Povestea celui mai rapid tren pe benzina din lume: Schienenzeppelin cu motor BMW

- Motorul V12 pe benzina de 600 cp era de la un avion de lupta
- Greutatea intregului tren era de 20,3 tone
- Viteza maxima atinsa a fost de 230,2 km/h
Toata lumea stie ca BMW a fabricat de-a lungul timpului motoare pentru avion, biciclete, motociclete, automobile si chiar obuze in timpul Razboiului. Insa nu sunt multi cei care stiu ca BMW a echipat cea mai rapida locomotiva pe benzina din lume, numita "Zeppelinul pe sine".
De la Hindenburg la Schienenzeppelin
Numele Schienenzeppelin chiar asta inseamna, Zeppelin pe sine. Pentru ca aceasta inventie care dateaza din 1929 a fost inspirata de cel mai modern aparat de zbor al acelor vremuri, adica Zeppelinul - un urias balon cu structura metalica umplut cu hidrogen sau heliu, capabil sa traverseze oceanul. De fapt, Schienenzeppelin era un tren compact, format dintr-un singur corp care era si locomotiva si vagon, cu un design inspirat de celebrul zeppelin Hindenburg, mandria nazistilor.
Aceasta inventie i-a apartinut neamtului Franz Kruckenberg, designer de avioane si aparate de zbor. Intr-o vreme in care Hitler era deja la putere, asa cum se intampla si in Romania pe vremea lui Ceausescu, se ducea o cursa in descoperirea unor mijloace de deplasare cat mai rapide, cat mai mari si cat mai spectaculoase, capabile sa-l impresioneze pe Fuhrer. Kruckenberg s-a gandit la ceva ce nu mai facuse nimeni: sa faca un zeppelin pe sine.
Dar de ce se chema "Zeppelin pe sine"? In afara de forma aerodinamica, acest tren ciudat mai impartasea ceva cu uriasele aparate de zbor umplute cu hidrogen. E vorba de propulsia eoliana, adica prin intermediul unei uriase elici. Acest Schienenzeppelin nu era pus in miscare de roti, ci impingand aerul.
Motor BMW de 600 cp pentru o viteza de peste 200 km/h
Unicul exemplar de Schienenzeppelin produs vreodata era construit din aluminiu pentru a avea o greutate scazuta, aceasta fiind de 20,3 tone cu tot cu pasageri. Masinaria a fost produsa in uzina Hannover-Leinhausen a Companiei Imperiale de Cai Ferate si finalizata in 1930. Locomotiva avea o lungime de 25.85 metri, doar doua punti cu un ampatament de 19,6 metri. Inaltimea lui Schienenzeppelin era de 2.8 metri si in spate era o uriasa elice din lemn, cu pas fix, construita initial cu 4 pale, dupa care a fost montata una cu 2 pale.
In partea din spate, acest tren a fost initial dotat cu doua motoare BMW IV cu 6 pistoane pe benzina care mergeau in tandem. Ulterior, acestea au fost inlocuite cu un singur motor V12 BMW VI de 600 cp, folosit in mod normal pe avioanele de lupta. Motorul era conectat la elice printr-un cardan inclinat in sus 7 grade, nu era la orizontala perfect, pentru a-i oferi si un plus de forta de apasare.
Record mondial de viteza ramas 23 de ani in picioare: 230,2 km/h
Dupa mai multe teste, unicul Schienenzeppelin a fost dotat cu locuri pentru 40 de pasageri si pus la treaba. Pe 10 mai 1931, in prima sa cursa oficiala cu pasageri, trenul a reusit sa atinga 200 km/h. Dupa acest succes, a fost plimbat prin toata Germania in scopuri de promovare, sa fie vazut de toti pentru popularizarea tehnologiilor naziste.
Pe 21 iunie 1931, Schienenzeppelin a fost pus iar la incercare. A reusit sa atinga o viteza maxima de 230,2 km/h pe ruta Berlin - Hamburg, viteza devenita nou record mondial al unui tren de orice fel, record care a reusit sa reziste pana in 1954. Oricum, acest tren a facut atunci si un alt record: cea mai mare viteza atinsa de un tren pe benzina, record care a ramas in picioare si in zilele noastre.
De la elice la tractiune fata si motor de Maybach
In 1931, Kruckenberg a vrut sa modifice locomotiva cu elice si a apelat la cateva schimbari majore. Puntea fata a fost inlocuita cu una dubla. Motorul BMW a ramas, dar a fost mutat mai in fata si conectat, printr-o transmisie hidraulica ce permitea atat deplasarea in fata, cat si in spate, la puntea fata. Elicea a fost demontata si in locul sau a aparut un far mare, dar faptul ca acest tren nu mai era unui propulsat de aer ci prin motorizarea rotilor, i-a scazut din popularitate. Si din viteza, pentru ca in aceasta noua formula, viteza maxima atinsa era de numai 180 km/h.
In 1934 insa, unicul prototip de Schienenzeppelin a fost iar modificat. Motorul de BMW a fost inlocuit cu unul Maybach GO5, special de locomotiva, de acesta data pe motorina. Dupa care a fost vandut si in 1939 zeppelinul pe sine a fost dezasamblat si topit, pentru ca Razboiul era in toi si orice material trebuia utilizat in fabricarea armelor.
Esecul acestui tip de tren era insa destul de anticipat. Nu parea o idee buna sa treci printr-o gara aglomerata cu un tren care avea in spate o elice uriasa, de peste 2 metri diametru, invartindu-se cu viteza. Mai mult, pentru ca era aproape imposibila atasarea unor vagoane suplimentare, capacitatea redusa il facea ineficient si scump de folosit. Mai mult, in cazul unor rampe abrupte, elicea nu oferea destula putere ca sa impinga locomotiva peste dealuri mai mari.
Oricum, acest tren/locomotiva interesant a fost un punct de cotitura pentru domeniul feroviar. S-a demonstrat ca se poate, chiar daca nu era foarte eficient. Este insa doar un alt exemplu al dorintei umane de a realiza ceva maret, ceva nemaivazut. Americanii, de exemplu, au realizat trenurile de off-road LeToruneau, lungi de 180 de metri. Tot in anii '30-'40 a fost realizat cel mai mare zeppelin, cel mai mare avion, cel mai mare hidroavion, cel mai mare tren si asa mai departe. Iar acest Schienenzeppelin face parte din acea epoca magistrala, din care, din pacate, au ramas doar poze si amintiri.
-
Ford focus benzina 2014 4650 €
Galerie evacuare 4m509428ab ford focus 2 [2004 - 2008] 150 Lei
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
-
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
-
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
-
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Planetara dreapta fata, cod 96348791, chevrolet aveo sedan... 248 Lei
Carenaj stanga fata vw golf 7 1.6 tdi cod motor clh... 200 Lei
-
Cutie viteze opel astra h j zafira b mokka meriva corsa 1.7... 2000 Lei
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Dezmembrez,piese vw polo variant verde 1.6 benzina 1999
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
-
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
-
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
-
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
-
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
-
Far dreapta volkswagen golf 6 plus (2009-2014) 5m2941006c 449 Lei
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
-
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
Smart fortwo 1 2011 3500 €


