STUDIU: Diferente incredibile de consum la masinile cu motoare mici

STUDIU: Diferente incredibile de consum la masinile cu motoare mici
Reclama-i sufletul comertului, dar asta nu le permite constructorilor de masini sa ne duca de nas in ultimul hal. Cea mai noua lovitura de teatru data industriei auto vine din Marea Britanie, unde cercetatorii au descoperit ca automobilele cu motoare mici au un consum real mult mai mare decat cel prezentat in fisele tehnice.
Distribuie pe Facebook

Cu o treime mai mult

Emission Analytics, o asociatie de monitorizare a poluarii din Marea Britanie, a supus recent unui test peste 500 de masini pentru a afla adevaratul consum al acestora. La test au participat autoturisme cu motorizari diferite atat ca litraj, cat si din punctul de vedere al carburantului folosit.

Surprizele nu au intarziat sa apara. Asa-zisele modele economice pot inghiti in trafic real mai mult combustibil decat un autoturism cu motor de peste 2 litri. Toate automobilele testate au consumat in medie cu 18% mai mult carburant decat valorile anuntate oficiale, insa analistii considera acest lucru ca fiind normal, masinile supuse incercarilor accelerand mai des si ruland la viteze mai mari decat in timpul testelor facute de producatori.

Socul a rezultat insa in analiza fiecarui model in parte, mai toate autovehiculele cu un motor intre 1 si 1,2 litri dovedindu-se a inregistra o crestere de peste o treime.

Soc pentru soferi

Peste tot in lume, litrajul mic al unui motor este perceput de soferi ca garantie pentru un consum redus al masinii. Insa, aparentele insala, dupa cum rezulta din testul facut de britanici. Motoarele cu un litraj apropiat de valoarea de 1 litru s-au dovedit cele mai mari consumatoare de carburant, inghitind cu 36% mai mult comparativ cu consumul trecut in specificatiile tehnice ale producatorului auto.

La motoarele intre 1,4 - 2.0 litri, doza de carburant suplimentar este de 21%, in timp ce motoarele cu capacitate intre 2.0 si 3.0 litri inregistreaza o depasire de doar 15% a consumului de carburant. De la masinile cu motoare de peste 5.0 litri in sus, diferenta intre fisa tehnica a masinii si consumul real este insignifianta: 1%.

O ierarhie inversata si un adevarat soc pentru soferii care cumpara constant modele din gama "economica".

Invers decat ce reclama producatorii

"Daca vrei sa economisesti bani in timp, alege o masina cu motor de trei litri. Rezultatul nu te va dezamagi, in conditiile in care inregistrezi un consum mai mare cu doar 15%", a afirmat un purtator de cuvant al Emission Analytics. Nicky Molden, fondatorul asociatiei, se arata si el uimit de inversarea ierarhiei in topul masinilor economice, insa considera ca acest lucru se datoreaza conditiilor in care sunt testate masinile de catre producatori.

"Sunt rupti de realitate. Testele lor nu reflecta conditiile reale de trafic. Masinile sunt prea putin accelerate si conduse la viteze mai mici decat cele intalnite pe sosele", a declarat acesta.

Trasi in piept

Milioane de consumatori din lumea intreaga sunt astfel trasi anual in piept de catre producatorii auto, investind banii in modele deloc eficiente. Luand ca exemplu Marea Britanie, piata de autoturisme noi vandute este estimata in acest an la 2.000.000 de unitati, din care masinile cu motoare mici ocupa 40%.

Aceasta inseamna aproximativ 800.000 automobile care ard gazul de pomana. "Masinile economice sunt intotdeauna preferate de public. Cati dintre soferi primesc insa ceea ce au platit? Probabil foarte putini", a comentat si profesorul Stephen Glaister, director al RAC Foundation.

Lovitura dubla

Pentru producatorii auto, studiul facut in Marea Britanie este ca o piatra funerara, dupa ce, de aproape un an, Comisia Europeana reclama consumul ireal raportat de noile masini scoase pe piata in ultima perioada.

"Cumperi un motor mic cu un consum mare care inseamna mai multe emisii de dioxid de carbon si dioxid de nitrogen, lucru inacceptabil conform normelor in vigoare", sustine Nicky Molden.

In cazul in care testele britanicilor vor fi acceptate de comisarii de mediu si pentru transporturi de la Bruxelles, nu este exclus ca UE sa emita o noua serie de taxe, mai mari pentru motoarele de litraj mic. Taxe aplicabile, din pacate, nu doar producatorilor auto, ci si cumparatorilor.

Distribuie pe Facebook
mai multe
Publicat în categoria: Green Cars DATA PUBLICĂRII: 10 Octombrie 2014