Viitorul este aici: motoarele nu vor mai avea axe cu came

- Axele cu came controleaza valvele de admisie si evacuare
- Motorul este de Saab, modificat
- O masina dotata cu asa ceva poate functiona in mai multe moduri
Suedezii de la Koenigsegg nu stiu sa faca doar masini puternice, capabile sa atinga viteze de peste 400 km/h. Iata ca inginerii de aici au reusit imposibilul: realizarea unui motor care nu are axe cu came. Cum este posibil?
Acum un an, Christian Von Koenigsegg, CEO-ul companiei cu acelasi nume, a prezentat publicului o inventie inedita. E vorba de o masina normala, dar care are un motor fara axe cu came. Daca in prezent, absolut toate masinile de serie au propulsoare dotate cu una sau mai multe axe cu came, intrebarea vine firesc: ce este asa de special la aceasta inovatie? Si cum de nu a inventat-o un producator mare, cu investitii majore in dezvoltare?
Axele cu came controleaza ordinea in care se deschid supapele motorului de admisie si evacuare. Adica axul, atunci cand este invartit de cureaua de distributie sau lant, ridica sau coboara supapele, astfel incat sa se faca transferul gazelor in camera de combustie. Se pare ca cei de la Koenigsegg s-au gandit ca aceasta miscare a supapelor poate fi facut si altfel, nu neaparat de catre o bucata mare de fier, numita ax cu came.
In cazul motorului de Saab modificat de suedezi, axele cu came au fost inlocuite de niste actuatoare pneumatice. Acestea controleaza miscarea fiecarei valve, in functie de necesitatile motorului, astfel incat arderea sa se faca eficient si motorul sa functioneze rotund. Cu alte cuvinte, supapa nu mai este ridicata de camele axului, ci de aer, prin intermediul unui sistem pneumatic. Acest sistem, evident, este controlat de un computer care stie turatia motorului in orice moment.
Un sistem bazat pe aceste actuatoare pneumatice nu are nici clapeta de acceleratie. Deasupra fiecarui piston este cate un actuator care controleaza supapele din acel piston, indiferent ca sunt doua sau patru. In plus, sistemul poate opri un piston, doua sau trei, lasand motorul sa functioneze in functie de situatiile de drum: sarcina, putere, frana de motor, etc. Aparent, doar avantaje...
Unde mai pui ca motorul deja existent are un cuplu si o putere crescuta cu 30 de procente, pentru ca nu mai trebuie cureaua sa invarta si cele doua axe grele, dar are si un consum de carburant redus chiar si cu 50 de procente? In plus ai un motor mult mai usor si mai mic. Asadar, totul pare prea bun ca sa fie adevarat. Motiv pentru care apar si problemele.
E vorba de fiabilitate. Un sistem pneumatic ce se bazeaza pe furtune si presiunea aerului nu este mereu fiabil. Supapele ridicate de axul traditional pot functiona sute de mii de kilometri fara probleme, fara ca ceva sa se poata strica, deorece nu exista alte piese in miscare. Sistemul pneumarit insa, are un grad mai mare de risc de a se strica. Acesta este motivul principal pentru care momentan, motorul fara axe cu came este in stadiu de proiect incipient.
Insa Koenigsegg ne-a demonstrat ca se poate. Au realizat o masina functionala, care merge exact ca o masina normala. Este unica momentan, insa se lucreaza la imbunatatirea sistemului pentru a rezista in timp fara a fi nevoie de o interventie mecanica. Se lucreaza la obtinerea unor actuatoare fiabile, care sa nu cedeze dupa cateva mii de kilometri de functionare la viteza mare. Poate ca peste 10 ani, motoarele vor arata diferit decat acum: fara axe cu came, poate chiar si fara pistoane sau baie de ulei...
-
Citroen c-elysée 1.6diesel euro 6 ~ clima pilot senz park 2016 4500 €
Peugeot 208 1.2i 2012 1999 €
Volanta aprilia leonardo – leonardo st - scarabeo 125-150cc 80 Lei
-
Modul aprindere bmw e28 ; 0227100025 100 Lei
Dacia lodgy motor 1200 tce -115 cp euro 5 2013 4890 €
Opel astra aspirat benzina 2018 11800 €
-
Mitsubishi asx di-d 2012 7950 €
Difuzor 63amg gle w167 (2019+) full black design 1950 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 2950 €
-
Jante aliaj 18" / 5x114.3 mitsubishi 1100 Lei
Set curea transmisie cu caneluri renault laguna ii grandtour... 351 Lei
Casca motocicleta / scuter / atv open-face a-pro model academy... 249 Lei
-
Jeep grand cherokee 159000 km ~ diesel euro 5 ~ 4x4 automata 2013 10990 €
Motor toyota rav 4 iv 2.0 d-4d zsa4, ala4 2012 2013 2014 euro... 8500 Lei
Set curea transmisie cu caneluri nissan primera break (wp12)... 351 Lei
-
Opel astra 1.4 2018 11800 €
Opel insignia 2.0 2009 3200 €
Motor toyota rav 4 iv 2.0 d-4d zsa4, ala4 2012 2013 2014 euro... 8500 Lei
-
Bmw 118 118i ~ benzina euro 5 ~ a/c senz park scaune incalzite... 3300 €
Bmw f10 xdrive 528i defect (nu porneste) m-paket 2.0 benzina... 11500 €
Motor diesel a6510102167 2.2 cdi euro 5 mercedes-benz c-class... 200 Lei
-
Suzuki gsxr 600 ! variante moto / auto 2899 €
Dezmembrez vw jetta mk6 1.4 tsi hybrid crja 150 cai cutie dsg...
Opel astra 1.4 2018 11800 €
-
Renault fluence 1.5diesel euro 5 a/c geamuri+oglinzi electrice... 3700 €
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 2950 €
Chevrolet aveo base 56 2009 1990 €
-
Toyota aygo x - model nou 2022 16000 €
Prelungire splitter bara fata bmw seria 8 g15 coupe m-pack g16... 1000 Lei
Mercedes 220 220 2008 1700 €
-
Dezmembrez ford kuga 2011 facelift 2.0 duratorq
Opel astra 1.7diesel euro 5 ~ clima scaune incalzite senz park... 4400 €
Dezmembrez renault megane iii bk (k95) 1.5 dci k9k cutie...
-
Mazda 3 1500 diesel euro 6d fara adblue 2016 11500 €
Mitsubishi pajero autoutilitara 2001 2500 €
Motor benzina z22yh 2.2 b-114kw opel insignia 2008 3400 Lei


