Povestea unei marci auto disparute: Lorraine-Dietrich 1896 - 1935

- Lorraine-Dietrich a castigat de doua ori cursa de 24h Le Mans
- Ultimul automobil s-a fabricat in 1935
- Ettore Bugatti a fost angajat la Dietrich
Din pacate, putina lume se uita in urma cu un secol ca sa vada cum au inceput sa apara masinile pe care astazi le folosim si le vedem in mod obisnuit. Marci precum Hispano Suiza si Lorraine-Dietrich au luat nastere acum multi ani si au disparut din peisaj, lasand in urma doar amintirile. Rolul nostru este sa le aducem din nou la lumina.
Scurt istoric al companiei auto Lorraine-Dietrich
In 1884, Jean de Dietrich infiinteaza compania de productie locomotive feroviare, numita De Dietrich et Cie (Société Lorraine des Anciens Etablissments de Dietrich and Cie) si in anul 1896, cand diversi producatori precum Citroen, Buick sau Daimler incepeau sa cocheteze cu automobilele, sa-si faca propria ramura de fabricare auto. Uzina lui din Alzacia si Lorena a fost insa divizata in doua, odata cu inceperea razboiului Franco-Prusac, asa ca De Dietrich s-a vazut nevoit sa aiba doua uzine: una in Niederbronn les Bains din Alzacia si una in Luneviile, Lorraine.
Directorul fabricii din Luneville, Baronul de Turckheim numit Adrien, cumpara patentul unui design realizat de Amedee Bollee, un specialist in realizarea vehiculelor cu motor pe aburi. Acest design avea doua motoare pozitionate in fata in pozitie orizontala, cu ambreiaje prin alunecare si curea de transmisie. Masina avea un plafon rabatabil si 3 faruri cu acetilena in partea frontala, dar si ceva rar intalnit in acea perioada: parbriz de sticla. Primele vehicule aveau motoare fabricate de uzina Bollee, dar ulterior au utilizat propriile motoare Dietrich.
Primul automobil de competie marca Lorraine-Dietrich ia nastere in 1898, numit Torpilleur, se bucura de un propulsor cu 4 pistoane si suspensie independenta pe puntea fata. Masina participa la cursa Paris-Amsterdam cu pilotul Gaudry, face un accident dar termina cursa pe pozitia a 3-a. Rezultatele acestui succes nu s-au lasat asteptate si compania incaseaza un milion de franci de aur, ideali pentru urmatoarele investitii.
Un an mai tarziu, uzina Dietrich din Lorraine iese cu o alta masina numita la fel, Torpilleur, dar fara prea mare succes, in pofida unui sasiu performant, motor pozitionat in spate cu 4 pistoane monobloc, carburatoare duble si anvelope MICHELIN mai bune, nicio echipa nu reuseste sa termine cursa cea mare, numita la acea vreme Turul Frantei.
De Dietrich cu design Bollee in 1989, in Turul Frantei.
Designul cumparat de la Bollee a fost in cele din urma inlocuit incepand cu anul 1900, pana in 1902, cu unul luat cu licenta de la producatorul belgian Vivinus pentru uzina din Niederbronn si un design Turcat-Mery, o companie din Marsilia, pentru masinile produse in Luneviile.
Colaborarea cu Ettore Bugatti si participarea in competitiile de motorsport
In 1902, milionarul de Dietrich il angajeaza pe Ettore Bugatti in varsta de 21 de ani, care era deja cunoscut pentru masinile sale castigatoare in diverse curse in anii 1899 si 1901. Bugatti realizeaza un designul unui motor cu valve de tip 'overhead' care produce 24 cp, in 4 pistoane cu o transmisie in 4 rapoarte. Masina realizata de Bugatti inlocuieste automobilul patentat de Vivinus. In plus, Ettore mai realizeaza pentru uzina Dietrich-Lorraine si modelul 30/35 in 1903, inainte ca celebrul italian sa se mute la producatorul francez Mathis in 1904.
Uzina de automobile din Alzacia inceteaza productia de automobile in 1904 si lasa totul in baza celor de la Luneviile, in Lorena. Ca sa se distinga de masinile produse de catre competitia companiei Turcat-Mery, ce foloseau un design Dietrich, toate autoturismele care ieseau pe portile uzinei din Lorena aveau o sigla noua, crucea regiunii Lorena.
In timp, automobilele Lorraine-Dietrich si-au facut o imagine de prestigiu si chiar au incercat sa intre si pe segmentul de lux cu niste limuzine uriase cu 6 roti. La acea vreme, aceasta marca rivaliza cu cele numite Crossley si Itala, doua marci disparute in zilele noastre. Insa imaginea foarte buna a firmei era data in principal de participarea in competitii. Alaturi de Mercedes si Napiers, alte doua marci in voga la rascrucea dintre secole, Lorraine-Dietrich era o marca omniprezenta in motorsportul vremii.
