Povestea celui mai scump Ford Mustang din univers: 1968 Shelby EXP 500 Green Hornet
- Masina a fost restaurata in 1993
- Pretul cerut era de peste 2,5 milioane de dolari in 2013
- De doua ori a scapat de la casare
Daca ne uitam in urma si cautam care sunt cele mai scumpe automobile americane vandute vreodata, o sa gasim acolo si un Shelby GT500 Super Snake din 1967 care s-a vandut cu 1,3 milioane de dolari in 2013. Chiar daca aceasta masina a ramas cea mai scumpa masina vanduta la o licitatie, nu acest Super Snake e cel mai valoros Mustang din lume.
In luna mai a anului 2013, se vindea la licitatie un Shelby GT500 Super Snake pentru o suma fabuloasa: 1.300.000 de dolari. Si de atunci aceasta a ramas cea mai scumpa masina Ford, model Mustang, pe care banii au achizitionat-o candva. Chiar si asa, nu multa lume stie ca in luna ianuarie a aceluiasi an, un alt Mustang a fost scos la licitatie si, chiar daca cineva a ofertat 1,8 milioane de dolari, masina nu s-a vandut pentru ca suma rezervata nu a fost atinsa. Asadar, putem spune fara indoiala ca aceasta masina, un Shelby EXP 500 numit Green Hornet, fabricat in 1968, este cel mai scump Mustang din toate timpurile. Dar ce este asa de special la masina asta?
Un prototip scapat de la casare
Pe vremuri, majoritatea producatorilor realizau cateva automobile-prototip pentru dezvoltarea unor modele noi, dupa care, cand masina intra in productie, le distrugeau pentru ca nimeni altcineva sa nu le fure ideile conceptului. Este si cazul celor de la Ford, care au distrus majoritatea prototipurilor de-a lungul vremii, iar pentru modelul Mustang, cumva, au reusit sa supravietuiasca doar cateva. Printre acestea se numara si automobilul cu seria 8F01S104288 fabricat in 1968, care era o caroserie hardtop de culoarea Lime Gold. Masina, alaturi de inca un exemplar, avea ca scop dezvoltarea unui nou model de Ford Mustang numit GT/Sport Coupe, asa ca a iesti pe usa fabricii, din departamentul de prototipuri, cu cateva trasaturi unice: motor 390 big-block, cutie C6 automata, interior Deluxe Ivy Gold si multe elemente exterioare speciale. Cum ar fi prize de aer laterale nefunctionale, eleron incorporat in portbagaj si un panou pe spate cu stopuri de Thunderbird, model '65.
Dupa ce Ford a realizat aceste doua prototipuri, proiectul unui Mustang GT/Sport Coupe a fost retras si una dintre masini a fost casata. In schimb, exemplarul cu seria 8F01S104288 a avut noroc si a scapat, fiind trimis in Michigan, la Shelby Automotive unde, pentru a doua oara, a inceput o viata plina de teste.
Tentativa lui Shelby de a concura cu Chevrolet Corvette
Odata masina ajunsa in curtea celor de la Shelby, inginerii de acolo au inceput sa o puna la treaba. Prima modificare a masinii, in tentativa de a gasi un rival pentru Corvette, a fost inlocuirea motorului Ford 390 cu un propulsor experimental 428 Cobra Jet, iar cutia schimbata cu una modificata de Shelby, de camion, cu un convertizor de cuplu de Lincoln. In plus, partea din fata a masinii a fost modificata pentru a se scapa de kilogramele in plus. Asa ca Fred Goodell, cel care era inginerul-sef la Shelby pe vremea aceea, a eliminat capota si metalica si grila cu unele din fibra de sticla, iar celebrul Sonny Fee, un vopsitor renumit, i-a dat culoarea Gold Luster Green Metallic si plafonul a fost imbracat in vinilin. In plus, pentru a semnala ca e vorba de o masina experimentala, i-au fost puse insemnele EXP 500. La interior a fost montata o consola si diferite elemente Shelby.
Green Hornet testeaza injectia electronica si suspensia independenta
Imediat ce a primit noua vopsea verde, masina a primit porecla de Green Hornet, adica Viespea Verde. Si cum cei de la Shelby nu aveau de gand sa tina masina asta degeaba, au mai programat o serie de testari pentru ea. Prima a fost montarea sistemului experimental de injectie electronica numit Conelec, sistem care a fost pus in total pe 10 automobile. Aceasta injectie a fost dezvoltata de Dave Long, inginer la Bendix, caruia i-a fost refuzata inventia numita Electrojector, asa ca si-a dat demisia si a dezvoltat pe cont propriu noul sistem de injectie. El a realizat in cele din urma Conelec EFI, un sistem care reducea emisiile si putea fi montat si pe motorizarile cu carburator, dotat cu un computer care se monta in torpedou. Asta in anii '60!!!
Aceeasi masina care a scapat de casarea celor de la Ford si a ajuns in ograda Shelby, a mai fost platforma de teste pentru o suspensie independenta. Acest proiect dezvoltat de Shelby folosea prinderile de fabrica, dar ii permitea oricui sa inlocuiasca puntea rigida si foile de arc cu bascule independente si arcuri elicoidale. In plus, Shelby a mai upgradat masina si pe partea de frane, dotand-o cu discuri pe toate rotile, lucru nemaivazut la vreun Mustang pana atunci... Totul, in sperianta de a depasi la performante modelul Corvette.
Modificat, alergat si folosit zi de zi, dupa care, salvat
Nu se stie cum si de ce, dar dupa finalizarea testelor, acest prototip a scapat nevatamat. De fapt, in 1971, a fost vandut la o licitatie dedicata angajatilor Ford si un dealer a cumparat automobilul. Din pacate, sistemul de injectie fusese scos si inlocuit cu unul IRS, iar suspensia independenta de pe spate a fost inlocuita cu una rigida, de serie. Insa siglele EXP 500 si dungile Shelby ascundeau ceva... Chiar si asa, noul proprietar care a cumparat masina in 1971 i-a scos rotile Shelby si i-a pus unele obisnuite de Ford, dupa care i-a facut-o cadou fiului sau, Randy Darrow, care a mers la scoala cu ea vreme de mai multi ani.
In 1988, Paul Newitt, un specialist in Ford din California, primeste o scrisoare de la Darrow care ii spune ca are un Mustang hardtop din 1968 ce pare a fi celebrul Green Hornet despre care lumea credea ca a fost casat. Initial, Newitt a fost sceptic, sigur fiind ca masina nu mai exista, dar dupa ce a verificat seria de caroserie in evidentele Ford, si-a dat seama ca e vorba de originalul Green Hornet. Ulterior, masina a fost cumparata de Newitt si abia in 1993 a fost restaurata.
Martin Euler, specialist in restaurari, s-a ocupat de readucerea masinii pe linia de plutire. La sediul Classic and Muscle Mustang Restoration din Michigan, masina care, din fericire mai avea motorul experimental 428 Cobra Jet si cutia modificata C6, a primit jantele originale, pe care Darrow le pastrase. Vopsitorul care se ocupase initial de culoarea verde le-a facut schema exacta a culorii originale, dupa care, dupa schitele initiale, restauratorii au reusit sa reconstruiasca sistemul de suspensie independenta, conform cu originalul. Din pacate, pentru ca nu mai exista niciun sistem de injectie Conelec, masina a primit o injectie Holley Pro-Jection. Aceasta fiind singura modificare fata de masina originala Shelby din 1968...
Cumparata in 1995, aproape vanduta in 2013
Dupa ce a fost restaurata la starea actuala, Green Hornet a fost cumparata in 1995 de catre Steve Davis, cel care acum este Presedintele casei de licitatii Barrett-Jackson. Masina a mai schimbat cateva maini, vanduta unui colectionar numit Marty Mazman, dupa care recumparata de Davis in 2004. Acesta i-a vandut masina lui Craig Jackson, seful cel mare de la Barrett-Jackson.
Privind aceasta masina unica in lume ca pe o investitie, Jackson a vrut sa vanda Green Hornet in 2013, in cadrul unei licitatii organizate chiar de el. Chiar daca automobilul a primit o oferta de 1,8 milioane de dolari, cea mai mare suma obtinuta de vreun Mustang vreodata, masina nu a fost vanduta. Si asta pentru ca Craig Jackson voia sa obtina peste 2,5 milioane de dolari pentru aceasta masina...
Momentan, Green Hornet a ramas in colectia sa, dar odata cu trecerea anilor, valoarea sa nu poate decat sa creasca. Chiar daca masina nu mai este originala, are un istoric bogat, atat de la Ford, cat si de la Shelby, si pentru ca este unica in lume poate fi declarata fara doar si poate, cel mai scump Mustang din univers.
- Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 € Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei
- Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 € Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 €
- Mercedes sprinter 163 cp euro 5, stare tehnica perfecta 2012 15800 € Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 €
- Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Nissan leaf tekna special 2019 21150 € Kia carens euro 5b 2015 7950 €
- Mitsubishi asx euro 5 2012 7950 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 € Skoda octavia 2 vrs extra dotari laurin&klement 1.6 mpi gpl... 7500 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Grila aerisire mazda 6 gg ( 2002-2007 ) 50 Lei
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Set 4 anvelope de vara noi 235/40r19 96w bridgestone potenza s001 2200 Lei Motor mercedes viano an 2013 euro 5 13685 Lei
- Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Th-10399 blocaj volanta motor ford diesel și benzina 35 Lei Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 €
- Bmw 520 diesel 2009 8200 € Vw touran diesel 2011 5790 € Ford focus cabrio 2007 3500 Lei
- Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12600 € Mercedes citan 2016,clima 2016 7500 € Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 € Fiat 500 x benzina+gpl 1.6 aspirat navigatie,pilot... 11750 € Rama grila radiator hyundai ioniq facelift (2019-2022) cod... 270 Lei
- Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 € Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei