Limuzina suprema disparuta: Aston Martin Lagonda 1974-1990

- Numai 645 de exemplare au fost fabricate
- Aston Martin Lagonda a avut 4 generatii diferite
- A fost primul automobil din lume cu instrumente de bord digitale
O masina englezeasca, disparuta de ceva vreme, dar care a ramas in istorie drept una din cele mai elegante limuzine fabricate vreodata, este fara indoiala produsul celor de la Aston Martin, numit Lagonda. Este printre primele Supercaruri cu 4 portiere de pe piata, pe care Aston Martin se pregateste sa-l relanseze pe piata anul viitor. Iata povestea limuzinei patratoase parca intoarsa din viitor, care s-a nascut acum 4 decenii.
Numele unei marci britanice din 1906
Aston Martin a cumparat in 1947 compania de automobile Lagonda care isi primise numele din partea fondatorului sau, americanul Wilbur Gunn. El si-a denumit fabrica din Anglia dupa un mic rau care curge in statul Ohio, prin orasul Springfield, acolo unde s-a nascut. Compania Lagonda initial a produs motociclete, dupa care automobile. Prima masina care purta sigla Lagonda se numea Torpedo si avea un motor de 20 cp in 1906. Au mai urmat si alte modele pana la inceputul Primului Razboi Mondial, dupa care in uzina Lagonda s-au fabricat obuze pe timpul razboiului. In perioada dintre razboaie, Lagonda a produs cateva automobile celebre cu ajutorul lui W.O Bentley (fondatorul marcii Bentley) si a doi fosti directori de la Rolls-Royce, cea mai cunoscuta fiind Lagonda Rapide V12 de 200 cp in 1939. Compania a fost cumparata in 1947 de David Brown, un producator de tractoare, care a cumparat simultan si uzina Aston Martin.
O limuzina scumpa pentru a scapa de faliment
Pana in anii '70, marca Lagonda nu a mai fost utilizata si numai numele de Aston Martin a fost impins in fata si promovat. O marca ce s-a facut cunoscuta cu celebrele modele DB care au aparut si in filmele din seria James Bond. Dar la inceputul anilor '70, marca anglezeasca avea niste probleme financiare destul de mari. Pana acum, marca a mai realizat modele sport 2+2, insa a simtit nevoia sa faca o limuzina cu 4 portiere de mari dimensiuni, crezand ca asa vor scapa de datorii. Si, initial, au avut dreptate. Inca de cand a fost anuntata aceasta masina denumita Aston Martin Lagonda, compania a primit sute de avansuri din partea clientilor, bani de care s-a folosit sa supravietuiasca. Din pacate insa, la finalul productiei, acest model s-a dovedit a fi un esec pentru companie.
Aston Martin Lagonda Series 2 cu faruri escamotabile
Design inspirat de... hartie si un pret mai mare decat al unui Ferrari
Lagonda a avut un design realizat de William Towns, omul care a facut si Aston Martin DBS, inspirat din... coala de hartie impachetata. De fapt, in anii '70, mai toti designerii faceau modele si concepte ascutite, crezand ca aceasta este directia viitorului. Exemple precum conceptele Maserati Boomerang sau Alfa Romeo Carabo sunt doar cateva masini realizate de designerii italieni in acelasi stil futurist. Oricum, la acea vreme, acest design era unul neconventional, la fel cum este si in ziua de azi.
Designul exterior strigator si agresiv al lui Lagonda se combina de minune cu un interior opulent din piele si lemn, dar mai ales cu instrumentarul venit direct din viitor. In momentul lansarii, in 1975, Aston Martin Lagonda Series 1 se vindea cu circa 40.000 de lire sterline, mai mult decat un Ferrari 400 si Maserati Kyalami, dar mai putin decat costa Rolls-Royce Corniche.
1971 Maserati Boomerang Concept
1970 Alfa Romeo Carabo Concept
Motor V8, ceasuri cu plasma si cutie automata cu 3 rapoarte de la Chrysler
Prima generatie de Lagonda, produsa intre 1974 si 1975, si-a facut aparitia la Salonul Auto de la Londra. Era primul automobil care purta numele de Lagonda de la ultimul model Rapide lansat in 1961. Avea sub capota un motor V8 de 5.3 litri DOHC cu 4 carburatoare care oferea 280 cp si 408 Nm cuplu, cuplat la o cutie manuala cu 5 trepte sau la o cutie automata TorqueFlite Chrysler cu 3 rapoarte. Viteza maxima a masinii era de 240 km/h si accelera pana la 100 km/h in doar 6.2 secunde. Din pacate, numai 7 astfel de exemplare au fost fabricate initial, mai ales din cauza unui consum urias de peste 40 l/100 km.
Aston Martin Lagonda Series 1 din 1974
Generatia a doua de Lagonda, numita Series 2, s-a produs intre 1976 si 1985, fiind cea mai vanduta serie. Acest model este cel cu designul care a ramas in istorie, ascutit si patratos, avand in comun doar motorul cu prima generatie. Interesant pentru aceasta generatie este bordul digital cu LED-uri si butoane cu functie tactila. La fel era si volanul cu o singura spita si ceasurile de bord cu plasma. Puterea acestui nou model era ceva mai mare, de 284 cp si 409 Nm cuplu, avand aceeasi capacitate de 5.3 litri si aceeasi autonomie extrem de scazuta din cauza carburatoarelor ineficiente.
Aston Martin Lagonda Series 2 din 1976
Seria 3 de Aston Martin Lagonda s-a produs vreme de numai 1 an, intre 1986 si 1987, fabricandu-se numai 75 de exemplare, dar care s-a bucurat de ceva nou. E vorba de motorul pe injectie. In plus, acest model avea instrumentar iluminat cu tuburi catodice si, ulterior, cu vacuum fluorescent. In afara de injectia motorului si cateva inovatii de domeniul fantasticului la interior, exteriorul masinii era identic cu cel din generatia precedenta.
