Cum functioneaza sistemul STOP / START?

Sistemul care opreste motorul la relanti are multe denumiri, in functie de marca auto care il foloseste. A fost inventat odata cu criza ecologica si noile norme de poluare care au stramtorat tot mai mult posibilitatile marilor producatori. Este vorba de un sistem anti-poluare, sau ce are ca scop o emanare cat mai mica de noxe. Si realizeaza acest lucru, spre deosebire de multe alte sisteme "verzi", prin economia de carburant.
Cum poate consuma o masina mai putin combustibil? Desigur, sa mearga mai putin. Insa asta nu e o solutie, asa ca trebuie sa ne gandim la motorul masinii. Da, o masina va consuma mai putin, daca motorul ei va merge mai putin. Si cand poate fi oprit motorul, altcandva decat atunci cand masina sta pe loc. Si chiar asta face sistemul "Idle-Stop" sau "Stop-Start" cum este cunoscut in lumea auto.
Nu consuma masina mai mult daca oprim si pornim motorul des?
Se pare ca studiile realizate de pionierii in ecologie au demonstrat un singur lucru: o masina consuma mai mult mergand pe loc, la relanti, decat daca ar avea motorul oprit, chiar si cu o oprire si pornire inclusa. Mai precis, cine spunea in folclorul romanesc ca daca opresti motorul la semafor, consumi mai mult, gresea.
De ce sa nu oprim din cheie motorul la semafor?
Un sistem STOP / START este special creat pentru a nu forta niciun alt element al masinii. Mai exact, daca vrem sa ne facem propriul sistem de acest gen, oprind din cheie si repornind masina la semafor, putem avea probleme. Adica in momentul in care oprim motorul, pompa de servo nu mai merge, asadar nu vom avea nici frana si nici directie (daca avem nevoie cand stam pe loc). Vom avea contactul scos, vom chinuii pompa de benzina la fiecare punere in contact, adica vom creste semnificativ uzura masinii. Insa un sistem adevarat START / STOP remediaza toate aceste naajunsuri ale opririi clasice a motorului la semafor.
Ce componente noi are o masina cu un astfel de sistem?
O masina cu un astfel de sistem poate fi de mai multe feluri. Cele mai cunoscute sunt insa cele de tip micro-hibrid si cele normale, dar carora li se opreste motorul cand iei piciorul de pe ambreiaj si nu esti in nicio viteza. Ce inseamna masina micro-hibrida? Este vorba de o masina normala, cu motor pe combustie, in general unul ecologic, adica diesel, dar care mai are in plus o baterie speciala si un generator. Chiar daca se cheama micro-hibrid, o astfel de masina nu are niciun motor electric. In schimb, bateria speciala este incarcata si sustine alte sisteme, atunci cand motorul se opreste automat in conditiile de mai sus. Mai mult, se cheama hibrida pentru ca bateria se incarca si cand masina franeaza, prin asa-numita energie regenerativa.
O altfel de masina cu alt sistem, poate si cel mai cunoscut in Romania momentan, este unul mai simplu, dar cu aceeasi trasatura de a se opri motorul la relanti. Aceste masini nu au in plus decat un starter "heavy-duty" si un acumulator care poate inmagazina mai multa energie. Acestea nu incarca acumulatorul atunci cand masina franeaza, dar consuma mai putin ca o masina normala, automat polueaza mai putin.
In ambele cazuri, masinile cu astfel de sisteme de oprire automata a motorului la relanti au de obicei pornirea la buton sau keyless-go.
Cum functioneaza?
De obicei, sistemele de tip STOP / START se pot activa sau dezactiva de la buton. Odata activat, sistemul opreste automat motorul cand masina sta pe loc, odata ce soferul pune schimbatorul in punctul mort si ridica piciorul de pe ambreiaj. In acelasi timp, acumulatorul special "duce in carca" pompa de servo care este electrica, compresorul de clima care este si electric, contactul masinii, sistemul de sunet si alte cateva elemente, ca si cum masina e pornita.
La majoritatea masinilor, motorul este repornit de electromotor sau de generator in momentul in care soferul apasa ambreiajul, pentru a se pune in miscare. Insa, la diverse modele auto, motorul va porni si cand se simte un gest care semnalizeaza ca soferul e pe cale sa plece, cum ar fi miscarea volanului sau a schimbatorului.
Cat de repede porneste motorul?
Starterul masinii este unul special, la fel este si programata aprinderea motorului, care fac ca acesta sa porneasca in 0,3 secunde de la apasarea ambreiajului. Adica destul incat sa bagi a 1-a sa pleci la fel de repede ca si cum ai fi avut motorul pornit. La autoturismele cu transmisie automata, masina se opreste atunci cand cutia este in Neutru si porneste odata ce este bagata in Drive, cu piciorul pe frana. Sau, la unele mai noi, atunci cand masina este in viteza, dar sta pe loc si soferul tine apasata frana - in acest caz, motorul porneste odata cu apasarea acceleratiei.
Asadar, motorul unei masini cu sistem STOP / START porneste ceva mai repede decat unul clasic, pentru ca e ca si cum ar fi avut contactul deja pus, iar pompa de combustibil nu mai necesita armare.
De ce sa alegi o masina cu acest sistem?
In primul rand, sincer vorbind, pentru ca tii la natura si la mediul inconjurator. Se pare ca masinile dotate cu astfel de sisteme consuma mai putin, insa nu cu o foarte mare diferenta. Adica e vorba doar de 1-1,5 litri la 100 km. Insa scopul acestui sistem este acela de a polua mai putin masina, nu neaparat de a consuma mai putin. Adica la semafor, masina avand motorul oprit, nu emite nicio noxa. Mai mult, aceste sisteme au primit "binecuvantarea" UE, la fel si brandurile care le monteaza pe masini. Asadar, e mai mult o chestie de marketing si de imagine, decat de economie la propriile buzunare. Si, evident, un motiv in plus pentru a da mai multi bani la dealer, cand va uitati pe lista de optionale...
Asadar, sistemul STOP / START este un sistem bun, eficient, dar nu foarte. Scade consumul, insa nu atat de mult precum te-ai astepta. In zilele noastre, tot mai multi producatori ofera modele cu astfel de sisteme menite sa polueze tot mai putin. Opel, Volkswagen, BMW, Mercedes si nu numai sunt doar cateva marci auto care il utilizeaza. Dezavantaje nu are, in afara de costul initial care se adauga la masina de lista. Iar avantaje... poate le vom vedea atunci cand la culoarea rosie a semaforului dintr-o intersectie aglomerata din Bucuresti va fi liniste totala, fara vreun sunet de motor. Asta pana cand se face verde si se dezlantuie iadul poluarii... Dar pana atunci, mai avem cale lunga!
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Vw golf 1,4 tsi 2015 8470 €
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
-
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
-
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
-
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
-
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
-
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei


