10 secrete romanesti din domeniul auto in vremea comunismului

  • Dacia 1300 Diplomat: masina cu 6 usi si 8 locuri
  • Unicat de Dacia 1310 TS cu motor de 150 cp in 1981
  • Dacia 1310 M Hibrid
Distribuie pe Facebook

Pe vremuri, sa fii inginer in domeniul auto era o mare onoare. Si toti cei care lucrau in domeniul cercetarii si proiectarii nu stateau degeaba, realizand intre 1975 si 1989 o multime de proiecte inedite. Iata cateva dintre ele care, din pacate, astazi au ramas doar o amintire ce ar fi trebuit pastrate intr-un muzeu...

Dacia 1310 cu motor V6 romanesc

10 secrete romanestiLa sfarsitul anilor '70, Dacia incepea sa cocheteze tot mai mult cu ideea de performanta. Nu degeaba, simultan cu dezvoltarea proiectului numit Brasovia, care ulterior s-a materializat sub forma Daciei Sport, cei de la ICPAT Brasov, adica Institutul de Cercetari si Proiectari Automobile si Tractoare, au inceput sa lucreze la motoare mai puternice. Unul din acestea era un propulsor V6 cu interne de la motorul de 1.3. Adica avea biele, arborele, cuzinetii si asa mai departe de la motorul standard, insa o cilindree mai mare, de 1950 cmc si volanta de ARO. Puterea era undeva la 90 cp, dar tinand cont ca la acea vreme cel mai puternic model romanesc avea sub 60 cp, cresterea era una semnificativa. Inginerii au realizat in total 10 motoare care urmau sa echipeze cateva Dacii experimentale, dar si modele ARO 10, o varianta speciala pentru export. In prezent mai exista un singur motor V6 realizat de ICPAT, acesta fiind la Universitatea Transilvania.

ARO blindat pentru Ceausescu

10 secrete romanestiNicolae Ceausescu era obsedat sa aiba parte de cele mai bune automobile, atat pentru siguranta, cat si pentru o deplasare confortabila. El a comandat la uzina ARO Campulung o flota de 6 vehicule ARO 304 si 306, unele dintre ele cu ampatament marit, caroserie decapotabila sau trapa, precum cea din imagine, special gandite pentru a saluta multimea mai usor. Uzina ARO, in zilele sale de glorie, a mai primit o comanda speciala: 3 vehicule ARO blindate. Acestea au fost comandate pentru ca dictatorul urma sa viziteze niste tari din Africa cu risc mare de atentat, conform Securitatii. Doar un ARO blindat a fost produs, avand o greutate de peste 3 tone, geamuri anti-glont si motor V8 de Chevrolet. Insa masina nu a fost utilizata in strainatate, ci doar in Romania, cand presedintele american Nixon a vizitat tara noastra. Americanul a preferat sa mearga cu limuzina personala Mercedes-Benz, in timp ce cu ARO-ul blindat s-a deplasat presa venita de peste ocean.

Dacia 1300 Diplomat: masina cu 6 usi si 8 locuri

10 secrete romanestiO masina pe cat de fantomatica, pe atat de putin documentata. Si asta pentru ca a fost produsa in doar 2 exemplare ale caror imagini lipsesc cu desavarsire. Dacia Diplomat a fost produsa in 1979, avand la baza o Dacia 1300. Masina avea 6 portiere si 8 locuri, fiind inspirata dupa un model german Pullman. Cel mai interesant aspect este, conform putinelor zvonuri, ca masina avea un motor cu 4 pistoane de pe un Ford, montat longitudinal, care propulsa automobilul cu ajutorul puntii spate! In rest, se pare ca la interior erau banchete si scaune imbracate in piele maro, iar pe margini erau cateva locuri speciale pe care se putea monta un plafon textil. Masina nu a fost facuta de cineva in curtea proprie, ci a fost realizata la Mioveni, in uzina, pesemne comandata de Comitetul Central. Se spune ca cele doua masini au fost facute cadou de catre Ceausescu altor presedinti cu ocazia unor vizite oficiale.

MINI romanesc modular

10 secrete romanestiDacia Mini a fost numele dat unui proiect interesant care din pacate nu a vazut lumina zilei. In anii '80, inainte sa se finalizeze proiectul ce avea sa se numeasca Dacia 500 Lastun, uzina de la Mioveni s-a gandit sa faca ceva inedit la nivel mondial. Un vehicul modular de mici dimensiuni, cu 4 locuri, ce putea fi comandat in diverse variante. Mai precis, scopul era de a face un sistem pe baza de comanda cu livrare ulterioara. De exemplu, aceeasi platforma care era de fapt una de Dacia 1310 scurtata, putea fi usor modelata astfel incat produsul final sa fie ori o masina cu doua usi, ori una decapotabila, ori una de tip break, cu portbagaj marit. Dupa ce era data comanda, platforma era modificata dupa dorinta clientului si in termen de 6 luni acesta isi primea masina. Acest proiect nu a fost materializat, se pare din cauza unor costuri mult prea mari care ar fi facut acest model imposibil de vandut studentilor, targetul principal.

Unicat de Dacia 1310 TS cu motor de 150 cp in 1981

10 secrete romanestiIn 1981, Dacia exporta deja foarte multe vehicule in toata lumea, inclusiv Africa, America de Sud, Germania, Japonia sau Marea Britanie. La Targul International Bucuresti 1980, Dacia a prezentat lumii modelul 1310 TS, un vehicul luxos destinat exportului, cu plafon imbracat in vinilin, ornamente cromate laterale, interior de vinilin maro, radio cu 2 difuzoare, scaune cu tetiera si sistem de racire cu electro-ventilator. Chiar daca a fost produs in numar mic, toate masinile ajungand la export, modelul 1310 TS a fost comandat si de Nicolae Ceausescu. Inainte sa circule cu Dacia 2000, el a mers o perioada indelungata cu acest model, dar modificat de catre inginerii de la Renault, in Franta. Acestia i-au pus sub capota un motor de Renault 12 Gordini, care in varianta de fabrica avea 125 cp, dar modificat, masina prezidentiala avea acum mai bine de 150 cp.

Dacia 1000 Compact, masina cu motor in 3 pistoane

10 secrete romanestiUn alt proiect care nu a trecut de stadiul de prototip s-a numit Dacia 1000. Si asta pentru ca avea un motor de 960 cmc care oferea numai 40 cp, un motor aspirat cu 3 pistoane pe benzina, special gandit sa consume foarte putin. Masina la baza era un 1310 scurtat si usurat care avea atat motorul, cat si rezervorul de benzina, sub capota din fata. La motor era cuplata o cutie manuala cu 4 viteze si viteza maxima pe care o putea atinge aceasta masina era in jur de 110 km/h. In total, uzina Mioveni a facut 12 astfel de vehicule pe care in final a ajuns sa le utilizeze in scopuri interne, pentru testarea soferilor si pentru transportul unor piese intre departamentele fabricii. Din pacate, in ziua de astazi nu se cunoaste decat o caroserie lasata in paragina a acestor prototipuri, dar fara motor sau alte piese montate pe ea.

Pilot automat pe Dacia 1300

10 secrete romanestiStiai ca a existat inca din anii '70 optiunea de pilot automat pentru Dacia 1300? De fapt se numea 'stabilizator de viteza' si era un dispozitiv vandut ulterior, ca si accesoriu. Erau cataloage de piese si accesorii pentru gama Dacia, adica pentru 1100 si 1300, in care erau detaliate sisteme de prindere pe plafon pentru schiuri, pentru biciclete, jante de aliaj, anvelope speciale de iarna, carlige de remorcare, ornamente pentru evacuare, cotiere, proiectoare de ceata si asa mai departe. De departe, cele mai interesante accesorii erau frigiderul Fram care era special fabricat pentru Dacia 1300 si care se monta in portbagaj si stabilizatorul de viteza. Acesta din urma era un sistem mecanic pe cablu care se monta langa volan si care facea legatura dintre un robinet cu pedala. Soferul, cand se punea la drum, putea conduce masina fara sa aiba piciorul pe acceleratie, viteza putand fi marita sau scazuta din acel robinet. La franare, cablul era deconectat si motorul nu ramanea turat.

Dacia MaxiBreak

10 secrete romanestiPare o masina hilara, facuta de cineva in spatele blocului, nu? Ei bine, Dacia MaxiBreak este un automobil fabricat in uzina. Interesanta este povestea acestui model care s-a nascut in anii '80. Initial, primele prototipuri au fost utilizate de Securitate. Nu degeaba aveau acea 'cocoasa' ridicata, pentru ca erau dotate cu orificii speciale prin care se puteau face fotografii cu teleobiective la distante mari. Ulterior, cateva astfel de masini au fost folosite ca si ambulante dar si ca masini de suport tehnic al ACR, fiind niste service-uri mobile. In total, circa 80 de MaxiBreak au fost realizate, in zilele noastre supravituind numai vreo 5, niciuna in stare originala... Poate ca trebuie sa pastram cat mai urgent un astfel de vehicul si sa-l tinem intr-un muzeu, pana nu e prea tarziu...

Masina de Militie Dacia 1100 SS

10 secrete romanestiDin pacate, in imagine este un simplu 1100 ca oricare altul. Insa au existat si doua variante speciale: 1100 S, adica 1100 Sport, din care s-au facut circa 110 exemplare utilizate de militie si la raliuri, avand motorul de 1.3 litri si faruri duble in fata, dar si o varianta 1100 SS, adica Sport Special, din care s-au facut doar 5 exemplare. Acestea erau identice cu cele 1100 S dar aveau motor de 1.6 litri de la Renault 16, motor care oferea 108 cp. Cele 5 exemplare speciale de Dacia 1100 SS au fost produse la inceputul anilor '70, exclusiv pentru escortarea caravanei prezidentiale. In Romania mai exista doar 1 singur exemplar de 1100 Sport si niciunul de 1100 Sport Special. O comoara romaneasca disparuta definitiv si pe care nimeni, niciodata, nu o mai poate aduce inapoi...

Dacia 1300 cu tractiune 6x6

10 secrete romanestiAm vazut si Renault 5 cu 6 roti, dar si un Mercedes-Benz AMG 6x6... Insa, candva, si Romania a avut propriul automobil cu tractiune pe 6 roti. Totul a pornit, cum altfel, decat de la ordinul lui Ceausescu. El folosea la vanatoarea in zona de campie automobile ARO si in zona muntoasa urca drumurile forestiere cu niste camioane rusesti. Si-a dorit sa aiba o masina romaneasca pentru cele mai agresive situatii de drum, asa ca cei de la uzina ARO Campulung s-au pregatit sa-i indeplineasca dorinta. Platforma era de ARO 240 care avea pe spate doua punti rigide legate cu un cardan lung de 60 cm. Motorul era unul romanesc de Brasov, cu o capacitate de 2.5 litri pe benzina, si rezervorul avea o capacitate de 100 de litri. Initial, caroseria era una de ARO cu ampatament marit, la fel ca si vehiculele de parada, insa centrul de greutate era prea ridicat si exista riscul sa se rastoarne. Dupa care, caroseria a fost inlocuita cu una de Dacia 1300. In total au fost produse numai 3 astfel de vehicule, din care se pare ca mai exista doar cel din imagine, care nu mai are nici puntea fata de ARO si nici caroseria originala, care era una de culoare verde inchis, vopsita in culoarea IMS-ului de armata. (poza este cu rol informativ, nu exista poze reale cu masina descrisa mai sus)

Dacia 1310 M Hibrid

10 secrete romanestiIn 1979, cand inginerii Dacia lucrau la lansarea unui model nou numi 1310, au dezvoltat si o varianta... hibrida. Aceasta si-a facut debutul in 1980 la TIB si s-a vrut a fi o revolutie in domeniul tehnicii. Dacia 1310 M avea un singur scop: sa-i ofere posesorului un consum redus de carburant. Pentru asta, era dotata cu doua rezervoare: unul de benzina si altul de metanol, de unde si numele. Benzina si metanolul se 'intalneau' pe traseu inainte sa intre in carburator datorita unei pompe electrice cu retur care aducea metanolul spre motor. Carburatorul original Carfil avea o camera suplimentara de nivel constant, aceasta fiind unica modificare sub capota. Motorul era cel standard de 1.3 litri, insa consumul final era destul de mic: pentru 100 de kilometri parcursi cu o viteza de 80 km/h, Dacia 1310 M consuma 2.5 litri de benzina si 5.4 de metanol. Nu stim de ce era la acea vreme o idee buna aceasta masina hibrid, poate doar pentru ca metanolul era extrem de ieftin si benzina cam scumpa...

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (11) Poze 10 secrete romanesti
mai multe