Povestea primului sistem de navigatie auto din lume care nu se folosea de GPS: Etak

- Etak folosea senzori in masina si o busola electrica
- Un oras avea pana la 5 casete audio magnetice cu harti
- Prima harta de GPS, realizata de Etak
Primele tentative de a corela calatoria unei masini cu o harta dateaza din anii '30. A urmat apoi o evolutie a navigatiei la bordul masinii in Statele Unite, insa abia in anii '80 putem spune ca a aparut primul sistem de navigatie inteligenta. Unul care nu se folosea de GPS, ci avea o tehnologie care si astazi pare SF.
Jones Live Map era un sistem mai degraba de orientare, decat de navigatie, in 1909: soferul avea un disc cu mai multe locatii pe o anumita ruta sau intr-un anumit oras, care se invartea automat in functie de viteza masinii. Cam acelasi sistem a fost utilizat si de catre Iter Avto in anii '30: o harta a unei anumite zone era rulata pe doi tamburi care se derulau in functie de viteza masinii. Dupa aceea, zonele mici au fost transformate in harti tiparite si rulate, asa cum a prezentat Ford in 1964 pe conceptul Aurora. Dupa asta, au mai aparut multe sisteme cu harti de hartie, combinatii de planse cu harti si indicatoare mecanice, dar 1985 a fost anul in care domeniul auto a primit o navigatie cu adevarat precisa.
Etak Navigator este considerata prima navigatie auto din lume si a fost realizata de compania americana cu acelasi nume. Aceasta companie a fost sponsorizata de celebrul Nolan Bushnell, cel care a finantat si compania de jocuri ATARI, iar domeniul de activitate era productia de harti digitale si sisteme de software. Insa primul produs cu adevarat de succes si extrem de inovator pentru acea perioada, a fost Etak Navigator, un sistem auto de navigatie cu folosire multipla.
Etak Navigator era primul sistem de navigatie care ii permitea soferului sa introduca o adresa de destinatie, dupa care sa-l dirijeze la acea adresa cu o marja de eroare de cativa metri. Acest sistem facea la acea vreme exact ce face si un sistem de navigatie din zilele noastre, insa ce este fascinant e faptul ca in 1985 nu se folosea de GPS, adica de sateliti. Dar cum reusea acest sistem sa fie atat de precis?
Sistemul Etak era format dintr-un ecran de tip CRT, un computer Intel 8088 cu 256K RAM, 32K EPROM si 2K SRAM si o unitate cu senzori de miscare si o busola digitala montata in partea din spate a masinii. In plus, masina mai avea doi senzori montati pe rotile ne-motoare, de obicei pe cele din spate, cu niste benzi magnetice fixate pe jante. Intregul sistem functiona pe baza locatiei initiale in momentul instalarii navigatiei. Adica atunci cand activai sistemul prima oara, bagai locatia manual, aceasta aparea pe ecran, dupa care, mai departe, citind viteza si directia masinii, harta stia unde se afla automobilul.
Hartile erau instalate digital pe casete magnetice de tip audio si pentru un singur oras era nevoie cam de 3-5 casete, ca sa acopere toate strazile. Hartile erau realizate manual, desenate manual, dupa care scrise pe casetele audio. Insa in clipa in care masina iesea din raza hartii instalate pe o caseta, trebuia sa o scoata si sa bage caseta urmatoare.
Etak Navigator reusea sa il duca pe sofer la o anumita adresa folosindu-se de o tehnologie numita geo-codare. Adica transforma latitudinea si longitudinea intr-o adresa. Busola digitala stia ce distanta este pana la acea locatie indicata de longitudine si latitudine, ii arata soferului distanta pe ecranul navigatiei, dar ii si spunea pe unde sa o ia, folosind o sageata care isi schimba directia in functie de busola. Practic, pe ecran aparea harta, cu o sageata fixa in mijloc care era masina, iar soferul se lua dupa ce-i arata sageata de sus care isi misca directia aratand mereu destinatia.
Dupa instalarea in masina, Etak trebuia calibrat intr-o cursa scurta cu masina. Dupa aceea, calculatorul reusea sa-si faca singur corectia, verificand din cand in cand daca directia masinii coincide cu o strada de pe harta.
In zilele noastre, acest sistem poate parea complex si depasit. Insa, chiar si in 1985, Etak Navigator oferea exact ceea ce ne ofera orice sistem de navigatie cu GPS din 2018: harta cu adrese, zoom pe harta, pozitia masinii, introducerea unei adrese cu strada si numar, distanta pana la destinatie si asa mai departe. Evident, acest sistem nu ii spunea soferului daca o strada are sau nu sens unic, daca o ruta este sau nu inchisa, dar nici nu avea instalate absolut toate strazile. In plus, fiind bazata pe harti luate de la autoritati, harti fizice ale oraselor, numerele strazilor, chiar si numele, nu corespundeau intotdeauna. Insa de cele mai multe ori, soferii erau uimiti de precizia si usurinta in folosire a acestui sistem.
Dupa Etak Navigator, compania a inceput sa produca harti digitale pe format CD. Aceste harti digitale au fost si pe primele sisteme cu GPS, lansate de Sony si Oldsmobile in 1995. Etak nu mai producea sisteme hardware, ci doar software si harti digitale pentru alte aparate de navigatie. Iar in 1997 a demarat un proiect ambitios de mapare digitala a autostrazilor din Statele Unite. La un moment dat, Etak a fost cumparata de Sony si numele primului sistem de navigatie auto adevarata a disparut in negura istoriei.
De ce sa privim in urma, la ceea ce a fost candva si care acum ni se pare penibil si usor de facut? Pentru ca sa ne dam seama unde a ajuns evolutia. Ca sa ne dam seama cat de greu a fost drumul de la niste harti tiparite pe tamburi de lemn, la sisteme de navigatie cu ecran tactil 3D care iti arata pana si geamurile blocurilor din Pantelimon.
-
55490361 95524226 denso injector opel astra k sports tourer... 850 Lei
55278596 8220880003 turbo alfa romeo mito fiat 500l 500x doblo... 1250 Lei
0445110743 8514148 bosch injector bmw... 600 Lei
-
A6510703287 28308779 delphi injector mercedes c cls e glc gle... 500 Lei
059130277ej 0445117076 0986435413 059130277cd bosch injector... 700 Lei
0414700003 500363382 500380884 bosch injector iveco... 650 Lei
-
0445020175 5801382396 bosch pompa inalta presiune daf iveco... 1750 Lei
Tripla lampa stop stanga renault symbol 2 2008-2013 noua... 115 Lei
A6540700187 0445117048 injector mercedes a ,b ,c ,cla ,cls ,e... 600 Lei
-
5801486599 0445020195 bosch pompa inalta presiune iveco... 3000 Lei
Calculator confort mini cooper 61356922801 8bcrbc1e07 200 Lei
Armatura bara fata volkswagen polo 6r 2014 hatchback 1.4 tdi cusa 400 Lei
-
Aripa dreapta fata peugeot 207 2006-2014 noua 7841.v0 7841v0 100 Lei
A2115000593 a2115000693 3137229008 electroventilator radiator... 450 Lei
166007885r 1660000q2d a6220700087 0445110546 bosch injector... 500 Lei
-
0445010799 167006205r bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
Pompa aer secundara a0001404085 mercedes-benz a-class w168... 120 Lei
A6540700087 0445118009 bosch injector mercedes a, b, c, cla,... 600 Lei
-
A9340901180 a340901180 11539700041 borgwarner turbosuflanta... 2000 Lei
166003281r a6220702100 0445110895 bosch injector mercedes... 700 Lei
A6510703087 28307309 hrd350 delphi injector mercedes-benz... 500 Lei
-
0445020334 5801848002 5802206691 bosch pompa inalta presiune... 2250 Lei
Spira airbag volan vw passat b7 passat cc 2011 2012 2013 2014 350 Lei
00670051811 a670051811 ihi turbosuflanta alfa romeo stelivio /... 1750 Lei
-
87800544 87840269 87800544r 4521735001 turbo tractor neu... 1750 Lei
166007427r 0445876882 0445110800 h8201636333 injector... 500 Lei
A6510901686 a6510901286 turbo mercedes marco polo camper... 2000 Lei
-
5801569141 0445110540 bosch injector case ih / new holland... 650 Lei
Bara fata - bmw x3 (e83) 2007 , 51113438627 393.92 Lei
Grila compatibila mercedes w205 c-class c63 amg (14-18) 990 Lei
-
5801644454 0986435255 0445110564 bosch injector iveco daily vi... 600 Lei
8201453073 166000121r a6070700500 0445110652 bosch injector... 500 Lei
Radiator intercooler suzuki suzuki sx4 s-cross 1.4 t 2019... 450 Lei
-
0445110939 166007383r hmlgt9558r bosch injector fiat nissan... 800 Lei
167006205r 0445010799 bosch pompa inalta presiune renault 1.7... 1500 Lei
8201055367 0986435211 166105302r 0445110414 bosch injector... 600 Lei


