Volkswagen Kübelwagen, 'Jeepul german' produs de Porsche care a cucerit Europa

- 50.435 de unitati au fost produse
- Invazia Poloniei, primul test pe teren real
- Caroseria a fost realizata de Trutz
La fel cum americanii au avut in timpul celui de-Al Doilea Razboi Mondial masina de teren Jeep Willys si rusii celebrul GAZ-67, armata germana a avut Volkswagen Kübelwagen. O masina destinata exclusiv armatei, capabila sa traverseze cele mai accidentate trasee si chiar sa duca trupele peste cursuri de apa. Iata povestea primului automobil de off-road german.
A doua masina realizata de Ferdinand Porsche la dorinta lui Hitler
Numele Kubelwagen vine de la Kübelsitzwagen, care inseamna "masina cu scaune-galeata". Vorbim de acele scaune in care corpul pasagerului intra destul de adanc, gen sport, pe care in romaneste le numim scoica, scaune care se regaseau pe mai toate masinile de teren ale vremii care nu aveau usi. Se foloseasu scaune adanci pentru ca pasagerii sa nu fie aruncati in afara masinii din cauza denivelarilor, pentru ca lipseau usile. Numele Kubelwagen prescurtat inseamna "masina-galeata".
Aceasta masina interesanta isi incepe povestea in 1934, cand Hitler incepea discutiile cu celebrul Ferdinand Porsche despre realizarea unei masini dedicate armatei. Dar abia dupa ce i-a fost prezentat Fuhrerului in 1937 celebrul Beetle, noul vehicul de teren accidentat pentru armata a prins contur. Si asta pentru ca acest Kubelwagen a fost construit pe platforma de Broscuta. Primul prototip numit Type 62 a fost produs in 1938 si raspundea cerintelor lui Hitler: un vehicul mic, usor, foarte ieftin, capabil sa mearga pe orice fel de teren si in cele mai extreme conditii.
Insa Porsche a fost depasit de o singura situatie: greutatea scazuta pe care o dorea armata. Mai exact, 950 de kilograme cu tot cu 4 soldati inarmati de razboi. Ceea ce insemna ca masina finala trebuia sa nu depaseasca 550 de kilograme. Asa ca Porsche a apelat la Trutz, un carosier specialiazat pe vehicule de armata, care l-a ajutat cu designul caroseriei.
In noiembrie 1938 primele prototipuri numite Type 62 au fost inmanate armatei care le-a testat in diferite conditii de drum. Si chiar daca micuta masina nu avea tractiune 4x4 ca rivalul american Jeep, existenta unei tractiuni spate cu diferential blocant si greutatea scazuta au facut ca vehiculul sa treaca cu brio cele mai crunte teste in teren. Inclusiv in urma unei comparatii cu un vehicul 4x4 german activ, micul Kubelwagen s-a descurcat mult mai bine. Asa ca armata i-a dat lui Porsche unda verde ca sa faca masina in serie.
Primul test real pe teren: invadarea Poloniei
Anul urmator, in 1939, masina a primit mai multe imbunatatiri si diferite teste au fost facute pentru ca rezultatul final sa fie demn de armata germana. Primele automobile Kubelwagen produse au fost trimise direct pe front, in septembrie, cand nemtii au invadat Polonia. Insa din teren au venit si primele feedback-uri catre fabrica Volkswagen: generalii cereau ca viteza minima a masinii sa fie de 4 km/h, nu de 8 km/h cat permitea acum transmisia, astfel incat conducatorii sa poata merge cu masina la aceeasi viteza cu soldatii care marsaluiau. In plus, masina mai trebuia sa dobandeasca niste aptitudini in off-road. Asa ca Porsche imediat s-a consemnat si a facut cateva modificari: noi punti pe portale dotate cu reductoare, motor cu cuplu mai mare si garda la sol crescuta.
