Limuzina suprema disparuta: Aston Martin Lagonda 1974-1990

- Numai 645 de exemplare au fost fabricate
- Aston Martin Lagonda a avut 4 generatii diferite
- A fost primul automobil din lume cu instrumente de bord digitale
O masina englezeasca, disparuta de ceva vreme, dar care a ramas in istorie drept una din cele mai elegante limuzine fabricate vreodata, este fara indoiala produsul celor de la Aston Martin, numit Lagonda. Este printre primele Supercaruri cu 4 portiere de pe piata, pe care Aston Martin se pregateste sa-l relanseze pe piata anul viitor. Iata povestea limuzinei patratoase parca intoarsa din viitor, care s-a nascut acum 4 decenii.
Numele unei marci britanice din 1906
Aston Martin a cumparat in 1947 compania de automobile Lagonda care isi primise numele din partea fondatorului sau, americanul Wilbur Gunn. El si-a denumit fabrica din Anglia dupa un mic rau care curge in statul Ohio, prin orasul Springfield, acolo unde s-a nascut. Compania Lagonda initial a produs motociclete, dupa care automobile. Prima masina care purta sigla Lagonda se numea Torpedo si avea un motor de 20 cp in 1906. Au mai urmat si alte modele pana la inceputul Primului Razboi Mondial, dupa care in uzina Lagonda s-au fabricat obuze pe timpul razboiului. In perioada dintre razboaie, Lagonda a produs cateva automobile celebre cu ajutorul lui W.O Bentley (fondatorul marcii Bentley) si a doi fosti directori de la Rolls-Royce, cea mai cunoscuta fiind Lagonda Rapide V12 de 200 cp in 1939. Compania a fost cumparata in 1947 de David Brown, un producator de tractoare, care a cumparat simultan si uzina Aston Martin.
O limuzina scumpa pentru a scapa de faliment
Pana in anii '70, marca Lagonda nu a mai fost utilizata si numai numele de Aston Martin a fost impins in fata si promovat. O marca ce s-a facut cunoscuta cu celebrele modele DB care au aparut si in filmele din seria James Bond. Dar la inceputul anilor '70, marca anglezeasca avea niste probleme financiare destul de mari. Pana acum, marca a mai realizat modele sport 2+2, insa a simtit nevoia sa faca o limuzina cu 4 portiere de mari dimensiuni, crezand ca asa vor scapa de datorii. Si, initial, au avut dreptate. Inca de cand a fost anuntata aceasta masina denumita Aston Martin Lagonda, compania a primit sute de avansuri din partea clientilor, bani de care s-a folosit sa supravietuiasca. Din pacate insa, la finalul productiei, acest model s-a dovedit a fi un esec pentru companie.
Aston Martin Lagonda Series 2 cu faruri escamotabile
Design inspirat de... hartie si un pret mai mare decat al unui Ferrari
Lagonda a avut un design realizat de William Towns, omul care a facut si Aston Martin DBS, inspirat din... coala de hartie impachetata. De fapt, in anii '70, mai toti designerii faceau modele si concepte ascutite, crezand ca aceasta este directia viitorului. Exemple precum conceptele Maserati Boomerang sau Alfa Romeo Carabo sunt doar cateva masini realizate de designerii italieni in acelasi stil futurist. Oricum, la acea vreme, acest design era unul neconventional, la fel cum este si in ziua de azi.
Designul exterior strigator si agresiv al lui Lagonda se combina de minune cu un interior opulent din piele si lemn, dar mai ales cu instrumentarul venit direct din viitor. In momentul lansarii, in 1975, Aston Martin Lagonda Series 1 se vindea cu circa 40.000 de lire sterline, mai mult decat un Ferrari 400 si Maserati Kyalami, dar mai putin decat costa Rolls-Royce Corniche.
1971 Maserati Boomerang Concept
1970 Alfa Romeo Carabo Concept
Motor V8, ceasuri cu plasma si cutie automata cu 3 rapoarte de la Chrysler
Prima generatie de Lagonda, produsa intre 1974 si 1975, si-a facut aparitia la Salonul Auto de la Londra. Era primul automobil care purta numele de Lagonda de la ultimul model Rapide lansat in 1961. Avea sub capota un motor V8 de 5.3 litri DOHC cu 4 carburatoare care oferea 280 cp si 408 Nm cuplu, cuplat la o cutie manuala cu 5 trepte sau la o cutie automata TorqueFlite Chrysler cu 3 rapoarte. Viteza maxima a masinii era de 240 km/h si accelera pana la 100 km/h in doar 6.2 secunde. Din pacate, numai 7 astfel de exemplare au fost fabricate initial, mai ales din cauza unui consum urias de peste 40 l/100 km.
Aston Martin Lagonda Series 1 din 1974
Generatia a doua de Lagonda, numita Series 2, s-a produs intre 1976 si 1985, fiind cea mai vanduta serie. Acest model este cel cu designul care a ramas in istorie, ascutit si patratos, avand in comun doar motorul cu prima generatie. Interesant pentru aceasta generatie este bordul digital cu LED-uri si butoane cu functie tactila. La fel era si volanul cu o singura spita si ceasurile de bord cu plasma. Puterea acestui nou model era ceva mai mare, de 284 cp si 409 Nm cuplu, avand aceeasi capacitate de 5.3 litri si aceeasi autonomie extrem de scazuta din cauza carburatoarelor ineficiente.
Aston Martin Lagonda Series 2 din 1976
Seria 3 de Aston Martin Lagonda s-a produs vreme de numai 1 an, intre 1986 si 1987, fabricandu-se numai 75 de exemplare, dar care s-a bucurat de ceva nou. E vorba de motorul pe injectie. In plus, acest model avea instrumentar iluminat cu tuburi catodice si, ulterior, cu vacuum fluorescent. In afara de injectia motorului si cateva inovatii de domeniul fantasticului la interior, exteriorul masinii era identic cu cel din generatia precedenta.
Ultima generatie numita Series 4 s-a lansat la Salonul Auto de la Geneva in martie 1987. Caroseria candva ascutita era acum mai rotunjita, dar pastra acelasi profil futurist. In plus, farurile escamotabile au fost eliminate si inlocuite cu faruri triple, iar jantele de 15 inch au fost inlocuite cu unele mai mari, de 16 toli. In total, numai 105 de astfel de automobile au fost realizate, pentru ca erau produse in totalitate manual si dura circa o saptamana realizarea unui singur exemplar. Ultima masina Aston Martin Lagonda produsa vreodata a fost realizata in ianuarie 1990.
Lagonda Series 4 a renuntat la farurile escamotabile, preferand cele 6 faruri frontale
Pe langa inovatiile mentionate mai sus, Lagonda se mai bucura si de statutul de a fi prima masina din lume dotata cu managerizare prin computer si instrumentar digital. In ciuda sutelor de ore de munca facuta manual de angajatii Aston Martin, computerele originale aveau tendinta sa se strice foarte des. De fapt, orice inovatie de pe Lagonda, cum era si iluminarea cu tuburi catodice s-a dovedit a fi complet lipsita de fiabilitate.
Cea mai urata si cea mai proasta masina din ultimii 50 de ani
Publicatia Bloomberg Businessweek a numit Aston Martin Lagonda drept una din cele mai urate 50 de masini ale ultimilor 50 de ani. Mai mult, celebra revista Time Magazine a mai spus ca Lagonda merita titlul fruntas in topul celor mai proaste masini din toate timpurile, descriind aceasta limuzina drept "o catastrofa mecanica cu electronica impresionanta daca ar functiona vreodata".
Modele speciale si editii limitate de Lagonda
Aston Martin producea si acum 30 de ani masini speciale si personalizate pentru persoane bogate din Orientul Mijlociu. In 1983, 5 exemplare din a doua generatie au fost modificate primind un bodykit si interior modificat. Acestea s-au numit Tickford Lagonda. A urmat in 1984 modelul Tickford Limousine, de fapt o Lagonda cu ampatament marit, special realizata pentru capete incoronate. Au fost produse doar 4 astfel de exemplare care au costat 110.000 de lire sterline fiecare, adica dublu decat o Lagonda de serie.
Aston Martin Lagonda Rapide a fost numele dat unui singur exemplar cu 2 portiere si ampatament micsorat, care se bucura de farurile triple de pe ultima generatie. Nu se stiu detalii despre acest model, unde este si ce s-a intamplat cu el, dar se pare ca a fost o comanda speciala venita din partea unui seic. Pe langa acest model coupe cu doua portiere, a mai existat un model unicat. E vorba de Lagonda Shooting-brake, adica o versiune Estate realizata de Roos Engineering din Elvetia in 1998, folosind o Lagonda din 1987. Ulterior, si alti tuneri au mai realizat versiuni break de Lagonda.
1998 Aston Martin Lagonda Shooting-brake realizat de Roos Engineering
Lagonda Rapide Coupe
Tickford Lagonda
Aston Martin Lagonda in ziua de azi, pret de BMW Seria 3
Poti cumpara in ziua de azi un model Lagonda incepand cu 35.000 de Euro. Evident, nefunctional. Dar o astfel de masina poate ajunge si la un pret care depaseste 100.000 de Euro daca este pusa la punct sau chiar mai mult daca e vorba de o serie realizata in numar redus. Indiferent de pret si de lipsa totala a pieselor in ziua de azi, Lagonda ramane cu adevarat o masina interesanta.
Noi nu am spune ca este una din cele mai urate masini din lume. Ci am spune ca este fara indoiala una care intoarce priviri azi, la fel cum o facea si acum 40 de ani. Ce alt producator a mai avut curajul la acea vreme sa realizeze un Supercar cu 4 locuri si 4 portiere capabil sa rivalizeze la performante cu cele mai exotice masini sport realizate de Ferrari sau Lamborghini? Dupa opinia noastra, credem ca prin curajul acestui design futurist si prin faptul ca au realizat atat de putine masini complet manual, lucrand la un singur exemplar 7 zile, Aston Martin Lagonda este fara indoiala una din cele mai spectaculoase automobile produse vreodata, pe care ne-am dori cu adevarat sa le conducem.
-
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
-
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
-
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
-
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Skoda fabia benzina 2010 2999 €
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
-
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei


