25 de ani de motoare BMW cu 12 cilindri: o istorie despre performanta in segmentul limuzinelor de lux

25 de ani de motoare BMW cu 12 cilindri: o istorie despre performanta in segmentul limuzinelor de lux
BMW a fost primul constructor german care a introdus in gama un propulsor cu 12 cilindri in perioada postbelica. A insemnat nu doar o demonstratie de forta, dar si inceputul unei povesti despre inovatie si tehnologie.
Distribuie pe Facebook
Cea de a doua generatie BMW Seria 7, prezentata in 1986, dispunea de doua versiuni de top, ale caror motoare cu sase cilindri dispusi in linie erau primite cu entuziasm in presa auto. Categoric, se anunta insa si o premiera spectaculoasa: primul model german de lux, cu propulsor cu 12 cilindri, dupa o jumatate de secol.
Asteptarile erau foarte mari, alimentate si de informatiile oferite de BMW cu diferite detalii din datele tehnice ale noului model. In septembrie 1986, o revista si-a informat cititorii: "BMW va opta pentru un design care va pune accentul pe motor. Astfel, cele mai multe sisteme ale motorului cu 12 cilindri de la modelul Seria 7, care va fi lansat pe piata in iunie 1987, vor fi duplicate. Vor exista chiar si doi senzori lambda. Viteze de peste 200 km/h ar putea fi atinse chiar si numai cu sase cilindri ". In acelasi timp, seful de dezvoltare BMW din acea perioada a afirmat: "daca inginerii vor dori sa obtina tot ce este mai mult, nu vom face nimic pentru a-i opri".
In februarie 1987, BMW a pus capat tuturor speculatiilor si a prezentat specificatiile tehnice ale motorului cu 12 cilindri de la noul BMW 750i, inaintea premierei mondiale de la Salonul Auto de la Geneva, care avea loc luna urmatoare. Noul motor, care a fost conceput integral de la zero, urma sa dezvolte 300 CP la o capacitate de 5,0 litri. Rafinamentul, nivelul redus de zgomot si echilibrul deosebit intre performante si consum stabileau noi standarde in privinta designului propulsoarelor. Aceste obiective au fost atinse prin utilizarea unor tehnologii de ultima ora si a unor idei inovatoare.
"Categoric, cel mai bun motor construit": peste 3.000 de precomenzi chiar inainte de lansarea de la Geneva.

Presa auto nu a avut niciun fel de indoieli. Motorul cu 12 cilindri, vazut in premiera la Geneva, a fost "categoric, cel mai bun motor construit vreodata de uzina de motoare de la Munchen". Vizitatorii s-au inghesuit sa admire exponatul compact, care cuprinde motorul V12, blocul de transmisie si puntea fata. Panourile luminoase de afisare dezvaluiau avantajele acestei capodopere ingineresti precum "puterea fara limite combinata cu functionarea cursiva". Acest ultima aspect a fost ilustrat de o imagine care prezenta "monede, care se aflau in echilibru pe blocul motor si care ramaneau in pozitie verticala chiar si atunci cand propulsorul functiona".
Piata - si nu doar clientii BMW traditionali - astepta de mult o limuzina de lux precum aceasta: birourile de vanzari au primit peste 3.000 de precomenzi inca dinainte de prima prezentare oficiala a modelului BMW 750i. Trecusera doar zece luni de la lansarea primului model din noua gama BMW Seria 7, pana cand noua "nava-amiral" cu motorizare cu 12 cilindri a completat portofoliul. Au fost disponibile doua variante: 750i si 750iL, versiunea cu ampatament lung. Ambele au fost o categorie aparte: un automobil complet nou, impresionant ca detalii individuale si echilibru general, dar si combinat armonios cu un motor fara precedent. In acelasi timp, nu putea fi negata afinitatea stransa intre 750i si "fratii" cu motor cu sase cilindri, 730i si 735i.
Elemente distinctive: grila radiatorului mai lata si evacuarile patrate.

Cea mai distinctiva partea a modelului cu motor V12 era cea frontala. Grila BMW dubla a radiatorului si priza de aer de pe capota erau mult mai late decat la alte modele fiind necesar un flux de aer mai mare pentru racire - cele doua elemente accentuau eleganta dinamica a modelului V12. Versiunile Seria 7 cu motoare cu sase, respectiv 12 cilindri se distingeau si prin evacuari, care la 750i erau de forma patrata, un ecou simbolic al grilei radiatorului din fata.
Varianta 750iL (cu ampatament lung) avea o prezenta deosebit de distinsa si eleganta. Nu doar pentru ca era mai lunga cu 114 milimetri fata de celalalt model cu motorizare V12, ci si pentru ca liniile sale erau mai rafinate si oferea un acces mai facil pentru pasagerii spate - o cerinta foarte importanta in acest segment exclusivist -, precum si un spatiu generos in spate. Lungimea suplimentara a fost adaugata in zona usilor din spate, in timp ce consolele fata si cele spate au ramas nemodificate. Marele avantaj al acestei solutii era reprezentat de pastrarea aproape neschimbata a distributiei maselor intre puntea fata si cea spate. In consecinta, manevrabilitatea excelenta a BMW Seria 7 era o caracteristica importanta si pentru versiunea cu ampatament lung. Varianta se putea lauda cu acele calitati detinute de Seria 7 si mentionate de toti expertii: combinatia spatiului unui sedan de lux cu manevrabilitatea usoara a unui automobil compact. Asa ca si in acest segment BMW, accentul se mentinea pe placerea condusului.
BMW 750iL: versiunea cu ampatament lung ofera confort la superlativ.

BMW 750iL a stabilit noi standarde. Multe dintre functiile sale, bazate pe electronica avansata a gamei Seria 7, erau unice. BMW 750iL a fost echipat standard cu transmisie automata cu patru trepte, in timp ce suspensia pneumatica spate cu functie de autoreglare - de asemenea, o dotare standard - mentinea garda la sol constanta in orice moment, indiferent de incarcare, iar noul computer de bord monitoriza toate functiile automobilului. O alta noutate era sistemul de servodirectie Servotronic. Avantajul principal al acestuia era ca asistarea directiei era invers proportionala cu viteza masinii - spre deosebire de sistemele conventionale de servodirectie care se bazau pe turatia motorului. Cand automobilul stationeaza, directia poate fi rotita complet, de la un capat la celalalt, cu forta minima - si invers, cand se conduce la viteza, ansamblul furnizeaza genul de senzatie directa a directiei care anterior era rezervata doar celor mai sportive sisteme. Lista de dotari era completata de noi sisteme precum spalarea sub presiune a farurilor, spalarea cu intensitate mare a parbrizului si inchiderea centralizata cu comanda prin infrarosu.
Pasagerii versiunii L beneficiau de cel mai ridicat nivel de confort. O noua particularitate a fost controlul automat al aerului conditionat, cu variatie separata a temperaturii pe cele doua parti ale automobilului si ventilatie auxiliara preprogramabila. Acest sistem de aer conditionat furniza si trei setari diferite de distributie automata a aerului. Cele trei programe puteau fi selectate separat pentru partea conducatorului si cea a pasagerului, ceea ce oferea un total de sase optiuni distincte. De asemenea, era posibil si controlul separat al distributiei aerului la nivelul picioarelor. Standard, interiorul era complet echipat cu tapiterie cu piele Nappa. Pe langa scaune, tetiere si cotiera centrala din spate, piele Nappa era folosita si la panourile usilor, montantii B, consola centrala, tunelul transmisiei, partea inferioara a panoului de instrumente si torpedou. Tapiteria cu piele era disponibila in sapte nuante diferite si putea fi adaptata corespunzator la culoarea caroseriei. Optional, tapiteria integrala cu piele era disponibila si cu piele de bivol.
La 750iL, pasagerii din spatele era cei mai privilegiati. Asemenea scaunelor fata, cele doua locuri individuale din spate ofereau numeroase reglaje electrice atat pentru sezut, cat si pentru spatar. Tetierele spate, disponibile standard si reglabile electric, se ridicau din pozitia de baza doar atunci cand era detectata presiune asupra sezutului. Aceasta masura a fost luata pentru a preveni ca tetierele sa limiteze vizibilitatea in spate atunci cand scaunele nu erau ocupate. Imediat ce pasagerul se aseza pe scaunul din spate, tetiera se ridica automat. Luminile pentru citit si jaluzeaua pentru luneta erau alte dotari pentru pasagerii din spate.
Doi in unu: premiera mondiala a controlului electronic al amortizoarelor.

