Editorial: Ce aveau special masinile mai vechi fata de cele noi de te tineau o viata fara probleme?

- Ce e ala plastic?
- Economia de material
- Complicarea inutila a lucrurilor simple
"Nu se mai fac masini ca altadata" auzim tot mai des, mai ales cand vedem autoturismele noi care sunt pline de probleme si care par a sta mai mult prin service, decat pe strazi. Fie ca vorbim de probleme de fabricatie, fie ca de cele aparute de-a lungul vietii, e clar ca masinile vechi erau facute altfel... Dar cum?
Ce e ala plastic?
Una din marile probleme ale masinilor noi este ca producatorii, din motive de cost, evident, au inlocuit piese din metal cu unele din plastic. De exemplu radiatorul de racire, care pe vremuri avea si lateralele din aluminiu, acum este construit cu miezul din metal si laterale din plastic. Asa ca nu e de mirare ca se fisureaza mai usor si ca se dezlipeste in timp.
Sau sa luam exemplu conexiunile furtunelor de racire, care trec la masinile noi prin niste piese de legatura din plastic. Plastic, care de la schimbarile dese de temperatura, de la -20 de grade la +100, ajunge sa lucreze, se coace si se fisureaza. Inainte, totul era din metal. Cu piese din fonta sau aliaj, facute sa tina o viata. Ce-i drept, fabricarea unei asemenea piese dura mai mult si costa cam cat 50 de piese din plastic... Dar cine se gandea la costuri acum 30 de ani?
Nicio urma de plastic pe aici... Pana si sigla e din metal.
Ce alte piese din metal au fost inlocuite cu plastic? Pai cam orice, chipurile, nu are nevoie de rezistenta: capac pompa de apa, capac distributie, carcase filtru, capace motor, buson radiator, buson ulei, vas de expansiune si asa mai departe. Adica materiale mult mai rezistente si fabricate cu simt de raspundere au fost inlocuite cu cel mai ieftin material al zilelor noastre: plasticul.
Nu mai vorbim de interior, acolo unde toate prinderile bordului care candva erau din otel, acum sunt din plastic si ne miram ca scartaie in timp. Sau prinderile fetelor de usi si chiar macaralele geamurilor, la fel, sunt acum din plastic. Si la exterior e acelasi lucru: aripile si capotele au inceput sa fie din plastic, clantele usilor, barele de protectie, ornamentele si chiar farurile. Nu, nu se mai fac faruri din sticla, acum se fac din plastic. Nu, nu se mai pun bare zdravene metalice, capabile sa darame o fortareata, acum sunt din plastic si la impactul cu o vrabiuta plesnesc...
Asadar, unul din principalele motive pentru care masinile noi sunt pur si simplu mai proaste este folosirea abuziva a plasticului. Doar ca este mai ieftin si astfel se reduce costul de productie.
Economia de material
Sa ne gandim la un motor de Mercedes Cobra, stiti voi, acele motoare diesel care mergeau milioane de kilometri fara sa ceara nimic, doar un ulei schimbat din cand in cand. De ce rezistau ele asa de mult? Pentru ca pompa de ulei era facuta heavy-duty, ca pentru un camion, nu cu niste parghii cat scobitoarea sau cu niste roti dintate ca acum, din plastic sau zamac, cel mai prost si casant material din lume. Pe vremuri, o pompa de ulei se facea cu roti dintate din bronz, sa te tina toata viata, rulmentii erau inlocuiti cu busce otel-bronz fara moarte, cu auto-ungere, care nu necesitau nicio intretinere...
Cuzinetii de acum sunt o gluma proasta fata de ce se folosea in trecut. Cuzinetul era o bucata zdravana de otel cu santuri pentru ungere, care nu se uza decat daca mergeai vreo doua zile fara pic de ulei. Segmentii erau la fel, ditamai inelele din cel mai bun otel de pe piata, nu vreo chinezarie ca acum. Pistoanele, bielele si blocul, la fel, erau forjate si erau verificate manual de o echipa intreaga de ingineri, nu ca acum, cand controlul calitatii se face la lot, nu individual.
Garniturile de la motor erau pe vremuri construite serios, din cel mai bun cauciuc si azbest tratat, gros, care nu lasa nicio picatura sa curga, nu ca acum, cand garniturile sunt mai subtiri ca foaia de tigara si incep in cativa ani sa putrezeasca si te trezesti cu scurgeri sub motor...
Suportii de motor? Ati vazut un suport de motor de pe vremuri cum era facut? O bucata turnata de otel, de zici ca este o caramida, cu ditamai bucsa de cauciuc, care tine generatii intregi. Acum, avem suporti de motor din aliaj de aluminiu, sa fie usori, sa fie fashion, dar care la prima groapa mai zdravana se reteaza si te trezesti ca-ti joaca motorul sub capota mai ceva ca Lis la pacanele.
Complicarea inutila a lucrurilor simple
Evolutia asta nu a venit doar cu lucruri bune peste noi. Siguranta, ecologia, economia de carburant, incalzirea globala si alte cateva griji, i-au facut pe producatorii de autoturisme sa faca din ce in ce mai mari compromisuri. De ce sa nu lasam noi un singur injector mecanic la motor, care nu se strica niciodata, ca nu are ce? Mai bine punem in loc un sistem complex de injectie, cu cate un injector pe piston, controlate de 5 calculatoare, si ne miram ca in timp injectoarele pica si ca ne apar lumini prin bord pe care nici meseriasii de la Porsche Romania nu stiu cum sa le traduca...
De ce crezi ca automobilele de pe vremuri, inclusiv Daciile noastre batranesti, nu necesitau schimbarea asa des a elementelor de suspensie si directie ca acum? De exemplu, pe fata, Mercedes avea nevoie doar de 4 bucse, dar erau din cauciuc masiv presat pe brate care nu ceda niciodata, indiferent de suprafata pe care rulai. Acum, avem suspensii "multi-link", care doar pe puntea fata necesita 12 bucse si pivoti, toate conectand niste brate din aluminiu mai subtiri decat o furculita... Si ne miram ca mereu schimbam cate ceva la suspensii si mecanica pe dedesubt...
Sa mai luam exemplul cu alimentarea. Pe vremuri aveau carburatoare si injectii mecanice sau monopunct. Te lasa masina, trageai pe dreapta, suflai de zor, strangeai doua suruburi si iti vedeai de drum. Acum insa avem injectii computerizate, care iau in calcul vreo 1000 de parametri ca sa mearga motorul cum trebuie: senzor de volanta, senzor de presiune, vreo 50 de vacuumuri, sonda Lambda, debitmetru si asa mai departe... Ce faci cu o masina moderna, daca te lasa in drum si motorul nu mai porneste? Verifici sigurantele, mai dai la automat de cateva ori si astepti platforma, ca doar la service specializat s-ar putea sa-i dai de cap...
Evolutia, spaima fiabilitatii
Ce-i drept, toate masinile moderne din ziua de azi sunt mai economice, mai sigure si cu siguranta mult mai "verzi". Nu degeaba a fost inlocuit carburatorul cu injectia si teava goala cu catalizatoare destepte. Ci pentru a beneficia urmasii nostri de o lume mai curata. Nu degeaba sunt acum farurile fabricate din plastic si nu din sticla: pentru siguranta pietonilor. De ce nu mai vedem suspensii nemuritoare cu foi de arc? Pentru ca la viteze mari, suspensiile cu arcuri elicoidale sunt mai sigure. De ce nu mai gasim autoturisme moderne cu bare de protectie metalice, cromate? Pentru ca prezinta un risc major in caz de impact... Si multe alte exemple care ne lamuresc de ce industria auto a ajuns ceea ce este azi.
Insa trebuie retinut un singur lucru: absolut tot ce se face azi la o masina costa mult mai putin ca pe vremuri. De exemplu, un Golf Mk1 costa ca sa fie fabricat 10.000 de marci si se vindea cu 10.500 de marci. Pentru ca producatorul era preocupat de calitate si voia sa scoata pe piata un produs bun, care sa te tina o viata, facand in acelasi timp un profit minim de la vanzari mai multe. Acum un Golf actual costa sa fie produs 6.000 de Euro si se vinde cu 22.000 de Euro. Pentru ca lacomia e mare si toata industria auto este o afacere extrem de profitabila.
Si chiar daca, aparent, toate aceste schimbari in rau, care au dus la scaderea fiabilitatii, au o justificare in evolutia noastra si in dorinta de a fabrica masini mai economice, mai sigure si mai ECO, realitatea este alta: fiabilitatea de alta data a disparut si este de domeniul trecutului pentru ca toate piesele unei masini au fost regandite astfel incat sa coste cat mai putin. A auzit cineva de lant de distributie picat la un BMW sau Mercedes din anii '80? Eu nu am auzit, nici la masini de peste 1.000.000 de kilometri... Dar in zilele noastre, lanturile, pesemne mai subtiri decat ce poarta Vali Vijelie la gat, cad pe capete, chiar si la masinile noi... Cam asta e evolutia pe care ne-am facut-o cu mana noastra.
Mai da-ne si tu exemple de diferente intre masinile noi si cele vechi!
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
-
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
-
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
-
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
-
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
-
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
-
Vw golf 1,4 tsi 2015 8450 €
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei


