Limuzina suprema disparuta: Aston Martin Lagonda 1974-1990

Limuzina suprema disparuta: Aston Martin Lagonda 1974-1990
  • Numai 645 de exemplare au fost fabricate
  • Aston Martin Lagonda a avut 4 generatii diferite
  • A fost primul automobil din lume cu instrumente de bord digitale
Distribuie pe Facebook

O masina englezeasca, disparuta de ceva vreme, dar care a ramas in istorie drept una din cele mai elegante limuzine fabricate vreodata, este fara indoiala produsul celor de la Aston Martin, numit Lagonda. Este printre primele Supercaruri cu 4 portiere de pe piata, pe care Aston Martin se pregateste sa-l relanseze pe piata anul viitor. Iata povestea limuzinei patratoase parca intoarsa din viitor, care s-a nascut acum 4 decenii.

Numele unei marci britanice din 1906

Aston Martin a cumparat in 1947 compania de automobile Lagonda care isi primise numele din partea fondatorului sau, americanul Wilbur Gunn. El si-a denumit fabrica din Anglia dupa un mic rau care curge in statul Ohio, prin orasul Springfield, acolo unde s-a nascut. Compania Lagonda initial a produs motociclete, dupa care automobile. Prima masina care purta sigla Lagonda se numea Torpedo si avea un motor de 20 cp in 1906. Au mai urmat si alte modele pana la inceputul Primului Razboi Mondial, dupa care in uzina Lagonda s-au fabricat obuze pe timpul razboiului. In perioada dintre razboaie, Lagonda a produs cateva automobile celebre cu ajutorul lui W.O Bentley (fondatorul marcii Bentley) si a doi fosti directori de la Rolls-Royce, cea mai cunoscuta fiind Lagonda Rapide V12 de 200 cp in 1939. Compania a fost cumparata in 1947 de David Brown, un producator de tractoare, care a cumparat simultan si uzina Aston Martin.

Aston Martin Lagonda1961 Lagonda Rapide, ultimul model care a mai purtat numele Lagonda pana in 1974 cand a fost prezentat Aston Martin cu acelasi nume.

O limuzina scumpa pentru a scapa de faliment

Pana in anii '70, marca Lagonda nu a mai fost utilizata si numai numele de Aston Martin a fost impins in fata si promovat. O marca ce s-a facut cunoscuta cu celebrele modele DB care au aparut si in filmele din seria James Bond. Dar la inceputul anilor '70, marca anglezeasca avea niste probleme financiare destul de mari. Pana acum, marca a mai realizat modele sport 2+2, insa a simtit nevoia sa faca o limuzina cu 4 portiere de mari dimensiuni, crezand ca asa vor scapa de datorii. Si, initial, au avut dreptate. Inca de cand a fost anuntata aceasta masina denumita Aston Martin Lagonda, compania a primit sute de avansuri din partea clientilor, bani de care s-a folosit sa supravietuiasca. Din pacate insa, la finalul productiei, acest model s-a dovedit a fi un esec pentru companie.

Aston Martin LagondaAston Martin Lagonda Series 2 cu faruri escamotabile

Design inspirat de... hartie si un pret mai mare decat al unui Ferrari

Lagonda a avut un design realizat de William Towns, omul care a facut si Aston Martin DBS, inspirat din... coala de hartie impachetata. De fapt, in anii '70, mai toti designerii faceau modele si concepte ascutite, crezand ca aceasta este directia viitorului. Exemple precum conceptele Maserati Boomerang sau Alfa Romeo Carabo sunt doar cateva masini realizate de designerii italieni in acelasi stil futurist. Oricum, la acea vreme, acest design era unul neconventional, la fel cum este si in ziua de azi.

Designul exterior strigator si agresiv al lui Lagonda se combina de minune cu un interior opulent din piele si lemn, dar mai ales cu instrumentarul venit direct din viitor. In momentul lansarii, in 1975, Aston Martin Lagonda Series 1 se vindea cu circa 40.000 de lire sterline, mai mult decat un Ferrari 400 si Maserati Kyalami, dar mai putin decat costa Rolls-Royce Corniche.

Aston Martin Lagonda1971 Maserati Boomerang ConceptAston Martin Lagonda1970 Alfa Romeo Carabo Concept

Motor V8, ceasuri cu plasma si cutie automata cu 3 rapoarte de la Chrysler

Prima generatie de Lagonda, produsa intre 1974 si 1975, si-a facut aparitia la Salonul Auto de la Londra. Era primul automobil care purta numele de Lagonda de la ultimul model Rapide lansat in 1961. Avea sub capota un motor V8 de 5.3 litri DOHC cu 4 carburatoare care oferea 280 cp si 408 Nm cuplu, cuplat la o cutie manuala cu 5 trepte sau la o cutie automata TorqueFlite Chrysler cu 3 rapoarte. Viteza maxima a masinii era de 240 km/h si accelera pana la 100 km/h in doar 6.2 secunde. Din pacate, numai 7 astfel de exemplare au fost fabricate initial, mai ales din cauza unui consum urias de peste 40 l/100 km.

Aston Martin LagondaAston Martin Lagonda Series 1 din 1974

Generatia a doua de Lagonda, numita Series 2, s-a produs intre 1976 si 1985, fiind cea mai vanduta serie. Acest model este cel cu designul care a ramas in istorie, ascutit si patratos, avand in comun doar motorul cu prima generatie. Interesant pentru aceasta generatie este bordul digital cu LED-uri si butoane cu functie tactila. La fel era si volanul cu o singura spita si ceasurile de bord cu plasma. Puterea acestui nou model era ceva mai mare, de 284 cp si 409 Nm cuplu, avand aceeasi capacitate de 5.3 litri si aceeasi autonomie extrem de scazuta din cauza carburatoarelor ineficiente.

Aston Martin LagondaAston Martin Lagonda Series 2 din 1976

Seria 3 de Aston Martin Lagonda s-a produs vreme de numai 1 an, intre 1986 si 1987, fabricandu-se numai 75 de exemplare, dar care s-a bucurat de ceva nou. E vorba de motorul pe injectie. In plus, acest model avea instrumentar iluminat cu tuburi catodice si, ulterior, cu vacuum fluorescent. In afara de injectia motorului si cateva inovatii de domeniul fantasticului la interior, exteriorul masinii era identic cu cel din generatia precedenta.

Ultima generatie numita Series 4 s-a lansat la Salonul Auto de la Geneva in martie 1987. Caroseria candva ascutita era acum mai rotunjita, dar pastra acelasi profil futurist. In plus, farurile escamotabile au fost eliminate si inlocuite cu faruri triple, iar jantele de 15 inch au fost inlocuite cu unele mai mari, de 16 toli. In total, numai 105 de astfel de automobile au fost realizate, pentru ca erau produse in totalitate manual si dura circa o saptamana realizarea unui singur exemplar. Ultima masina Aston Martin Lagonda produsa vreodata a fost realizata in ianuarie 1990.

Aston Martin LagondaLagonda Series 4 a renuntat la farurile escamotabile, preferand cele 6 faruri frontale

Pe langa inovatiile mentionate mai sus, Lagonda se mai bucura si de statutul de a fi prima masina din lume dotata cu managerizare prin computer si instrumentar digital. In ciuda sutelor de ore de munca facuta manual de angajatii Aston Martin, computerele originale aveau tendinta sa se strice foarte des. De fapt, orice inovatie de pe Lagonda, cum era si iluminarea cu tuburi catodice s-a dovedit a fi complet lipsita de fiabilitate.

Aston Martin Lagonda

Aston Martin LagondaAston Martin LagondaAston Martin Lagonda

Cea mai urata si cea mai proasta masina din ultimii 50 de ani

Publicatia Bloomberg Businessweek a numit Aston Martin Lagonda drept una din cele mai urate 50 de masini ale ultimilor 50 de ani. Mai mult, celebra revista Time Magazine a mai spus ca Lagonda merita titlul fruntas in topul celor mai proaste masini din toate timpurile, descriind aceasta limuzina drept "o catastrofa mecanica cu electronica impresionanta daca ar functiona vreodata".

Aston Martin Lagonda

Modele speciale si editii limitate de Lagonda

Aston Martin producea si acum 30 de ani masini speciale si personalizate pentru persoane bogate din Orientul Mijlociu. In 1983, 5 exemplare din a doua generatie au fost modificate primind un bodykit si interior modificat. Acestea s-au numit Tickford Lagonda. A urmat in 1984 modelul Tickford Limousine, de fapt o Lagonda cu ampatament marit, special realizata pentru capete incoronate. Au fost produse doar 4 astfel de exemplare care au costat 110.000 de lire sterline fiecare, adica dublu decat o Lagonda de serie.

Aston Martin LagondaAston Martin Lagonda Tickford Limousine cu ampatament marit costa 110.000 de lire sterline, cam cat 3 Ferrari-uri

Aston Martin Lagonda Rapide a fost numele dat unui singur exemplar cu 2 portiere si ampatament micsorat, care se bucura de farurile triple de pe ultima generatie. Nu se stiu detalii despre acest model, unde este si ce s-a intamplat cu el, dar se pare ca a fost o comanda speciala venita din partea unui seic. Pe langa acest model coupe cu doua portiere, a mai existat un model unicat. E vorba de Lagonda Shooting-brake, adica o versiune Estate realizata de Roos Engineering din Elvetia in 1998, folosind o Lagonda din 1987. Ulterior, si alti tuneri au mai realizat versiuni break de Lagonda.

Aston Martin Lagonda1998 Aston Martin Lagonda Shooting-brake realizat de Roos Engineering

Aston Martin LagondaLagonda Rapide CoupeAston Martin LagondaTickford Lagonda

Aston Martin Lagonda in ziua de azi, pret de BMW Seria 3

Poti cumpara in ziua de azi un model Lagonda incepand cu 35.000 de Euro. Evident, nefunctional. Dar o astfel de masina poate ajunge si la un pret care depaseste 100.000 de Euro daca este pusa la punct sau chiar mai mult daca e vorba de o serie realizata in numar redus. Indiferent de pret si de lipsa totala a pieselor in ziua de azi, Lagonda ramane cu adevarat o masina interesanta.

Noi nu am spune ca este una din cele mai urate masini din lume. Ci am spune ca este fara indoiala una care intoarce priviri azi, la fel cum o facea si acum 40 de ani. Ce alt producator a mai avut curajul la acea vreme sa realizeze un Supercar cu 4 locuri si 4 portiere capabil sa rivalizeze la performante cu cele mai exotice masini sport realizate de Ferrari sau Lamborghini? Dupa opinia noastra, credem ca prin curajul acestui design futurist si prin faptul ca au realizat atat de putine masini complet manual, lucrand la un singur exemplar 7 zile, Aston Martin Lagonda este fara indoiala una din cele mai spectaculoase automobile produse vreodata, pe care ne-am dori cu adevarat sa le conducem.

Aston Martin LagondaAston Martin Lagonda 2016

Aston Martin Lagonda

Aston Martin Lagonda

Aston Martin Lagonda

Aston Martin Lagonda

Aston Martin Lagonda

Aston Martin Lagonda

Aston Martin LagondaAston Martin LagondaAston Martin Lagonda

Aston Martin Lagonda

Aston Martin Lagonda

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (35) Poze Aston Martin Lagonda
mai multe