Povestea primului sistem de navigatie auto din lume care nu se folosea de GPS: Etak

- Etak folosea senzori in masina si o busola electrica
- Un oras avea pana la 5 casete audio magnetice cu harti
- Prima harta de GPS, realizata de Etak
Primele tentative de a corela calatoria unei masini cu o harta dateaza din anii '30. A urmat apoi o evolutie a navigatiei la bordul masinii in Statele Unite, insa abia in anii '80 putem spune ca a aparut primul sistem de navigatie inteligenta. Unul care nu se folosea de GPS, ci avea o tehnologie care si astazi pare SF.
Jones Live Map era un sistem mai degraba de orientare, decat de navigatie, in 1909: soferul avea un disc cu mai multe locatii pe o anumita ruta sau intr-un anumit oras, care se invartea automat in functie de viteza masinii. Cam acelasi sistem a fost utilizat si de catre Iter Avto in anii '30: o harta a unei anumite zone era rulata pe doi tamburi care se derulau in functie de viteza masinii. Dupa aceea, zonele mici au fost transformate in harti tiparite si rulate, asa cum a prezentat Ford in 1964 pe conceptul Aurora. Dupa asta, au mai aparut multe sisteme cu harti de hartie, combinatii de planse cu harti si indicatoare mecanice, dar 1985 a fost anul in care domeniul auto a primit o navigatie cu adevarat precisa.
Etak Navigator este considerata prima navigatie auto din lume si a fost realizata de compania americana cu acelasi nume. Aceasta companie a fost sponsorizata de celebrul Nolan Bushnell, cel care a finantat si compania de jocuri ATARI, iar domeniul de activitate era productia de harti digitale si sisteme de software. Insa primul produs cu adevarat de succes si extrem de inovator pentru acea perioada, a fost Etak Navigator, un sistem auto de navigatie cu folosire multipla.
Etak Navigator era primul sistem de navigatie care ii permitea soferului sa introduca o adresa de destinatie, dupa care sa-l dirijeze la acea adresa cu o marja de eroare de cativa metri. Acest sistem facea la acea vreme exact ce face si un sistem de navigatie din zilele noastre, insa ce este fascinant e faptul ca in 1985 nu se folosea de GPS, adica de sateliti. Dar cum reusea acest sistem sa fie atat de precis?
Sistemul Etak era format dintr-un ecran de tip CRT, un computer Intel 8088 cu 256K RAM, 32K EPROM si 2K SRAM si o unitate cu senzori de miscare si o busola digitala montata in partea din spate a masinii. In plus, masina mai avea doi senzori montati pe rotile ne-motoare, de obicei pe cele din spate, cu niste benzi magnetice fixate pe jante. Intregul sistem functiona pe baza locatiei initiale in momentul instalarii navigatiei. Adica atunci cand activai sistemul prima oara, bagai locatia manual, aceasta aparea pe ecran, dupa care, mai departe, citind viteza si directia masinii, harta stia unde se afla automobilul.
Hartile erau instalate digital pe casete magnetice de tip audio si pentru un singur oras era nevoie cam de 3-5 casete, ca sa acopere toate strazile. Hartile erau realizate manual, desenate manual, dupa care scrise pe casetele audio. Insa in clipa in care masina iesea din raza hartii instalate pe o caseta, trebuia sa o scoata si sa bage caseta urmatoare.
Etak Navigator reusea sa il duca pe sofer la o anumita adresa folosindu-se de o tehnologie numita geo-codare. Adica transforma latitudinea si longitudinea intr-o adresa. Busola digitala stia ce distanta este pana la acea locatie indicata de longitudine si latitudine, ii arata soferului distanta pe ecranul navigatiei, dar ii si spunea pe unde sa o ia, folosind o sageata care isi schimba directia in functie de busola. Practic, pe ecran aparea harta, cu o sageata fixa in mijloc care era masina, iar soferul se lua dupa ce-i arata sageata de sus care isi misca directia aratand mereu destinatia.
Dupa instalarea in masina, Etak trebuia calibrat intr-o cursa scurta cu masina. Dupa aceea, calculatorul reusea sa-si faca singur corectia, verificand din cand in cand daca directia masinii coincide cu o strada de pe harta.
In zilele noastre, acest sistem poate parea complex si depasit. Insa, chiar si in 1985, Etak Navigator oferea exact ceea ce ne ofera orice sistem de navigatie cu GPS din 2018: harta cu adrese, zoom pe harta, pozitia masinii, introducerea unei adrese cu strada si numar, distanta pana la destinatie si asa mai departe. Evident, acest sistem nu ii spunea soferului daca o strada are sau nu sens unic, daca o ruta este sau nu inchisa, dar nici nu avea instalate absolut toate strazile. In plus, fiind bazata pe harti luate de la autoritati, harti fizice ale oraselor, numerele strazilor, chiar si numele, nu corespundeau intotdeauna. Insa de cele mai multe ori, soferii erau uimiti de precizia si usurinta in folosire a acestui sistem.
Dupa Etak Navigator, compania a inceput sa produca harti digitale pe format CD. Aceste harti digitale au fost si pe primele sisteme cu GPS, lansate de Sony si Oldsmobile in 1995. Etak nu mai producea sisteme hardware, ci doar software si harti digitale pentru alte aparate de navigatie. Iar in 1997 a demarat un proiect ambitios de mapare digitala a autostrazilor din Statele Unite. La un moment dat, Etak a fost cumparata de Sony si numele primului sistem de navigatie auto adevarata a disparut in negura istoriei.
De ce sa privim in urma, la ceea ce a fost candva si care acum ni se pare penibil si usor de facut? Pentru ca sa ne dam seama unde a ajuns evolutia. Ca sa ne dam seama cat de greu a fost drumul de la niste harti tiparite pe tamburi de lemn, la sisteme de navigatie cu ecran tactil 3D care iti arata pana si geamurile blocurilor din Pantelimon.
-
0 445 020 195 5801486599 bosch pompa inalta presiune iveco... 600 €
504047816 3598718 87803115 504082710 hx35 holset turbosuflanta... 1750 Lei
0445120054 504091504 2855491 0986435545 injector iveco... 130 €
-
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
0445116042 9687454380 1980el 0986435392 bosch injector citroen... 500 Lei
Bmw 120 seria 1 /1.6 diesel recent adus si inmatri ro.2025 an... 31500 Lei
-
42609705 3110100000000x compressor a/c chevrolet bolt ev opel... 2500 Lei
20504348 20745795 207457950 735284-5001s garrett turbosuflanta... 300 €
0445120007 0986435508 bosch injector daf /iveco eurocarg /new... 450 Lei
-
95521533 55578075 dcri301030 denso injector opel astra j k... 600 Lei
Ceasuri bord digitale audi a4 b9 8w / a5 8w / q5 fy (virtual... 4500 Lei
Radiator apa - chevrolet lacetti 2003 , 96553424 264.13 Lei
-
0445118009 a6540700087 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
A2313202701 a2133202904 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
5802204204 5801527202 789499-5003s garrett turbo iveco... 5000 Lei
-
9820403480 jx6q-9f593-aa 0445110749 bosch injector citroen... 600 Lei
0986437512 0445020195 0445020292 5801486599r bosch pompa... 3000 Lei
Jante aliaj 17 zoll originale audi q5 / mercedes / vw/ seat /... 2000 Lei
-
Jante aliaj 17 zoll marca oxigin, gama vw, audi, seat, skoda,... 2900 Lei
0 986 435 655 0 445 124 014 504388750 bosch injector new... 2000 Lei
5801553219 504388756 0986437512 bosch pompa inalta presiune... 3000 Lei
-
3773781 5042522420 hy40v 504108310 504108308 holset turbo... 2500 Lei
0445010414 55253490 55243307 bosch pompa inalta presiune... 1000 Lei
9x2q-9k546-db 9x2q-9k546-da 0445116013 bosch injector citroen... 500 Lei
-
A2133004320 a2133200004 a2133200104 compresor airmatic... 1000 Lei
0445020160 0445020292 0445020195 0986437512 bosch pompa inalta... 3000 Lei
Jante aliaj 16 zoll originale opel astra h 1000 Lei
-
166000121r 8201453073 16600-00q2n 0445110652 bosch injector... 500 Lei
5801621241 826996-0002 826996-5002 5801674711 garrett... 5000 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
-
Jante aliaj 16 zoll marca dezent, gama dacia duster, mazda,... 1000 Lei
0445111143 5802846337 bosch injector iveco daily vi 2.3 750 Lei
0445876882 0445110800 166007427r h8201636333 injector... 500 Lei
-
Punte spate fiat panda 169 704 Lei
H8201636333 0445110800 166007427r 0445876882 injector... 500 Lei
Sh01-13700 810358-5002 810358-0002 garrett biturbo mazda 3/6... 300 €