Ultima generatie numita Series 4 s-a lansat la Salonul Auto de la Geneva in martie 1987. Caroseria candva ascutita era acum mai rotunjita, dar pastra acelasi profil futurist. In plus, farurile escamotabile au fost eliminate si inlocuite cu faruri triple, iar jantele de 15 inch au fost inlocuite cu unele mai mari, de 16 toli. In total, numai 105 de astfel de automobile au fost realizate, pentru ca erau produse in totalitate manual si dura circa o saptamana realizarea unui singur exemplar. Ultima masina Aston Martin Lagonda produsa vreodata a fost realizata in ianuarie 1990.
Lagonda Series 4 a renuntat la farurile escamotabile, preferand cele 6 faruri frontale
Pe langa inovatiile mentionate mai sus, Lagonda se mai bucura si de statutul de a fi prima masina din lume dotata cu managerizare prin computer si instrumentar digital. In ciuda sutelor de ore de munca facuta manual de angajatii Aston Martin, computerele originale aveau tendinta sa se strice foarte des. De fapt, orice inovatie de pe Lagonda, cum era si iluminarea cu tuburi catodice s-a dovedit a fi complet lipsita de fiabilitate.
Cea mai urata si cea mai proasta masina din ultimii 50 de ani
Publicatia Bloomberg Businessweek a numit Aston Martin Lagonda drept una din cele mai urate 50 de masini ale ultimilor 50 de ani. Mai mult, celebra revista Time Magazine a mai spus ca Lagonda merita titlul fruntas in topul celor mai proaste masini din toate timpurile, descriind aceasta limuzina drept "o catastrofa mecanica cu electronica impresionanta daca ar functiona vreodata".
Modele speciale si editii limitate de Lagonda
Aston Martin producea si acum 30 de ani masini speciale si personalizate pentru persoane bogate din Orientul Mijlociu. In 1983, 5 exemplare din a doua generatie au fost modificate primind un bodykit si interior modificat. Acestea s-au numit Tickford Lagonda. A urmat in 1984 modelul Tickford Limousine, de fapt o Lagonda cu ampatament marit, special realizata pentru capete incoronate. Au fost produse doar 4 astfel de exemplare care au costat 110.000 de lire sterline fiecare, adica dublu decat o Lagonda de serie.
Aston Martin Lagonda Rapide a fost numele dat unui singur exemplar cu 2 portiere si ampatament micsorat, care se bucura de farurile triple de pe ultima generatie. Nu se stiu detalii despre acest model, unde este si ce s-a intamplat cu el, dar se pare ca a fost o comanda speciala venita din partea unui seic. Pe langa acest model coupe cu doua portiere, a mai existat un model unicat. E vorba de Lagonda Shooting-brake, adica o versiune Estate realizata de Roos Engineering din Elvetia in 1998, folosind o Lagonda din 1987. Ulterior, si alti tuneri au mai realizat versiuni break de Lagonda.
1998 Aston Martin Lagonda Shooting-brake realizat de Roos Engineering
Lagonda Rapide Coupe
Tickford Lagonda
Aston Martin Lagonda in ziua de azi, pret de BMW Seria 3
Poti cumpara in ziua de azi un model Lagonda incepand cu 35.000 de Euro. Evident, nefunctional. Dar o astfel de masina poate ajunge si la un pret care depaseste 100.000 de Euro daca este pusa la punct sau chiar mai mult daca e vorba de o serie realizata in numar redus. Indiferent de pret si de lipsa totala a pieselor in ziua de azi, Lagonda ramane cu adevarat o masina interesanta.
Noi nu am spune ca este una din cele mai urate masini din lume. Ci am spune ca este fara indoiala una care intoarce priviri azi, la fel cum o facea si acum 40 de ani. Ce alt producator a mai avut curajul la acea vreme sa realizeze un Supercar cu 4 locuri si 4 portiere capabil sa rivalizeze la performante cu cele mai exotice masini sport realizate de Ferrari sau Lamborghini? Dupa opinia noastra, credem ca prin curajul acestui design futurist si prin faptul ca au realizat atat de putine masini complet manual, lucrand la un singur exemplar 7 zile, Aston Martin Lagonda este fara indoiala una din cele mai spectaculoase automobile produse vreodata, pe care ne-am dori cu adevarat sa le conducem.
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
Vw golf 1,4 tsi 2015 8450 €
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
0445124014 504388750 0986435655 bosch injector new holland t9... 2000 Lei
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
-
0445110165 55191957 93178684 5821089 bosch injector opel... 200 Lei
Jante aliaj 16 zoll originale audi a4b8 8k/a5 / q5 cod 8k0601025f 1200 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
-
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
A6510704987 28342997 delphi injector mercedes /jeep compass... 100 €
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
-
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
-
0445110351 55219886 0986435204 injector fiat ford lancia opel... 500 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Chevrolet aveo diesel euro 5 trapa senz park scaune incalzite... 3300 €
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
Seat leon benzina euro 5 clima geamuri+oglinzi electrice 2011 3300 €
Radio cd oem opel vectra c corsa siemens cdr2005 250 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Toyota rav-4 diesel 4x4 navigatie piele keyless pilot ~... 4300 €
0445110021 7700111014 bosch injector opel movano vivaro/... 200 Lei
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
-
042200-0423 88370-47030 denso compresor de aer condiționat... 1250 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
35242180g 823024-5001s 823024-5005s 35242180f turbo grand... 2000 Lei
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei


