Povestea masinutelor cu pedale pentru copii: de la simbol comunist la bijuterii cu 4 roti

- Moskvich 400, cea mai populara masinuta cu pedale din Romania
- Americanii, cei mai mari producatori de asemenea jucarii
- Primele masinute de tabla cu pedale dateaza din anii 1890
Aveam cam 5 ani cand bunicul mi-a cumparat un Pegas alb, nou, care mi-a adus multe julituri in coate si vreo 500 de vanatai. Am alergat cu bicicleta sute de kilometri pe maidanele comuniste, dar undeva, adanc in sufletul meu, stiam ca as arunca cat colo Pegasul pentru a ma urca intr-un Mosckvich cu pedale. Asa cum vedeam la alti copii din parc ce pedalau in masinute rosii, albastre si verzi. Ei erau cei mai tari, cei mai cool, iar eu eram doar un alt invidios cu o bicicleta amarata.
Romania nu are o istorie bogata in domeniul masinutelor cu pedale. Pentru ca in trecut au existat doar vreo 4 modele de asemenea jucarii pentru copii cuminti, dintre care s-a remarcat unul singur in randul multimii. E vorba de o masinuta de tabla ruseasca ce imita Moskvich din seria 400, cu pedale si volan. De fapt nu erau tocmai niste pedale ci niste parghii metalice cu loc pentru picioare, iar copilul impingea inainte si inapoi pentru deplasare.
In tara noastra a mai existat un model de masinuta cu pedale, destul de popular, dar nu ca jucaria ruseasca. E vorba de o masina fabricata in Romania care imita un vehicul de teren, pesemne un Jeep Willys. Aceasta era mai mica si era construita in uzina care facea carucioare pentru copii si jucarii. Din acest model insa nu au rezistat multe exemplare din cauza metalului de proasta calitate si a ruginii excesive la care masinile erau supuse.
Partea cea mai frumoasa a masinutelor cu pedale este insa ca au avut un trecut plin de glorie, arta, maiestrie si devotament. Dar nu in tarile comuniste ci dincolo de ocean, acolo unde astazi o asemenea jucarie, in stare originala, poate sa coste si sute de mii de dolari daca este de la un producator anume.
Apogeul masinutelor cu pedale a fost in Statele Unite in perioada interbelica. Initial erau niste jucarii oferite in cataloagele Sears si aveau acces la ele doar acei clienti care locuiau in apropierea cailor ferate. Din simplul motiv ca la acea vreme, trimiterea de colete mari era imposibila pe calea soselei si cine voia o masinuta de otel cu pedale trebuia sa o ridice direct dintr-o gara, unde ii era livrata cu trenul. Cele mai cunoscute fabrici specializate pe masinute cu pedale erau in anii '20 si '30 American National Automobiles of Toledo si compania Steelcraft din Ohio.
Jucariile americane ale acelor vremuri imitau masinile reale care circulau pe sosea. Nu degeaba, majoritatea jucariilor imitau vehicule cu aripi uriase, decapotabile, limuzine sau camioane precum cele comercializate de GMC, Ford, Dodge sau Chrysler. De exemplu, o masinuta care copia un Chrysler Convertible avea o lungime de 110 centimetri si costa la acea vreme 31,50 dolari.
Masinuta cu pedale din Franta, 1910
De obicei, americanii stiau una si buna: cand aparea un model nou de automobil, aparea imediat si o masinuta cu pedale dupa chipul si asemenarea sa. Motiv pentru care cererea era destul de multa, pentru ca barbatii familiei cumparau masina in marime reala si pentru copii achizitionau varianta de jucarie, cu pedale. Iar numarul de fabrici si modele a explodat, pe piata anilor '30 gasindu-se circa 280 de modele de masinute din tabla diferite.
Insa nu mereu a fost asa de frumoasa si infloritoare aceasta pasiune pentru masinutele cu pedale. Totul a inceput in anii 1890, cand au inceput sa circule si primele automobile. Jucaria imita masina reala si la inceput nu erau dotate cu pedale ci doar cu un scaun, copilul impingand din picioare direct pe carosabil. In timp au aparut sistemele cu parghii si cu pedale, prin anii 1910, dupa care industria s-a dezvoltat serios la finele Primului Razboi Mondial. Din pacate, explozia uriasa a durat putin, pentru ca incepand cu ziua in care Statele Unite au intrat in razboi, dupa atacul de la Pearl Harbour, nu s-au mai fabricat masinute cu pedale. Din simplul motiv ca otelul era necesar pentru sustinerea armatei.
Dupa sfarsitul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, in anii '50, masinutele cu pedale au cunoscut o noua etapa. Acum erau mai evoluate si aveau tractiune cu lant, ca o bicicleta. In plus, producatorii mari de vehicule, precum Ford, Chevrolet, Pontiac sau Dodge ofereau propriile masinute in reprezentantele lor. Iar unii producatori privati incepeau sa ofere publicului modele din ce in ce mai complexe, care aveau claxon functional, lumini si chiar stergatoare mobile pentru parbriz.
La inceputul anilor '70, copiii din Statele Unite au inceput sa isi schimbe preferintele. Erau acum fascinati de nave spatiale, de viteza si de miscare. Asa ca interesul pentru masinutele cu pedale a scazut, iar autoritatile au inceput sa impuna noi standarde de siguranta, in special in randul copiilor foarte mici. Asa au aparut masinutele cu pedale din plastic, mai usoare si mai sigure, care au dus la sapa de lemn toate acele companii care produceau masinute din tabla...
Insa asa cum se intampla si azi, in anii '70, cand americanii uitau de masinutele cu pedale, europenii, dar mai ales cei din estul comunist, abia le descopereau. Atunci au inceput rusii sa construiasca asemenea jucarii, dupa care si ungurii, polonezii si romanii. Finisajele erau insa unele slabe, care lasau de dorit, muchiile erau ascutite si copilul se putea rani oricand. Insa pe cine interesa? Daca aveai o asemenea masinuta, chiar si in anii '80, erai fara indoiala, cel mai tare din spatele blocului...
-
Trim ornament ceasuri bord 51452991364 bmw x1 e84 [2009 - 2012] 70 Lei
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei
Galerie evacuare 4m509428ab ford focus 2 [2004 - 2008] 150 Lei
-
Pompa recirculare apa 059121012a audi a5 8t [2007 - 2011] 235 Lei
Amplificator antena a1569050902 mercedes-benz b-class w246... 190 Lei
Tips ornament toba bmw e71 1700 Lei
-
Teava intercooler bmw e46 320d 2.0d;2247324 150 Lei
Volan punte fata (1034e64 sas) citroen,fiat,peugeot 531.76 Lei
Ceasuri bord uk bmw x1 2.0 2010, 215463001 / 924234701 238 Lei
-
Motoras geam spate dreapta audi a6 4f facelift 2010 - 2,0tdi... 20 €
Capac chrysler 300m 2001 (oglinda) 50 Lei
Calculator control lumini bmw 5 (e39) 1995-2004 6908467,... 250 Lei
-
Evacuare (tobe esapament) audi a8l (d5) 3.0 tdi 2017-prezent 1000 Lei
Chiulasa, mini, 1.6 hdi, 9hz, cod 9655911480 (id:442112) 355 Lei
Bara fata prevazut cu gauri pentru prelungire nissan patrol... 1150 Lei
-
Amplificator b o original nou audi a4 8k a5 8t0035223t pe comanda 7200 Lei
Dezmembrez mercedes c 2.2cdi
Dezmembrez vw polo 6r
-
Dezmembrez audi a6 2.0 tdi blb 140 de cai
Carlig remorca volkswagen vw sharan [facelift] [2000 - 2003]... 300 Lei
Pompa abs bmw seria 3 e90 2.0 motorina 2012, 686224601 666 Lei
-
Set rulment roata ford transit ( lichidare de stoc) 200 Lei
Instalatie electrica motor bmw seria 3 e90/e91/e92/e93... 217 Lei
Ornament bandou - toyota rav 4 2012 , 75605-0r030 177.61 Lei
-
Geam spate dreapta audi a4 8k sedan original 52 €
Pompa recirculare apa 8k0819147 / 8k0965561a audi a5 8t [2007... 150 Lei
Airbag volan peugeot 307 1.6 b an fabr. 2005 160 Lei
-
Eleron portbagaj audi a7 4g8 s-line facelift 2014-2017 v1 -... 720 Lei
Janta aliaj oe mercedes-benz 17" a25340105007x45 1200 Lei
Racitor ulei, ford fiesta 6, 1.5 tdci, ugjc (id:163955) 120 Lei
-
Calculator confort bmw e46 61.35-6 914 364.9 689667 75 Lei
Termostat,lichid racire (7282280006 meyle) ford,volvo 93.5 Lei
Far dreapta volkswagen golf 6 plus (2009-2014) 5m2941006c 449 Lei
-
Set fise bujii subaru forester, impreza, legacy iii, outback... 128 Lei
Capota portbagaj spate volkswagen passat b6 2007 limuzina 1.9 300 Lei
Traversa superioara bmw seria 5 (2010-2017) [f10] 7200689 249 Lei


