Povestea lui ARO 240, masina dupa care a fost facut Mercedes-Benz G Class

- ARO 240, lansat in 1969 la Romexpo
- Vanzarile incep in 1972
- 2006, ultimul an de existenta ARO Campulung
Uzina ARO Campulung, desi a fost pusa pe butuci de guvernul PSD condus la acea vreme de Adrian Nastase, inca naste amintiri frumoase. Mai ales daca ne gandim ca era singura uzina la nivel european a anilor '70 specializata exclusiv pe vehicule de teren. Dar ce ai zice daca masina romaneasca a fost si inspiratie pentru Mercedes G Class?
Produs romanesc?
Dupa o perioada de 15 ani in care Uzina de automobile de la Campulung a produs modele numite IMS, copiate 100% dupa vehiculele rusesti, a inceput o perioada de creatie si dezvoltare proprie. Cel putin, asa credea lumea pana de curand. Cum ca ARO din seria moderna numita 240 a fost o masina 100% de productie autohtona. In realitate insa, ARO 240 a fost o masina inspirata in proportie destul de mare de un automobil de teren italienesc, Fiat Campagnolo.
De fapt, cam tot conceptul a fost luat de la Fiat: forme patrate ale caroseriei, suspensie independenta pe fata, caroserii diferite. Deci ARO nu a fost o masina gandita de la zero de romani, ci inspirata de italieni si cu o noua caroserie exterioara, aparent mai moderna.
Dezvoltarea unui vehicul 4x4 nou a inceput in 1968 si abia in 1972 a fost scos pe piata primul vehicul de teren cu noul nume ce reprezinta prescurtarea de la Automobile ROmanesti.
Primul ARO, un cabriolet
Primul 240 a fost lansat in 1969 in cadrul targului de la Romexpo, dar abia in '72 s-a si pus in vanzare fara multe modificari in plus fata de modelul expus. Masina era un model decapotabil cu 2 usi, prelata, suspensie independenta fata cu arcuri elicoidale, suspensie rigida spate cu foi de arc, frane cu tambur fata-spate, cutie manuala cu 4 trepte, motor de 2.5 litri pe benzina cu 75 cp si faruri de Dacia 1300. A urmat in 1975 modelul ARO 241 care era tot cabrio, dar cu 4 usi, dar si modelul 243, o masina cu 2 usi dar carosata, cu 8 locuri pe scaune si banchete.
Intre 1976 si 1985, uzina ARO mai proiecteaza cateva tipuri de caroserii, printre care si cele de tip camioneta sau cele alungite, cu 5 usi si 7 locuri pentru pasageri, toate modelele trecand prin mai multe etape de restilizari vizuale.
Departament de masini "custom"
ARO avea si un departament numit CESAR, Centrul de Experimentari si Studii pentru Automobile Romanesti, in care o mana de ingineri faceau tot felul de nebunii. De exemplu, au pus o caroserie de Oltcit pe un sasiu echipat de ARO si asa s-a nascut un Oltcit 4x4. Au modificat masini si le-au transformat in limuzine de vanatoare pentru Ceausescu, au facut experimente cu motoare puternice straine, au montat diverse dotari si au construit zeci de modele "custom", cu aer conditionat, tapiterie piele si multe alte dotari de lux.
Interesant este ca aici se faceau niste autoturisme la care doar jumatate din piese erau romanesti, de ARO. Restul erau luate de la alte vehicule. Cum este si cazul masinii lui Adrian Nastase, cel care a pus pe butuci ARO, o masina dotata cu aer conditionat, motor Cosworth, piese Volvo si asa mai departe.
A fost ARO un 4x4 bun?
Cand eram mic, tot auzeam lumea zicand ca ARO a fost o masina fantastica in off-road. Si acum il mai auzi pe cate unul oftand, jurandu-se cu mana pe inima ca ar fi mai buna decat un Land Cruiser sau Defender pe teren accidentat. In realitate, lucrurile nu prea stateau asa...
Marketingul si aparatul de propaganda ale vremii isi faceau treaba si zvonurile ca ARO era masina suprema se propagau cu viteza luminii. Nu degeaba oamenii asteptau cu anii sa-si cumpere un ARO, fiind rezervat doar elitelor si pentru export. Insa, ARO din seria 240 a fost o masina extrem de proasta.
In primul rand, avea frane cu tambur pe toate rotile, abia in anii '80 fiind disponibile cele cu disc pe fata. Avea foi de arc pe spate, nu arcuri elicoidale, ceea ce o facea sa fie destul de primitiva. Nu avea diferential blocabil pe puntea spate, nu avea punte rigida pe fata, planetarele erau subdimensionate, sasiul era prost gandit, motoarele erau grele si cu performante minime, tabla disparea dupa cativa ani si asa mai departe. Nu, ARO 240 nu a fost niciodata o masina de teren excelenta, nici buna. Ci a fost singura masina de teren pe care o cunosteau romanii... deci putem spune ca, la acea vreme, era cea mai buna.
Inspiratie pentru Mercedes-Benz G Class
ARO 240 a aparut oficial pe piata in 1972 si in anul urmator deja se exporta in multe tari, inclusiv in Germania Federala si Democratica. Exista povesti ale unor nemti conform a fost adus un ARO in uzina Mercedes, fiind punctul de plecare in dezvoltarea Clasei G. Mercedes a debutat lucrul la un vehicul de teren in 1972, dar G Class a fost lansat abia in 1979, deci ar fi avut timp sa se inspire.
Chiar daca s-a lansat inaintea Mercedesului, nu putem spune concret ca masina de la Campulung a fost o inspiratie pentru nemti. La acea vreme nu erau foarte multe vehicule de teren in Europa, asa ca e probabil ca inginerii sa le fi studiat pe toate, inainte sa scoata pe piata un model nou. Dar cert este ca in Germania vehiculele ARO aveau un urias succes in anii '70, costand cam un sfert din G Class, pe care nu si-l permitea toata lumea.
ARO 240, un vehicul regretat
Nu chiar. Desi, inca exista inca mii de vehicule in toata tara care inca functioneaza si fac treaba. Dar in anii '90 deja era o masina imbatranita, veche, pe care nu o mai cumpara nimeni, ar fi murit oricum si daca nu o vindea pe nimic Adrian Nastase. Regretul major este ca in alte tari, majoritatea modelelor comuniste au evoluat si se vand si azi. Mai toate marcile de atunci exista si acum, au succes si se vand ca painea calda. Nu si ARO... Oare cum ar fi aratat un ARO in 2018, daca uzina era, sa zicem, in Germania? Ar mai fi fost o frauda orchestrata de Bombonel sau ar fi fost un concurent pentru Range Rover?
-
Bmw x3 ro 2.0 diesel 4x4 fiscal 2006 2900 €
0445010759 55494494 0986437473 pompa inalta presiune opel... 1250 Lei
Fuzeta completa stanga fata mercedes vito w638 2.2 cdi fab.... 200 Lei
-
Conducta tur turbo, peugeot 206 hb, 1.4hdi (id:330770) 92 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
-
Capac janta oe ford 1326508 230 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
Lampa bara spate cu ornament plastic nissan patrol y61... 595 Lei
Capac bara longitudinala fata dreapta oe skoda octavia 2... 55 Lei
-
Radiator intercooler suzuki suzuki sx4 s-cross 1.4 t 2019... 450 Lei
Mercedes w123 vehicul istoric mercedes 207 d 1987 1987 5000 €
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
-
Cablu maner usa - smart fortwo 1998 , 0001973v005 71.26 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Proiector ceata - kia sorento 2002 , 92201-3e000 135.48 Lei
-
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
Bec scrumiera + soclu oe volkswagen 357919243d85h 45 Lei
-
Anvelopa all season petlas imperium pt535 175/70 r14" 84h 318.04 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
28353991 a6510702787 delphi injector mercedes 2.2 cdi w204... 500 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
Buton dublu geamuri electrice fata dacia logan 2 mcv stepway... 50 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
Dezmembrez renault megane iii estate 1.5 dci k9k-a636 110 cai...
-
Diferential fata 31517533433 bmw x1 e84 [2009 - 2012] 1500 Lei
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei


