Trecutul negru al marcii BMW: 50.000 de sclavi si pluton de executie in fabrici pe timp de razboi

Trecutul negru al marcii BMW: 50.000 de sclavi si pluton de executie in fabrici pe timp de razboi
  • Familia Quandt controleaza si azi compania BMW
  • Cu ocazia implinirii unui secol de existenta, compania BMW si-a cerut scuze oficial
  • Banii care au salvat BMW, obtinuti in urma folosirii de sclavi si prizonieri
Distribuie pe Facebook

Toata lumea indrageste marca BMW, mai ales noi, romanii. Insa putini dintre noi cunosc trecutul sumbru al acestei marci auto. E vorba de perioada anilor 30-40, cand al Doilea Razboi Mondial era in toi, o perioada pe care conducerea companiei a tinut-o ascunsa vreme de 50 de ani si scoasa la iveala abia in 2011.

Desi au trecut 70 de ani de cand al Doilea Razboi Mondial s-a terminat, lumea isi aduce aminte cu tristete si respect de toate ororile petrecute in acele vremuri in care viata omului nu mai avea nicio valoare. Printre cei care regreta enorm trecutul si isi aduc aminte se numara si compania germana BMW, care a avut o mare implicare in razboi si care a obtinut o multime de foloase materiale pe spinarea prizonierilor obligati la munca silnica.

Familia Quandt: bani in urma uniformelor militare din Primul Razboi Mondial

Gunther Quandt era un industrialsit care si-a cladit imperiul in urma unor afaceri cu textile in Primul Razboi Mondial. El a preluat conducerea companiei Reichswolle AG pe care o detineau parintii sotiei sale si intre 1914 si 1918 a devenit unicul furnizor de uniforme militare. In urma afacerilor cu armata, Gunther a obtinut zeci de milioane de marci, bani pe care i-a investit imediat dupa terminarea razboiului. Adica a achizitionat o fabrica noua de acumulatoare electrice numita Accumulatorenfabrik AG, fabrica care ulterior devenea VARTA, o mina de potasiu, mai multe uzine de prelucrare a metalului si actiuni la producatorii auto Daimler si BMW.

Trecutul negru al marcii BMW: 50.000 de sclavi si pluton de executie in fabrici pe timp de razboiGunther Quandt (stanga) la o discutie cu Adolf Hitler venit sa viziteze fabrica de baterii

Primul mostenitor care s-a ocupat de marca BMW

Quandt s-a casatorit pentru prima oara cu Antonie si impreuna au avut doi baieti, Hellmut si Herbert. Sotia si primul baiat au murit in urma unor boli grave, dar Herbert, nascut in 1910, a ajuns sa fie mostenitorul lui Gunther si chiar salvatorul marcii BMW in anii '50. Ulterior, dupa moartea primei sotii, Gunther s-a casatorit la varsta de 40 de ani cu Magda, care avea doar 20 de ani, si alaturi de care a avut inca un baiat, Harald. Acesta, impreuna cu Herbert, imediat dupa sfarsitul celui de-Al Doilea Razboi Mondial, au devenit singurii mostenitori ai imperiului creat de tatal lor. Herbert este considerat salvatorul marcii BMW pentru ca a cumparat actiuni si a devenit majoritar cand aceasta era aproape falimentara.

Divortul si prietenia cu Hitler

Familia Quandt a avut parte de o intorsatura interesanta in 1929. Atunci, Gunther a divortat de Magda care, in 1931, s-a casatorit cu celebrul Joseph Goebbels, care l-a avut drept cavaler de onoare pe nimeni altul decat Adolf Hitler. Acestia erau deja liderii partidului nazist, chiar daca nu era partidul de la putere, dar in 1933, atunci cand nazistii au venit la putere, Gunther li s-a alaturat si a inceput sa devina un bun prieten cu Hitler si cu Goebbels, noul sot al fostei sale sotii, Magda.

Trecutul negru al marcii BMW: 50.000 de sclavi si pluton de executie in fabrici pe timp de razboiMagda Quandt se casatoreste cu Joseph Goebbels - in spatele lor se poate vedea Adolf Hitler

Datorita banilor si a afacerilor pe care le detinea familia Quandt, Hitler l-a numit pe Gunther 'Wehrwirtschaftsführer', adica un lider in economia de razboi. Ce insemna asta mai precis? Insemna ca statul incepea afaceri cu familia Quandt, aceasta fiind printre preferatele fuhrerului. Printre personajele favorite de Hitler se mai numarau Henry Ford si Hugo Boss.

Trecutul negru al marcii BMW: 50.000 de sclavi si pluton de executie in fabrici pe timp de razboiMagda alaturi de cei 6 copii si de noul sot Goebbels. In poza apare si Harald Quandt, fiul din casatoria cu Gunther

In uzinele BMW munceau polonezi si ucrainieni, prizonieri de razboi

Dupa ce a inceput al Doilea Razboi Mondial, fabrica BMW la care Quandt detinea 30% din actiuni, fabrica ce din 1923 producea motociclete si din 1928 facea autoturisme, s-a reprofilat, la cererea nazistilor, pe fabricarea de armament, motoare de avion, vehicule de razboi si motociclete pentru frontul din est. In acelasi timp, cealalta uzina a familiei, Accumulatorenfabrik AG din Hanovra, fabrica acumulatori pentru submarinele U-Boat si pentru rachetele V-2.

In toate fabricile lui Quandt, dupa inceperea razboiului, au lucrat fortat circa 50.000 de prizonieri de razboi si sclavi din lagarele de concentrare. Acestia erau prizonieri din zonele ocupate de Germania, in special polonezi, ucrainieni, dar si rusi sau francezi. Oamenii erau practic niste sclavi, deoarece nu erau platiti pentru munca silnica la care erau supusi, nu primeau ingrijiri medicale si mortalitatea in randul acestor muncitori era foarte mare.

Trecutul negru al marcii BMW: 50.000 de sclavi si pluton de executie in fabrici pe timp de razboiImagine din uzina de acumulatoare pentru submarinele U-Boat

Sute de muncitori morti in fabricile BMW si VARTA

Un raport finalizat abia in 2011 despre faptele petrecute la fabricile familiei Quandt a demonstrat ca au fost folositi prizonierii de razboi si ca acestia au fost tratati necorespunzator. Mai exact, in curtea fabricii Accumulatorenfabrik, transformata ulterior in VARTA, s-a gasit un loc in care muncitorii neascultatori erau executati de un pluton armat. In alta uzina, se mentioneaza cazul unui lucrator polonez care a fost spanzurat de fata cu alti 50 de muncitori. In plus, pe langa faptul ca nemtii ii foloseau pe prizonieri la muncile grele din uzina pentru a sustine razboiul, se pare ca Herbert Quandt, fiul cel mai mare al lui Gunther, se folosea de sclavi din Ucraina pe domeniul resedintei sale luxoase de langa Berlin.

Ororile ascunse vreme de 50 de ani

Dupa sfarsitul razboiului, Gunther Quandt a fost retinut dar eliberat in urma unui proces de la Nuremberg si a murit in timpul unei vacante in Cairo in 1954. Fosta lui sotie, Magda, casatorita cu Joseph Goebbels, s-a sinucis alaturi de acesta si de cei 6 copii in bunkerul lui Hitler cand s-au apropiat aliatii de Berlin (toti copiii aveau nume care incepeau cu H, in onoarea lui Hitler). Singurii urmasi ai imperiului au fost cei doi baieti ai lui Gunther, Herbert si Harald. Acestia au mostenit o uriasa avere, devenind dupa moartea tatalui in '54 unii din cei mai bogati oameni din Germania. Imperiul Quandt avea peste 200 de companii, printre care si actiuni destul de mari la Daimler si BMW. Majoritatea banilor erau, din nefericire, obtinuti in cele doua Razboaie Mondiale, cu ajutorul prizonierilor.

Probabil de rusine sau din respect pentru victimele Holocaustului, pana in anii 2000, nu s-a adus in discutie trecutul familiei Quandt si modul in care au fost castigati toti acei bani. Un film intitulat "The Silence of the Quandts" lansat in 2007 de un post de televiziune german prezenta cateva dintre afacerile dinastiei Quandt de pe vremea lui Hitler si faptul ca acestia s-au folosit de munca fortata.

Trecutul negru al marcii BMW: 50.000 de sclavi si pluton de executie in fabrici pe timp de razboiMuncitorii aflati la munca silnica fac semnalul nazist pentru un fotograf german

Raportul de 1200 de pagini cerut de mostenitorii imperiului Quandt

La numai 3 zile dupa difuzarea filmului "The Silence of the Quandts", patru membri ai familiei au cerut o expertiza finantata de ei, care sa publice cu precizie in ce fel afacerile familiei s-au folosit de sclavi si prizonieri in timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial. Raportul, terminat abia in 2011, avea 1200 de pagini si spunea clar ca multe din activitatile familiei in anii '30-'40 s-au folosit de prizonieri si ca au fost ucise multe persoane din cauza acestui lucru. In plus, se pare ca Gunther era un oportunist care a contribuit la eradicarea evreilor si care a cumparat pe bani de nimic afacerile unor evrei fortati sa paraseasca tara odata ce Hitler a ajuns la putere. Totodata, in raportul intocmit la cererea familiei, se mentionau si crimele din uzinele controlate de Quandt, plutonul de executie din fabrica de baterii si multe alte intamplari in urma carora urmasii supravietuitori si-au cerut in repetate randuri scuze. Chiar si asa, astazi nu exista niciun memorial ridicat de familie in cinstea celor care si-au pierdut viata in vechile fabrici BMW si VARTA.

Trecutul negru al marcii BMW: 50.000 de sclavi si pluton de executie in fabrici pe timp de razboiUzina BMW in anii '20

O avere estimata la peste 50 miliarde de dolari e capabila sa stearga trecutul

Marca BMW nu a fost mentionata in raportul istoricilor despre intamplarile din timpul razboiului din simplul motiv ca la acea vreme, familia Quandt nu era actionar majoritar. Abia in anii '60, Herbert Quandt a cumparat actiunile majoritare ale marcii, cand BMW era aproape de faliment, avand intuitia excelenta ca aceasta marca de masini urma sa devina lider mondial. In prezent, fiicele si fii celor doi frati, Harald si Herbert, sunt cei care administreaza averea familiei estimata la peste 50 miliarde de dolari.

Pesemne constienti de trecutul numelui si de sursa initiala a banilor din prezent, membrii familiei Quandt, cea care si azi controleaza companii precum BMW, VARTA, Datacard Group, Solarwatt sau Nordex, sunt destul de evazivi si nu apreciaza mediatizarea. Nu degeaba, sunt numiti "miliardari tacuti". Insa un lucru este cert: acesti miliardari care controleaza o buna parte a Europei, chiar daca ofera zeci de mii de locuri de munca si contribuie la industria mondiala cu o multime de resurse, datoreaza totul banilor castigati de strabunicul lor, Gunther Quandt. Si celor 50.000 de prizonieri si muncitori fortati sa lucreze pentru acesta.

Distribuie pe Facebook
Vezi toate pozele (8) Poze Trecutul negru al marcii BMW: 50.000 de sclavi si pluton de executie in fabrici pe timp de razboi
mai multe