Cum functioneaza sistemul care iti face masina sa franeze singura in caz de impact?

Cum functioneaza sistemul care iti face masina sa franeze singura in caz de impact?
  • Primul sistem de avertizare a fost dezvoltat in anii '50
  • In ziua de azi, sistemul foloseste un radar sau LIDAR si o camera video
  • Poate frana de urgenta sau poate prelua controlul volanului
Distribuie pe Facebook

Cu siguranta ai auzit de acest sistem "minune" care iti face masina sa franeze singura in caz de impact, insa stii cum functioneaza? De ce anume se foloseste pentru a executa aceasta manevra? Sau cat este de fiabil pana la urma?

Inainte de a raspunde la toate aceste intrebari, trebuie sa incepem cu o scurta incursiune prin istorie. La finalul anilor '50, americanii de la Cadillac au dezvoltat un prototip botezat Cyclone, care folosea un sistem rudimentar de avertizare in caz de impact.

Inginerii s-au folosit de tehnologia radar, iar senzorii care urmau sa scaneze mediul inconjurator erau montati in interiorul unor "conuri" pozitionate de-o parte si de alta a partii frontale. Pana la urma Cadillac a renuntat la perfectionarea acestei tehnologii pentru ca s-a dovedit a fi mult prea scumpa pentru a intra in productia de serie.

Sistem de prevenire si evitare a impactului

Primul sistem modern de evitare a impactului a fost prezentat in 1995 de o echipa de oameni de stiinta si ingineri de la Hughes Research Laboratories din Malibu, California. Tehnologia a fost botezata "Forewarn" si se folosea tot de radar pentru a detecta posibilele obstacole de pe sosea.

In ziua de azi, sistemele de evitare a impactului, fie ca se numesc Precrash System, Forward Collision Warning System sau Collision Mitigating System, sunt tot mai prezente in oferta noilor modele lansate pe piata.

Sistem de prevenire si evitare a impactului

Principiul de functionare este oarecum simplu. In mare, un radar sau chiar un laser (LIDAR) montat in bara fata a masinii functioneaza impreuna cu o camera pentru a detecta un impact iminent.

Cand o asemenea situatie nu mai poate fi evitata, aceste echipamente trimit semnale calculatorului, care la randul sau il anunta pe cel de la volan. Daca soferul nu raspunde in vreun fel, sistemul evita de unul singur impactul sau cel putin incearca sa minimizeze daunele fie prin franare de urgenta (daca viteza este relativ mica, sa zicem sub 50 de km/h), fie preia controlul volanului si incearca sa evite obstacolul.

Toate studiile arata ca acest sistem poate duce la scaderea numarului de accidente auto, tocmai de aceea in urma cu doi ani doua organizatii importante de peste Ocean, NHTSA si IIHS, au anuntat ca 99% dintre constructorii auto americani au cazut de acord ca pana in 2022 toate masinile noi vandute pe teritoriul american sa ofere acest sistem inca din standard.

Sistem de prevenire si evitare a impactului

In acelasi timp, Uniunea Europeana a aratat in nenumarate teste ca acest sistem poate preveni aproximativ 5.000 de accidente fatale anual si 50.000 de incidente care altfel s-ar solda cu ranirea grava a unor persoane.

Distribuie pe Facebook
mai multe