Pariu ca nu stiai: De ce motoarele cu Start/Stop sunt cele mai fiabile din lume?

- Piese interne mai rezistente
- Electromotor special realizat pentru porniri dese
- 500.000 de porniri in medie la un motor cu S/S
Mai toate automobilele moderne au acum o dotare care deja implineste aproape un deceniu: sistemul Start/Stop. E vorba de sistemul care opreste motorul masinii in momentul in care aceasta stationeaza la semafor, pentru a economisi carburant. Cu acest sistem masinile au ajuns sa consum cu circa 10% mai putin, motiv pentru care mai toti producatorii il ofera clientilor, in varianta standard sau contra-cost.
Pe langa economia de carburant, trebuie stiut ca motoarele cu sistem Start/Stop mai au o calitate: sunt cele mai fiabile. Pentru ca piesele interioare sunt speciale pentru asemenea motoare, capabile sa reziste la un numar de porniri/opriri mult mai mare. De fapt, motoarele cu Start/Stop sunt la fel de fiabile ca cele fara acest sistem, dar daca le utilizam in mod normal, dezactivand optiunea de oprire a motorului la semafor, abia atunci devin cele mai fiabile din lume. Sa va explic.
Sistemul Start/Stop nu inseamna doar o baterie mai buna si un buton in masina de activare sau dezactivare. Pentru ca un sistem Start/Stop e ceva mai complex, nu degeaba producatorii cer bani mai multi pentru asa ceva. Adica pe langa partea electrica, toate componentele de frictiune din interior sunt diferite fata de un motor obisnuit, care nu are acest sistem. Adica sunt special realizate pentru a face fata unui numar de 500.000 de porniri de-a lungul vietii, fata de 30.000 de porniri, cat face o masina normala.
Cu ce sunt diferite piesele la un motor cu S/S?
Toate piesele de frictiune din interior sunt altele. Asta inseamna cuzineti, segmenti, pistoane, supape si asa mai departe. Toate sunt realizate din materiale mai rezistente, pentru a face fata unui numar mare de porniri in decursul unei zile. Mai mult, piesele metalice din interiorul unui motor, piese de frictiune, cum sunt cuzinetii, au straturi de lubrifiant solid, pentru a rezista la pornirile cu putin ulei.
Cuzinet cu un strat de lubrifiere solid, special pentru masinile cu Start/Stop
In acelasi timp, segmentii sunt diferiti. Sunt segmenti care pastreaza mai mult ulei in interiorul lor, astfel incat atunci cand motorul porneste, dupa ce am stat cateva minute pe loc, sa aiba o lubrifiere optima si sa nu se uzeze pana cand prinde iar pelicula de ulei.
La fel se intampla si cu vilbrochenul, adica arborele cotit, care este construit dintr-un otel mai rezistent, astfel incat sa faca fata la frecare, atat la temperatura inalta, cat si la temperatura joasa, cu putina sau deloc lubrifiere. De fapt, tot ce inseamna piesa interna din motor este realizata diferit la motoarele cu Start/Stop.
Care este diferenta dintre un motor normal si unul cu Start/Stop?
In primul rand, trebuie stiut ca un motor simplu si cu unul dotat cu S/S sunt identice la performante, greutate, aspect si functionalitate. Dar diferite elemente interne, precum cele prezentate mai sus, sunt construite din materiale mai rezistente, capabile sa reziste la o frecare indelungata, la frictiune pe uscat fara lubrifiant si la o gama mai larga de temperaturi joase si inalte. Niciodata un motor simplu, cu piese obisnuite, nu va fi instalat pe o masina cu sistem Start/Stop. Ci acesta va fi montat doar daca masina are pornire simpla, conventionala, iar motorul nu se opreste la semafor pentru a economisi carburant.
De unde si diferenta de pret. Atunci cand platesti in plus pentru sistemul Start/Stop, nu platesti doar pentru o instalatie electrica, formata dintr-un buton si o baterie mare. Ci si pentru toate acele piese din interiorul motorului care sunt special gandite sa reziste la 500.000 de porniri. Daca ai pune sistem Start/Stop pe un motor obisnuit, cu piese care nu au fost special gandite pentru asa ceva, acestea se vor uza si cam in 100.000 de kilometri parcursi cu sistemul activat, va fi bun de aruncat la gunoi.
Oricum, trebuie retinut ca diferenta de pret nu este una uriasa. Vorbim poate doar de cateva zeci de Euro in fabricare la fiecare motor. Nu degeaba, optiunea de Start/Stop, acolo unde nu e oferita standard, costa in jur de 100-200 de Euro numai.
Segmenti speciali pentru motoare cu Start/Stop
Alte piese imbunatatite la motorul cu Start/Stop
Pe langa piesele interne care sunt mai rezistente, un motor cu S/S mai are un electromotor mai fiabil, gandit sa porneasca de mai multe ori, care da startul motorului la o turatie mai mare, astfel incat acesta sa porneasca in doar o fractiune de secunda. La fel ca piesele interne, si electromotorul este special realizat ca sa reziste in timp la 500.000 de porniri, nu la 30.000, cate face o masina obisnuita de-a lungul vietii.
In plus, pe langa electromotor, masinile cu Start/Stop mai vin si cu acumulatori speciali, de putere mai mare. Adica acumulatori realizati astfel incat sa-ti asigure, pe canicula si ger, pornire usoara de fiecare data, fara sa se goleasca energia din interior. Acestea pot fi baterii cu gel, sau baterii care au, pur si simplu, un amperaj mai mare, dar si o rezerva mai mare de energie.
Acumulator Varta, special pentru masinile cu Start/Stop
Cum facem sa avem cel mai fiabil motor din lume?
Simplu. Ne luam o masina cu sistem Start/Stop dar nu il folosim niciodata. Eventual, il dezactivam complet, fie din soft, fie din siguranta sau de la buton. Pentru ca asa, vom avea la dispozitie un motor fabricat cu piese capabile sa reziste la conditii mai grele si la 500.000 de porniri, dar noi il vom folosi in regim obisnuit, acolo unde media de-a lungul vietii sale va fi de numai 30.000 de porniri. In plus, nu vom avea probleme cu electromotorul, pentru ca vom avea unul rezistent facut special pentru o utilizare mai agresiva, dar noi il vom pune doar la o munca usoara. La fel si cu acumulatorul, care nu va fi nevoit sa porneasca masina de 50 de ori intr-o plimbare de 2 ore prin aglomeratie...
Cat despre motor in sine, deoarece are piese cu lubrifianti solizi, piese care asigura o lubrifiere mai buna, putem sa ne bazam pe el multe sute de mii de kilometri fara interventii, daca nu utilizam sistemul Start/Stop. Poate ca vom pierde acea economie de 10% la carburant, dar nu trebuie sa ne facem griji ca peste cativa ani riscam o segmentare, consum de ulei, uzura la tacheti sau la smeringurile de supape... E ca si cum ai lua un BMW M3 dar nu mergi niciodata tare, ci mergi mereu, incet, regulamentar, cu 60 la ora... Ce sa se uzeze la el?
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
-
Ford focus benzina 2014 4650 €
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Turbina volvo v50 2.0d 136cp 9662464980 795 Lei
-
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
Vw golf benzina 2010 3350 €
-
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
-
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
-
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
-
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei


