Tehnologie vs. legislatie: ce legi sunt necesare pentru masinile fara sofer?

Tehnologie vs. legislatie: ce legi sunt necesare pentru masinile fara sofer?
  • Google a realizat deja peste 700.000 kilometri la bordul masinilor fara sofer
  • Exista si alte companii care lucreaza la acest concept inovativ
  • Cine primeste amenda in aceste cazuri cu masini fara sofer?
Distribuie pe Facebook

In timp ce pasii tehnologici facuti de companiile auto care investesc in cercetare se dovedesc a fi gigantici, autoritatile din toata lumea para sa inainteze cu viteza melcului pe langa ceea ce se anunta a fi cea mai importanta inovatie a acestui inceput de secol: masina care se conduce singura.

Google a chemat reporterii revistelor de profil pentru inca o tura in prototipurile a ceea ar trebui sa fie autovehiculul autonom. In acest timp, doar cinci autoritati statale au adoptat seturi de legi care vizeaza acest tip de vehicul. Niciuna nu vizeaza insa stabilirea unei culpe in cazul autovehiculelor conduse de un computer.

Prinde orbul, scoate-i ochii

Pana la lansarea unui model destinat comercializarii la scara larga, este de greu de crezut ca se poate lua in discutie problema vinovatului in cazul unui accident: softul computerului, soferul, in cazul in care ar avea posibilitatea de a prelua controlul masinii, autoritatile pentru montarea unor indicatoare greu vizibile sau, in ultima instanta, dracul pentru ca si-a bagat coada. Cu toate acestea, problema starneste dezbateri aprinse, lasand sa se vada o schimbare radicala in modul de reactie al autoritatilor si chiar si al companiilor de asigurare.

Saltul care schimba lumea

Dupa cum spuneam, Google spera sa lanseze o varianta a autovehiculului autonom in 2015. Toyota a avansat 2017 ca termen pentru lansarea unei astfel de masini, in timp ce americanii de la Tesla considera ca in 2019 vor avea un automobil condus in proportie de 90% prin intermediul computerului.

Schimbarea adusa de saltul tehnologic al unui automobil fara sofer va schimba intr-adevar lumea. Cam greu pentru un politist sa duca un program de calculator in fata instantei si sa-i acuze bitii de depasirea vitezei legale, distrugerea bunurilor aflate in proprietate publica si privata si ofensa adusa autoritatii prin folosirea claxonului. Dincolo de gluma, cat se va schimba societatea?

Nu scapam de amenzile de parcare

Amenzile de parcare vor cadea cu siguranta in sarcina proprietarului, sunt de parere avocatii, expertii in trafic si producatorii americani de masini. In cazul accidentelor, chiar si a celor cu victime, chiar daca proprietarul autovehicului va fi dat in judecata, nu ar fi de mirare daca constructorul auto care a omologat automobilul va plati, in cele din urma, despagubirile. Recentele rechemari in service a milioane de autovehicule ascund in spate si un astfel de pericol, considera specialistii din industria auto.

Mor avocatii, se schimba sistemul de asigurari

Reconstituirea unui accident auto va afecta insa, cu siguranta, veniturile avocatilor. Pledoaria lor va fi aproape anulata de reconstituirea parametrilor inregistrati in memoria computerului care va conduce masina.

"Eu glumesc deseori pe aceasta tema, ca avocatii vor pierde cel mai mult dupa aparitia acestor automobile", sustine Sebastian Thrun, inventator al unui prototip de automobil fara sofer.

Altii iau in considerare o reinventare a sistemului de asigurari. Ryan Calo, specialist in legi robotice si absolvent al Universitatii de Drept din New York, crede ca va exista un tip de asigurare care va despagubi proprietarul masinii, indiferent de vina.

Pe unde se claseaza europenii?

Nu ar avea rost sa vorbim de legislatie in acest domeniu in Romania, dar uite ca nici restul statelor europene ne fac pasi inainte. Ultima directiva vizand omologarea vehiculelor a fost emisa de CE in 2007 si de atunci oficialii de la Bruxelles au inchis ochii la provocarea tehnologica, desi BMW intentioneaza sa deschida testele pe un prototip de automobil fara sofer. CE are mai multe tipuri de omologare a vehiculelor: integrala, in etape sau mixta.

Control total sau partial al computerului?

O alta chestiune dezbatuta este cea a controlului asupra autovehiculului aflat in rulaj. Este posibil si este recomandat ca un program cibernetic sa aiba controlul total? Cercetatorii din spatele proiectului Tesla considera ca nu. Insa un pusti roman de 20 de ani le da peste nas.

"Eu chiar lucrez la un automobil control 100% prin intermediul computerului. Practic, volanul si comenzile soferului dispar, fiind inlocuite de circuite care asigura legatura intre motoarele care activeaza directia si computerul care va conduce autovehiculul. Folosesc un automobil second. Am refuzat oferta unor companii mari. Anuntasem ca voi face testele in trafic in iunie acest an, dar cred ca voi avea o intarziere de 2-3 luni", explica Ionut Budisteanu.

Distribuie pe Facebook
mai multe