Momente importante din trecut si masinile in care s-a schimbat lumea

  • Mercedes-Benz W140 si sfarsitul celei mai fotografiate persoane din lume
  • Moartea celui mai iubit presedinte american in Lincoln Continental
  • Erwin Rommel supravietuieste intr-un Volkswagen Kubelwagon, atacat de avioane Spitfire
Distribuie pe Facebook

Nu putine sunt momentele istorice care ne-au marcat viata si evolutia. Dar foarte putine evenimente au o legatura stransa cu autoturismele. Am ales cateva puncte de cotitura in urma carora lumea s-a schimbat: fie in bine, fie in rau. Dar, cu siguranta, milioane de oameni au fost influentati de catre aceste evenimente la care martore au fost... masinile.

1910 - Masina in care a inceput Primul Razboi Mondial Gräf & Stift 28/32 PS

Momente istorice legate de automobileFranz Ferdinand nascut in 1863 a fost mostenitorul de drept al Imperiului Austro-Ungar din 1896, ucis in urma unui atentat pe 28 iunie 1914. Pe cand se afla in Serbia, in orasul Sarajevo, alaturi de sotia lui Sophie, a fost supus unui atentat esuat: a fost aruncata o grenada catre masina prezidentiala, un model Graf & Stift din 1910. Grenada nu si-a atins tinta, dar a ranit mai multe persoana din masina urmatoare. Ulterior, familia regala a vrut sa viziteze victimele la spital si, pe o strada ingusta, Gavrilo Princip a tras doua focuri de pistol, impuscandu-l atat pe Rege cat si pe Regina, acestia murind in scurt timp din cauza ranilor. Ulterior, Austro-Ungaria a declarat razboi Serbiei si, alaturi de Germania au intrat in ceea ce urma sa fie numit Primul Razboi Mondial.

1912 - Campania lui Theodore Roosevelt de la volanul lui Mitchell Model S

Momente istorice legate de automobileTheodore Roosevelt a fost al 26-lea Presedinte american, venit in functie dupa asasinarea lui William McKinley in 1901, el devenind din Vice-Presedinte cel mai tanar presedinte american in varsta de 42 de ani. El a fost om de afaceri, scriitor, explorator, soldat, naturalist si istoric, dar mai presus de toate un marcant membru al Partidului Republican. Ascensiunea in politica a debutat in 1895 cand a fost seful politiei din New York, dupa care, intors din Razboiul din Cuba, a fost ales Guvernator de New York si a candidat impotriva lui McKinley la presedintie. In 1912 el a vrut sa fie reales, ducand o campanie "deschisa" cu ajutorul masinilor, la bordul carora se plimba pe strazi ca sa fie cunoscut de alegatori.

1934 - Sfarsitul cuplului Bonnie si Clyde intr-un Ford V8

Momente istorice legate de automobileCel mai cunoscut cuplu din lumea sangeroasa a mafiei americane este fara indoiala format din Bonnie si Clyde. Mai precis, Bonnie Elizabeth Parker in varsta de 24 de ani si Clyde Chestnut Barrow a.k.a. Clyde Champion Barrow care avea 25 de ani. Ei si-au facut o imagine de spargatori de banci si criminali, reusind peste 20 de jafuri armate si ucigand in jur de 9 agenti de politie si civili. In 1934, pe 23 mai, cuplul a fost urmarit de mai multe masini de politie si suspus unui urias tir de mitraliere care le-a adus sfarsitul la o varsta frageda. Ei se aflau intr-un Ford V8 cu motor modificat, cand mai multi agenti ii asteptau pe un drum de tara din Louisiana. In momentul in care masina s-a oprit au fost trase peste 130 de gloante, fiecare din cei doi infractori avand la sfarsitul raportului legist peste 50 de rani cauzate de gloante, incompatibile cu viata.

1938 - Limuzina lui Hitler, Mercedes-Benz W150

Momente istorice legate de automobileSe spune ca Volkswagen Beetle a fost desenat chiar de Adolf Hitler, care a realizat schita pe o hartie si ulterior le-a inmanat-o celor de la Daimler. Oricum, e clar ca industria de vehicule l-a pasionat pe dictatorul nazist, acesta avand convingerea ca viitorul sta in mobilitate. De aceea el si promova o masina numita Volkswagen, adica masina poporului, sperand ca orice persoana, indiferent de starea materiala, va avea acces la un automobil. Dar dragostea lui Hitler pe 4 roti a fost fara indoiala Mercedes-Benz 770 model W150. Masina a fost produsa incepand cu 1938 la specificatiile directe ale Fuhrerului. Era o masina uriasa, o limuzina vanduta atat in varianta decapotabila cat si in varianta acoperita. Motorul avea 155 cp sau 230 cu ajutorul unui compresor si era cuplat la o cutie cu 5 trepte extrem de moderna. In momentul lansarii, modelul W150 era cea mai scumpa masina de pe planeta, al carei pret nici nu era anuntat in brosuri, productia realizandu-se doar pe baza de comanda, special pentru capete incoronate. In total, numai 80 de astfel de exemplare au fost realizate, majoritatea fiind insa distruse in timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial.

1942 - Mercedes-Benz 320 Convertible B, sicriul sefului SS, Reinhard Heydrich

Momente istorice legate de automobileReinhard Tristan Eugen Heydrich a fost un oficial german nazist de rang inalt in timpul razboiului. El a fost generalul SS si generalul politiei, seful diviziilor de securitate interna Gestapo, Kripo si SD. Cu alte cuvinte, era unul dintre cei mai puternici oameni de-ai lui Hitler. Multi istorici spun ca Heydrich a fost chiar cea mai crunta persoana din tot regimul nazist, fiind unul din cei care a implementat programul de exterminare a evreilor Solutia Finala. In 1942, in cadrul unei operatiuni secrete britanice numita Operation Anthropoid din Praga, Heydrich a fost atacat de o echipa formata din cehi si slovaci antrenati de englezi. Masina in care se afla, un Mercedes-Benz 320 Convertible B, a fost atacata cu lansatoare de grenade si neamtul a decedat. In semn de razbunare, Hitler a facut un masacru urias, omorand peste 5000 de persoane. De exemplu, satul unuia dintre atacatori, Lidice, a fost bombardat si toti baietii de peste 16 ani impuscati.

1944 - Erwin Rommel supravietuieste intr-un Volkswagen Kubelwagon, atacat de avioane Spitfire

Momente istorice legate de automobileUn alt ofiter de rang inalt din anturajul lui Hitler a fost Erwin Rommel, un conducator al trupelor terestre Africa Korps, numit si Desert Fox. Este poate cel mai respectat conducator de razboi german, fiind apreciat atat de nemti, cat si de catre fortele aliate. Si asta pentru ca era un profesionist, un adevarat strateg si un conducator al diviziilor de Panzere, obtinand bune rezultate atat in Primul, cat si in al Doilea Razboi Mondial. In 1944, cand era in Franta si se intorcea de la sediul diviziei Panzer Corps 1 la bordul unui Volkswagen Kubelwagon, pilotii a doua avioane canadiene Spitfire l-au recunoscut si au inceput sa deschida focul. Soferul a murit pe loc si masina s-a lovit de niste copaci, insa, desi nimeni nu mai credea, Rommel a supravietuit, murind doi ani mai tarziu prin sinucidere, acuzat fiind de Hitler de inalta tradare.

1944 - Jeep Willys, masina care a eliberat Parisul cu Gen. Patton

Momente istorice legate de automobileEliberarea Parisului de ocupatia germana a avut loc in luna august a anului 1944, dupa debarcarea fortelor aliate, cand germanii erau deja slabiti iar rezultatul final nu putea fi decat invingerea lui Hitler. Totul a inceput cand Armata a 3-a Americana condusa de Generalul George Patton (foto) a inceput sa fie la doar cativa kilometri de capitala franceza. Atunci, unitatile de rezistenta din Paris au inceput sa se lupte cu garnizoanele naziste care tineau Parisul ocupat de 4 ani. In urma unui conflict care a durat 6 zile, Parisul a fost eliberat si toti nemtii din oras s-au predat sau au fugit spre est. Americanii au intrat in oras cu masinile blindate, in timp ce peste 500 de unitati mobile care erau la bordul unor automobile de teren Jeep Willys au impanzit strazile si au fost aclamate de cetateni.

1963 - Moartea celui mai iubit presedinte american in Lincoln Continental 4D convertible (model 74A)

Momente istorice legate de automobileLimuzina prezidentiala a Casei Albe in care a fost asasinat Presedintele american JF Kennedy pe 22 noiembrie 1963 era un speciala, bazata pe un Continental cu portiere de tip "suicide" de fabrica. Masina avea numele de cod SS-100-X si era produsa de Hess & Eisenhardt din Ohio, special pentru a raspunde cerintelor prezidentiale. Chiar daca masina de baza era din 1961, modelul era adus la standardele de design din 1962, cu bare si grila model nou. In ciuda unor blindaje suplimentare, presedintele a ales sa mearga cu automobilul decapotat, lucru care i-a adus moarte. Ulterior, dupa asasinat, masina a fost modificata iar de catre cei de la Hess & Eisenhardt care i-au pus plafon rigid, blindaj suplimentar si a mai functionat drept limuzina prezidentiala multi ani dupa acest eveniment nefericit. Acum, masina in care a fost impuscat Kennedy poate fi admirata in muzeul Henry Ford din Dearborn, Michigan.

1982 - Printesa Grace de Monaco pierde controlul masinii sale Rover P6 3500 V8

Momente istorice legate de automobileProbabil toata lumea a auzit de frumoasa actrita americana Grace Kelly care a facut cariera la Hollywood in anii '50. Ea a reusit sa obtina mai multe premii prestigioase in lumea actoriei, inclusiv un Oscar pentru rolul principal din filmul "The Country Girl". Ea a parasit insa lumea filmului la varsta de 26 de ani pentru a se casatori cu Printul Rainier de Monaco. Numele sau s-a schimbat in Grace de Monaco si a avut 3 copii: Caroline, Albert si Stephanie. Pe 14 septembrie 1982, cand se afla alaturi de fiica ei Stephanie pe drumurile unduite de langa Monaco, a suferit un infarct si a pierdut controlul masinii sale, un Rover P6 3500 din 1971. Din pacate, ea a murit la scurt timp in spital la varsta de 53 de ani, insa fiica ei a supravietuit. Alaturi de urmatorul caz este poate cel mai cunoscut deces la bordul unei masini intr-o familie regala.

1997 - Mercedes-Benz W140 si sfarsitul celei mai fotografiate persoane din lume

Momente istorice legate de automobileLady Diana, Printesa de Whales, a fost cea mai fotografiata persoana din lume. Si asta pentru ca era o femeie extrem de placuta si iubita de toata lumea, in special datorita actelor sale caritabile si a implicarii ei pe plan mondial in protejarea copiilor. Ea si-a pierdut viata la bordul unui Mercedes-Benz S280 model W140 pe 31 august 1997 la Paris. Dupa despartirea de Printul Charles, Diana a intrat intr-o relatie cu doctorul Dodi Fayed, alaturi de care a si murit, cand masina a derapat si a intrat intr-unul din stalpii pasajului Pont de l'Alma. In masina se aflau soferul, un bodyguard si cuplul, insa doar bodyguardul a supravietuit. Cauza se presupunea a fi comportamentul agresiv al paparazzilor pe motociclete, care l-au fortat pe sofer sa calce acceleratia, insa ulterior ancheta a demonstrat ca soferul s-a urcat baut la volan. La inmormantarea Printesei Diana au fost prezente circa 3 milioane de persoane in Londra care au indragit-o pe aceasta femeie senzationala.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (12) Poze Momente istorice legate de automobile
mai multe