Povestea primului sistem de navigatie auto din lume care nu se folosea de GPS: Etak

- Etak folosea senzori in masina si o busola electrica
- Un oras avea pana la 5 casete audio magnetice cu harti
- Prima harta de GPS, realizata de Etak
Primele tentative de a corela calatoria unei masini cu o harta dateaza din anii '30. A urmat apoi o evolutie a navigatiei la bordul masinii in Statele Unite, insa abia in anii '80 putem spune ca a aparut primul sistem de navigatie inteligenta. Unul care nu se folosea de GPS, ci avea o tehnologie care si astazi pare SF.
Jones Live Map era un sistem mai degraba de orientare, decat de navigatie, in 1909: soferul avea un disc cu mai multe locatii pe o anumita ruta sau intr-un anumit oras, care se invartea automat in functie de viteza masinii. Cam acelasi sistem a fost utilizat si de catre Iter Avto in anii '30: o harta a unei anumite zone era rulata pe doi tamburi care se derulau in functie de viteza masinii. Dupa aceea, zonele mici au fost transformate in harti tiparite si rulate, asa cum a prezentat Ford in 1964 pe conceptul Aurora. Dupa asta, au mai aparut multe sisteme cu harti de hartie, combinatii de planse cu harti si indicatoare mecanice, dar 1985 a fost anul in care domeniul auto a primit o navigatie cu adevarat precisa.
Etak Navigator este considerata prima navigatie auto din lume si a fost realizata de compania americana cu acelasi nume. Aceasta companie a fost sponsorizata de celebrul Nolan Bushnell, cel care a finantat si compania de jocuri ATARI, iar domeniul de activitate era productia de harti digitale si sisteme de software. Insa primul produs cu adevarat de succes si extrem de inovator pentru acea perioada, a fost Etak Navigator, un sistem auto de navigatie cu folosire multipla.
Etak Navigator era primul sistem de navigatie care ii permitea soferului sa introduca o adresa de destinatie, dupa care sa-l dirijeze la acea adresa cu o marja de eroare de cativa metri. Acest sistem facea la acea vreme exact ce face si un sistem de navigatie din zilele noastre, insa ce este fascinant e faptul ca in 1985 nu se folosea de GPS, adica de sateliti. Dar cum reusea acest sistem sa fie atat de precis?
Sistemul Etak era format dintr-un ecran de tip CRT, un computer Intel 8088 cu 256K RAM, 32K EPROM si 2K SRAM si o unitate cu senzori de miscare si o busola digitala montata in partea din spate a masinii. In plus, masina mai avea doi senzori montati pe rotile ne-motoare, de obicei pe cele din spate, cu niste benzi magnetice fixate pe jante. Intregul sistem functiona pe baza locatiei initiale in momentul instalarii navigatiei. Adica atunci cand activai sistemul prima oara, bagai locatia manual, aceasta aparea pe ecran, dupa care, mai departe, citind viteza si directia masinii, harta stia unde se afla automobilul.
Hartile erau instalate digital pe casete magnetice de tip audio si pentru un singur oras era nevoie cam de 3-5 casete, ca sa acopere toate strazile. Hartile erau realizate manual, desenate manual, dupa care scrise pe casetele audio. Insa in clipa in care masina iesea din raza hartii instalate pe o caseta, trebuia sa o scoata si sa bage caseta urmatoare.
Etak Navigator reusea sa il duca pe sofer la o anumita adresa folosindu-se de o tehnologie numita geo-codare. Adica transforma latitudinea si longitudinea intr-o adresa. Busola digitala stia ce distanta este pana la acea locatie indicata de longitudine si latitudine, ii arata soferului distanta pe ecranul navigatiei, dar ii si spunea pe unde sa o ia, folosind o sageata care isi schimba directia in functie de busola. Practic, pe ecran aparea harta, cu o sageata fixa in mijloc care era masina, iar soferul se lua dupa ce-i arata sageata de sus care isi misca directia aratand mereu destinatia.
Dupa instalarea in masina, Etak trebuia calibrat intr-o cursa scurta cu masina. Dupa aceea, calculatorul reusea sa-si faca singur corectia, verificand din cand in cand daca directia masinii coincide cu o strada de pe harta.
In zilele noastre, acest sistem poate parea complex si depasit. Insa, chiar si in 1985, Etak Navigator oferea exact ceea ce ne ofera orice sistem de navigatie cu GPS din 2018: harta cu adrese, zoom pe harta, pozitia masinii, introducerea unei adrese cu strada si numar, distanta pana la destinatie si asa mai departe. Evident, acest sistem nu ii spunea soferului daca o strada are sau nu sens unic, daca o ruta este sau nu inchisa, dar nici nu avea instalate absolut toate strazile. In plus, fiind bazata pe harti luate de la autoritati, harti fizice ale oraselor, numerele strazilor, chiar si numele, nu corespundeau intotdeauna. Insa de cele mai multe ori, soferii erau uimiti de precizia si usurinta in folosire a acestui sistem.
Dupa Etak Navigator, compania a inceput sa produca harti digitale pe format CD. Aceste harti digitale au fost si pe primele sisteme cu GPS, lansate de Sony si Oldsmobile in 1995. Etak nu mai producea sisteme hardware, ci doar software si harti digitale pentru alte aparate de navigatie. Iar in 1997 a demarat un proiect ambitios de mapare digitala a autostrazilor din Statele Unite. La un moment dat, Etak a fost cumparata de Sony si numele primului sistem de navigatie auto adevarata a disparut in negura istoriei.
De ce sa privim in urma, la ceea ce a fost candva si care acum ni se pare penibil si usor de facut? Pentru ca sa ne dam seama unde a ajuns evolutia. Ca sa ne dam seama cat de greu a fost drumul de la niste harti tiparite pe tamburi de lemn, la sisteme de navigatie cu ecran tactil 3D care iti arata pana si geamurile blocurilor din Pantelimon.
-
12709700221 5801785898 5801966925 borgwarner turbo tractor... 6000 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
-
Tablou sigurante borna baterie, 6r0937550a, skoda roomster... 180 Lei
9060969099 53279880013 53279707130 53279887120 turbo mercedes... 750 Lei
Bara fata ford focus 3 facelift- (model cu 6 senzori) titanium 1500 Lei
-
Ornament switch maner deschidere haion ford s max wa6 6m21r43404a 200 Lei
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
Jante noi originale audi a8 19 inch 1200 €
-
2854608 500060544 504091505 0986435552 0445120057 bosch... 650 Lei
8200146357 93190346 0445110141 bosch injector nissan opel... 300 Lei
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
-
Fiting adblue încălzit cu filtru cod 98001230 300 Lei
5801496001 5801454567 500060548 0986435662 injector iveco... 650 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
0445110819 8579232 13538579232 bosch injector bmw mini x1 x2... 650 Lei
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
500061280 504128307r 504128307 2855135 0986435530 bosch... 650 Lei
Kit contact chei honda pantheon 2t (98-02) 125-150cc - honda 150 Lei
-
Cutie de viteze 5+1 f17 opel corsa e 2014-2019 1.4 ecotec 90cp... 2660 Lei
Presuri originale - audi a6 / 4f ( 06' - 11' ) 100 €
Stopuri cu led vw scirocco iii 289 €
-
5801966925 5801645175 borgwarner kkk turbosuflanta tractor... 3500 Lei
5802403259 854911-5002s 854911-0002 gt4082s garrett turbo... 700 €
Eleron bmw seria 6 m6 f06 f13 gran coupe 2011-2018 v2 330 Lei
-
Motor renault clio 2 1.2 16v benzina,twingo,kangoo 1000 Lei
Calculator cutie viteze mercedes-benz s-class (2005-2009)... 500 Lei
Peugeot 308 2.0bluehdi 2016 6500 €
-
99485546 2995478 99445057 500363382 500324435 injector iveco... 750 Lei
167008683r 95518968 a2c80584700 vdo pompa inalta presiune... 1750 Lei
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
0986435564 503777309 5042551850 504255185 bosch injector iveco... 750 Lei
Stop dreapta aripa citroen c3 2016 286 Lei