Automobilul, dupa ultima serie de modificari pe placul armatei, a fost botezat Type 82 si a fost trimis la producatia de serie care a demarat in februarie 1940, cand uzinele Volkswagen au inceput sa functioneze la capacitate maxima. Aici, Kubelwagen s-a construit vreme de 5 ani, pana in 1945, fara modificari majore, doar cu cateva versiuni si prototipuri speciale, inclusiv cu tractiune 4x4, cu senile sau cu tot felul de caroserii ciudate.
Kubelwagen: motor de 985 cmc si numai 23,5 cp
Prima serie de masini pentru armata germana, pentru a se bucura de o greutate scazuta, era dotata cu un motor de 985 cmc identic cu cel de pe Beetle, racit cu aer, care producea 23,5 cp. Ulterior, in 1943, un motor mai puternic de 1131 cmc si 25 cp a fost instalat pe masina, acelasi motor care era acum si pe Schwimmwagen, versiunea amfibie a lui Kubelwagen. Viteza maxima atinsa de masina era cam de 80 km/h in versiunea cea mai usoara, insa nicidecum acceleratia nu era principalul atuu al acestui vehicul. In schimb, veleitatile in off-road, in special datorita suspensiilor care aveau o cursa de 41 de centimetri, erau peste asteptari. La fel si greutatea scazuta care facea ca masina sa nu ramana niciodata impotmolita. Si daca ramanea, era usor de scos odata ce soldatii se dadeau jos din ea.
In total au fost produse 50.435 de unitati Kubelwagen originale, in mai multe forme la care difereau foarte putine lucruri. De exemplu, au existat cele numite Type 86 care erau dotate cu tractiune 4x4, Type 67 erau cu o caroserie de ambulanta, Type 82/3 erau blindate si cu o turela de mitraliera, Type 87 avea caroserie de Beetle si tractiune 4x4 si asa mai departe. Au existat si variante de motorizari diesel, pe benzina cu motor turbo sau cu compresor, dar si pe gaz sau chiar cu motor electric. Insa varianta clasica, asa cum a gandit-o Porsche initial a fost cea mai de succes.
Comportamentul unei sanii pentru zapada
Designul masinii era unul foarte inteligent si foarte minimalist, fiind cu circa 300 de kilograme mai usor decat un Jeep american. Garda la sol era de 28 de centimetri cand era plina, datorita utilizarii suspensiilor independente si a unor punti pe portale. Aceste punti speciale i-au permis masinii sa aiba o podea foarte dreapta, avand un comportament similar cu al unei sanii. Si asta pentru ca reusea atunci cand dadea de noroi sau zapada sa se propulseze la fel ca o sanie motorizata, 'fundul' alunecand peste suprafetele denivelate. Tocmai din acest motiv, micile Kubelwagen reuseau sa tina mereu pasul cu vehiculele mai mari senilate indiferent de santurile care se iveau in drum.
Americanii si englezii insa nu au parut prea impresionati de acest produs marca Porsche. Dupa ce au capturat cateva exemplare, americanii au spus despre "Jeepul german" ca este mai prost din toate punctele de vedere ca Willysul lor, cu exceptia confortului scaunelor. Britanicii au confirmat si ei acelasi lucru, ca masina germana de armata era proasta si incapabila sa tina pasul cu vehiculele lor. In realitate insa, atat pretul de productie mic, cat si capabilitatile in off-road se pare ca faceau masina superioara masinilor cu tractiune 4x4.
Motorul racit cu aer s-a dovedit a fi unul extrem de fiabil, indiferent de conditiile la care era supus. Chiar daca masinile erau trimise pe frontul de est, spre Rusia, unde iernile erau grele si temperatura scadea la sub 25 de grade Celsius, chiar daca masinile erau trimise cu Rommel si Afrika Korps in mijlocul continentului african unde erau 50 de grade, micile motoare nu au facut nazuri si au functionat fara probleme. In plus, pentru ca nu aveau radiator si erau ascunse in spatele masinii, motoarele nu se opreau chiar daca masinile erau mitraliate si pasagerii mureau.
Versiunea amfibiu
Versiunea amfibiu
O masina care a facut istorie si care va ramane in istorie
Micile vehicule produse de Porsche, numite Kubelwagen, au contribuit la extinderea dominatiei naziste in anii '40. Toti comandantii mergeau pe teren numai la bordul acestora, curierii la fel, dar si echipele de comunicatii. Erau cele mai rapide si mai versatile masini ale armatei germane: mai rapide ca orice alt vehicul blindat si mai eficient ca o motocicleta care nu putea ajunge in zonele cu teren accidentat. Au fost chiar si sate si orasele ocupate doar de divizii formate din "masini-galeata", iar rapiditatea cu care Hitler a reusit sa se impuna in toata Europa cu siguranta se datoreaza si acestui automobil. Volkswagen Kubelwagen a fost o masina foarte buna, extrem de bine construita, fiabila si incredibil de robusta, asa cum Volkswagen nu va mai face, probabil, niciodata...
Jeep Willys
GAZ-67
VW Kubelwagen
-
Bara fata completa renault clio 4 1500 Lei
Ford focus benzina 2014 4650 €
Buton avarii renault clio simbol 1.2 b an fabr. 2010 100 Lei
-
5801453888 500060536 538884015 0986435663 bosch injector iveco... 750 Lei
Opel zafira 2.0 2001 1300 €
Far dreapta volkswagen golf 6 plus (2009-2014) 5m2941006c 449 Lei
-
Tulumba frana, 2s61-2b195-ch, ford fiesta 5, 1.4tdci (id:189222) 130 Lei
Vw golf 2.0 tdi 2018 10700 €
Skoda kodiaq dsg 2019 22000 €
-
5801361986 800252-0007 800252-5007s gt2556ns garrett... 2000 Lei
Jante noi 18 inch originale audi a5 8w r18 8w0601025fm 950 €
Carenaj stanga fata vw golf 7 1.6 tdi cod motor clh... 200 Lei
-
Skoda roomster benzina 2010 3640 €
Smart fortwo 1 2011 3500 €
Magnetou (stator aprindere) complet aprilia rs4 2t (11) -... 150 Lei
-
21977918 22254568 22254576 85002179 7485020179 delphi injector... 1250 Lei
0445117036 0445117087 5801540213 0986435414 bosch injector... 650 Lei
Mercedes e 220 1 2005 3500 €
-
Planetara dreapta fata, cod 96348791, chevrolet aveo sedan... 248 Lei
Magnetou (stator aprindere) aprilia mojito 125cc - gilera... 200 Lei
0445010737 55272459 55260837 55274845 pompa inalta alfa romeo... 1000 Lei
-
A1663200204 compresor airmatic mercedes gl-class (x166) gle... 1250 Lei
12709700251 5802084424 borgwarner turbosuflanta tractor case... 2600 €
Cutie viteze opel astra h j zafira b mokka meriva corsa 1.7... 2000 Lei
-
Stopuri cu led audi a6 4f (09-11) 2192.51 Lei
28264951 28489548 96868900 25183186 delphi injector chevrolet... 500 Lei
Chiulasa completa 03l103373j vw multivan t5 (7hm, 7hn) 2.0... 2500 Lei
-
8972391616 injector opel signum vectra 3.0 cdti renault espace... 400 Lei
Imobilizator / modul inchidere cod 38700-60b00 / 051500-2070... 70 Lei
Galerie evacuare 4m509428ab ford focus 2 [2004 - 2008] 150 Lei
-
Ford kuga 2.0diesel automata 4x4 xenon piele pilot keyless... 9250 €
Audi a6 2.0 tdi 177cp full led bi-xenon piele camera navi an... 9900 €
Dezmembrez,piese vw polo variant verde 1.6 benzina 1999
-
Jante aliaj 17 zoll marca dezent, gama volvo, cu senzori de... 1500 Lei
Rezervor adblue peugeot 308 ii citroen c4 picasso cod 12674101... 900 Lei
Scut motor plastic audi a3 8p 2005 hatchback 2.0 tdi bkd 150 Lei


