Pariu ca nu stiai: De ce motoarele cu Start/Stop sunt cele mai fiabile din lume?
- Piese interne mai rezistente
- Electromotor special realizat pentru porniri dese
- 500.000 de porniri in medie la un motor cu S/S
Mai toate automobilele moderne au acum o dotare care deja implineste aproape un deceniu: sistemul Start/Stop. E vorba de sistemul care opreste motorul masinii in momentul in care aceasta stationeaza la semafor, pentru a economisi carburant. Cu acest sistem masinile au ajuns sa consum cu circa 10% mai putin, motiv pentru care mai toti producatorii il ofera clientilor, in varianta standard sau contra-cost.
Pe langa economia de carburant, trebuie stiut ca motoarele cu sistem Start/Stop mai au o calitate: sunt cele mai fiabile. Pentru ca piesele interioare sunt speciale pentru asemenea motoare, capabile sa reziste la un numar de porniri/opriri mult mai mare. De fapt, motoarele cu Start/Stop sunt la fel de fiabile ca cele fara acest sistem, dar daca le utilizam in mod normal, dezactivand optiunea de oprire a motorului la semafor, abia atunci devin cele mai fiabile din lume. Sa va explic.
Sistemul Start/Stop nu inseamna doar o baterie mai buna si un buton in masina de activare sau dezactivare. Pentru ca un sistem Start/Stop e ceva mai complex, nu degeaba producatorii cer bani mai multi pentru asa ceva. Adica pe langa partea electrica, toate componentele de frictiune din interior sunt diferite fata de un motor obisnuit, care nu are acest sistem. Adica sunt special realizate pentru a face fata unui numar de 500.000 de porniri de-a lungul vietii, fata de 30.000 de porniri, cat face o masina normala.
Cu ce sunt diferite piesele la un motor cu S/S?
Toate piesele de frictiune din interior sunt altele. Asta inseamna cuzineti, segmenti, pistoane, supape si asa mai departe. Toate sunt realizate din materiale mai rezistente, pentru a face fata unui numar mare de porniri in decursul unei zile. Mai mult, piesele metalice din interiorul unui motor, piese de frictiune, cum sunt cuzinetii, au straturi de lubrifiant solid, pentru a rezista la pornirile cu putin ulei.
In acelasi timp, segmentii sunt diferiti. Sunt segmenti care pastreaza mai mult ulei in interiorul lor, astfel incat atunci cand motorul porneste, dupa ce am stat cateva minute pe loc, sa aiba o lubrifiere optima si sa nu se uzeze pana cand prinde iar pelicula de ulei.
La fel se intampla si cu vilbrochenul, adica arborele cotit, care este construit dintr-un otel mai rezistent, astfel incat sa faca fata la frecare, atat la temperatura inalta, cat si la temperatura joasa, cu putina sau deloc lubrifiere. De fapt, tot ce inseamna piesa interna din motor este realizata diferit la motoarele cu Start/Stop.
Care este diferenta dintre un motor normal si unul cu Start/Stop?
In primul rand, trebuie stiut ca un motor simplu si cu unul dotat cu S/S sunt identice la performante, greutate, aspect si functionalitate. Dar diferite elemente interne, precum cele prezentate mai sus, sunt construite din materiale mai rezistente, capabile sa reziste la o frecare indelungata, la frictiune pe uscat fara lubrifiant si la o gama mai larga de temperaturi joase si inalte. Niciodata un motor simplu, cu piese obisnuite, nu va fi instalat pe o masina cu sistem Start/Stop. Ci acesta va fi montat doar daca masina are pornire simpla, conventionala, iar motorul nu se opreste la semafor pentru a economisi carburant.
De unde si diferenta de pret. Atunci cand platesti in plus pentru sistemul Start/Stop, nu platesti doar pentru o instalatie electrica, formata dintr-un buton si o baterie mare. Ci si pentru toate acele piese din interiorul motorului care sunt special gandite sa reziste la 500.000 de porniri. Daca ai pune sistem Start/Stop pe un motor obisnuit, cu piese care nu au fost special gandite pentru asa ceva, acestea se vor uza si cam in 100.000 de kilometri parcursi cu sistemul activat, va fi bun de aruncat la gunoi.
Oricum, trebuie retinut ca diferenta de pret nu este una uriasa. Vorbim poate doar de cateva zeci de Euro in fabricare la fiecare motor. Nu degeaba, optiunea de Start/Stop, acolo unde nu e oferita standard, costa in jur de 100-200 de Euro numai.
Alte piese imbunatatite la motorul cu Start/Stop
Pe langa piesele interne care sunt mai rezistente, un motor cu S/S mai are un electromotor mai fiabil, gandit sa porneasca de mai multe ori, care da startul motorului la o turatie mai mare, astfel incat acesta sa porneasca in doar o fractiune de secunda. La fel ca piesele interne, si electromotorul este special realizat ca sa reziste in timp la 500.000 de porniri, nu la 30.000, cate face o masina obisnuita de-a lungul vietii.
In plus, pe langa electromotor, masinile cu Start/Stop mai vin si cu acumulatori speciali, de putere mai mare. Adica acumulatori realizati astfel incat sa-ti asigure, pe canicula si ger, pornire usoara de fiecare data, fara sa se goleasca energia din interior. Acestea pot fi baterii cu gel, sau baterii care au, pur si simplu, un amperaj mai mare, dar si o rezerva mai mare de energie.
Cum facem sa avem cel mai fiabil motor din lume?
Simplu. Ne luam o masina cu sistem Start/Stop dar nu il folosim niciodata. Eventual, il dezactivam complet, fie din soft, fie din siguranta sau de la buton. Pentru ca asa, vom avea la dispozitie un motor fabricat cu piese capabile sa reziste la conditii mai grele si la 500.000 de porniri, dar noi il vom folosi in regim obisnuit, acolo unde media de-a lungul vietii sale va fi de numai 30.000 de porniri. In plus, nu vom avea probleme cu electromotorul, pentru ca vom avea unul rezistent facut special pentru o utilizare mai agresiva, dar noi il vom pune doar la o munca usoara. La fel si cu acumulatorul, care nu va fi nevoit sa porneasca masina de 50 de ori intr-o plimbare de 2 ore prin aglomeratie...
Cat despre motor in sine, deoarece are piese cu lubrifianti solizi, piese care asigura o lubrifiere mai buna, putem sa ne bazam pe el multe sute de mii de kilometri fara interventii, daca nu utilizam sistemul Start/Stop. Poate ca vom pierde acea economie de 10% la carburant, dar nu trebuie sa ne facem griji ca peste cativa ani riscam o segmentare, consum de ulei, uzura la tacheti sau la smeringurile de supape... E ca si cum ai lua un BMW M3 dar nu mergi niciodata tare, ci mergi mereu, incet, regulamentar, cu 60 la ora... Ce sa se uzeze la el?
- Bara fata audi a6 c6 in stare foarte buna model cu spalatoare 2000 Lei Conducta servodirectie audi a4 b8 2.0tdi, sedan, negru sedan... 200 Lei Calculator motor ecu 8201002106 dacia logan [facelift] [2007 -... 150 Lei
- Maner usa - fiat doblo 2005 , 735309961 117.99 Lei Eleron mercedes w211 e class (model slim) 79 Lei Calculator motor 1.4 b dacia logan 2005-2010 160 Lei
- Calculator motor ecu 8201002106 dacia logan [facelift] [2007 -... 150 Lei Calculator peugeot 406 1997; 9618032177 (tastatura) 100 Lei Capac culbutori bmw e36 ;1739643 100 Lei
- Hyundai coupe 2.0 benzina an fabr. 2008 Ecu calculator ford mondeo mk3 2.0 tdci 4s71-12a650-jb 350 Lei Garnitura, chiulasa ford mondeo v hatchback (2014 - 2016)... 207 Lei
- Suport far dreapta bmw seria 3 e92 e93 3.0 d cod motor n57d30a... 95 Lei Nissan leaf tekna special 2019 23500 € Audi a4 b9 (8w) - covorase cauciuc originale (2016 - 2024) 600 Lei
- 3530555 99463011 4863360 h3b holset turbo case ih /iveco... 250 € 0445120420 51101006191 0986435660 bosch injector man lion's... 750 Lei Webasto ford kuga 2.0 tdci 4x4 cod motor ufda ,transmisie... 833 Lei
- Amortizor suzuki sx4 (ey, gy) (2006 - 2016) sachs 312 820... 336 Lei Trager/panou frontal hyundai i30 2007-2008-2009-2010-2011-2012 1319 Lei 8201371485 6000619981 144107692r garrett turbo fiat nissan... 1500 Lei
- 0445120045 51101006066 bosch injector man foc hocl lions sity... 750 Lei Set amortizor / amortizoare fata jeep grand cherokee ii fab.... 120 Lei Turbina 1.5 dci dacia logan 2005-2010 640 Lei
- Dezmembram swift corniche 15/2 generatia [1994 - 2000] rulota Dezmembrez vw touran an fabr. 2004, 2.0d tdi pd ,7 locuri Aripa stanga fata skoda octavia 2 scout 2004 - 2013 cod... 299.99 Lei
- Borna baterie cu senzor incarcare peugeot 508 i 2.0 hdi rxh... 299 Lei Pompa servodirectie trw opel astra h 1040085003094d0 300 Lei Compresor clima ac 1.6 b mini cooper s r56 6942501-03 300 Lei
- Capota portbagaj spate opel combo c 2009 minivan 1.3 diesel 700 Lei Rulment presiune ambreiaj mecanic hyundai accent x3 [1994 -... 50 Lei Jante 17 inch originale vw passat 3g b8 golf 5 6 7 jetta cc... 890 €
- Set surub, chiulasa (143577401 rei)... 74.27 Lei Calculator motor ecu 8201002106 dacia logan [facelift] [2007 -... 150 Lei Hyundai i10 motor 1.0i + gpl din fabrica euro 6 an fab. 2013 26500 Lei