Lansarea modelului 750i a reprezentat inceputul unei noi ere a confortului calatoriei in clasa de lux, prin premiera mondiala a controlului electronic al amortizoarelor (Electronic Damper Control). Prin oferirea a doua setari pentru amortizoare, acest sistem permite conducatorului sa opteze intre un reglaj orientat spre confort, si unul mai rigid, pentru mai multa sportivitate. Amortizoarele aveau doua sisteme de supape ce actionau independent si operau in pistoane duble. Un electromotor era utilizat pentru schimbarea intre cele doua rate de amortizare. In premiera, sistemul cu doua supape permitea obtinerea unor caracteristici de compresie si detenta care sa fie adaptat preferintelor - stil sportiv sau orientat spre confort. Cele doua rate de amortizare erau in raport de trei, adica reglajul sport furniza o suspensie de trei ori mai rigida decat cel de confort. Conducatorul nu trebuia decat sa actioneze comutatorul de pe consola centrala pentru a selecta in avans programul dorit.
O capodopera tehnica: motorul cu 12 cilindri.

Desigur, atractia absoluta a modelului BMW 750i a fost motorul cu 12 cilindri. Obiectivul a fost intrarea pe un nou teritoriu in domeniul tehnologiei propulsoarelor in partea superioara a pietei auto - iar rezultatul a fost unul impresionat. Motorul V12 de cinci litri, cu carter din aliaj, s-a evidentiat prin masa totala de numai 240 de kilograme. Puterea maxima (300 CP la 5.200 rpm, putere specifica 60 CP/l) si cuplul maxim (450 Nm la 4100 rpm) au mers dincolo de orice oferte comparabile la acea vreme,iar avansul era deseori unul categoric. Acestea au fost realizate prin utilizarea celor mai noi tehnologii si a numeroase idei inovatoare.
Mai presus de orice, motorul BMW cu 12 cilindri impunea combinatia intre calitatile functionale optime si masa redusa. Inevitabil, aceasta a insemnat utilizarea unui carter din aluminiu. Deschiderea celor doua randuri de cilindri era un unghi de 60 de grade. Principalele dimensiuni erau similare cu cele ale motorului de 2,5 litri de la BMW 325i, inclusiv alezajul de 84 milimetri. Motorul era construit pentru optimizarea procesului de ardere, pentru o eficienta crescuta.
Inovator in motorul cu 12 cilindri au fost si cele doua sisteme de control electronic, cate unul pentru fiecare rand de cilindri, care gestionau injectia si aprinderea combustibilului. O caracteristica deosebit de avansata a fost interfata dintre gestiunea motorului si celelalte sisteme electronice precum controlul transmisiei si programele de stabilitate ASC si MSR.
15 ani pentru creare: predecesorii motorului V12.

Motorul modelului 750i a fost primul propulsor cu 12 cilindri lansat in productie de un constructor german in perioada postbelica. Dar nu a fost si cel dintai motor cu 12 cilindri pe care BMW l-a creat in acest interval. Dupa dezvoltarea legendarului motor BMW cu sase cilindri in 1971, la inceputul lui 1972 s-a decis realizarea unei activitati exploratorii pentru un agregat cu 12 cilindri, in cadrul proiectului codat M33. Solutia evidenta a fost combinarea a doua motoare cu sase cilindri, pentru a crea un V12 cu un unghi de 60 de grade. In 1974, era construit primul propulsor, cu capacitate de cinci litri, echipat cu injectie pe benzina. Dezvolta deja o putere maxima de 300 CP.
Totusi, cu o masa de 315 kilograme, motorul era prea greu. De aceea, BMW a inceput un al doilea proiect de dezvoltare, care se baza pe noul motor cu sase cilindri, mai mic si mai usor. Si M66 era V12 cu deschidere de 60 de grade si a fost dezvoltat in doua versiuni de capacitate, 3,6 si 4,5 litri. Aceasta din urma, a carei putere pe bancul de teste a fost de 275 CP in 1977, era mai usoara cu 40 de kilograme decat M33. Pe parcurs si acest proiect a fost abandonat din cauza situatiei critice in care se afla piata mondiala a energiei - criza combustibilului nu era cel mai indicat mediu de lansare a unui sedan cu motorizare cu 12 cilindri.
Prin 1982, situatia se ameliorase semnificativ, iar echipa de dezvoltare BMW a reluat discutiile in luna noiembrie a acelui an. Nu a trecut mult timp pana ce a devenit clar ca, de aceasta data, noul varf de gama al motorizarilor nu va fi creat prin simpla unire a doua motoare cu sase cilindri. In fapt, s-a decis dezvoltarea unui propulsor nou, de la zero. Activitatea de design a inceput la 1 decembrie si, dupa mai putin de un an, la inceputul lunii octombrie 1983, primul motor era deja in activitate pe bancul de teste.
BMW 750i: conceptul potrivit la momentul oportun.

Motorul, care intre timp ajunsese pe linia de productie, a oferit performante impresionante noii limuzine. "Puterea venea intr-un flux constant, fara complicatii si fara niciun indiciu de agresivitate. In acelasi timp, livrarea puterii, cursiva si fara dificultati, era combinata cu o accelerare puternica, care impunea respect. Si in ceea ce priveste finetea, automobilul BMW are un avans clar", scria cea mai importanta revista auto din Germania. "Nu vei auzi motorul V12 nici la peste 150 km/h; orice zgomot de la motor este inlocuit de zgomotul drumului si cel al vantului. Performantele dinamice specifice BMW nu lasa nicio dorinta neimplinita. Prin urcarea lina in turatie si acceleratia interesanta, iti vei dori sa turezi motorul doar pentru distractie", se entuziasma un ziarist. "Cand automobilul accelereaza, vei simti cum capul iti este impins in spate usor, dar ferm - senzatia va continua pana cand acul vitezometrului va ajunge la peste 260 km/h. Chiar si la viteza maxima, acest model lung, cu motor cu 12 cilindri, pastreaza linia dreapta intr-o maniera impecabila." In acord cu alti constructori auto si luand in considerare capacitatile pneurilor din acea vreme, viteza maxima a modelului BMW 750i a fost limitata electronic la 250 km/h. Altfel, automobilul ar fi fost capabil sa atinga o viteza maxima de aproximativ 270 km/h.
Chiar si in prezent, acel prim 750i a pierdut foarte putin din atractie. "Experienta condusului in imensul BMW este deopotriva una fara efort si una a stilului", comenta o revista de top rezervata masinilor clasice. "Automobilul degaja energie, avea calitati extraordinare, iar cursivitatea si echilibrul erau exemplare. Scapati-l din lesa, iar instinctul sau de atac este feroce. Mai ales versiunea cu ampatament scurt este o masina sport nu numai cu numele." Categoric, primul BMW 750i a fost, este si ramane un automobil exceptional.
1994: un nou 750i - mai puternic, rafinat si mai eficient.

In iulie 1994, cariera primului model BMW Seria 7 cu motor cu 12 cilindri a ajuns la final, dupa ce primul 750i a fost retras din productie pentru a face loc unei noi generatii. Fusesera vandute aproximativ 50.000 de unitati. Fiecare al saselea BMW Seria 7 fusese echipat cu motor V12. Fara indoiala, ideea plasarii acestei "nave-amiral" la limita superioara a gamei de modele a fost un succes total. A fost o decizie evidenta ca a treia generatie BMW Seria 7 va fi propulsata tot de un model cu 12 cilindri. In toamna anului 1994, primul client a intrat in posesia noului BMW 750i. Noul sedan dispunea de calitati exceptionale: confort deosebit, nivel redus al vibratiilor si zgomotului, suspensie excelenta si un interior luxos si ergonomic. Dezvoltat pe baza M70, motorul M73 avea o capacitate de 5,4 litri si producea o putere maxima de 326 CP. Totusi, nu cresterea puterii a fost principalul obiectiv al dezvoltarii. Puterea era gestionata de o transmisie automata cu cinci trepte, cu control adaptiv. Mult imbunatatit, sistemul DSC, o noua premiera, oferea control al stabilitatii avansat., optional era disponibil si un computer de bord cu navigatie.
Al treilea sedan BMW V12: 760i cu injectie directa si suspensie activa.

BMW 750i a continuat sa aiba o cariera incununata de succes, iar vanzarile primelor doua generatii 750i/iL au ajuns la un total de 73.776 unitati in momentul in care urmatorul BMW Seria 7 a fost prezentat publicului in toamna anului 2001. Controlerul iDrive, inovator si intuitiv, si noul limbaj de design, au confirmat pozitia BMW ca lider in privinta tehnologiilor si a inovatiilor. In scurt timp, la finalul anului 2002, a urmat si o noua "nava-amiral" cu motor cu 12 cilindri. Stralucind prin tehnologia avansata a transmisiei si specificatiile luxoase, modelele de top 760i/Li, echipate cu motor V12 de 6,0 litri ce dezvolta o putere maxima de 445 CP, au impus inca o data noi superlative ale ingineriei auto, dintre toate remarcandu-se motorul cu 12 cilindri - primul de acest gen din lume ce era echipat cu injectie directa. Noul model avea patru supape per cilindru si gestiune complet variabila a supapelor VALVETRONIC. De asemenea, nici un alt sedan din clasa de lux nu oferea clientilor o asemenea varietate de optiuni pentru personalizarea. Cel mai inalt nivel de echipare era o combinatie fara precedent: motor cu 12 cilindri, transmisie automata cu sase trepte, suspensie activa cu Dynamic Drive, EDC-K Electronic Damper Control (control electronic al amortizoarelor) si suspensie pneumatica spate.
Noul BMW 760i/760Li: performante de top sub toate aspectele.

Motorul, codificat intern N74, a fost re-dezvoltat complet in 2009. Datorita tehnologiei BMW TwinPower Turbo, injectiei directe pe benzina si Double VANOS (distributie continuu variabila a axului cu came), acest nou V12 stabileste standardele nu doar in privinta performantelor si a rafinamentului, ci si datorita unei eficiente remarcabile.
Cu o capacitate de 497,7 cmc per cilindru, motorul ofera dimensiunile exacte considerate de ingineri ca ideale. Alezajul de 89 milimetri si cursa de 80 mm ofera un raport de 0,9 intre cei doi parametri. Acest motor supraalimentat (raport de compresie 10,0:1) dezvolta o putere maxima de 400 kW/544 CP la 5.250 rpm, la o capacitate de 5.972 cmc. Cuplul maxim de 750 Nm este mentinut intre 1.500 si 5.000 rpm.
Datorita transmisiei disponibila standard - automata, cu opt viteze -, BMW 760i realizeaza sprintul de la 0 la 100 km/h in doar 4,6 secunde, pentru ca viteza maxima sa fie limitata electronic la 250 km/h. Cu toate acestea, consumul de combustibil este de numai 12,8 l/100 km, ceea ce corespunde unor emisii CO2 de 299 g/km.
Fiecare aspect al blocului motor din aluminiu a fost conceput sa furnizeze rigiditate maxima in combinatie cu o masa redusa - de exemplu, un design "closed-deck" al carterului, adica chiulasa este prinsa de placa de baza a carterului pentru maximum de rigiditate. Prin deschiderea de 60 grade intre randurile de cilindri, motorul V12 se apropie de optimul fizic in privinta vibratiilor mai mult decat orice alt propulsor de acest gen.
Toate acestea au ca rezultat o acustica remarcabila a motorului. Controlat de sistemul de gestiune a motorului ca functie a parametrilor de operare, clapetele evacuarii adapteaza perfect acustica motorului la situatia de condus actuala. La turatii ridicate, de exemplu, sunetul motorului ofera conducatorului raspunsul sonor cu privire la puterea furnizata. Accelerarea deosebit de brusca este acompaniata de o acustica V12 puternica, care reflecta cu fidelitate caracterul dinamic al motorului BMW cu 12 cilindri.
Pe de alta parte, tehnologia superioara a suspensiei permite ca BMW 760i si BMW 760Li sa furnizeze performante dinamice remarcabile impreuna cu un confort deosebit. Dotarile standard ale ambelor modele includ Integral Active Steering (directie adaptiva integrala, cu bracarea puntii spate controlata electronic), Dynamic Damper Control (controlul dinamic al amortizoarelor) cu Driving Experience Control si stabilizare a ruliului Dynamic Drive. Ca toti membri actuali ai gamei BMW Seria 7, acest model de top este echipat cu suspensie pneumatica, care include suspensie spate cu functie de reglare automata a garzii la sol.
Diferentierile de ordin estetic fata de alte versiuni BMW Seria 7 sunt emblema V12, finisari V12 pe pragurile usilor, tevi de esapament duble pe fiecare parte a barei spate, numeroase decoratiuni din lemn si dotari standard bogate.
Distribuie pe Facebook
mai multe