In 1903, un model Dietrich a obtinut locul 3 cu Charles Jarrott la volan in raliul Paris-Madrid, iar in 1906, tot podiumul a fost ocupat de masinile Dietrich in Circuitul Muntilor Ardeni.
Achizitiile facute de Dietrich in domeniul auto
In 1907, De Dietrich cumpara marca Isotta-Fraschini si vinde sub aceasta sigla masini dotate cu motorizari OHC de 10 cp. In acelasi an, Lorraine-Dietrich preia si compania Ariel Mors Limited din Birmingham, care producea un singur model de masina de 20 cp care se vindea fie ca un sasiu gol, fie ca o decapotabila cu o caroserie realizata de Salmons & Sons sau un cabriolet realizat de carosierul Mulliner. Masinile s-au vandut insa mai mult in tarile de pe continent, uzina din Birmingham dand faliment in 1908.
Lorraine-Dietrich Sportabout Blue din 1905 prindea 110 km/h.
Incepand cu 1908, De Dietrich oferea o gama larga de vehicule cu 4 pistoane si transmisie pe lant cu puteri de 18/28 cp, 28/38 cp, 40/45 cp sau 60/80 cp, cu preturi cuprinse intre 550 si 960 de lire sterline. Exista si un model de 70/80 cp care avea un pret mult mai mare, de 1040 de lire. Versiunile realizate pentru Marea Britanie erau dotate cu un cardan in loc de lant. Anul 1908 este si anul in care uzina de masini si cea de motoare petntru avion si-au schimbat numele din De Dietrich in Lorraine-Dietrich.
Lorraine-Dietrich 2CR, masina de curse din 1905
Pana in 1914, toate automobilele realizate de companie erau cu cardan si numite 12/16, 18/20 si 20/30 in cazul masinilor sedan, dar si 40/75 in cazul unui model sport, denumiri inspirate de la alti competitori precum Mercer sau Stutz. Aceste automobile incepusera sa se fabrice in orasul Argenteuil, din regiunea Seine-et-Oise, unde dupa Primul Razboi Mondial urma sa fie sediul central.
Doua victorii consecutive in cursa de 24h de la Le Mans
Dupa terminarea Primului Razboi Mondial, regiunea Lorena a revenit Frantei si uzina Dietrich a inceput iar sa fabrice masini si motoare de avion. Un lucru extraordinar de interesant este ca motoarele realizate de Dietrich cu 12 pistoane echipau si avioanele romanesti IAR, printre altele!
In 1919, fostul patron al companiei de automobile S.A. des Automobiles Delaunay-Belleville, devenind director tehnic la Lorraine-Dietrich, lanseaza pe piata un nou model cu doua sasiuri diferite: A1-6 si B2-6. Trei ani mai tarziu, acestora li se alatura modelul B3-6, vandut si el cu un sasiu scurt sau lung. Toate aveau motor de 3445 cmc cu 6 pistoane si produceau 15 cp. Erau dotate cu motoare performante, pistoane emisferice (Hemi), din aluminiu, vibrochen cu 4 rulmenti si supape OHC.
Le Mans 24h din 1923: o masina Lorraine-Dietrich (stanga) este alimentata.
In anul 1923, trei modele Dietrich ocupa locurile 8, 19 si 31 in cursa de 24h de la Le Mans si incep sa primeasca atentie din partea opiniei publice. In 1924, masinile Dietrich 15CV Sport, dotate cu doua carburatoare, frana asistata marca Dewandre-Reprusseau, reusesc sa ocupe locurile 2 si 3. Iar in 1925, aceeasi masina 15CV, cu echipajul format din Garard de Courcelles si Andre Rossignol reuseste sa ocupe prima pozitie, la fel si in 1926, cand in masina se aflau Robert Bloch si Andre Rossignol.
Publicitatea primita in urma victoriilor de la Le Mans, o mare performanta pentru orice producator, a dus la popularizarea modelului numit 15CV care s-a bucurat de caroserii Gaston Grummer, numite Aurora, Olympia, Gloriosa si Chiquita.
Pana in 1929, modelului 15CV i s-a alaturat unul numit 12CV, cu un propulsor de 2297 cmc cu 4 pistoane si un model 30 CV, cu un motor cu 6 pistoane de o capacitate totala uriasa, de 6.107 cmc. Ultima cursa la care a participat modelul 15CV a fost Raliul Monte Carlo 1931, o cursa la care a luat startul si pilotul roman Petre Cristea, in care masina condusa de Jean-Pierre Wimille a fost depasita de modelul Invicta, condusa de Donald Healey.
Lorraine-Dietrich B3-6 din 1922
Ultima masina Lorraine-Dietrich, modelul 20CV
Disparitia marcii din peisajul automobilistic
Familia De Dietrich si-a vandut incepand cu 1928 toate actiunile in companie, iar de atunci masinile purtau numai numele Lorraine. Modelul 15CV a fost inlocuit in 1931 cu cel numit 20CV, dotat cu un motor de 4086 cmc, fabricat in doar cateva sute de exemplare. In cele din urma, pentru ca fabricarea de automobile se dovedea a fi tot mai neprofitabila, in 1935, compania a incetat realizarea de automobile.
Ultimii ani ai acestui brand cu o istorie puternica in spate au fost folositi doar pentru realizarea de motoare pentru avioane si camioane cu 6 roti sub licenta Tatra. In timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, in uzina Lorraine se faceau vehicule militare blindate, aceasta ramanand in picioare pana in zilele noastre. In anul 2007, la fosta fabrica de masini din Luneviile se fabricau inca locomotive sub numele de De Dietrich Ferroviaire.
-
Plansa bord, mercedes clasa e (w212), vol pe st (id:578182) 1700 Lei
Deflector difuzor captare aer vw golf plus 1.4 bud cgga 2008 -... 99.99 Lei
Janta aliaj r17 / 17x7.5j et50.8 cod hb17 jeep grand cherokee... 200 Lei
-
Cablu, frana de parcare stanga (814015148 tri) fiat,lancia 55.48 Lei
Compresor clima opel meriva b 2010-2014 1.7 cdti 13250606 zj2 700 Lei
Modul stabilizator tensiune audi a6/s6 iv saloon (4g2, c7,... 180 Lei
-
Set 2 boxe / difuzoare chrysler pt cruiser fab. 2000 - 2010... 100 Lei
Set rulment roata ford transit bus (2006 - 2014) comline... 328 Lei
Motoras macara vw passat b6 2005-2010 fata stanga 1k0959793g,... 100 Lei
-
Lampa spate dreapta (tyc110197012 tyc) vw 157.95 Lei
Grila / consola centrala bord hyundai coupe gk fab. 2001 -... 100 Lei
Suport motor renault laguna 2 [2001 - 2005] grandtour wagon... 70 Lei
-
Conducta ulei turbo opel insignia a 2.0 cdti a20dth contucta... 50 Lei
Corp termostat 04l121111a, audi a4 allroad (8kh, b8) 2.0tdi 184 Lei
Unitate de comanda,lampa cu descarcare pe gaz seat leon (1p1)... 831 Lei
-
Cutie transfer fata toyota rav 4 2.2 d-4d automata 4x4 w82 1y131 1000 Lei
Interior complet mercedes-benz c-class w204/s204 [2007 - 2012]... 1000 Lei
Media player / radio / unitate cd / casetofon opel corsa c... 250 Lei
-
Turbina ford fiesta 1.0 benzina 2021, cm5g6k682he 968 Lei
Arbore cotit / vibrochen 038l vw touran i 1.9 tdi 90 cai motor... 1100 Lei
Jante de aliaj 5x112 pe 18 originale audi q3 f3 din2019 /... 1000 €
-
Ecu vw golf 6 1.6 tdi cayb 90 cai 03l906023ml 5wp42691aa 900 Lei
Set accesorii, placute frana citroen berlingo (b9) (2008 -... 20 Lei
Panou comanda aer conditionat ac clima climatronic skoda... 199.99 Lei
-
Electromotor toyota avensis t25 / rav 4 2.2 d-cat 2005 2006 2007 200 Lei
Suport cutie viteze renault scenic 3 2010 monovolum 1.5 dci 150 Lei
Suport motor stanga audi a6 2.7 tdi - (2004 2009) 65 Lei
-
Conducta admisie mercedes sprinter w906 (2006-2017), vito,... 150 Lei
Maner iexterior usa fata/spate dreapta bmw seria 3 e92/93... 102 Lei
Broasca haion nty skoda karoq 2017→ 1.0 tsi ezc-sk-084 120 Lei
-
Set placute frana fata trw opel movano b 2010→ gdb1910 276 Lei
Roata janta aliaj 5x112 195 65 15 r15 vw passat b5 1997 - 2001... 299 Lei
Buson umplere ulei skoda fabia 5j [2007 - 2010] hatchback 1.2... 46 Lei
-
4e0807417b bandou stopuri bara spate audi a8 4e motor 3.0tdi... 250 Lei
Calculator motor / ecu volkswagen polo 9n 1.4 bby 2002 - 2009... 249.99 Lei
Senzor detonatie dacia logan [2004 - 2008] sedan 1.6 mt (87 hp) 59 Lei


