre producatorii auto, investind banii in modele deloc eficiente. Luand ca exemplu Marea Britanie, piata de autoturisme noi vandute este estimata in acest an la 2.000.000 de unitati, din care masinile cu motoare mici ocupa 40%.
Aceasta inseamna aproximativ 800.000 automobile care ard gazul de pomana. "Masinile economice sunt intotdeauna preferate de public. Cati dintre soferi primesc insa ceea ce au platit? Probabil foarte putini", a comentat si profesorul Stephen Glaister, director al RAC Foundation.
Lovitura dubla
Pentru producatorii auto, studiul facut in Marea Britanie este ca o piatra funerara, dupa ce, de aproape un an, Comisia Europeana reclama consumul ireal raportat de noile masini scoase pe piata in ultima perioada.
"Cumperi un motor mic cu un consum mare care inseamna mai multe emisii de dioxid de carbon si dioxid de nitrogen, lucru inacceptabil conform normelor in vigoare", sustine Nicky Molden.
In cazul in care testele britanicilor vor fi acceptate de comisarii de mediu si pentru transporturi de la Bruxelles, nu este exclus ca UE sa emita o noua serie de taxe, mai mari pentru motoarele de litraj mic. Taxe aplicabile, din pacate, nu doar producatorilor auto, ci si cumparatorilor.
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12500 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei Vw touran diesel 2011 5790 €
- Audi q5 quatro 2017 23800 € Kia carens euro 5b 2015 7950 € Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 €
- Kia sportage 1.6 crdi active smartdrive 2012 498 € Set 4 anvelope vara 17 inch michelin primacy hp 225/50 r17 750 Lei Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Bandou ornament lampa lampi numar maner clapeta actionare... 299.99 Lei Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €
- Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Bmw 520 diesel 2009 8200 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 €
- Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda roomster diesel 2013 4350 € Nissan qashqai 1,2 benzina turbo 2017 11750 €
- Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2100 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 €
- Vw golf 2.0 tdi 2017 10500 € Skoda yeti 2.0 tdi 2010 6890 € Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €