Povestea masinutelor cu pedale pentru copii: de la simbol comunist la bijuterii cu 4 roti

- Moskvich 400, cea mai populara masinuta cu pedale din Romania
- Americanii, cei mai mari producatori de asemenea jucarii
- Primele masinute de tabla cu pedale dateaza din anii 1890
Aveam cam 5 ani cand bunicul mi-a cumparat un Pegas alb, nou, care mi-a adus multe julituri in coate si vreo 500 de vanatai. Am alergat cu bicicleta sute de kilometri pe maidanele comuniste, dar undeva, adanc in sufletul meu, stiam ca as arunca cat colo Pegasul pentru a ma urca intr-un Mosckvich cu pedale. Asa cum vedeam la alti copii din parc ce pedalau in masinute rosii, albastre si verzi. Ei erau cei mai tari, cei mai cool, iar eu eram doar un alt invidios cu o bicicleta amarata.
Romania nu are o istorie bogata in domeniul masinutelor cu pedale. Pentru ca in trecut au existat doar vreo 4 modele de asemenea jucarii pentru copii cuminti, dintre care s-a remarcat unul singur in randul multimii. E vorba de o masinuta de tabla ruseasca ce imita Moskvich din seria 400, cu pedale si volan. De fapt nu erau tocmai niste pedale ci niste parghii metalice cu loc pentru picioare, iar copilul impingea inainte si inapoi pentru deplasare.
In tara noastra a mai existat un model de masinuta cu pedale, destul de popular, dar nu ca jucaria ruseasca. E vorba de o masina fabricata in Romania care imita un vehicul de teren, pesemne un Jeep Willys. Aceasta era mai mica si era construita in uzina care facea carucioare pentru copii si jucarii. Din acest model insa nu au rezistat multe exemplare din cauza metalului de proasta calitate si a ruginii excesive la care masinile erau supuse.
Partea cea mai frumoasa a masinutelor cu pedale este insa ca au avut un trecut plin de glorie, arta, maiestrie si devotament. Dar nu in tarile comuniste ci dincolo de ocean, acolo unde astazi o asemenea jucarie, in stare originala, poate sa coste si sute de mii de dolari daca este de la un producator anume.
Apogeul masinutelor cu pedale a fost in Statele Unite in perioada interbelica. Initial erau niste jucarii oferite in cataloagele Sears si aveau acces la ele doar acei clienti care locuiau in apropierea cailor ferate. Din simplul motiv ca la acea vreme, trimiterea de colete mari era imposibila pe calea soselei si cine voia o masinuta de otel cu pedale trebuia sa o ridice direct dintr-o gara, unde ii era livrata cu trenul. Cele mai cunoscute fabrici specializate pe masinute cu pedale erau in anii '20 si '30 American National Automobiles of Toledo si compania Steelcraft din Ohio.
Jucariile americane ale acelor vremuri imitau masinile reale care circulau pe sosea. Nu degeaba, majoritatea jucariilor imitau vehicule cu aripi uriase, decapotabile, limuzine sau camioane precum cele comercializate de GMC, Ford, Dodge sau Chrysler. De exemplu, o masinuta care copia un Chrysler Convertible avea o lungime de 110 centimetri si costa la acea vreme 31,50 dolari.
Masinuta cu pedale din Franta, 1910
De obicei, americanii stiau una si buna: cand aparea un model nou de automobil, aparea imediat si o masinuta cu pedale dupa chipul si asemenarea sa. Motiv pentru care cererea era destul de multa, pentru ca barbatii familiei cumparau masina in marime reala si pentru copii achizitionau varianta de jucarie, cu pedale. Iar numarul de fabrici si modele a explodat, pe piata anilor '30 gasindu-se circa 280 de modele de masinute din tabla diferite.
Insa nu mereu a fost asa de frumoasa si infloritoare aceasta pasiune pentru masinutele cu pedale. Totul a inceput in anii 1890, cand au inceput sa circule si primele automobile. Jucaria imita masina reala si la inceput nu erau dotate cu pedale ci doar cu un scaun, copilul impingand din picioare direct pe carosabil. In timp au aparut sistemele cu parghii si cu pedale, prin anii 1910, dupa care industria s-a dezvoltat serios la finele Primului Razboi Mondial. Din pacate, explozia uriasa a durat putin, pentru ca incepand cu ziua in care Statele Unite au intrat in razboi, dupa atacul de la Pearl Harbour, nu s-au mai fabricat masinute cu pedale. Din simplul motiv ca otelul era necesar pentru sustinerea armatei.
Dupa sfarsitul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, in anii '50, masinutele cu pedale au cunoscut o noua etapa. Acum erau mai evoluate si aveau tractiune cu lant, ca o bicicleta. In plus, producatorii mari de vehicule, precum Ford, Chevrolet, Pontiac sau Dodge ofereau propriile masinute in reprezentantele lor. Iar unii producatori privati incepeau sa ofere publicului modele din ce in ce mai complexe, care aveau claxon functional, lumini si chiar stergatoare mobile pentru parbriz.
La inceputul anilor '70, copiii din Statele Unite au inceput sa isi schimbe preferintele. Erau acum fascinati de nave spatiale, de viteza si de miscare. Asa ca interesul pentru masinutele cu pedale a scazut, iar autoritatile au inceput sa impuna noi standarde de siguranta, in special in randul copiilor foarte mici. Asa au aparut masinutele cu pedale din plastic, mai usoare si mai sigure, care au dus la sapa de lemn toate acele companii care produceau masinute din tabla...
Insa asa cum se intampla si azi, in anii '70, cand americanii uitau de masinutele cu pedale, europenii, dar mai ales cei din estul comunist, abia le descopereau. Atunci au inceput rusii sa construiasca asemenea jucarii, dupa care si ungurii, polonezii si romanii. Finisajele erau insa unele slabe, care lasau de dorit, muchiile erau ascutite si copilul se putea rani oricand. Insa pe cine interesa? Daca aveai o asemenea masinuta, chiar si in anii '80, erai fara indoiala, cel mai tare din spatele blocului...
-
Comanda volan opel astra g 1998-2009 1.4 16v z 14 xe benzina... 80 Lei
Senzor presiune gaze 227701177r 1.5 k9k626 dacia duster... 100 Lei
Senzor parcare valeo skoda yeti 5l 2009-2017 890019 365 Lei
-
Janta aliaj, cod 13259254, opel astra j (id:466103) 224 Lei
Garnitura, capac supape (jm7152 payen) renault trucks,volvo 270.79 Lei
28308779 a6510703287 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
-
Compresor ac clima 13124752 wm opel astra h zafira b 1.9cdti 400 Lei
Sonda lambda 1.6 hdi tci euro 5 t1da 9hr 9683265480 citroen c4... 100 Lei
Cheder geam usa fata stanga bmw seria 5 e60/e61 [2003 - 2007]... 59 Lei
-
Cap de bara axa fata dreapta (til017r japanparts) ford,land... 90.46 Lei
Grila bara fata centrala, cod gm13266577, opel astra j combi... 749 Lei
Suport accesorii 7619250 bmw seria 4 f32 420dx b47 (4p92) 250 Lei
-
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Cablu timonerie opel astra h facelift 2007-2010 1.9 cdti 24467437 300 Lei
Carlig de remorcare auto nissan juke suv 2x4 2010-2019 hakpol 659 Lei
-
Bare transversale menabo delta black pentru citroen berlingo... 910 Lei
Droser balast xenon 5dv00829000 / 09840300561143 bmw seria 3... 150 Lei
Turbina fara actuator 9835855380 citroen grand c4 spacetourer... 1000 Lei
-
Generator / alternator renault symbol i (lb0/1/2) (1998 -... 669 Lei
Disc frana puntea spate (18142 abs) ford 143.46 Lei
Set cablaj aprindere peugeot 106 i (1a, 1c) (1991 - 1996)... 109 Lei
-
Usa / portiera spate stanga kia rio 2 [2005 - 2009] sedan 300 Lei
Covorase auto seat leon iii 2013-2020 frogum 149 Lei
Protectie inox suport picior ford focus iii, caroserie... 174.9 Lei
-
Pompa rezervor vw jetta (1b) 2011-2019 cod: 1k0919050ad 500 Lei
Suport,trapez peugeot partner (2008 - 2016) delphi td390w... 46 Lei
Kit pornire volkswagen lt 2004 van 2.5 tdi 700 Lei
-
Conducta / teava turbina ssangyong rexton 2.9 td 88kw 120cp... 80 Lei
Rola ghidaj curea transmisie ina audi a4 b6 2000-2004 532 0468 10 85 Lei
Usita rezervor bmw x3 x3 - - (2010 2017) 185 Lei
-
Buton geam audi a6 (2018->) [c8, 4k] 2.0 motorina 2019, 4k0959855 200 Lei
Biela cu piston, opel corsa c (f08, f68) 1.2 b, z12xe (id:457331) 210 Lei
Vascocuplaj 11522249372 doar paleta 2.0 150 cp bmw 3 e46... 50 Lei
-
Electromotor 9662854080, citroen ds3, 1.6hdi, 9hp 265 Lei
0445010799 167006205r pompa inalta renault grand scenec iv... 1500 Lei
Set garnituri, chiulasa (0310043 trucktec) renault trucks,volvo 1026.35 Lei


