Henri Coanda si proiectul de $10 milioane: 'masina' OZN Avrocar din 1959

- Aeronava utiliza Efectul Coanda, descoperit de roman
- Avrocar, dezvoltat la Area 51 in Statele Unite
- Viteza initiala de 3.5 Mach a ajuns sa fie de 56 km/h
Romania se poate mandri cu trei nume in ceea ce priveste industria si dezvoltarea aviatiei: Aurel Vlaicu, Traian Vuia si Henri Coanda. Sunt trei nume pe care le cunoaste orice roman adevarat, dar si nume pe care le recunosc pasionatii de zbor din intreaga luma. Putini sunt insa cei care stiu ca Henri Coanda a contribuit la dezvolarea unui proiect de 10 milioane de dolari realizat de armata americana in 1959.
Henri Coanda, de la avioane cu reactie, la Farfurii Zburatoare aproape functionale
In afara faptului ca aeroportul Otopeni ii poarta numele, nu strica sa ne uitam putin in trecut ca sa stim ce a facut Henri Coanda. Nascut la Bucuresti, Coanda a urmat la inceputul secolului trecut cursurile scolii superioare de aviatie de la Paris, iar in 1910, a reusit sa faca designul unui avion numit Coanda-1910. El sustinea la acea vreme, la Salonul International Aeronautic de la Paris, ca acesta este primul avion cu motor cu reactie din lume. Din pacate, avionul nu a zburat niciodata, iar criticii vremii sustineau ca nici nu ar fi putut zbura, chiar daca romanul era convins de contrariu. Cativa ani mai tarziu, deja existau mai multe proiecte de avioane dotate cu motoare cu reactie, iar numele Coanda la acest capitol a ramas neconfirmat ca fiind pionier absolut.
In anii urmatori, Coanda a realizat mai multe avioane pentru compania Bristol, avioane care ii purtau numele, dar si pentru fabrica Delaunay-Belleville din Franta, unde realizeaza modelele Coanda-1916 special pentru a fi utilizate in Primul Razboi Mondial. Cu alte cuvinte, romanul nostru era un vizionar si un adevarat inventator in ceea ce priveste domeniul aviatic, insa la nivel mondial, pana in 1934, nu reusise sa intre in cartile de istorie. Si asta pentru ca nu erau foarte multi cei care confirmau faptul ca avionul sau din 1910 poate fi considerat primul avion cu jet din lume, care nu foloseste elicea pentru propulsie, ci un jet de aer... In schimb, se pare ca germanii reusisera sa obtina aceasta inventie, dar abia in 1938, cu avionul Caproni Campini N.1, care a si zburat.
Coanda a reusit totusi sa intre in istorie. Cu un element important de aerodinamica. El a patentat in 1934 un efect al aerului pe care l-a numit Efectul Coanda. Acesta sustinea ca un jet de aer are tendinta sa se lipeasca de suprafetele apropiata. Si a demonstrat acest efect in 1936, cand a realizat macheta unei Farfurii Zburatoare numita Aerodina Lenticulara ce reusea sa se deplaseze de la sol cu ajutorul unui sistem de ventilatie circular. Din pacate, acest design a ramas o simpla macheta si nu a fost utilizat niciodata la scara reala.
Henri Coanda in anii '60, premiat de catre Partidul Comunist Roman
Coanda, extraterestrii si proiectul ultra-secret al armatei
Dupa ce a fost mediatizat in 1947 celebrul eveniment de la Roswell care ar fi presupus prabusirea unui Obiect Zburator Neidentificat, adica un OZN, toata opinia publica fierbea cu gandul la extraterestrii care ne viziteaza pamantul. In ciuda lipsei unor dovezi concrete cu privire la existenta extraterestrilor, rapoartele martorilor care vedeau asa-zisele UFO-uri, adica OZN-uri, erau in crestere. Simultan cu paranoia oamenilor care se simteau in permanenta urmariti de martieni si chiar rapiti in somn, a inceput si Razboiul Rece, imediat dupa finalizarea razboiului.
La celebra baza aeriana americana Area 51, poate cea mai izolata baza a armatei americane, a inceput in dezvoltarea unui proiect numit Avro. Acesta era condus de Jack Frost, un personaj dubios al carui nume real a fost pastrat secret multa vreme, un specialist in industria aviatica si mai ales in aeronavele de tip VTOL, adica vertical take-off and landing. Frost a inceput programul Avro in Canada, acolo unde a proiectat avionul cu reactie Avro CF-100, dupa care a fost angajat de guvernul american pentru a dezvolta in colaborare cu uzina Avro din Canada un avion... mai special. Acesta purta numele de VZ-9 si era, de fapt, un OZN controlat de oameni, care utiliza Efectul Coanda.
Desi, initial, proiectul prezenta un aparat de zbor in forma de triunghi, cu aripa Delta si decolare verticala, de-a lungul timpului masinaria de zbor s-a transformat de fapt intr-un fel de elicopter cu performante inalte. Proiectul initial a fost demarat de US Air Force dar in cele din urma abandonat, dupa care a fost preluat de US Army care l-a schimbat si l-a transformat intr-un aparat de zbor perfect rotund capabil sa transporte doi pasageri.
Intregul proiect numit Avrocar VZ-9 era unul clasificat drept TOP SECRET si isi propunea sa dezvolte un avion capabil sa decoleze si sa aterizeze in orice loc, fara a fi nevoie de o pista special amenajata. Si asta pentru ca, in anii '50, americanii erau convinsi ca urmeaza sa inceapa in Europa cel de-al treilea razboi mondial in care se vor utiliza bombe nucleare. Si ca un astfel de aparat multifunctional va face diferenta... Tocmai de aceea, guvernul american a investit sume colosale la acea vreme in proiectul Avrocar, peste 10 milioane de dolari, ce s-au dovedit a fi in cele din urma bani aruncati pe fereastra...
De la avion supersonic, la elicopter si, in cele din urma, la... automobil
Avrocar se pare ca avea la acea vreme mai multe nume de cod. Intregul proiect chipurile se numea Project Y, iar cele doua aparate de zbor realizate se numeau Spade si Omega. Dupa preluarea proiectului de la canadieni de catre US Air Force, acesta s-a numit WS-606A sau Project Silver Bug, dupa care, atunci cand a fost preluat de US Army, a fost denumit VZ-9 Avrocar, acesta fiind si numele cunoscut de cea mai multa parte a lumii.
Avrocar avea designul unui... frisbee. Adica o parte superioara rotunjita si un partea inferioara mai plata. Aeronava avea un diametru de 5.5 metri si o grosime de 1.1 metri. In mijlocul navei era o elice cu 124 de pale, numita turborotor, care impingea aerul in jos cu mare viteza. Pentru a invarti acest rotor masiv erau montate 3 motoare folosite la acea vreme la cateva aparate de zbor fara pilot (drone) model Continental J69-T-9, fiecare cu rezervorul sau de carburant. In total, intreaga masinarie de zbor avea o greutate de 1944 kilograme fara pilot si operator.
Predictiile initiale ale celui care a demarat proiectul, Jack Frost, erau mai mult decat optimiste: el a reusit sa obtina finantare pentru proiect promitand niste cifre absolut aberante. Mai exact, el credea ca Avrocar putea atinge o altitudine de 30.000 de metri si ca putea atinge viteze de peste 3.5 Mach, adica de 3.5 ori viteza sunetului.
Ulterior, aceste cifre s-au mai micsorat si dorinta de a face un astfel de OZN hipersonic a disparut. In schimb, Avro urma sa devina un elicopter capabil sa zboare la punct fix circa 10 minute sau sa zboare cu o incarcatura de 450 de kilograme, avand o viteza maxima de 417 km/h. Au mai urmat si alte modificari ale proiectului care promiteau o viteza maxima de 290 de km/h si posibilitatea de transport a unei incarcaturi de peste 1000 de kilograme. Insa rezultatele finale au fost extrem de... diferite.
Aparatul de zbor in a carui dezvoltare s-au investit multe milioane de dolari la acea vreme, echivalentul in zilele noastre fiind in jur de 900.000.000 de dolari, a reusit o viteza de zbor maxima, in timpul unui test, de 56 km/h iar desprinderea de la sol la peste 1 metru, s-a dovedit a fi imposibila din cauza ca efectul de sol disparea. Au mai urmat modificari masive ale proiectului, au fost instalate diverse stabilizatoare, dar chiar si asa, in ciuda unor teste din tunelul de vant in care acest OZN atingea 190 km/h, in zborul real nu a trecut niciodata peste cei 56 km/h obtinuti initial. Ultimele testari, din 1961, i-au adus sfarsitul care era anuntat de la bun inceput: cu piloti la mansa, Avrocar a reusit sa atinga un topspeed de doar 37 km/h si o altitudine maxima de 91 cm de la sol. Testele in care se dorea abordarea unor pante mai abrupte au fost insa oprite, din cauza ca prezenta un pericol mult prea mare. In plus, cu cat viteza crestea, cu atat aparatul de zbor devenea mai instabil si imposibil de controlat.
Viziunea Avrocar: niste Jeep-uri care zboara
Unul din cele doua exemplare intr-un muzeu aviatic
Dupa evaluarea finala din 1961, Armata Americana a declarat proiectul inchis si avionul Avrocar un esec. Din pacate, acest aparat de zbor nu a reusit sa atinga viteza dorita si nici sa se ridice de la sol mai mult de 91 de centimetri, iar autonomia de zbor era undeva pe la 127 de kilometri, fata de cei 1600 cu care se lauda initial proiectul. Iar faptul ca, la inceput, acest Avrocar era gandit sa atinga 3.5 Mach viteza de top, dar in schimb a atins doar 56 km/h, a dat nastere unei lungi serii de glume.
Cele doua aparate fabricate vreodata au insumat 93,5 ore de zbor, timp in care au fost dotate cu roti. Din tot acest timp, mai mult de 80% l-au petrecut la sol, mergand la fel ca un automobil, la nivelul solului, pentru testarea sistemelor de directie. Asadar, mai ales pentru ca si numele de "Avrocar" i se potrivea de minune, acest OZN a fost considerat de multi mai degraba masina, decat un avion adevarat. Si atunci cand designul a fost facut public, dar si imagini cu Avrocarul functionand, nu putini au fost cei care au preluat ideea si au realizat masini adevarate cu design de OZN...
La final, putem spune doar atat: americanii au luat Efectul Coanda, dar l-au utilizat gresit. In anii urmatori au fost dezvoltate mai multe avioane de armata si de pasageri care s-au folosit de aceasta descoperire a romanului pentru a face aparate mai confortabile si mai sigure fara probleme. Iar acest proiect indraznet, chiar daca nu a vazut lumina zilei, putem spune ca a fost pe cat de costisitor, pe atat de interesant.
Adevaratul OZN: Alfa Romeo Disco Volante, adica Farfurie Zburatoare
-
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
-
0445120054 504091504 2855491 0986435545 injector iveco... 130 €
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
-
Punte spate fiat panda 169 704 Lei
0445118009 a6540700087 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
Pompa spalare parbriz era 465036 35 Lei
-
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
-
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
Jante nissan juke , qashqai , x-trail, jante aliaj nissan... 1700 Lei
Capace roata diahatsu terios 2006+ din abs+pvc 850 Lei
-
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
Radiator apa - chevrolet lacetti 2003 , 96553424 264.13 Lei
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
-
Jante nissan juke, qashqai, x-trail, murano, leaf , originale,... 2499 Lei
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
Panou butoane start stop avarie mercedes eqs eqe amg cod... 1000 Lei
-
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
-
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
-
Fiat ducato 2.3jtd 2010 31500 €
Mini cooper s countryman all4 2014 7900 €
Stop tripla lampa stanga renault megane 2 break 8200417349... 200 Lei
-
Opel corsa s-d ba11 2009 2000 €
Citroen ds4 2.0bluehdi 2017 8820 €
Ford fiesta mca trend 5 d 2017 5500 €
-
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Cardan audi a4 b8 allroad (8kh) 2.0 tdi quattro 163 cai cod:... 1299 Lei


