Povestea Bugatti-ului Brescia Roadster uitat pe fundul unui lac 75 de ani

- Masina i-a apartinut celebrului pilot de curse Rene Dreyfus
- A fost aruncata in lac in anii '30 de autoritatile elvetiene
- Acest Bugatti a fost recuperat in 2009 si vandut in 2010
Fara indoiala, luciurile de apa din toata lumea ascund cele mai valoroase comori. Daca pe fundul oceanului zac si acum comori in valoare de miliarde si miliarde de dolari, vapoare, submarine si o multime de vehicule rare si scumpe scufundate odata cu echipajul, in cateva lacuri din Europa zac avioane si automobile de valoare. Nu trebuie sa uitam ca in lacul Siutghiol din judetul Constanta sta ascunsa epava unui hidroavion valoros din cel de-Al Doilea Razboi Mondial...
Insa undeva in Elvetia, pe fundul Lacului Maggiore, a stat ascunsa timp de 75 de ani o comoara cu 4 roti. E vorba de un foarte rar Bugatti Type 22 Brescia Roadster care i-a apartinut celebrului pilot francez al epocii de aur, Rene Dreyfus. Acesta insa a pierdut masina cumparata de la altcineva in urma unui joc de poker la betie, castigatorul fiind un "playboy monden" al vremii, Adalbert Bode. Acesta a castigat masina la Paris si a condus-o spre casa, fara sa aiba insa niciun ban la el.
Asa incepe si povestea nefericita a acestui exemplar de Bugatti Type 22 fabricat in 1925 in doar cateva exemplare. Mai mult, cu o caroserie Roadster, fabricata in Italia, la Brescia, au fost facute doar vreo 4 automobile, din care acesta este si azi unicul supravietuitor. Dar, pe cat de rara este masina, pe atat de performanta era acum 90 de ani: motor de 1.4 litri cu 4 pistoane, de 40 cp, dar care, datorita greutatii reduse, reusea sa atinga o viteza maxima de 160 km/h.
Masina cu numarul de sasiu 2461, acest Bugatti Type 22 Brescia Roadster care i-a apartinut lui Rene Dreyfus, a ajuns pe fundul apei, la o adancime de 52 de metri, in urma unei intamplari pe cat de amuzante, pe atat de... dureroase. Si totul este din cauza lui Adalbert Bode, care s-a bazat pe sarmul sau si a vrut sa treaca in Elvetia cu buzunarele goale, fara sa stie ca in 1934, nu exista Uniunea Europeana si nici libera trecere, iar importarea oricaror bunuri era taxata la granita.
Legenda spune ca Bode odata ajuns la granita cu Elvetia, cand a fost verificat de autoritatile elvetiene, acestea i-au cerut o taxa vamala pentru masina care avea numere de Franta. Se pare ca la acea vreme, un Bugatti vechi de 10 ani nu era considerat scump, iar taxele vamale faceau mai mult decat valoarea masinii din acel moment. Asa ca Bode a lasat masina acolo si a plecat spre casa pe jos. Iar autoritatile au depozitat-o intr-un hambar. Ulterior, masina a mai fost utilizata de doi proprietari aproximativ 3 ani de zile, timp in care nu au fost achitate taxele vamale, crescute intre timp destul de mult. Autoritatile au dat din nou de urma automobilului si, conform legii, vamesii au fost nevoiti sa o distruga. Cea mai simpla varianta a fost sa o arunce in lacul Maggiore, unde si-a gasit locul de odihna pentru 75 de ani, la o adancime de 52 de metri. Inainte sa o arunce insa, masinii i-au fost legate niste lanturi de roti, pentru momentul in care ar putea sa fie recuperata.
Povestea acestui Bugatti continua in anii '60, cand un scafandru numit Ugo Pillon, afland de povestile locale cu masina din lac, se hotaraste sa o gaseasca. In 1967, acesta gaseste masina pe fundul lacului, zacand rasturnata pe o parte si scufundata in malul de pe substrat, dar nu are banii necesari unei operatiuni de recuperare. Masina construita in Italia a fost pentru prima oara inmatriculata in Nancy, Franta, asa cum o dovedeste si o placuta de alama pe care era inscris "George Nielly, 48 Rue Nollet, Paris". Acesta se pare ca a fost primul proprietar al masinii.
Mai este nevoie de cateva decenii bune ca povestea acestui Bugatti sa ajunga din nou in atentia opiniei publice. Dar, din nefericire, e nevoie de o tragedie ca cineva sa scoata masina de pe fundul lacului. Un tanar din regiune, Damiano Tamagni, a fost batut cu salbaticie si omorat in 2008, in urma unei petreceri din Locarno, Elvetia, de catre 3 tineri croati. In semn de solidaritate, un club de scafandri locali a decis sa scoata masina despre care se stia ca rugineste pe fundul lacului, sa o vanda si sa foloseasca banii obtinuti in cadrul fundatiei pentru combaterea violentei juvenile pe care o facuse familia tanarului ucis.
Asa s-a format o echipa de 30 de scafandri care a reusit, dupa multe cautari, investitii si proiecte care au durat 9 luni, sa scoata masina din lac, pe 12 iulie 2009. Masina a fost in cele din urma scoasa la licitatia organizata de casa Bonhams in 2010, la Paris. Aici, acest Bugatti Type 22 Brescia a fost vandut pentru suma de 350.000 de dolari, cu mult peste suma estimata initial. Din fericire, castigatorul a fost celebrul muzeu Mullin, din California. Acestia au decis sa lase masina exact asa cum a fost scoasa din apa, fara sa o reconditioneze, si au expus-o intr-un loc special. Chiar daca jumatate din masina, cea care a ramas neprotejata de namolul de pe fundul lacului, a disparut, transformandu-se in rugina, acest Bugatti reuseste si acum sa fie considerat o capodopera. Masina poate fi oricand admirata intr-o sala speciala, cu lumini foarte slabe, ce simuleaza nivelul de lumina de pe fundul lacului.
Acum, acest automobil valoros nu mai este un banal exemplar de Bugatti. Ci este o masina artistica, ce trebuie admirata exact ca o pictura sau ca o sculptura. O masina care a avut mai multe vieti, de la masina de curse, pana la masina pierduta la un joc de poker ce a sfarsit impinsa intr-un lac, dar apoi recuperata si expusa pentru eternitate.
-
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
-
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
Dezmembrez skoda superb 2 (3t) 2008 - 2015 1.4 tsi caxc( cp:...
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
-
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
-
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
-
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
-
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
-
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei


