Volkswagen Kübelwagen, 'Jeepul german' produs de Porsche care a cucerit Europa
- 50.435 de unitati au fost produse
- Invazia Poloniei, primul test pe teren real
- Caroseria a fost realizata de Trutz
La fel cum americanii au avut in timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial masina de teren Jeep Willys si rusii celebrul GAZ-67, armata germana a avut Volkswagen Kübelwagen. O masina destinata exclusiv armatei, capabila sa traverseze cele mai accidentate trasee si chiar sa duca trupele peste cursuri de apa. Iata povestea primului automobil de off-road german.
A doua masina realizata de Ferdinand Porsche la dorinta lui Hitler
Numele Kubelwagen vine de la Kübelsitzwagen, care inseamna "masina cu scaune-galeata". Vorbim de acele scaune in care corpul pasagerului intra destul de adanc, gen sport, pe care in romaneste le numim scoica, scaune care se regaseau pe mai toate masinile de teren ale vremii care nu aveau usi. Se foloseasu scaune adanci pentru ca pasagerii sa nu fie aruncati in afara masinii din cauza denivelarilor, pentru ca lipseau usile. Numele Kubelwagen prescurtat inseamna "masina-galeata".
Aceasta masina interesanta isi incepe povestea in 1934, cand Hitler incepea discutiile cu celebrul Ferdinand Porsche despre realizarea unei masini dedicate armatei. Dar abia dupa ce i-a fost prezentat Fuhrerului in 1937 celebrul Beetle, noul vehicul de teren accidentat pentru armata a prins contur. Si asta pentru ca acest Kubelwagen a fost construit pe platforma de Broscuta. Primul prototip numit Type 62 a fost produs in 1938 si raspundea cerintelor lui Hitler: un vehicul mic, usor, foarte ieftin, capabil sa mearga pe orice fel de teren si in cele mai extreme conditii.
Insa Porsche a fost depasit de o singura situatie: greutatea scazuta pe care o dorea armata. Mai exact, 950 de kilograme cu tot cu 4 soldati inarmati de razboi. Ceea ce insemna ca masina finala trebuia sa nu depaseasca 550 de kilograme. Asa ca Porsche a apelat la Trutz, un carosier specialiazat pe vehicule de armata, care l-a ajutat cu designul caroseriei.
In noiembrie 1938 primele prototipuri numite Type 62 au fost inmanate armatei care le-a testat in diferite conditii de drum. Si chiar daca micuta masina nu avea tractiune 4x4 ca rivalul american Jeep, existenta unei tractiuni spate cu diferential blocant si greutatea scazuta au facut ca vehiculul sa treaca cu brio cele mai crunte teste in teren. Inclusiv in urma unei comparatii cu un vehicul 4x4 german activ, micul Kubelwagen s-a descurcat mult mai bine. Asa ca armata i-a dat lui Porsche unda verde ca sa faca masina in serie.
Primul test real pe teren: invadarea Poloniei
Anul urmator, in 1939, masina a primit mai multe imbunatatiri si diferite teste au fost facute pentru ca rezultatul final sa fie demn de armata germana. Primele automobile Kubelwagen produse au fost trimise direct pe front, in septembrie, cand nemtii au invadat Polonia. Insa din teren au venit si primele feedback-uri catre fabrica Volkswagen: generalii cereau ca viteza minima a masinii sa fie de 4 km/h, nu de 8 km/h cat permitea acum transmisia, astfel incat conducatorii sa poata merge cu masina la aceeasi viteza cu soldatii care marsaluiau. In plus, masina mai trebuia sa dobandeasca niste aptitudini in off-road. Asa ca Porsche imediat s-a consemnat si a facut cateva modificari: noi punti pe portale dotate cu reductoare, motor cu cuplu mai mare si garda la sol crescuta.
Automobilul, dupa ultima serie de modificari pe placul armatei, a fost botezat Type 82 si a fost trimis la producatia de serie care a demarat in februarie 1940, cand uzinele Volkswagen au inceput sa functioneze la capacitate maxima. Aici, Kubelwagen s-a construit vreme de 5 ani, pana in 1945, fara modificari majore, doar cu cateva versiuni si prototipuri speciale, inclusiv cu tractiune 4x4, cu senile sau cu tot felul de caroserii ciudate.
Kubelwagen: motor de 985 cmc si numai 23,5 cp
Prima serie de masini pentru armata germana, pentru a se bucura de o greutate scazuta, era dotata cu un motor de 985 cmc identic cu cel de pe Beetle, racit cu aer, care producea 23,5 cp. Ulterior, in 1943, un motor mai puternic de 1131 cmc si 25 cp a fost instalat pe masina, acelasi motor care era acum si pe Schwimmwagen, versiunea amfibie a lui Kubelwagen. Viteza maxima atinsa de masina era cam de 80 km/h in versiunea cea mai usoara, insa nicidecum acceleratia nu era principalul atuu al acestui vehicul. In schimb, veleitatile in off-road, in special datorita suspensiilor care aveau o cursa de 41 de centimetri, erau peste asteptari. La fel si greutatea scazuta care facea ca masina sa nu ramana niciodata impotmolita. Si daca ramanea, era usor de scos odata ce soldatii se dadeau jos din ea.
In total au fost produse 50.435 de unitati Kubelwagen originale, in mai multe forme la care difereau foarte putine lucruri. De exemplu, au existat cele numite Type 86 care erau dotate cu tractiune 4x4, Type 67 erau cu o caroserie de ambulanta, Type 82/3 erau blindate si cu o turela de mitraliera, Type 87 avea caroserie de Beetle si tractiune 4x4 si asa mai departe. Au existat si variante de motorizari diesel, pe benzina cu motor turbo sau cu compresor, dar si pe gaz sau chiar cu motor electric. Insa varianta clasica, asa cum a gandit-o Porsche initial a fost cea mai de succes.
Comportamentul unei sanii pentru zapada
Designul masinii era unul foarte inteligent si foarte minimalist, fiind cu circa 300 de kilograme mai usor decat un Jeep american. Garda la sol era de 28 de centimetri cand era plina, datorita utilizarii suspensiilor independente si a unor punti pe portale. Aceste punti speciale i-au permis masinii sa aiba o podea foarte dreapta, avand un comportament similar cu al unei sanii. Si asta pentru ca reusea atunci cand dadea de noroi sau zapada sa se propulseze la fel ca o sanie motorizata, 'fundul' alunecand peste suprafetele denivelate. Tocmai din acest motiv, micile Kubelwagen reuseau sa tina mereu pasul cu vehiculele mai mari senilate indiferent de santurile care se iveau in drum.
Americanii si englezii insa nu au parut prea impresionati de acest produs marca Porsche. Dupa ce au capturat cateva exemplare, americanii au spus despre "Jeepul german" ca este mai prost din toate punctele de vedere ca Willysul lor, cu exceptia confortului scaunelor. Britanicii au confirmat si ei acelasi lucru, ca masina germana de armata era proasta si incapabila sa tina pasul cu vehiculele lor. In realitate insa, atat pretul de productie mic, cat si capabilitatile in off-road se pare ca faceau masina superioara masinilor cu tractiune 4x4.
Motorul racit cu aer s-a dovedit a fi unul extrem de fiabil, indiferent de conditiile la care era supus. Chiar daca masinile erau trimise pe frontul de est, spre Rusia, unde iernile erau grele si temperatura scadea la sub 25 de grade Celsius, chiar daca masinile erau trimise cu Rommel si Afrika Korps in mijlocul continentului african unde erau 50 de grade, micile motoare nu au facut nazuri si au functionat fara probleme. In plus, pentru ca nu aveau radiator si erau ascunse in spatele masinii, motoarele nu se opreau chiar daca masinile erau mitraliate si pasagerii mureau.
O masina care a facut istorie si care va ramane in istorie
Micile vehicule produse de Porsche, numite Kubelwagen, au contribuit la extinderea dominatiei naziste in anii '40. Toti comandantii mergeau pe teren numai la bordul acestora, curierii la fel, dar si echipele de comunicatii. Erau cele mai rapide si mai versatile masini ale armatei germane: mai rapide ca orice alt vehicul blindat si mai eficient ca o motocicleta care nu putea ajunge in zonele cu teren accidentat. Au fost chiar si sate si orasele ocupate doar de divizii formate din "masini-galeata", iar rapiditatea cu care Hitler a reusit sa se impuna in toata Europa cu siguranta se datoreaza si acestui automobil. Volkswagen Kubelwagen a fost o masina foarte buna, extrem de bine construita, fiabila si incredibil de robusta, asa cum Volkswagen nu va mai face, probabil, niciodata...
- Renault megane 16v 2006 2000 € Bmw x5 3.0d 2011 12900 € Skoda octavia automata, euro 6 2019 10600 €
- Bmw 118 n47 2008 4500 € Skoda octavia 1.6d 2014 6700 € Dacia duster 4x4 , 1,5 dci 2016 7990 €
- Bmw 730 diesel euro 5 / 258 cp 2014 24000 € Peugeot 407 1.6diesel distributie+revizie noi 2006 2500 € Nissan qashqai+2 +2 full bi-xenon piele camera an fab. 2012 37500 Lei
- Opel meriva 1.3 cdti eco flex 2012 4000 € Skoda yeti 2.0 diesel 2012 6790 € Volvo v50 2.0d 2008 100 Lei
- Skoda roomster diesel 2013 4350 € Bmw 520 diesel 2009 8200 € Mini cooper s countryman all4,j.c.works 194cp 2014 12800 €
- Bmw 520 2.0d f10 clima navi piele pilot senz park 2011 9700 € Planetara dreapta fata nissan qashqai j10 1.5 dci fab. 2006 -... 500 Lei Opel corsa 1.2i 2003 599 €
- Vw touran diesel 2011 5790 € Dacia duster 1500 2017 400 Lei Citroen c3 1.4diesel euro 5 automat panoramic 2012 6700 €
- Audi a3 2.0, euro5 2010 5100 € Dacia lodgy 7 locuri 1,5 dci 2014 4500 € Opel zafira 1.9 cdti 2005 1999 €
- Opel antara 2.0 cdti 2007 4290 € Alfa-romeo 159 1.9 jtdm 2007 2750 € Dacia sandero 1200 benzina euro 5 2016 4500 €
- Polita tavita capac portbagaj land rover freelander 1 3 usi... 349.99 Lei Peugeot 307 sw 1.6 hdi 110 cp panoramica climatronic an fab. 2004 11500 Lei Vw golf 1.6 tdi 2010 3900 €
- Mitsubishi asx 150 cp 2012 7950 € Fiat 500 motor 1200-12v benzina +gpl din fabrica 2013 5890 € Peugeot 206 1.4gpl a/c electroce 123000km 2007 1899 €
- Renault fluence 1.6benzina euro 5 a/c electrice km reali 2011 4700 € Prelungire bara spate spoiler difuzor vw passat cc 2008-2012... 783 Lei Vw amarok 2.0 tdi 2011 10999 €